Бережливе ставлення до природи

Урок 16

Тема. Бережливе ставлення до природи

Мета: розповісти учням про необхідність бережливого ставлення до природи; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати, примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; закріплювати правила поведінки в природному середовищі.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

— «Ми — хазяї нашої природи, і вона для нас — комора сонця з великими скарбами життя. Рибі — вода, птахові — повітря, звірові — ліс і гори. А людині потрібна Батьківщина. Охороняти при- роду означає охороняти Батьківщину», — писав Михайло Пришвін.

Сьогодні на уроці ми вивчатимемо, як потрібно охороняти природу.

III. Вивчення нового матеріалу

— Що станеться, якщо зникне певний чинник неживої природи?

— Колись на планеті Земля існували мамонти, зараз їх немає.

Але ми живемо!

— Що таке природа?

— Якою буває природа?

— Як пов'язані жива і нежива природа?

На дошці — схема.

повітря

Людина

вода

земля

сонце

— Але, якщо зникнуть:

• вода, то...

• земля, то...

• повітря, то...

• сонце, то...

Висновок. Якщо зникне певний чинник неживої природи, не існуватиме життя на Землі.

— Складно уявити, що все це раптом зникло б, як це сталося з багатьма тваринами і рослинами.

— А що станеться, якщо зникнуть усі:

• рослини;

• тварини;

• люди?

2 Розповідь про вплив людини на природу

— Ведучи своє господарство, людина іноді не замислюється, якої шкоди вона може завдати природі. Послухайте розповідь, і скажіть, про що ми завжди повинні пам'ятати.

Люди розорали степи і перетворили їх на поля. На безкрайніх просторах, де жили степові мешканці, їм уже не залишилося місця.

Ніде стало жити травоїдним тваринам. Дикі коні вимерли, гепардів тепер можна побачити тільки в зоопарку.

Усе переплуталося в природі. Голодні вовки накинулися на стада свійських тварин. Залишилося мало овець. Не з'їдена ними трава лягла на землю щільним усохлим шаром і почала заважати молодим паросткам пробиватися до світла. Тоді почали боротися з вовками і знищили їх у багатьох степових районах. Овець стало більше, і вони з'їли усю траву.

Тут налетів вітер, і запорошена буря здула дорогоцінний ґрунт.

Довелося навколо полів саджати дерева, щоб захищали від вітру.

Посіяли пшеницю, та ось біда: збирати виявилося нічого. Ховрахи так розплодилися, що поперед людей зібрали все зерно. А де ж орли? їх мисливці перестріляли, щоб полювати не заважали. Але тут трапилася нова біда: у садах і городах комахи весь урожай з'їли.

Оголосили їх шкідниками і посипали отруйним порошком. Та забули, що можна і самим людям отруїтися.

Довго б ще людям довелося боротися з природою, якби вони, нарешті, не зрозуміли: не потрібно знищувати диких тварин і рослини, потрібно жити у мирі з природою, знаючи її закони. Тепер доводиться рятувати все, що залишилося після поганого господарювання. Виправляти свої помилки завжди складно.

— Отже, який висновок ми зробимо з прослуханої розповіді?

Висновок. Людині потрібно жити у світі з природою, знаючи її закони.

— Поміркуйте: людина ставить себе вище, ніж усе інше, створене Природою. Вона (людина) рве, вбиває, збирає, ламає.

— Чи можуть тварини і рослини обійтися без людини?

— Чи може людина обійтися без рослин і тварин?

Висновок. Людина — маленька частинка Природи, яка теж повинна підкорятися її законам.

3 Робота над загадками

— Так, на жаль, людина припустилася безлічі помилок. Чи намагається вона їх виправити?

Тварин і рослин, яким загрожує вимирання, заносять до Червоної книги. їх зберігають у ботанічних садах, заповідниках, зоопарках.

До Червоної книги України занесені рідкісні види тварин і рослин України, які перебувають на межі зникнення.

— Відгадайте загадки про такі рослини і тварини.

• Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

• Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки,

А як зовуть їх, відгадай! (Конвалія)

• На стеблинці волохатій

Шість пелюсток лілуватих.

Гарна квітка — навіть в сні

Усміхається мені. (Сон-трава)

• Стоять красуні на воді,

Вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні)

• У червоних чоботях, в білому халаті,

Він весною прилетів і сидить на хаті. (Лелека)

• Дивний ключ у небо лине,

Не залізний, а пташиний.

Цим ключем в осінній млі

Відлітають... (журавлі).

• На скелі він будує дім

І не боїться жити в нім.

І могутніх два крила

Є у птаха — у... (орла).

• Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1 Гра «Можна — не можна»

— Діти, уявіть, що ви опинилися в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого не можна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і мовчіть, якщо — ні.

Можна:

• саджати квіти, рослини;

• охороняти рідкісні рослини;

• обгороджувати мурашники;

• милуватися красою природи;

• підгодовувати птахів;

• прибирати місце відпочинку.

Не можна:

• ламати гілки дерев;

• рвати багато квітів;

• збивати гриби ногами;

• ловити метеликів;

• ловити жаб;

• руйнувати павутиння.

2 Гра «Доповни словечко»

— Учні також можуть залучитися до справи охорони рослин і тварин. Виносимо на обговорення такі закони.

• Бережи тварин, пташок та їх (...)

• Пам'ятай! Ти в природі (...)

• Посади (...). Полий (...)

• Узимку нагодуй (...)

• Не засмічуй (...)

• Люби рідний (...)

Слова для довідок: дитинчат, гість, дерево, квітку, пташок, природу, край.

3 Гра «Учимося любити природу»

Учитель промовляє фразу, а учні мають сказати, любить або не любить людина природу, аргументуючи свою думку.

• Дівчинка вийшла з лісу з букетом конвалій.

• Жінка саджає біля будинку дерева.

• Чоловік кинув недопалок на землю.

• Директор заводу поставив очисні фільтри на труби.

• Водій миє машину на березі ріки.

• Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.

• Діти вішають на дерева шпаківні.

• Після відпочинку у лісі туристи зібрали і закопали сміття.

• Хлопчик б'є пляшки.

V. Підсумок уроку

— Неможливо уявити людину поза природою — без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення. На жаль, ані рослини, ані тварини не можуть говорити. А якщо б могли? Що б вони могли нам сказати? «Живімо так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки, дзвеніли голоси птахів, цвіли дивовижні квіти!»

— Що ви дізналися цікавого на уроці? Чого навчилися?



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 9961 | Рейтинг: 5.0/1
Конструювання із сірникових коробок. Човник
Ознайомлення з українським народним жіночим одягом. Практична робота «Україно...
Підсумковий урок за І семестр
Загадка — цікава розумова задача. Л. Глібов «Котилася тарілочка», «Хто доня?»
М. Підгірянка «Загадка». О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку...». Т. Коломіє...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]