💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч?

Урок 23

Тема. Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч?

Мета: розповісти дітям, як люди використовують властивості повітря; дослідити, чому підстрибує м'яч; викликати інтерес до пізнання природи, дослідницької діяльності, бажання зрозуміти сутність явищ.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

Без ніг біжить,

Без крил летить. (Вітер)

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як люди використовують властивості повітря.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Розповідь учителя

— Дуже давно люди помітили, що вітер здатний рухати предмети, а легкі навіть піднімати і переносити на деяку відстань. «А чи можна приручити вітер?» — думали вони. Але минуло ще багато віків, перш ніж люди навчилися використовувати силу вітру.

— Щоб вам було зрозуміліше і цікавіше, я показуватиму досліди, а ви поясните, яка властивість повітря тут використана, і як люди використовують цю властивість повітря.

2 Проведення дослідів

1) Відгадайте, що у мене в руках. (Апельсин, розрізаний і захований від очей)

— Чому ви відчули запах апельсина? Яка властивість повітря допомогла вам це зробити? (Повітря перебуває в постійному русі)

— Де використовують цю властивість? (Прилади для відлякування комарів, освіжувачі повітря)

2) Погляньте, як підстрибує м'яч.

— Натисніть на стіл, що ви відчуваєте? (Твердий стіл) Спробуємо відчути повітря. Візьміть гумовий м'яч і натисніть на нього. Що ви відчуваєте? (Що м'яч не порожній, у ньому щось є.)

— Отже, повітря можна відчути завдяки напруженню м'язів руки.

— Що станеться, якщо м'яч удариться об підлогу? (Повітря в ньому стиснеться.)

— Чому м'яч підстрибує? (Пружність повітря. Стиснуте повітря пружне, воно розширюється, і м'яч із силою відскакує від підлоги.)

— Де ще міститься стиснуте повітря? Де ще люди стали застосовувати цю властивість? (У шинах велосипеда й автомобіля.)

— Чому не можна їхати на велосипеді, коли у ньому пробите колесо?

3) Надуємо дві різні за формою кулі.

— Чому вони збільшилися? Чому мають різні форми? (Повітрзаймає місце і набуває форми того предмета, у якому воно міститься.)

— Чому водолаз певний час може перебувати на морському дні?

Люди придумали закачувати повітря у балони, що використовують аквалангісти під водою і пожежники під час пожежі.

4) Покладемо кульку на воду.

— Чому вона не тоне? (Повітря легше за воду, тому спливає.)

— Де використовують цю властивість? (Надувний матрац, понтонний міст)

5) На долоні лежать дрібні папірці. Я подула на них. Що сталося?

— Яка властивість повітря використана? (Рух і сила повітря)

— Де ще застосували люди цю властивість? (Вітрила, вітряні млини)

— Коли ви відчуваєте силу вітру? (Буран)

6) Я тримаю руку високо над свічкою.

— Чому мені гаряче? (Повітря під час нагрівання піднімається вгору.)

— Ця властивість повітря значно змінила життя людей.

Коли люди помітили, що гаряче повітря з труби піднімається вгору, вони вирішили використовувати цю властивість. У російському місті Рязань жив чоловік на прізвище Крякутний. Він узяв мішок для зберігання одягу, наповнив його гарячим повітрям із пічної труби, а до нього приробив сидіння на вірьовках.

— Що винайшов Крякутний? (Повітряну кулю)

— Невідомо, чим завершилися ці спроби. Але значно пізніше у Франції брати Жозеф і Етьєн Монгольф'є спорудили повітряну кулю зі щільної тканини з отвором унизу. Через цей отвір наповнили кулю гарячим повітрям. До кулі вони прив'язали кошик, у який посадили качку, півня і барана. Куля піднялася у повітря і благополучно приземлилася. Після цього вже через 5 місяців на повітряних кулях почали літати і люди. Так почалася ера повітроплавання.

— Як ви вважаєте, для чого можна використовувати повітряну кулю? (Для подорожей, для складання плану місцевості, для спостережень за військовими діями та ін.)

— Чи можна керувати повітряною кулею? Чому не можна?

— Учені мріяли створити літальний апарат, яким можна керувати. Незабаром винайшли дирижабль. Він оснащений гребним кермом, що дає змогу змінювати напрямок польоту. Але дирижаблі були величезними, незграбними і тихохідними. Тому пізніше їх замінили літаки і вертольоти.

— Яка властивість повітря використана для створення повітряної кулі?

• Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

— Чому в люті морози птахи сидять настовбурчившись? (Вони роблять так, щоб між пір'ям містилося якомога більше повітря, щоб воно утримувало тепло тіла.)

— Чому кватирку роблять у верхній частині вікна, а батареї встановлюють під вікном, унизу? (Тепле повітря легше ніж холодне і піднімається вгору, для цього відчиняють кватирки, щоб його охолодити. Батареї нагрівають холодне повітря, що міститься внизу приміщення.)

V. Підсумок уроку

— Про що нове ви дізналися сьогодні на уроці?

— Що вам сподобалося найбільше?



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 2402 | Рейтинг: 0.0/0
Українська народна казка «Рукавичка»
Т. Коломієць «Подарунок». В. Лучук «Кольорові пташки». В. Конопелець «Якого к...
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]