Д. Павличко «Де найкраще місце на землі». В. Скуратівський «Калина». А. Листопад «Калина». Підсумок із теми

УРОК 32

Посадіть калину коло серця, щоб цвіла вона в душі.

Тема. Д. Павличко «Де найкраще місце на землі». В. Скуратівський «Калина». А. Листопад «Калина». Підсумок із теми

Мета: ознайомити учнів з красою нашого краю, його символом — калиною, збагачувати активний словниковий запас, удосконалювати уміння порівнювати твори, виховувати любов до Батьківщини.

Обладнання: індивідуальні таблиці Шульте.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Підготовчі вправи для читання.

1) Гра «Впіймай слово на гачок». Яке слово відрізняється від інших?

Кора — кора — пора — кора — пора — кора.

Калина — калина — Галина — калина — калина.

Край — край — край — грай — край.

Кава — кава — ґава — кава.

2) Скоромовка.

На подвір'ї зелен кущ,

Над кущем літає хрущ.

Ми прибігли до куща —

Над кущем нема хруща.

2. Вправи на розвиток периферичного зору.

1) Робота з таблицею Шульте (квадрат 10 х 10).

За 30 с прочитати числа в послідовності від 1 до 25, не переміщуючи зір за межі центральної клітинки.

2) Гра «Знайди назви рослин».

Літери вертикальних колонок — першої і останньої — треба пересувати вгору чи вниз, щоб у горизонтальних рядках прочитати розв'язок — назву рослин.

ОА Л И Н и

Л А Л Ь В А

Я Г І Р 0 Я

М Б Л У Н К

К І Щ И н К

(Калина, мальви, огірок, яблуня, ліщина).

У ч и т е л ь . Які з цих рослин обов'язково садили на подвір'ї?

II. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя з елементами бесіди.

Калина — споконвічна і вірна супутниця нашого життя і побуту. Калина і Україна нероздільні. Калина — це символ України. Немає, мабуть, такого села у нашій країні, де б не росла, не рум'яніла червоними ягодами аж до самої зими калина. В

Україні понад 100 населених пунктів названо словом «калина» або похідними від нього. Придумайте або пригадайте такі назви. (Калинівка, Калинове, Калинівці). Був такий звичай — переходячи в новозбудовану хату, новосельці обов'язково висаджували кущ калини. Або коли народжувалась в сім'ї дівчинка, на її вроду і щасливу долю саджали калину. Говорять, що у злих людей калина не росте.

— А чому калина має таку назву? Пригадайте казку, коротко розкажіть її.

— Сьогодні ми прочитаємо, як про калину пишуть наші письменники.

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з текстом.

Опрацювання оповідання В. Скуратівського «Калина».

1) Слухання оповідання учнями.

2) Словникова робота.

Завдання. Прочитати «луною». Прочитати «буксиром» (2—3 рази, пришвидшуючи темп читання).

Рослини-символи за волю і щастя верба і калина дбайливо охороняли з давніх-давен наруга над нею козацька пісня накличете мороз

3) Вибіркове читання з елементами бесіди.

— Що нового ви дізналися про калину?

— Про якого гетьмана України згадується у творі?

4) Гра «Дочитай речення до кінця».

Учитель читає початок речення, а учні знаходять кінець і дочитують вголос.

5) Гра «Дослідники». Дослідити текст, скільки разів у ньому повторюється слово «калина».

2. Завдання учням.

Опрацювання вірша А. Листопад «Калина».

1) Учні самостійно читають вірш.

2) Бесіда.

— До чого закликає автор вірша?

— Як ви розумієте вислови «щоб усміхнулась доля» (щоб було життя щасливим), «щоб цвіла вона в душі».

3) Теорія виразного читання вірша. Бесіда.

— Як треба читати окличні речення?

— Що означає три крапки?

— На які слова треба наголосити?

— Яким має бути темп читання?

3. Аналіз творів.

Зіставляння прочитаних творів («Калина» В. Скуратівського і «Калина» А. Листопад).

— Що ці твори об'єднує? У чому відмінність?

— До якого розділу читанки вони входять?

4. Робота з текстом.

Опрацювання вірша Д. Павличка «Де найкраще місце на землі».

1) Бесіда.

— Що таке Батьківщина?

— З чого вона починається?

— Відповідь на запитання «Де найкраще місце на землі?» ви дізнаєтесь, прослухавши вірш Д. Павличка.

2) Виразне читання вірша вчителем.

3) Читання вірша вголос «ланцюжком». Відповіді на запитання.

— Що поет запитав у сонця? А чому він звертається саме до сонця?

— Чи сказало сонце назву цієї землі?

— А яка земля найкраща? Прочитайте рядки, в яких висловлено головну думку вірша.

— Яка земля найкраща для нас?

— У яких раніше прочитаних творах ідеться про любов до рідної землі?

4) Виразне читання вірша.

IV. Домашнє завдання

Робота в зошитах (с. 18, завдання 2, 3, 4).

Рідна домівка, рідна сім'я — тут виростає доля моя.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 6606 | Рейтинг: 0.0/0
Олена Пчілка «Безконечна пісенька». В. Лучук «Послухайте, люди». І Світличний...
А. М'ястківський «Веселочка». Є. Горева «Кольоровий віршик». Г. Тарасенко...
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі...
Чому пташки в'ють гнізда по-різному? Англійська народна казка «Сороче гні...
Прикраси для ялинки. Підбір матеріалів для виготовлення прикрас з паперу. Пос...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]