Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч?

Урок 23

Тема. Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч?

Мета: розповісти дітям, як люди використовують властивості повітря; дослідити, чому підстрибує м'яч; викликати інтерес до пізнання природи, дослідницької діяльності, бажання зрозуміти сутність явищ.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

Без ніг біжить,

Без крил летить. (Вітер)

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як люди використовують властивості повітря.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Розповідь учителя

— Дуже давно люди помітили, що вітер здатний рухати предмети, а легкі навіть піднімати і переносити на деяку відстань. «А чи можна приручити вітер?» — думали вони. Але минуло ще багато віків, перш ніж люди навчилися використовувати силу вітру.

— Щоб вам було зрозуміліше і цікавіше, я показуватиму досліди, а ви поясните, яка властивість повітря тут використана, і як люди використовують цю властивість повітря.

2 Проведення дослідів

1) Відгадайте, що у мене в руках. (Апельсин, розрізаний і захований від очей)

— Чому ви відчули запах апельсина? Яка властивість повітря допомогла вам це зробити? (Повітря перебуває в постійному русі)

— Де використовують цю властивість? (Прилади для відлякування комарів, освіжувачі повітря)

2) Погляньте, як підстрибує м'яч.

— Натисніть на стіл, що ви відчуваєте? (Твердий стіл) Спробуємо відчути повітря. Візьміть гумовий м'яч і натисніть на нього. Що ви відчуваєте? (Що м'яч не порожній, у ньому щось є.)

— Отже, повітря можна відчути завдяки напруженню м'язів руки.

— Що станеться, якщо м'яч удариться об підлогу? (Повітря в ньому стиснеться.)

— Чому м'яч підстрибує? (Пружність повітря. Стиснуте повітря пружне, воно розширюється, і м'яч із силою відскакує від підлоги.)

— Де ще міститься стиснуте повітря? Де ще люди стали застосовувати цю властивість? (У шинах велосипеда й автомобіля.)

— Чому не можна їхати на велосипеді, коли у ньому пробите колесо?

3) Надуємо дві різні за формою кулі.

— Чому вони збільшилися? Чому мають різні форми? (Повітрзаймає місце і набуває форми того предмета, у якому воно міститься.)

— Чому водолаз певний час може перебувати на морському дні?

Люди придумали закачувати повітря у балони, що використовують аквалангісти під водою і пожежники під час пожежі.

4) Покладемо кульку на воду.

— Чому вона не тоне? (Повітря легше за воду, тому спливає.)

— Де використовують цю властивість? (Надувний матрац, понтонний міст)

5) На долоні лежать дрібні папірці. Я подула на них. Що сталося?

— Яка властивість повітря використана? (Рух і сила повітря)

— Де ще застосували люди цю властивість? (Вітрила, вітряні млини)

— Коли ви відчуваєте силу вітру? (Буран)

6) Я тримаю руку високо над свічкою.

— Чому мені гаряче? (Повітря під час нагрівання піднімається вгору.)

— Ця властивість повітря значно змінила життя людей.

Коли люди помітили, що гаряче повітря з труби піднімається вгору, вони вирішили використовувати цю властивість. У російському місті Рязань жив чоловік на прізвище Крякутний. Він узяв мішок для зберігання одягу, наповнив його гарячим повітрям із пічної труби, а до нього приробив сидіння на вірьовках.

— Що винайшов Крякутний? (Повітряну кулю)

— Невідомо, чим завершилися ці спроби. Але значно пізніше у Франції брати Жозеф і Етьєн Монгольф'є спорудили повітряну кулю зі щільної тканини з отвором унизу. Через цей отвір наповнили кулю гарячим повітрям. До кулі вони прив'язали кошик, у який посадили качку, півня і барана. Куля піднялася у повітря і благополучно приземлилася. Після цього вже через 5 місяців на повітряних кулях почали літати і люди. Так почалася ера повітроплавання.

— Як ви вважаєте, для чого можна використовувати повітряну кулю? (Для подорожей, для складання плану місцевості, для спостережень за військовими діями та ін.)

— Чи можна керувати повітряною кулею? Чому не можна?

— Учені мріяли створити літальний апарат, яким можна керувати. Незабаром винайшли дирижабль. Він оснащений гребним кермом, що дає змогу змінювати напрямок польоту. Але дирижаблі були величезними, незграбними і тихохідними. Тому пізніше їх замінили літаки і вертольоти.

— Яка властивість повітря використана для створення повітряної кулі?

• Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

— Чому в люті морози птахи сидять настовбурчившись? (Вони роблять так, щоб між пір'ям містилося якомога більше повітря, щоб воно утримувало тепло тіла.)

— Чому кватирку роблять у верхній частині вікна, а батареї встановлюють під вікном, унизу? (Тепле повітря легше ніж холодне і піднімається вгору, для цього відчиняють кватирки, щоб його охолодити. Батареї нагрівають холодне повітря, що міститься внизу приміщення.)

V. Підсумок уроку

— Про що нове ви дізналися сьогодні на уроці?

— Що вам сподобалося найбільше?



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 2358 | Рейтинг: 0.0/0
З чистого джерела народної мудрості. Урок позакласного читання
Українська народна казка «Лисичка та журавель»
Що потрібно знати про природу
Ура! Канікули!
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 26
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]