Урок 23 Тема. Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч?Мета: розповісти дітям, як люди використовують властивості повітря; дослідити, чому підстрибує м'яч; викликати інтерес до пізнання природи, дослідницької діяльності, бажання зрозуміти сутність явищ. ХІД УРОКУ I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади? II. Повідомлення теми і мети уроку Без ніг біжить, Без крил летить. (Вітер) — Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як люди використовують властивості повітря. III. Вивчення нового матеріалу 1 Розповідь учителя — Дуже давно люди помітили, що вітер здатний рухати предмети, а легкі навіть піднімати і переносити на деяку відстань. «А чи можна приручити вітер?» — думали вони. Але минуло ще багато віків, перш ніж люди навчилися використовувати силу вітру. — Щоб вам було зрозуміліше і цікавіше, я показуватиму досліди, а ви поясните, яка властивість повітря тут використана, і як люди використовують цю властивість повітря. 2 Проведення дослідів 1) Відгадайте, що у мене в руках. (Апельсин, розрізаний і захований від очей) — Чому ви відчули запах апельсина? Яка властивість повітря допомогла вам це зробити? (Повітря перебуває в постійному русі) — Де використовують цю властивість? (Прилади для відлякування комарів, освіжувачі повітря) 2) Погляньте, як підстрибує м'яч. — Натисніть на стіл, що ви відчуваєте? (Твердий стіл) Спробуємо відчути повітря. Візьміть гумовий м'яч і натисніть на нього. Що ви відчуваєте? (Що м'яч не порожній, у ньому щось є.) — Отже, повітря можна відчути завдяки напруженню м'язів руки. — Що станеться, якщо м'яч удариться об підлогу? (Повітря в ньому стиснеться.) — Чому м'яч підстрибує? (Пружність повітря. Стиснуте повітря пружне, воно розширюється, і м'яч із силою відскакує від підлоги.) — Де ще міститься стиснуте повітря? Де ще люди стали застосовувати цю властивість? (У шинах велосипеда й автомобіля.) — Чому не можна їхати на велосипеді, коли у ньому пробите колесо? 3) Надуємо дві різні за формою кулі. — Чому вони збільшилися? Чому мають різні форми? (Повітрзаймає місце і набуває форми того предмета, у якому воно міститься.) — Чому водолаз певний час може перебувати на морському дні? Люди придумали закачувати повітря у балони, що використовують аквалангісти під водою і пожежники під час пожежі. 4) Покладемо кульку на воду. — Чому вона не тоне? (Повітря легше за воду, тому спливає.) — Де використовують цю властивість? (Надувний матрац, понтонний міст) 5) На долоні лежать дрібні папірці. Я подула на них. Що сталося? — Яка властивість повітря використана? (Рух і сила повітря) — Де ще застосували люди цю властивість? (Вітрила, вітряні млини) — Коли ви відчуваєте силу вітру? (Буран) 6) Я тримаю руку високо над свічкою. — Чому мені гаряче? (Повітря під час нагрівання піднімається вгору.) — Ця властивість повітря значно змінила життя людей. Коли люди помітили, що гаряче повітря з труби піднімається вгору, вони вирішили використовувати цю властивість. У російському місті Рязань жив чоловік на прізвище Крякутний. Він узяв мішок для зберігання одягу, наповнив його гарячим повітрям із пічної труби, а до нього приробив сидіння на вірьовках. — Що винайшов Крякутний? (Повітряну кулю) — Невідомо, чим завершилися ці спроби. Але значно пізніше у Франції брати Жозеф і Етьєн Монгольф'є спорудили повітряну кулю зі щільної тканини з отвором унизу. Через цей отвір наповнили кулю гарячим повітрям. До кулі вони прив'язали кошик, у який посадили качку, півня і барана. Куля піднялася у повітря і благополучно приземлилася. Після цього вже через 5 місяців на повітряних кулях почали літати і люди. Так почалася ера повітроплавання. — Як ви вважаєте, для чого можна використовувати повітряну кулю? (Для подорожей, для складання плану місцевості, для спостережень за військовими діями та ін.) — Чи можна керувати повітряною кулею? Чому не можна? — Учені мріяли створити літальний апарат, яким можна керувати. Незабаром винайшли дирижабль. Він оснащений гребним кермом, що дає змогу змінювати напрямок польоту. Але дирижаблі були величезними, незграбними і тихохідними. Тому пізніше їх замінили літаки і вертольоти. — Яка властивість повітря використана для створення повітряної кулі? • Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів — Чому в люті морози птахи сидять настовбурчившись? (Вони роблять так, щоб між пір'ям містилося якомога більше повітря, щоб воно утримувало тепло тіла.) — Чому кватирку роблять у верхній частині вікна, а батареї встановлюють під вікном, унизу? (Тепле повітря легше ніж холодне і піднімається вгору, для цього відчиняють кватирки, щоб його охолодити. Батареї нагрівають холодне повітря, що міститься внизу приміщення.) V. Підсумок уроку — Про що нове ви дізналися сьогодні на уроці? — Що вам сподобалося найбільше? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2402 | |
Українська народна казка «Рукавичка» |
Т. Коломієць «Подарунок». В. Лучук «Кольорові пташки». В. Конопелець «Якого к... |
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин |
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення |
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини |
Всього коментарів: 0 | |