💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Твоя родина, твоя рідня, твій рід

Урок 5

Тема. Твоя родина, твоя рідня, твій рід

Мета: дати дітям елементарні уявлення про сім’ю як об’єднання рідних людей, пояснити поняття: рід, родина, рідня; вчити називати членів сім’ї, їхні імена; познайомити з сімейними реліквіями, сімейним календарем; розвивати інтерес до історії свого роду, до ведення сімейних альбомів; вчити дітей розпізнавати позитивні вчинки, які схвалюють у сім’ї і ті, що можуть засмучувати рідних; прищеплювати шанобливе ставлення до старших і хворих членів сім’ї; виховувати гуманність, гордість за свій рід.

ХІД УРОКУ

1. Вправа «Погода».

— Який сьогодні день?

— Яке число і місяць?

— Який стан неба?

— Чи був вітер, коли ви йшли до школи? А опади?

2. Робота з фотографіями.

Діти обмінюються фотографіями своїх сімей, розглядають їх, називають своє прізвище та ім’я, потім — ім’я та по батькові матері, батька, насамкінець — ім’я братика, сестрички.

Учитель. Тато, мама, братик, сестричка — це ваша сім’я, або родина. Ви теж є членами своїх родин. Шануйте їх, не ганьбіть поганими вчинками. Хай про вас говорять тільки добре.

3. Робота за підручником (С. 18).

Учні розглядають малюнок. Називають, кого з членів родини зображено на ньому.

— Що робить мама?

— Що робить тато?

— Що робить бабуся?

— Що робить дідусь?

— Що робить донька?

— Що робить син?

Діти розповідають, чи є в них бабусі, дідусі, а також де вони живуть.

Завдання додому. Складіть в зошиті календарик. Дізнайтеся і запишіть дні народження твоїх рідних. Це й буде сімейний календар. З’ясуйте, в яку пору року у вас найбільше сімейних свят.

4. Робота із додатками (С. 96—97).

1)         Читання вчителем статті «Чи знаєш ти?»

— Що робила мама у сім’ї? (Доглядала дітей, оберігала оселю.)

— Що робив батько? (Будував оселю, доглядав худобу, вирощував хліб.)

— Що робили діти? (Сини допомагали батькові, доньки — матері.)

— Ким була мати для сім’ї? (Берегинею родини)

— А ким був тато? (Господарем дому)

— А діти? (Діти — помічники, радість для своїх батьків.)

2) Читання вірша Лідії Компанієць «Ковалівна».

— Як звали дівчинку? (Оленка)

— Звідки дівчинка родом? (З Яворова)

— Хто були тато і дідусь Оленки? (Ковалями)

— Яке у неї прізвище? (Коваленко)

— Чи зрозуміло, що означає її прізвище? (Оленка — з роду ковалів.) Завдання додому. Запитати у батьків, що означають ваші прізвища

та імена.

3) Читання вірша Катерини Перелісної «Галюся».

— Що цікавого ви дізналися з цього вірша?

— Скільки у вірші доньок? (2)

— Матерів? (2)

— Синів? (2)

— Татусів? (2)

— Дідусів, бабусь та онучок? (По одному)

Учитель. Мама — найдорожча, найрідніша, наймиліша у світі людина. Вона народжує дитину, пестить її, голубить, співає колискові. Запропонуйте учням розглянути малюнки колисок (С. 19).

— Чи є серед колисок така, що була у вас?

— Які колискові пісні вам співала мама?

Учні вивчають зі слів учителя колискову «Ходить сон коло вікон» і пояснюють прислів’я (С. 19).

Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти:

Встали — сіли, встали — сіли.

Бачте, як розвеселили.

Стало сонце танцювати,

Нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі Потанцюймо по росі.

5.         Вправа «Хвости».

Закінчити речення:

• Бабуся — це мама...

• Дідусь — це тато...

• Прабабуся — це...

• Прадідусь — це...

Учитель. Дідусі і бабусі, прадідусі і прабабусі — найстарші члени сім’ї. Вони повинні бути оточені найбільшими пошаною і піклуванням.

6. Читання вірша Віри Багірової «Бабця спить».

— Як дівчинка піклується про бабусю?

Запропонуйте учням розповісти в парах, як вони ставляться до своїх бабусі й дідуся, як допомагають їм.

7. Робота з додатками (С. 98).

Читання вірша Марійки Підгірянки.

— Куди їдуть гості?

— Хто їде до бабусі в гостину?

— Як ставиться до своїх гостей бабуся?

— Чим пригощає бабуся гостей?

8. Робота за підручником (С. 21).

Учитель читає статтю про рідню і рід. Учні розглядають малюнок, розповідають, яких родичів зображено на ньому. Називають, скільки в них дідусів, бабусь, дядьків і тіток, двоюрідних братів, двоюрідних сестер.

Діти роблять висновок, великий чи малий їхній рід, хто в роду є найстаршим.

9. Вправа «Мікрофон».

— Як шанує ваша родина найстаршого члена роду?

10.       Бесіда з елементами розповіді про сімейні реліквії.

— Що таке реліквія? Реліквія — це все те, що переходить до дітей і внуків на згадку про батьків. В Україні був звичай: на щастя дарувати рушник. Він залишався у дітей і переходив до наступних поколінь, як згадка про батьків, як сімейна реліквія (учитель демонструє такий рушник).

— Які ще старовинні речі є родинною реліквією? Це фотографії рідних, сімейні альбоми, що зберігалися в скринях або висіли на стінах у рамках. Вони розповідають про предків, де ті жили, чим займалися. Скриня — дерев’яний ящик. Це власність дівчини, а пізніше — матері, бабусі. Вона передавалась у спадок після смерті. У скриню складали вбрання, вінок, рушники, прикраси, вишивки, сорочки-вишиванки. До реліквій належать і нагороди (ордени, медалі, грамоти, колекції) ваших батьків, дідусів, бабусь.

Щоб викликати у дітей бажання до ведення сімейних альбомів та виховання шанобливого ставлення до свого роду, проведіть роботу з малюнками у зошиті з друкованою основою (С. 15, завдання 3).

— Чи є у вашої сім’ї сімейний альбом, старовинні речі?

— У кого з вас є вдома нагороди ваших предків?

— Які старовинні речі збереглися у вашій сім’ї?

— Де вони зберігаються?

— Про що розповідають?

11.       Підсумок уроку.

— Що таке рід? Рідня? Родина? Сім’я?

— Із кого складається ваша сім’я?

— Яке ім’я, по батькові та прізвище мами? Тата? Братика? Сестрички? Бабусі? Дідуся?

— Як ви звертаєтесь до своїх рідних?

— Про що ви любите розмовляти з мамою, татом, братиком, сестричкою?

— Хто користується найбільшою пошаною у сім’ї?

— Як потрібно ставитися до старших, хворих членів сім’ї?

— Які вчинки схвалюють у вашій сім’ї?

— Які вчинки можуть засмучувати рідних?

— Які нові слова ви запам’ятали?

— Які прислів’я запам’ятали?

— Яку колискову вивчили?

На уроці також можна використати такі завдання.

• Закінчіть речення.

Вдома завжди зі мною гратиметься.

На мої питання завжди відповість.

Завжди допоможе виконати завдання.

Завжди приготує смачну їжу.

Завжди зберігає мої секрети.

• Розгадайте кросворд.

По горизонталі:

1) Група близьких родичів. (Родина)

По вертикалі:

2) Як ще називають батька? (Тато)

3) Ким тобі доводиться мамин брат? (Дядько)

4) Особа чоловічої статі стосовно своїх батьків. (Син)

5) Діти, що народилися в один день. (Близнюки)

6) Маленький хлопчик або дівчинка. (Дитина)                                                 

• Робота в парах.

Закінчіть речення.

Мама буде щаслива, коли...

Тато буде радий, якщо.

Ця вправа вчить дітей розпізнавати позитивні вчинки, які схвалюють у сім’ї і ті, що можуть засмучувати рідних.

• Вірші.

РУШНИЧОК

Я вишиваю рушничок До маминого свята:

Фіалки сині і бузок,

І пролісків багато.

Я вишиваю рушничок —

Мережки шию білі:

Розвів букет живих квіток Моїй матусі милій.

Нехай святковий ніжний цвіт На рушничку іскриться:

Я березневий шлю привіт Бабусі і сестричці.

(Т. Мезенцева)



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (15.12.2013)
Переглядів: 1676 | Рейтинг: 0.0/0
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення
Екскурсія до краєзнавчого музею, шкільного «живого куточка», зоопарку (на виб...
Кімнатні рослини. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами
Охорона тварин
Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]