💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Твоя родина, твоя рідня, твій рід

Урок 5

Тема. Твоя родина, твоя рідня, твій рід

Мета: дати дітям елементарні уявлення про сім’ю як об’єднання рідних людей, пояснити поняття: рід, родина, рідня; вчити називати членів сім’ї, їхні імена; познайомити з сімейними реліквіями, сімейним календарем; розвивати інтерес до історії свого роду, до ведення сімейних альбомів; вчити дітей розпізнавати позитивні вчинки, які схвалюють у сім’ї і ті, що можуть засмучувати рідних; прищеплювати шанобливе ставлення до старших і хворих членів сім’ї; виховувати гуманність, гордість за свій рід.

ХІД УРОКУ

1. Вправа «Погода».

— Який сьогодні день?

— Яке число і місяць?

— Який стан неба?

— Чи був вітер, коли ви йшли до школи? А опади?

2. Робота з фотографіями.

Діти обмінюються фотографіями своїх сімей, розглядають їх, називають своє прізвище та ім’я, потім — ім’я та по батькові матері, батька, насамкінець — ім’я братика, сестрички.

Учитель. Тато, мама, братик, сестричка — це ваша сім’я, або родина. Ви теж є членами своїх родин. Шануйте їх, не ганьбіть поганими вчинками. Хай про вас говорять тільки добре.

3. Робота за підручником (С. 18).

Учні розглядають малюнок. Називають, кого з членів родини зображено на ньому.

— Що робить мама?

— Що робить тато?

— Що робить бабуся?

— Що робить дідусь?

— Що робить донька?

— Що робить син?

Діти розповідають, чи є в них бабусі, дідусі, а також де вони живуть.

Завдання додому. Складіть в зошиті календарик. Дізнайтеся і запишіть дні народження твоїх рідних. Це й буде сімейний календар. З’ясуйте, в яку пору року у вас найбільше сімейних свят.

4. Робота із додатками (С. 96—97).

1)         Читання вчителем статті «Чи знаєш ти?»

— Що робила мама у сім’ї? (Доглядала дітей, оберігала оселю.)

— Що робив батько? (Будував оселю, доглядав худобу, вирощував хліб.)

— Що робили діти? (Сини допомагали батькові, доньки — матері.)

— Ким була мати для сім’ї? (Берегинею родини)

— А ким був тато? (Господарем дому)

— А діти? (Діти — помічники, радість для своїх батьків.)

2) Читання вірша Лідії Компанієць «Ковалівна».

— Як звали дівчинку? (Оленка)

— Звідки дівчинка родом? (З Яворова)

— Хто були тато і дідусь Оленки? (Ковалями)

— Яке у неї прізвище? (Коваленко)

— Чи зрозуміло, що означає її прізвище? (Оленка — з роду ковалів.) Завдання додому. Запитати у батьків, що означають ваші прізвища

та імена.

3) Читання вірша Катерини Перелісної «Галюся».

— Що цікавого ви дізналися з цього вірша?

— Скільки у вірші доньок? (2)

— Матерів? (2)

— Синів? (2)

— Татусів? (2)

— Дідусів, бабусь та онучок? (По одному)

Учитель. Мама — найдорожча, найрідніша, наймиліша у світі людина. Вона народжує дитину, пестить її, голубить, співає колискові. Запропонуйте учням розглянути малюнки колисок (С. 19).

— Чи є серед колисок така, що була у вас?

— Які колискові пісні вам співала мама?

Учні вивчають зі слів учителя колискову «Ходить сон коло вікон» і пояснюють прислів’я (С. 19).

Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти:

Встали — сіли, встали — сіли.

Бачте, як розвеселили.

Стало сонце танцювати,

Нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі Потанцюймо по росі.

5.         Вправа «Хвости».

Закінчити речення:

• Бабуся — це мама...

• Дідусь — це тато...

• Прабабуся — це...

• Прадідусь — це...

Учитель. Дідусі і бабусі, прадідусі і прабабусі — найстарші члени сім’ї. Вони повинні бути оточені найбільшими пошаною і піклуванням.

6. Читання вірша Віри Багірової «Бабця спить».

— Як дівчинка піклується про бабусю?

Запропонуйте учням розповісти в парах, як вони ставляться до своїх бабусі й дідуся, як допомагають їм.

7. Робота з додатками (С. 98).

Читання вірша Марійки Підгірянки.

— Куди їдуть гості?

— Хто їде до бабусі в гостину?

— Як ставиться до своїх гостей бабуся?

— Чим пригощає бабуся гостей?

8. Робота за підручником (С. 21).

Учитель читає статтю про рідню і рід. Учні розглядають малюнок, розповідають, яких родичів зображено на ньому. Називають, скільки в них дідусів, бабусь, дядьків і тіток, двоюрідних братів, двоюрідних сестер.

Діти роблять висновок, великий чи малий їхній рід, хто в роду є найстаршим.

9. Вправа «Мікрофон».

— Як шанує ваша родина найстаршого члена роду?

10.       Бесіда з елементами розповіді про сімейні реліквії.

— Що таке реліквія? Реліквія — це все те, що переходить до дітей і внуків на згадку про батьків. В Україні був звичай: на щастя дарувати рушник. Він залишався у дітей і переходив до наступних поколінь, як згадка про батьків, як сімейна реліквія (учитель демонструє такий рушник).

— Які ще старовинні речі є родинною реліквією? Це фотографії рідних, сімейні альбоми, що зберігалися в скринях або висіли на стінах у рамках. Вони розповідають про предків, де ті жили, чим займалися. Скриня — дерев’яний ящик. Це власність дівчини, а пізніше — матері, бабусі. Вона передавалась у спадок після смерті. У скриню складали вбрання, вінок, рушники, прикраси, вишивки, сорочки-вишиванки. До реліквій належать і нагороди (ордени, медалі, грамоти, колекції) ваших батьків, дідусів, бабусь.

Щоб викликати у дітей бажання до ведення сімейних альбомів та виховання шанобливого ставлення до свого роду, проведіть роботу з малюнками у зошиті з друкованою основою (С. 15, завдання 3).

— Чи є у вашої сім’ї сімейний альбом, старовинні речі?

— У кого з вас є вдома нагороди ваших предків?

— Які старовинні речі збереглися у вашій сім’ї?

— Де вони зберігаються?

— Про що розповідають?

11.       Підсумок уроку.

— Що таке рід? Рідня? Родина? Сім’я?

— Із кого складається ваша сім’я?

— Яке ім’я, по батькові та прізвище мами? Тата? Братика? Сестрички? Бабусі? Дідуся?

— Як ви звертаєтесь до своїх рідних?

— Про що ви любите розмовляти з мамою, татом, братиком, сестричкою?

— Хто користується найбільшою пошаною у сім’ї?

— Як потрібно ставитися до старших, хворих членів сім’ї?

— Які вчинки схвалюють у вашій сім’ї?

— Які вчинки можуть засмучувати рідних?

— Які нові слова ви запам’ятали?

— Які прислів’я запам’ятали?

— Яку колискову вивчили?

На уроці також можна використати такі завдання.

• Закінчіть речення.

Вдома завжди зі мною гратиметься.

На мої питання завжди відповість.

Завжди допоможе виконати завдання.

Завжди приготує смачну їжу.

Завжди зберігає мої секрети.

• Розгадайте кросворд.

По горизонталі:

1) Група близьких родичів. (Родина)

По вертикалі:

2) Як ще називають батька? (Тато)

3) Ким тобі доводиться мамин брат? (Дядько)

4) Особа чоловічої статі стосовно своїх батьків. (Син)

5) Діти, що народилися в один день. (Близнюки)

6) Маленький хлопчик або дівчинка. (Дитина)                                                 

• Робота в парах.

Закінчіть речення.

Мама буде щаслива, коли...

Тато буде радий, якщо.

Ця вправа вчить дітей розпізнавати позитивні вчинки, які схвалюють у сім’ї і ті, що можуть засмучувати рідних.

• Вірші.

РУШНИЧОК

Я вишиваю рушничок До маминого свята:

Фіалки сині і бузок,

І пролісків багато.

Я вишиваю рушничок —

Мережки шию білі:

Розвів букет живих квіток Моїй матусі милій.

Нехай святковий ніжний цвіт На рушничку іскриться:

Я березневий шлю привіт Бабусі і сестричці.

(Т. Мезенцева)



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (15.12.2013)
Переглядів: 1689 | Рейтинг: 0.0/0
Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна підтримка уроків математики
Запитання до природи. Як економно використовувати воду вдома?
Найбільші річки та озера України, їх значення для людини
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9
Цікавий світ навколо тебе. Урок позакласного читання
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]