Урок 5 Тема. Твоя родина, твоя рідня, твій рідМета: дати дітям елементарні уявлення про сім’ю як об’єднання рідних людей, пояснити поняття: рід, родина, рідня; вчити називати членів сім’ї, їхні імена; познайомити з сімейними реліквіями, сімейним календарем; розвивати інтерес до історії свого роду, до ведення сімейних альбомів; вчити дітей розпізнавати позитивні вчинки, які схвалюють у сім’ї і ті, що можуть засмучувати рідних; прищеплювати шанобливе ставлення до старших і хворих членів сім’ї; виховувати гуманність, гордість за свій рід. ХІД УРОКУ 1. Вправа «Погода». — Який сьогодні день? — Яке число і місяць? — Який стан неба? — Чи був вітер, коли ви йшли до школи? А опади? 2. Робота з фотографіями. Діти обмінюються фотографіями своїх сімей, розглядають їх, називають своє прізвище та ім’я, потім — ім’я та по батькові матері, батька, насамкінець — ім’я братика, сестрички. Учитель. Тато, мама, братик, сестричка — це ваша сім’я, або родина. Ви теж є членами своїх родин. Шануйте їх, не ганьбіть поганими вчинками. Хай про вас говорять тільки добре. 3. Робота за підручником (С. 18). Учні розглядають малюнок. Називають, кого з членів родини зображено на ньому. — Що робить мама? — Що робить тато? — Що робить бабуся? — Що робить дідусь? — Що робить донька? — Що робить син? Діти розповідають, чи є в них бабусі, дідусі, а також де вони живуть. Завдання додому. Складіть в зошиті календарик. Дізнайтеся і запишіть дні народження твоїх рідних. Це й буде сімейний календар. З’ясуйте, в яку пору року у вас найбільше сімейних свят. 4. Робота із додатками (С. 96—97). 1) Читання вчителем статті «Чи знаєш ти?» — Що робила мама у сім’ї? (Доглядала дітей, оберігала оселю.) — Що робив батько? (Будував оселю, доглядав худобу, вирощував хліб.) — Що робили діти? (Сини допомагали батькові, доньки — матері.) — Ким була мати для сім’ї? (Берегинею родини) — А ким був тато? (Господарем дому) — А діти? (Діти — помічники, радість для своїх батьків.) 2) Читання вірша Лідії Компанієць «Ковалівна». — Як звали дівчинку? (Оленка) — Звідки дівчинка родом? (З Яворова) — Хто були тато і дідусь Оленки? (Ковалями) — Яке у неї прізвище? (Коваленко) — Чи зрозуміло, що означає її прізвище? (Оленка — з роду ковалів.) Завдання додому. Запитати у батьків, що означають ваші прізвища та імена. 3) Читання вірша Катерини Перелісної «Галюся». — Що цікавого ви дізналися з цього вірша? — Скільки у вірші доньок? (2) — Матерів? (2) — Синів? (2) — Татусів? (2) — Дідусів, бабусь та онучок? (По одному) Учитель. Мама — найдорожча, найрідніша, наймиліша у світі людина. Вона народжує дитину, пестить її, голубить, співає колискові. Запропонуйте учням розглянути малюнки колисок (С. 19). — Чи є серед колисок така, що була у вас? — Які колискові пісні вам співала мама? Учні вивчають зі слів учителя колискову «Ходить сон коло вікон» і пояснюють прислів’я (С. 19). Фізкультхвилинка Встало вранці ясне сонце, Зазирнуло у віконце. Ми до нього потяглися, За промінчики взялися. Будем дружно присідати, Сонечко розвеселяти: Встали — сіли, встали — сіли. Бачте, як розвеселили. Стало сонце танцювати, Нас до танцю припрошати. Нумо разом, нумо всі Потанцюймо по росі. 5. Вправа «Хвости». Закінчити речення: • Бабуся — це мама... • Дідусь — це тато... • Прабабуся — це... • Прадідусь — це... Учитель. Дідусі і бабусі, прадідусі і прабабусі — найстарші члени сім’ї. Вони повинні бути оточені найбільшими пошаною і піклуванням. 6. Читання вірша Віри Багірової «Бабця спить». — Як дівчинка піклується про бабусю? Запропонуйте учням розповісти в парах, як вони ставляться до своїх бабусі й дідуся, як допомагають їм. 7. Робота з додатками (С. 98). Читання вірша Марійки Підгірянки. — Куди їдуть гості? — Хто їде до бабусі в гостину? — Як ставиться до своїх гостей бабуся? — Чим пригощає бабуся гостей? 8. Робота за підручником (С. 21). Учитель читає статтю про рідню і рід. Учні розглядають малюнок, розповідають, яких родичів зображено на ньому. Називають, скільки в них дідусів, бабусь, дядьків і тіток, двоюрідних братів, двоюрідних сестер. Діти роблять висновок, великий чи малий їхній рід, хто в роду є найстаршим. 9. Вправа «Мікрофон». — Як шанує ваша родина найстаршого члена роду? 10. Бесіда з елементами розповіді про сімейні реліквії. — Що таке реліквія? Реліквія — це все те, що переходить до дітей і внуків на згадку про батьків. В Україні був звичай: на щастя дарувати рушник. Він залишався у дітей і переходив до наступних поколінь, як згадка про батьків, як сімейна реліквія (учитель демонструє такий рушник). — Які ще старовинні речі є родинною реліквією? Це фотографії рідних, сімейні альбоми, що зберігалися в скринях або висіли на стінах у рамках. Вони розповідають про предків, де ті жили, чим займалися. Скриня — дерев’яний ящик. Це власність дівчини, а пізніше — матері, бабусі. Вона передавалась у спадок після смерті. У скриню складали вбрання, вінок, рушники, прикраси, вишивки, сорочки-вишиванки. До реліквій належать і нагороди (ордени, медалі, грамоти, колекції) ваших батьків, дідусів, бабусь. Щоб викликати у дітей бажання до ведення сімейних альбомів та виховання шанобливого ставлення до свого роду, проведіть роботу з малюнками у зошиті з друкованою основою (С. 15, завдання 3). — Чи є у вашої сім’ї сімейний альбом, старовинні речі? — У кого з вас є вдома нагороди ваших предків? — Які старовинні речі збереглися у вашій сім’ї? — Де вони зберігаються? — Про що розповідають? 11. Підсумок уроку. — Що таке рід? Рідня? Родина? Сім’я? — Із кого складається ваша сім’я? — Яке ім’я, по батькові та прізвище мами? Тата? Братика? Сестрички? Бабусі? Дідуся? — Як ви звертаєтесь до своїх рідних? — Про що ви любите розмовляти з мамою, татом, братиком, сестричкою? — Хто користується найбільшою пошаною у сім’ї? — Як потрібно ставитися до старших, хворих членів сім’ї? — Які вчинки схвалюють у вашій сім’ї? — Які вчинки можуть засмучувати рідних? — Які нові слова ви запам’ятали? — Які прислів’я запам’ятали? — Яку колискову вивчили? На уроці також можна використати такі завдання. • Закінчіть речення. Вдома завжди зі мною гратиметься. На мої питання завжди відповість. Завжди допоможе виконати завдання. Завжди приготує смачну їжу. Завжди зберігає мої секрети. • Розгадайте кросворд. По горизонталі: 1) Група близьких родичів. (Родина) По вертикалі: 2) Як ще називають батька? (Тато) 3) Ким тобі доводиться мамин брат? (Дядько) 4) Особа чоловічої статі стосовно своїх батьків. (Син) 5) Діти, що народилися в один день. (Близнюки) 6) Маленький хлопчик або дівчинка. (Дитина) • Робота в парах. Закінчіть речення. Мама буде щаслива, коли... Тато буде радий, якщо. Ця вправа вчить дітей розпізнавати позитивні вчинки, які схвалюють у сім’ї і ті, що можуть засмучувати рідних. • Вірші. РУШНИЧОК Я вишиваю рушничок До маминого свята: Фіалки сині і бузок, І пролісків багато. Я вишиваю рушничок — Мережки шию білі: Розвів букет живих квіток Моїй матусі милій. Нехай святковий ніжний цвіт На рушничку іскриться: Я березневий шлю привіт Бабусі і сестричці. (Т. Мезенцева) Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1676 | |
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення |
Екскурсія до краєзнавчого музею, шкільного «живого куточка», зоопарку (на виб... |
Кімнатні рослини. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами |
Охорона тварин |
Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля» |
Всього коментарів: 0 | |