Сторінки із життя Лесі Українки. Картини природі у творах Лесі Українки. Леся Українка «З гір на долину», «Барвіночку мій хрещатий».
Тема. Сторінки із життя Лесі Українки. Картини природі у творах Лесі Українки. Леся Українка «З гір на долину», «Барвіночку мій хрещатий». Мета. Ознайомити учнів з творами великої української поетеси, вдосконалювати техніку читання віршованих творів, виразність, артистичність читання; навчати дітей помічати красу і неповторність природи, розвивати пам’ять, естетичний смак; виховувати любов до рідного краю, художнього слова. Обладнання. Малюнки дітей до віршів, портрет Лесі Українки, виставка книг. Тип уроку. Інтерактивний урок з використанням ігрових форм навчання Хід уроку I. Організаційний момент Учитель Давайте привітаємося до наших гостей так, як ми вітаємося кожного ранку. Доброго ранку, сонечко ясне, Доброго ранку, земле прекрасна, Доброго ранку, дерева багряні, Доброго ранку, квіти духмяні, Доброго ранку, птахи галасливі, Доброго ранку, рідная країно! Посміхніться друг другу та нашим гостям, подаріть чудовий настрій – посмішку. 1. Інтерактивна вправа «Криголами». - Доберіть до кожної літери слова (прочитати хором урок), слова, що починатимуться цією літерою. У – увага, успішність Р – робота, рішучість О – охайність К – кмітливість - Молодці! Всі ці слова ми візьмемо з собою на урок. Бажаю успіхів у вашій роботі на уроці. II. Підготовка артикуляційного апарату до читання. 1. Сказали і – як мишка; у – як вовк; о – як орангутанг; е – як макака; а – як машина від’їжджає. 2. Хочу почути як: листя шумить; трактор деренчить; тане бурулька; жук летить. 1. Дихальна гімнастика. Вправа «Голосні звуки» Скільки в українській мові голосних звуків? (6, назвимо їх) 2. Робота над чистомовкою Ато-ато-ато- чистомовок багато. Ті-ті-ті-та найкращі будуть ті, Ята-ята-ята - що поможуть вам, малята, Ув-ув-ув- ротик щоб слухняним був! III. Перевірка домашнього завдання 1. Гра «Хто краще?» Конкурс на краще читання віршів Т.Г. Шевченка. 2. Гра «У художньому музеї» (Діти виходять до дошки і коментують свою ілюстрацію до вірша) 3. Гра «Сторінками біографії» Хто підготувався з учнів – має слово. IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів 1. Гра «Шифрувальник» (Учні утворюють та зачитують за геометричними фігурами слова «Леся Українка») 2. – Що ви знаєте про Лесю Українку? Згадайте, про що вам розповідала бібліотекар школи, коли ми відвідали бібліотеку? 3. Саморефлексія «Прогнозування» • хочу більше дізнатися про творчість Лесі Українки • хочу навчитися виразно читати 4. Розповідь учителя (показ слайдів, портрета поетеси, стисла біографія, яку зачитує вчитель із відео) - Видатна українська поетеса Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) дуже любила природу. Маленькою вона бігала лісами, плела віночки, співала пісні, гарно малювала, грала, але тяжко хворіла. 5. Інсценування Стежинкою біжить дівчинка, бачить біля хатинки бабусю. Бабуся: А куди ти йдеш, дівчинко? Як тебе звати? Леся: До лісу, бабусю. Бабуся: А ти не боїшся лісовичка, чи русалоньки, дитино? Леся: А чого мені боятися? Про русалочку я читала, то вона мені геть не страшна. Бабуся: У книжці? А хіба ти читати вмієш? Леся: Умію. Усі ж уміють. Бабуся: Дивна ти дівчинка, убрана, як усі люди і говориш по-нашому, читати вмієш. Хто тебе навчив читати? Леся: Матуся. Бабуся: То й мати вміє читати? Леся: Атож. Бабуся: А чия ти? Щось я тебе ніде не бачила. Леся: Бо я недавно приїхала. Я - Косачівна, а звуть мене - Леся. Бабуся: То ти панова дочка? Пани все по-руськи розмовляють. Леся: Чого ж нам мови своєї соромитися у нас всі родичі так розмовляють: І Лисенки, і Старицькі і дядько Драгоманов таж і тітонька... (плаче). Бабуся: Чого ж ти засмутилася, моя пташко? Леся: Бо тітоньку в Сибір вивезли за те, що по-українськи розмовляла. Бабуся: Із Сибіру люди повертаються, не плач моя пташко. А коли тітоньку засудили, то чи не страшно тобі по-українські розмовляти, одягатися? Леся: Ой ні, бабусю, нізащо в світі своєї мови не відцураюсь. Бабуся: Що ж, бачу ти завзята, рости велика. Леся: До побачення, бабуню, я завжди буду любити українську мову. Вих. Момент! Дійсно, де б ми не були, чим би ми не займалися і з ким не спілкувалися, а свою рідну мову ми завжди маємо пам’ятати і ніколи її не соромитися! Фізкультхвилинка V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1. Гра «Бджілки». Самостійне читання тексту Олеся Гончара. - Що нового ви дізналися про Лесю Українку? 2. Побудова асоціативного куща (у кожного в дітей є листочки, на яких вони записують свої думки і вивішують на дошку). Вправи для зняття втоми очей. 3.Опрацювання вірша Лесі Українки «З гір на долину»… - Виразне читання вчителем. - Яку пору року описала поетеса у вірші? Гра «Дощик, дощ, злива». Напівголосне читання вірша учнями. Робота в парах. Читають одне одному Учитель - Якими словами поетеса змальовує весняну воду? - Гра «Актори». За завданням учителя прочитати: • захопленно • радісно • здивовано 2. Учитель - Відгадайте загадку Зелене листя, зелений килим. Зима сховала під снігом білим. Весна настала і сонце гріє. Зелений килим увесь синіє. (Барвінок) (Демонстрування слайда) Із довідкового бюро. З барвінку та з калини в давнину робили весільні вінки. Складено багато легенд. Ось одна з них. - В однієї сім’ї ріс гарний хлопчик Бар. Дуже він любив дівчинку, але в неї мама була відьмою. Посватався до іншої дівчинки, котру звала Вінка. В день весілля ворожка зі своєю донькою з’явилися перед молодятами, вилила на них чорний настій якогось зілля. Там, де стояли Бар та Вінка, за хвилину нікого не стало. Упала матінка на землю, де стояв її син, заплакала і сльози впали на землю. І ось на очах у всіх проросло зелене зілля, уквітчане дрібненькими маленькими квіточками. Назвали його барвінком. Тягнеться він до хат, до батьківських могил. - Послухайте, з якою любов’ю описує барвінок Леся Українка. Вправи на зір 1. Виразне читання вірша вчителем - Як поетеса звертається до барвінка? 2. Словникова робота а) довідкове бюро Хрещатий – який має вигляд хреста б) читання за вчителем «луною» зелений садила рясний закохала навесні хрещатий - Прочитайте слова, що називають дію предмета, ознаку предмета. 3. Гра «Дощик, дощ, злива». Напівголосне читання вірша учнями. 4. Аналіз вірша з елементами вибіркового читання. - Знайдіть слова, якими поетеса описує барвінок. - Які слова вказують на те, що поетеса дуже любила цю квітку? 5. Робота в групі ( кожна група працює над біографією поетеси «Додай словечко») І група Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) 1871-1913. Найславетніша українська поетеса. Все життя Леся усвідомлювала, що невиліковно і смертельно хвора. ІІ група ЇЇ жіноча доля наповнена болем, любов’ю, стражданням і творчими пошуками. А її твори – це образ землі, що зветься «Україною». Народилася в Новгород-Волинському. ІІІ група Мати – видатна письменниця Олена Пчілка (Ольга Косач). Батько Петро Косач був юристом. Знала 13 мов. Ще з дитинства вона захворіла на туберкульоз кісток. Леся Українка померла 1913 року. 5. Перевірка робіт VI. Підсумок уроку 1.Бесіда - З якими творами ми ознайомились сьогодні на уроці? - Що нового дізналися про барвінок? а) хвилинка поезії - Тарас Шевченко у своїх творах теж писав про барвінок. Барвінок цвів і зеленів Барвінок цвів і зеленів, Слався, розтилався; Та недосвіт перед світом В садочок укрався. Потоптав веселі квіти, Побив… Поморозив… Шкода того барвіночка Й недосвіта шкода. 2. Рефлексія - Чи досяг кожен із вас мети, що поставив перед уроком? - Чого навчилися на цьому уроці? (Відповіді учнів) 3. Гра «Закінчи речення» • Сьогодні на уроці я вчився… • Я вперше дізнався… • Мені було цікаво… • Найбільше сподобалось… Ось пролунав дзвінок – Закінчився наш урок. За роботу по заслузі Щиро дякую вам, друзі. VII. Оцінювання роботи дітей на уроці. VIII. Домашнє завдання Відповідати на запитання підручника «Повтори і пригадай» (сторінка 59) | |
| |
Переглядів: 1410 | |
Поведінка в незнайомих місцях |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
Прикраси для ялинки |
Продовження екскурсії |
Щоденне піклування про своє здоров'я |
Всього коментарів: 0 | |