💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Брати-лади

Урок № 28. Брати-лади

Мета:

продовжувати ознайомлювати учнів з особливостями та властивостями музичної мови; надати визначення поняття «тоніка»; учити впізнавати мажорний та мінорний лади;

розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики;

виховувати культуру слухання музики та інтерес до неї.

Музичний матеріал: Р. Шуман «Сміливий вершник», «Веселий селянин»; А. Філіпенко «Соловейко», «Зацвіла в долині».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет Р. Шума-на; будиночок з нотами; малюнки (Мажор та Мінор); паперові сонечка та хмаринки.

Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.

Тип уроку: поглиблення теми.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід (А. Філіпенко «Зацвіла в долині»).

1. Організаційний момент Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Кожного уроку збільшується коло наших музичних друзів. Сьогодні ми також маємо познайомитися з цікавою мешканкою острова Музика. Допоможуть нам у цьому брати-лади.

3. Актуалізація опорних знань

Бесіда

Що таке лад?

Назвіть «імена» братів-ладів.

Чим вони різняться?

Яким є характер мажорного ладу?

Яким є характер мінорного ладу?

4. Основна частина Слухання музики

Учитель. Композитор Р. Шуман написав дві п’єси для «Альбому для юнацтва». Він використав різні музичні лади, створивши виразні звукові «портрети ».

Упізнайте, кого змалювала музика.

Слухання п’єс Р. Шумана «Веселий селянин» та «Сміливий вершник».

У яких ладах написано ці п’єси?

Р. Шуман назвав мажорну п’єсу «Веселий селянин».

Як ви гадаєте, чому він радіє?

Мінорна п’єса має назву «Сміливий вершник». Але ж, як ви помітили, мінорна музика — це не тільки сумна та мрійлива, але й напружена, серйозна, як і сам вершник.

Прослухайте п’єси ще раз і оберіть схему, що відповідає творам Р. Шумана.

ОдночастиннаДвочастиннаТричастинна

  Клас

Вокально-хорова робота

Учитель. Нотки знову запрошують нас до свого будиночка (грає гаму до-мажор угору і вниз, потім співає з учнями на склад «ля».)

Який лад ви почули у цій музичній фразі?

Так, це — мажорний лад. Зараз проспіваймо гаму в мінорному ладі.

Учитель з учнями співають висхідний та низхідний звукоряд у мінорі, допомагаючи собі показом напряму мелодії рукою.

Виконання поспівки зі словами.

Ми по звуках піднімались Й знов до тоніки вертались.

До, ре, мі, фа, соль, ля, сі, до.

До, сі, ля, соль, фа, мі, ре, до.

Чи помітили ви, що ми щоразу починали з ноти «до» і до неї поверталися?

Чому це так?

Ми дізнались, що в родині нот панують лад і гармонія, у цьому допомагають брати-лади. Але в будь-якій родині хтось має бути головним. Так само і в музиці.

Ще з давніх часів Музичний король вирішив, що в музичній сім’ї буде один головний звук, і наділив його чарівною силою. Хоч би де мандрувала мелодія, наприкінці пісні або п’єси вона завжди повертається до головного звука, неначе він притягує до себе всі звуки. Його ім’я дуже красиве й також чарівне — Тоніка. Услухайтеся в це слово: воно ніжне й водночас горде й величне.

Сім’я музичних звуків була дружною, тому король наділив чарівничою силою не якийсь обраний звук, а всі. Кожен з них міг стати Тонікою в будь-якій мелодії, але не одночасно, а по черзі.

Зраділи музичні звуки, що кожний з них може стати головним, і ніколи не сварилися, хоч і дуже різнилися.

Робота з поняттями

Тоніка — це перший і найстійкіший звук ладу та відповідної гами (звукоряду).

Учитель

Яка з нот була головною, тобто тонікою, у нашій поспівці? (До) Прослухайте пісню А. Філіпенка «Соловейко».

Визначте лад цієї пісні за допомогою «сонечка» й «хмаринки».

Слухання пісні А. Філіпенка «Соловейко».

Чи пов’язаний настрій тексту пісень із настроєм музики?

Про що йдеться у пісні?

Як її необхідно виконувати?

Розучування пісні А. Філіпенка «Соловейко» із ритмічним супроводом (інструмент учні обирають за власним бажанням).

Продовження розучування пісні А. Філіпенка «Зацвіла в долині»; робота над емоційним змістом пісні.

5. Підбиття підсумків уроку

Які лади виражають настрій у музиці?

Що таке тоніка?

Які твори слухали сьогодні на уроці?

Учні виходять із класу під музичний супровід (А. Філіпенко «Соловейко»),

Категорія: Музичне мистецтво | Додав: SYLER (07.01.2014)
Переглядів: 2378 | Рейтинг: 0.0/0
Самообслуговування. Призначення одягу та взуття
Узгодженість декоративної прикраси із силуетною формою. Практична робота «Каз...
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі...
Л. Вахніна «Кордон», Г. Бойко «Ділові розмови»
В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» В. Нестайко «Руденький»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]