УРОК 48 Тема. Твій друг — книга. Урок позакласного читанняМета: пояснити учням значення малюнків для розкриття змісту книжки; допомогти дітям відчути красу і силу графічного мистецтва; розвивати художній смак учнів, збагачувати їхній словниковий запас; виховувати любов і бережливе ставлення до книжки. Обладнання: збірники творів «Позакласне читання-2», ілюстровані твори дитячої літератури («Ліз карасик через перелазик», «Телесик», листівки «Українські народні казки», ілюстрації до казки «Рукавичка»). Хід уроку I. Актуалізація опорних знань 1. Відгадування загадки. Сама мовчить, а всіх вчить. (Книга). У ч и т е л ь . Отже, сьогодні ми будемо говорити про книгу, про людей, які допомагають книзі стати привабливішою для читача. 2. Виставка книг. — Чи подобаються вам книжки на виставці? Чому? — Яка книжка сподобалась вам найбільше? — Прочитайте прізвище письменника цієї книжки. — А хто ще, крім письменника, вважається автором книжки? — Назвіть прізвище художника, який є співавтором книжки. — Які книжки ви любите читати: з малюнкамичи без них? II. Мотивація навчальної діяльності Словникова робота. У ч и т е л ь . Довідкове віконечко допоможе вам зрозуміти матеріал уроку. Першим віконечком є слово «Ілюстрація». Вимовте його поскладово, цілим словом, повільно, швидко. Ілюстрація — малюнок, який розкриває і поглиблює зміст тексту. Ілюстрації бувають: сторінковими — на всю сторінку (продемонструвати); у тексті — частини сторінки (продемонструвати); заставка — малюнок на початку розділу у верхній частині сторінки (продемонструвати); кінцівки — в кінці розділу; частини книжки (продемонструвати). Наприклад, для ілюстрації художник обирає епізоди, що найповніше розкривають зміст тексту або окремих його частин. Кінцівка відтворює завершальну дію для книжки чи розділу. Заставка зображує яскраві моменти і епізоди, які можуть підказати читачеві, про що піде мова у тексті. Заставка і кінцівка можуть бути орнаментальними. Орнамент має відповідати характеру описаної в літературному творі події (епохи). Орнамент — узор, візерунок. Художнє оформлення виконується олівцем і тушшю чи фарбами. Художник-ілюстратор глибоко обмірковує задум письменника і має добре знати час, який описано у творі, характери героїв, їхній зовнішні вигляд, одяг, взуття, речі вжитку, щоб ілюстрація відповідала задуму твору і не суперечила історичній правді. Чи можна створити ілюстрацію самому? Так. Для цього слід ознайомитись з текстом (прочитати). Визначити, через які образи, епізоди можна виразно передати мовою ілюстрації задум твору. А потім перенести його на папір потрібних розмірів, намалювати детальніше. III. Сприйняття і засвоєння матеріалу 1. Слово вчителя з елементами бесіди. 1) Розповідь про художників — співавторів дитячих книжок. Найдавнішим і найбільш відомим видавництвом для дітей в Україні є «Веселка». На нашій виставці є книжки цього видавництва. — Хто віднайде серед книг ті, які випустило видавництво «Веселка»? 2) «Ліз карасик через перелазик». — Прочитайте де і коли видана ця книжка, хто виконав малюнки до неї (Валентина Мельниченко). — Погляньте на малюнки. Які вони? 3) Серія листівок «Українські народні казки» (К.: Веселка, 1985). — Діти, погляньте на обкладинку, з чого видно, що це саме українські казки? 2. Колективна робота. Гра «Відгадай, до якої казки малюнки». 1) Листівка до казки «Коза-дереза». — Погляньте, подумайте і скажіть, до якої казки цей малюнок? — Кого ви бачите на передньому плані? — Якою ви бачите козу? — Який рак на малюнку? — Кого бачимо на другому плані (за віконцем)? — Хто може переказати епізод, який зображено на малюнку? — Хто може переказати уривок з казки до цього малюнка? 2) Листівка до казки «Пан Коцький». — До якої казки ілюстрація? — Як ви здогадались? — Яким намальовано пана Коцького? — Якими зображено інших звірів? — Кого настрахав ледар пан Коцький? — Про що розповідає малюнок? — Прослухайте уривок із казки (учитель читає текст на звороті листівки). — Розгляньте наступну листівку. 3) Листівка до казки «Лисичка-сестричка і вовкпанібрат». — До якої казки ця ілюстрація? — Якою зображена лисичка? — Яким ви бачите вовка? (Дурненьким. Він терпить витівки хитрої лисиці) 3. Артикуляційна вправа. — Що просить сказати лікар, коли дивиться горло хворого? — Дмухніть на кульбабку. — Погасіть свічку. — Як квакає жабка? — Як гарчить собака? — Як цокає годинник? — Як кличуть курчат? — Як фиркає кіт? 4. Завдання учням. 1) Практичне орієнтування в книжці. Книжка «Телесик» (К.: Веселка, 1995). Назву книжки закрити. У ч и т е л ь . Розгляньте малюнок на обкладинці книжки. — Чи здогадались ви, яка це казка? — Що допомогло вам? — Яким зображено Телесика? — Взяти книжку і дізнатись із першої сторінки: її назву; хто автор; прізвище художника; де видано книжку. 2) Переказ казки за ілюстраціями. У ч и т е л ь . А тепер за ілюстраціями до книжки спробуйте її переказати. 5. Творче завдання. Словесне малювання до кінцівки казки «Ріпка». Бесіда. — Розгляньте ілюстрації до казки «Ріпка». — Кого з героїв казки ви впізнали? — Чим закінчилась казка? — Чи є на дошці ілюстрація до кінцівки цієї казки? — Спробуйте словами намалювати ілюстрацію до кінцівки казки «Ріпка». — Які фарби вам будуть потрібні? 6. Колективна робота. Обговорення прочитаних творів (с. 3-4). 1) «Папір — син природи», П. Утевська. — Що ви дізнались із оповідання «Папір — син природи»? — Від назви якої рослини виникло слово «папір»? — На чому писали люди у давнину? — На чому писали слов'яни? — Кого вважають винахідником паперу? 2) «Про книжку», М. Пригара. — Чому скаржилась книжка Мар'яні? — Чи добре читала Мар'янка? 7. Робота з текстом. Читання і обговорення оповідання «Любіть книгу» (с. 4-5). 1) Читання вчителем. 2) Робота над розумінням учнями тексту. Бесіда. — Як ставився Василько до книжки? — Як він читав книжку? — Який сон йому приснився? — Чи добре було Василькові уві сні? Якої думки він дійшов після цього? — Які слова висловлюють головну думку оповідання? 3) Читання твору учнями (парами). IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Що нового ви дізнались на уроці? — Кого вважають співавтором книжки? — Як слід ставитись до книжок? Що ти порадиш своїй молодшій сестричці і братикові? — Тож хай у вашій сім'ї буде так, як пише поетеса Наталка Поклад: Книжка в тата, Книжка в мами, Книжка в мене І в Світлани, З книжкою малий Тарас — Книжковечір нині в нас. V. Домашнє завдання 1. Читати твори з теми «Зима-білосніжка». 2. Вивчити вірші з цієї теми. 3. Дібрати ілюстрації. Тарас Григорович Шевченко — великий народний поет і художник. | |
| |
Переглядів: 7208 | |
Корисні звички у спілкуванні з однолітками, дорослими людьми, членами своєї р... |
«Грамотний-видющий і на все тямущий» |
В. Сухомлинський «Про що думала Марійка». О. Буцень «Новий м'яч» |
Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна пі... |
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку |
Всього коментарів: 0 | |