Урок 16 Тема. Бережливе ставлення до природиМета: розповісти учням про необхідність бережливого ставлення до природи; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати, примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; закріплювати правила поведінки в природному середовищі. ХІД УРОКУ I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади? II. Повідомлення теми і мети уроку — «Ми — хазяї нашої природи, і вона для нас — комора сонця з великими скарбами життя. Рибі — вода, птахові — повітря, звірові — ліс і гори. А людині потрібна Батьківщина. Охороняти при- роду означає охороняти Батьківщину», — писав Михайло Пришвін. Сьогодні на уроці ми вивчатимемо, як потрібно охороняти природу. III. Вивчення нового матеріалу — Що станеться, якщо зникне певний чинник неживої природи? — Колись на планеті Земля існували мамонти, зараз їх немає. Але ми живемо! — Що таке природа? — Якою буває природа? — Як пов'язані жива і нежива природа? На дошці — схема. повітря Людина вода земля сонце — Але, якщо зникнуть: • вода, то... • земля, то... • повітря, то... • сонце, то... Висновок. Якщо зникне певний чинник неживої природи, не існуватиме життя на Землі. — Складно уявити, що все це раптом зникло б, як це сталося з багатьма тваринами і рослинами. — А що станеться, якщо зникнуть усі: • рослини; • тварини; • люди? 2 Розповідь про вплив людини на природу — Ведучи своє господарство, людина іноді не замислюється, якої шкоди вона може завдати природі. Послухайте розповідь, і скажіть, про що ми завжди повинні пам'ятати. Люди розорали степи і перетворили їх на поля. На безкрайніх просторах, де жили степові мешканці, їм уже не залишилося місця. Ніде стало жити травоїдним тваринам. Дикі коні вимерли, гепардів тепер можна побачити тільки в зоопарку. Усе переплуталося в природі. Голодні вовки накинулися на стада свійських тварин. Залишилося мало овець. Не з'їдена ними трава лягла на землю щільним усохлим шаром і почала заважати молодим паросткам пробиватися до світла. Тоді почали боротися з вовками і знищили їх у багатьох степових районах. Овець стало більше, і вони з'їли усю траву. Тут налетів вітер, і запорошена буря здула дорогоцінний ґрунт. Довелося навколо полів саджати дерева, щоб захищали від вітру. Посіяли пшеницю, та ось біда: збирати виявилося нічого. Ховрахи так розплодилися, що поперед людей зібрали все зерно. А де ж орли? їх мисливці перестріляли, щоб полювати не заважали. Але тут трапилася нова біда: у садах і городах комахи весь урожай з'їли. Оголосили їх шкідниками і посипали отруйним порошком. Та забули, що можна і самим людям отруїтися. Довго б ще людям довелося боротися з природою, якби вони, нарешті, не зрозуміли: не потрібно знищувати диких тварин і рослини, потрібно жити у мирі з природою, знаючи її закони. Тепер доводиться рятувати все, що залишилося після поганого господарювання. Виправляти свої помилки завжди складно. — Отже, який висновок ми зробимо з прослуханої розповіді? Висновок. Людині потрібно жити у світі з природою, знаючи її закони. — Поміркуйте: людина ставить себе вище, ніж усе інше, створене Природою. Вона (людина) рве, вбиває, збирає, ламає. — Чи можуть тварини і рослини обійтися без людини? — Чи може людина обійтися без рослин і тварин? Висновок. Людина — маленька частинка Природи, яка теж повинна підкорятися її законам. 3 Робота над загадками — Так, на жаль, людина припустилася безлічі помилок. Чи намагається вона їх виправити? Тварин і рослин, яким загрожує вимирання, заносять до Червоної книги. їх зберігають у ботанічних садах, заповідниках, зоопарках. До Червоної книги України занесені рідкісні види тварин і рослин України, які перебувають на межі зникнення. — Відгадайте загадки про такі рослини і тварини. • Я найперша зацвітаю Синім цвітом серед гаю. Відгадайте, що за квітка, Бо мене не стане влітку. (Пролісок) • Із зеленої сорочки, Що зіткав весною гай, Білі дивляться дзвіночки, А як зовуть їх, відгадай! (Конвалія) • На стеблинці волохатій Шість пелюсток лілуватих. Гарна квітка — навіть в сні Усміхається мені. (Сон-трава) • Стоять красуні на воді, Вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні) • У червоних чоботях, в білому халаті, Він весною прилетів і сидить на хаті. (Лелека) • Дивний ключ у небо лине, Не залізний, а пташиний. Цим ключем в осінній млі Відлітають... (журавлі). • На скелі він будує дім І не боїться жити в нім. І могутніх два крила Є у птаха — у... (орла). • Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1 Гра «Можна — не можна» — Діти, уявіть, що ви опинилися в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого не можна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і мовчіть, якщо — ні. Можна: • саджати квіти, рослини; • охороняти рідкісні рослини; • обгороджувати мурашники; • милуватися красою природи; • підгодовувати птахів; • прибирати місце відпочинку. Не можна: • ламати гілки дерев; • рвати багато квітів; • збивати гриби ногами; • ловити метеликів; • ловити жаб; • руйнувати павутиння. 2 Гра «Доповни словечко» — Учні також можуть залучитися до справи охорони рослин і тварин. Виносимо на обговорення такі закони. • Бережи тварин, пташок та їх (...) • Пам'ятай! Ти в природі (...) • Посади (...). Полий (...) • Узимку нагодуй (...) • Не засмічуй (...) • Люби рідний (...) Слова для довідок: дитинчат, гість, дерево, квітку, пташок, природу, край. 3 Гра «Учимося любити природу» Учитель промовляє фразу, а учні мають сказати, любить або не любить людина природу, аргументуючи свою думку. • Дівчинка вийшла з лісу з букетом конвалій. • Жінка саджає біля будинку дерева. • Чоловік кинув недопалок на землю. • Директор заводу поставив очисні фільтри на труби. • Водій миє машину на березі ріки. • Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик. • Діти вішають на дерева шпаківні. • Після відпочинку у лісі туристи зібрали і закопали сміття. • Хлопчик б'є пляшки. V. Підсумок уроку — Неможливо уявити людину поза природою — без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення. На жаль, ані рослини, ані тварини не можуть говорити. А якщо б могли? Що б вони могли нам сказати? «Живімо так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки, дзвеніли голоси птахів, цвіли дивовижні квіти!» — Що ви дізналися цікавого на уроці? Чого навчилися? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 10038 | |
В. Сухомлинський «Соловей». Підсумок із теми |
Передавання просторового явища способом загороджування в зображенні архітекту... |
Як людина пізнає світ |
«Осінь спати захотіла, землю листом застелила...». Побудова речень різних тип... |
Поводження з незнайомими людьми у під'їзді, на вулиці |
Всього коментарів: 0 | |