Урок № 31. Чарівні барви музикиМета: ознайомити учнів із поняттям «тембр»; учити відчувати зміну тембрів; пояснити залежність характеру музичних образів від тембру інструмента; розвивати уявлення учнів про широкий світ музичних інструментів та їх можливості; стимулювати розвиток творчих здібностей; виховувати культуру слухання симфонічної музики. Музичний матеріал: С. Прокоф'єв. Симфонічна казка «Петрик і вовк»; Н. Рубальська «Різні барви у природи». Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет С. Про-коф'єва; ілюстрації музичних інструментів; малюнки овочів (кольорові й чорно-білі). Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія; набір дзвіночків. Тип уроку: комбінований. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (М. Катричко «Сійся, сійся, дощику»), 1. Організаційний момент Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. Мотивація навчальної діяльності Учитель (демонструє малюнки овочів: кольорові, чорно-білі). Розгляньте кольорові малюнки, на яких зображено зелений огірок, червоний помідор, жовту моркву... Уявили, які вони смачні? Тепер погляньте на ті самі овочі, але чорно-білі. Що змінилося? (Колір, забарвлення) Отже, завдяки кольору картина стає яскравішою, нібито сповнюється барвами життя. А що допомагає композиторові «намалювати» яскравий музичній образ? 3. Основна частина Учитель. Якби музику виконували лише на фортепіано або тільки співали, це було б зовсім нецікаво та одноманітно. Люди вигадали різні музичні інструменти, щоб музика набула барв. На попередніх уроках ми насолоджувалися звучанням окремих інструментів, голосів і навіть цілого оркестру. Усі вони є неповторними. Чи можна сказати, що звук барабана, скрипки, фортепіано та сопілки є однаковим? Спробуйте схарактеризувати їх голоси, обравши відповідні характеристики: РізкийМ’якийУрочистий Дзвінкий Переливчастий ГучнийНіжнийЗагадковий ЛагіднийСпівучий Таємничий Напористий ЛаскавийМрійливий Вибуховий Оксамитовий Отже, кожен інструмент має власний колір, що неможливо сплутати. Робота з поняттями Особливе забарвлення звучання, властиве певному інструменту чи голосу, називають тембром (з французької — «мітка», «ознака»). Кожен музичний інструмент має власний неповторний тембр. Клас Учитель. Навіть однакові інструменти, що різняться лише розмірами, можуть мати різне звучання. Гра «Упізнай дзвіночок» Учитель. Перед вами — набір дзвіночків, що різняться розміром. Прослухаймо уважно дзвін кожного з них! Слухання дзвону дзвіночків. Чи помітили ви, що чим більший дзвіночок, тим нижчим і грубішим є його дзвін? Ми вже говорили про мистецтво дзвонів і слухали справжню дзвонову музику. Зараз я відвернуся й дзвенітиму різними дзвіночками, а ви маєте показати саме той дзвіночок, звук якого лунав. Відбувається гра. Отже, навіть прості дзвіночки можуть мати власні голоси. Слухання музики Учитель. Нас запросили на гостину дуже привітні люди: Петрик та його Дідусь. З ними сталася цікава пригода. (Учитель переказує зміст казки «Петрик і вовк».) Сергій Прокоф’єв написав на цей сюжет симфонічну казку для дітей «Петрик і вовк». Вона зрозуміла слухачам у всьому світі, адже написана мовою музики. Казку «розповідають» інструменти симфонічного оркестру (коментар учителя з демонстрацією водночас персонажа та інструмента, що його змальовує). Петрик — струнні інструменти (скрипки, альт, віолончель); Пташка — флейта; Качка — гобой; Кицька — кларнет; Дідусь — фагот; Вовк — три валторни; Мисливці — великий барабан і литаври. Слухання симфонічної казки С. Прокоф’єва «Петрик і вовк». Чому композитор не обрав для розповіді один інструмент, а розподілив ролі між багатьма музичними інструментами? Саме завдяки яскравим можливостям симфонічного оркестру ця казка заграла яскравими барвами. Отже, у музиці також є свої кольори, що дуже важливі для розкриття змісту музичних творів. Вокально-хорова робота Учитель. Сьогодні ми вже згадували різнобарв’я нашої природи. Саме про красу навколишнього світу йдеться у пісні Н. Рубальської «Різні барви у природи». Прослухайте цю пісню та поміркуйте, чим саме природа зачаровує нас. Слухання та розучування пісні Н. Рубальської «Різні барви у природи». 4. Підбиття підсумків уроку Бесіда Про яку властивість музичної мови ми дізналися? У якому творі композитор використав можливості тембрового різноманіття? Тембри яких інструментів використав С. Прокоф’єв у симфонічній казці «Петрик і вовк»? Учні виходять із класу під музичний супровід (мелодія заключної ходи із симфонічної казки С. Прокоф’єва «Петрик і вовк»). | |
| |
Переглядів: 3670 | |
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот... |
І. Гнатюк «Наша хата». Прислів'я. «Роде наш красний» (українська народна ... |
Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Т. Коломієць «Вітрисько» |
Узагальнюючий урок із теми «Мова живопису й графіки». Колективна робота «Хто ... |
Силуетне зображення будинків. Практична робота «Чарівні куполи соборів» |
Всього коментарів: 0 | |