Тема: Казка, яку розповіла музика (продовження) Мета: • навчальна: продовжити ознайомлювати учнів із поняттям «тембр», дати визначення понять «ударні інструменти», «валторна»; навчати учнів відчувати зміну тембрів; пояснити залежність характеру музичних образів від тембру інструмента; • розвивальна: розвивати уявлення учнів про широкий світ музичних інструментів та їх можливості; • виховна: виховувати культуру слухання симфонічної музики. Музичний матеріал: С. Прокоф'єв. Тема Вовка із симфонічної казки «Петрик і Вовк»; аудіозаписи музики лісу, пісень жаби, лелеки, дятла; поспівка «Гойдалка»; І. Кириліна «Їжачок»; А. Кос-Анатольський «Чабанець». Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети С. Прокоф'єва, І. Кириліної, А. Кос- Анатольського. Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення ударних музичних інструментів, валторни. Тип уроку: комбінований урок. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (тема Петрика з симфо-нічної казки «Петрик і Вовк» С. Прокоф’єва). 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда * Хто нас радо зустрів на початку уроку? (Петрик із симфонічної казки «Петрик і Вовк») ♦ Як ви здогадалися, що саме він, а не Вовк чи мисливці? (Учні розповідають про особливості казки з розподілом музичних інструментів для кожного персонажа.) ♦ Доберіть для голосів музичних інструментів казки — кларнета, фагота, флейти і гобоя — характеристики. М’який Ніжний Радісний Дзвінкий Сиплий Теплий Різкий Грубий Хриплий Низький Густий Високий 3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Кожен музичний інструмент має неповторний голос, що ми можемо легко відрізнити. Упевнений (-на), що ви хотіли б дізнатися продовження симфонічної казки «Петрик і Вовк» С. Прокоф’єва. 4. ОСНОВНА ЧАСТИНА Робота з поняттями Тему Вовка виконує ще один духовий інструмент — валторна. На відміну від дерев’яних духових інструментів (флейти, гобоя, кларнета, фагота), цей інструмент зроблений з міді, тому голос у нього потужніший і нагадує голос Вовка. Слухання музики Учитель. У симфонічній казці Вовк дуже злий та страшний, і тому його тему виконують одразу три валторни. Послухайте тему Вовка та дайте відповідь на запитання. ♦ Яким є характер цього персонажа казки? Слухання теми Вовка із симфонічної казки «Петрик і Вовк» С. Прокоф'єва Хто захистить Пташку, Качку, Дідуся, Петрика від страшного Вовка? Уся надія на мисливців: постріли їхньої зброї обов’язково налякають злу тварину! ♦ Які інструменти ви б обрали, щоб зобразити постріли? С. Прокоф’єв знайомить нас ще з однією родиною музичних інструментів: це ударні інструменти, до яких належать великий барабан і литаври. ♦ Послухайте тему мисливців. Які інструменти виконують цю тему? Гра «Оркестр» Учитель. Створімо незвичайний оркестр. Слухаючи казку «Петрик і Вовк», ви показуватимете, як грають на музичних інструментах — струнних, духових та ударних. Слухання симфонічної казки «Петрик і Вовк» С. Прокоф'єва з імітацією гри на музичних інструментах Вокально-хорова робота Учитель. У нашому безмежному світі можна почути стільки голосів! Звучить аудіозапис музики лісу. Учитель розповідає про голоси лісу (див. с. 67 цього посібника). ♦ Спробуймо повторити «голоси» різних предметів та істот! Розспіванка «Хто чим співає?» У кульбабок білих — виліталка (легко здувають уявний пух із долоньок). У мотоцикла — ричалка («трр-трр»), У годинника — спішилка (активно й чітко вимовляють склади «тік-так»). У дівчат — смішинка (вимовляють склади «хі» та «ха» у фальцетному регістрі). У мишки — пищалка (вимовляють склад «пі» тоненько й швидко). У вітру — здувалка (довго видихають повітря). У каблучків — цокалка (легко й рухливо цокають язиком). У носа — сопілка (легко й швидко шмигають носом). У їжака — пихтілка (пошепки й неголосно вимовляють склад «пих»). У телефона — дзвонилка («тру-у-у»). А в сонця — світилка (кожна дитина співає будь-який звук). Учитель. Отже, усі бажають співати. Можливо, ми цього навчилися у природи. Чи помітили ви, що у чоловіків голоси низькі, густі; у жінок — високі та мелодійні; у дітей — дзвінкі й тонкі. У всіх людей різняться тембри. І слон, і комарик, Краплинка і колос Мають свій власний Та рідкісний голос. Тембри голосів тварин, птахів та музичних інструментів ми вже впізнавали, а тепер перевіримо, чи впізнаєте ви голоси своїх друзів. Спочатку вивчимо поспівку «Гойдалка». Вивчення поспівки «Гойдалка» Гра «Хто у класі обізвався?» (див. с. 68 цього посібника) Учитель. На нас очікує зустріч ще з двома мешканцями природи. З якими саме — ви дізнаєтеся, послухавши пісню Ірини Кириліної. Слухання та розучування пісні «Їжачок» і. Кириліної Повторення пісні «Чабанець» А. Кос-Анатольського 4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Бесіда ♦ Що таке тембр? ♦ Про які музичні інструменти ми дізналися, слухаючи симфонічну казку «Петрик і Вовк»? Учні виходять із класу під музичний супровід («їжачок» І. Кириліної). | |
| |
Переглядів: 3922 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 16 |
Олександр Олесь «Два хлопчики». М. Рильський «Річка». Підсумок із теми |
Елементарна будова тварин і птахів. Практична робота «Силуети тварин і птахів... |
«Золотаосінь» |
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення |
Всього коментарів: 0 | |