«Друкар книг, перед тим не бачених»

Урок 11. «Друкар книг, перед тим не бачених»

Матеріал до уроку: «Друкар книг, перед тим не бачених» (за О. Єфімо-вим); «Школа Володимира Великого» (за А. Лотоцьким).

Мета: виховувати шанобливе ставлення до книг, інтерес до нашої історії; розвивати уміння обговорювати прочитане, складати розповідь за малюнком; виділяти головні думки та їх відтворювати.

Обладнання: картки зі словами.

ХІД УРОКУ

I. Вправи на удосконалення читацьких навичок

На дошці надрукований вірш.

Діти спочатку читають його мовчки, потім фразами на одному видиху, а потім читають виразно.

Учитель

Учися, дитино, бо вчитися треба!

Учися, голубко, най розум не спить,

Най серце, і воля, і дух росте в силу,

Най книжка розкрита любові навчить.

II. Повідомлення теми й мети уроку

— Хто допоможе дітям здобути знання? І де вони одержують нові знання? (Відповіді дітей.)

— Розвиток шкільництва безпосередньо був пов’язаний із книгодрукуванням. Адже без книжок школи не існувало б. Ось чому разом із навчальними закладами створювались друкарні.

Одначе перша українська друкарня з’явилася набагато раніше у столиці Польського королівства. А про першого українського майстра друку ми дізнаємось, коли прочитаємо оповідання О. Єфімова «Друкар книг, перед тим не бачених».

III. Опрацювання твору «Друкар книг, перед тим не бачених»

1. Читання слів «Хвиля». Діти читають спочатку верхнє слово, потім — те,

що під ним, і так продовжують:

Друкар шрифт прес

рамка аркуш напис

Словникова робота.

«Апостол» — церковна книга, що містить розповіді про апостолів — учнів Ісуса Христа.

 2. Читання твору учнями вголос «ланцюжком».

 3. Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.

— Де почалось складання першої друкованої книги?

— Яку роботу виконував помічник Івана Федорова?

— Де продовжує Федоров свою благородну справу?

— Як усі згадують про цю людину?

 4. Доповнення знань учнів про І. Федорова.

— Того самого року у Львові, в друкарні Федорова, вийшов перший друкований підручник для навчання грамоти — «Буквар». Незабаром в Острозі Федоров видав «Новий Заповіт» і справжній шедевр з-поміж стародруків — Острозьку Біблію.

У народній пам’яті він залишився як різносторонній майстер: писав передмови до друкованих ним книг, вмів виливати з чавуну гармати.

 5. Визначення основної думки твору.

— Яке значення для розвитку книгодрукування в Україні мала робота Івана Федорова?

— Чому першодрукаря назвали «друкарем книг, перед тим не бачених»?

IV. Опрацювання твору «Школа Володимира Великого»

— А скільки ще закарбували книги видатних імен, подій... І сьогодні, гортаючи сторінки любої читанки, ми заглянемо у віконце історії і дізнаємось про історичного діяча, яким був Київський князь.

Літери у квадратах швидко в слово єднай,

Iм’я князя прочитай.

Воля, освіта, любов, оберіг, добро, Київ, мистецтво, калина, родина. (Володимир)

Віра, екскурсія, літопис, книга, наука, дитина, край. (Великий)

— Тисячу років відділяє нас від них, та ми над цим не замислюємося, сприймаючи здійснене ними невід’ємною частиною свого життя. Чого б варте воно було без віри, надії, любові, утверджених із прилученням князем Володимиром наших далеких предків до християнського віровчення?

Чи можливим було б наше сьогоднішнє існування без книжок, бібліотек, освіти і науки — здобутків, залишених у спадок нащадкам славними князями?

1. Підготовка до читання твору. Читання пірамідок слів:

 Син

щастя

 людина

 вітрила

 князь

монаха

Iларіон

року

два

спонукав

 Володимир

 здобуває

 кораблеві

 2. Читання оповідання учнями вголос ланцюжком.

 3. Перевірка розуміння прочитаного тексту (її можна провести у вигляді тестування).

 1) Скільки було Борисові років?

а) Сім;

б) десять;

в) дев’ять.

 2) Куди повертався володар?

а) У ліс;

б) у замок;

в) у місто.

 3) Куди віддали Бориса батьки?

а) У школу;

б) у військо;

в) у мандри.

 4) Що повісив князь на шию Борисові?

а) Мідну гривню;

б) золоту гривню;

в) срібну гривню.

 5) Ким став Борис?

а) Монахом;

б) воїном;

в) князем.

 6) У 1052 році його було обрано:

а) князем;

б) митрополитом;

в) друкарем.

 4. Розвиток зв’язного мовлення.

— Розгляньте малюнок. Яким зображено князя Володимира Великого? А Бориса?

Користуючись словами із тексту, опишіть малюнок.

5. Мовно-логічне завдання.

— З’єднайте слова так, щоб вийшов вислів Володимира Великого: Краса воїнові читаннякнижок

кораблеві зброя

праведниковівітрила

— Продовжте вислів.

Книга — це найбільший...

V. Підсумок уроку

Учитель

 Учися, дитино, бо вчитися треба,

 Шукай сонця правди, хай розум не спить.

 Того, що навчилися, — воді не залити,

 Не взяти розбоєм, вогнем не спалить!

— Що цікавого ви дізналися на уроці?



Джерело: noindex
Категорія: Читання | Додав: SYLER (13.10.2014)
Переглядів: 2879 | Рейтинг: 2.0/1
У царстві букв і звуків
Як ставитися до інших, щоб тебе поважали
Охайність й особиста гігієна першокласників: як пра­вильно вмиватися, купатис...
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П...
Колір як засіб створення образу. Практична робота «В гостях у казкового персо...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]