Урок № 30. Повільно-швидкоМета: ознайомити учнів із поняттям «темп»; підвести до усвідомлення важливості цього елемента музичної мови; розвивати артистичні здібності учнів; розширювати їх кругозір засобами музичного мистецтва; формувати в учнів уявлення про модель гідної поведінки на уроці; прищеплювати музичну культуру. Музичний матеріал: М. Глінка «Попутна пісня»; Ґ. Ернесакс «їде потяг...»; М. Катричко «Сійся, сійся, дощику»; Б. Савельєв «Пограємо в луну». Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет М. Глінки. Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія. Тип уроку: комбінований. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (М. Глінка «Попутна пісня»), 1. Організаційний момент Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. Актуалізація опорних знань Бесіда Що ми вивчали на попередньому уроці? Які динамічні відтінки запам’ятали? Що означає слово «фортепіано»? Які твори прослухали? У які ігри грали? Учитель. Пропоную пограти в луну та заспівати пісню! Виконання пісні Б. Савельєва «Пограємо в луну». 3. Мотивація навчальної діяльності Учитель Як ми виконували пісню: швидко, повільно чи помірно? Чи так важлива швидкість виконання музики? Сьогодні перед нами постає серйозне завдання — з’ясувати, що таке швидкість у музиці і наскільки вона є важливою. Проте спочатку ми маємо сісти у казковий потяг, щоб устигнути всюди побувати та про все дізнатися. А щоб шлях був веселішим, Допоможіть мені скоріше: Ви — в колеса оберніться, І вертіться, і крутіться. (Частина учнів імітує рух коліс потяга, промовляючи характерний звук.) Ну а ви гудками будьте Та сигналить не забудьте! (Друга частина учнів імітує гудок паровоза.) 4. Основна частина Слухання музики Учитель. Чи відомо вам, що у XIX столітті потяги були рідкістю? Коли людство винайшло це диво техніки, російський композитор Михайло Іванович Глінка під враженням від подорожі залізницею написав твір «Попутна пісня». Послухайте цю пісню та схарактеризуйте музику, використовуючи пропоновані характеристики. Радісна МажорнаСтрімка НевтомнаШвидка Хвилююча Захоплива Збентежена Незабутня Піднесена Голосна Переможна Клас Слухання музики (М. Глінка «Попутна пісня»). У пісні передано відчуття незабутньої миті, коли люди вперше їхали потягом, відчуваючи збудження й радісне хвилювання. Пропоную прослухати твір ще раз і подумки перенестись у ті часи, коли сталася ця пам’ятна подія. Повторне слухання музики (М. Глінка «Попутна пісня»). Чи цікавою була б ця пісня, якщо вона була б повільною? (Учитель виконує фрагмент у повільному темпі.) Робота з поняттями Слово «темп» позначає швидкість руху музики. Це — важливий засіб виразності в музиці. Якщо виконати музику у невідповідному темпі, то вона зазнає значних змін і не зможе відобразити те, що хотів передати композитор. Темпи бувають швидкими, помірними та повільними. Він усюди поспішає,Помірно в парку погуляє, Ніколи втоми він не знає,Із друзями відпочиває. Якщо ж потрібно — відпочине,Рухливий, важний джентльмен, Повільно музика полине. Його ім’я відоме — ТЕМП. Учитель. Слова «швидкі» та «повільні» вам зрозумілі. Щодо «помірного» — спробуймо з’ясувати. Гра «Композитор» Учитель. Уявіть, що ви композитори, які написали твори «Черепаха», «Прогулянка», «Ластівка». Який темп ви оберете для кожного твору? Отже, «Черепаха» — повільна, «Ластівка» — швидка, а «Прогулянка» — помірна, адже саме на прогулянці ми відпочиваємо. Темп музичного твору безпосередньо залежить від його змісту. Чи може пісня про потяг бути повільною? А твір про черепаху або равлика — швидким? У музичних творах темп позначають словами або цифрами. Щоб виконавець міг точно дотримати вимог композитора щодо темпу, він користується метрономом — спеціальним приладом, що допомагає правильно розрахувати й витримати темп. Він тихенько цокає, відбиваючи заданий темп. Вокально-хорова робота Учитель. Наша подорож потягом триває. Пропоную розучити пісеньку Ґустава Ернесакса «їде потяг...». Слухання та розучування пісні Ґ. Ернесакса «їде потяг...». Виконання пісні Ґ. Ернесакса «їде потяг...», імітуючи рух коліс потяга та дотримуючи пульсу. Сьогодні ми ознайомимося з піснею Михайла Катричка «Сійся, сійся, дощику». Доберіть темп, у якому пісня звучала б якнайкраще. Розучування пісні М. Катричка «Сійся, сійся, дощику». Чи могли б ви назвати цю пісню веснянкою? Обґрунтуйте свою відповідь. 5. Підбиття підсумків уроку Бесіда 3 яким музичним терміном сьогодні ознайомилися? Якими бувають темпи? Які твори слухали та виконували? Учні виходять із класу під музичний супровід (М. Катричко «Сійся, сійся, дощику»). | |
| |
Переглядів: 2744 | |
Саморобна дидактична гра «сад і город» |
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі... |
І. Гнатюк «Наша хата». Прислів'я. «Роде наш красний» (українська народна ... |
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри» |
З Елзіком по планеті |
Всього коментарів: 0 | |