УРОК 7 Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово... Тема. Л. Забашта «Рідна мова», М. Сингаївський «Колискова пісня, колискова...»Мета: розвивати навички правильного та виразного читання; вчити учнів висловлювати власну думку, давати повні відповіді на запитання; виховувати бажання до вивчення рідної мови. Обладнання: Конституція України, слова на картках, малюнки м'яти, споришу, чебрецю, барвінку. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Слово вчителя з елементами бесіди. Прочитайте з дошки вірш Богдана Чепурка. Українська мова — Давня й молода. Світить рідне слово, Як жива вода. Звідки воно взялось, Діло не просте... В душу засівалось, Із душі росте. — Про що розповідає цей вірш? — Яке слово для вас рідне? — Що таке мова? Українська мова Для кожного народу дорога його мова. Нам, українцям, найближча до серця українська. Вона нічим не гірша від італійської — така ж співуча, та від російської — така ж багата. Наша мова справді «давня й молода». Давня — бо народилася сотні років тому. Але по-справжньому розвиватися, звеличуватися і вільно підніматися змогла тільки тоді, коли наша країна стала незалежною. А сталось це 24 серпня 1991 року. Тож скільки років незалежній Україні? Українська мова — це ваша рідна мова, ваших батьків, переважної більшості населення України. Це мова, якою вчаться у навчальних закладах, нею друкують газети, журнали, її ми чуємо з радіо і телебачення. Цією мовою написано Основний Закон України — Конституцію, яка була прийнята 28 червня 1996 року. Скільки років нашій Конституції? У ст. 10 Конституції записано, що українська мова є державною мовою України. Ось чому перед кожним українцем стоїть завдання любити, берегти, плекати мову, не забруднювати її словесними бур'янами. А чи досконало знаєте ви українську мову? Так, ви знаєте ще дуже мало. І тому ваше завдання зараз — навчитися «мови золотої». Найкращими зразками нашої мови є твори українських письменників. Багато з них оспівують красу рідного слова, красу мови. II. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. І тому сьогодні ми починаємо новий розділ. Прочитайте його назву. Про що йтиметься в ньому? Сьогодні на уроці ми прочитаємо й обговоримо вірші Л. Забашти «Рідна мова» і М. Сингаївського «Колискова пісня, колискова...» III. Опрацювання нового матеріалу 1. Робота з текстом. Робота над віршем Л. Забашти «Рідна мова». 1) Виразне читання вірша вчителем. 2) Словникова робота. 3) Гра «Блискавка» (вправа на миттєве розпізнавання слів). Для гри готуються картки зі словами, які вчитель на мить показує дітям. Зосередивши увагу учнів, учитель на мить показує слово, діти побачене промовляють уголос. Слова для гри (з вірша): моя, моє, як, щоб, все, мова, мово. 2. Вправи з читання. 1) Читання стовпчиків слів. зодягайся оселя розвивайся кохали звеселяйся зростали барвінки запам'ятали 2) Читання стовпчиків слів за вчителем («луною»). — Яке слово «зайве» у першій колонці? — Що таке барвінок? (Показати малюнок рослини). — Яке слово «зайве» у другій колонці? (Оселя). — Доберіть до слова «оселя» близькі за значенням слова. — Прочитайте слова, що відповідають на запитання що робили? — Прочитайте слова, які містять літеру «я». 3) Повторне читання вірша учнями (мовчки). У ч и т е л ь . Прикладіть пальчик до губ, ніби показуєте комусь: «Тихо». Читайте вірш мовчки, а пальчик хай тримає губки, щоб вони не рухались. Читаючи, подумайте, який наказ дає поетеса. 4) Вибіркове читання. — Прочитайте, як поетеса звертається до рідної мови. — Що означає заклик «розвивайся»? А вислів «щире слово»? — Як ви розумієте вислів «колосися житом і піснею»? — Від чого залежить, щоб діти були «мудрі й веселі»? — Який наказ поетеса дає нам? Прочитайте. — З чого бере початок любов до рідної мови? — Доберіть слова, близькі за значенням до слів кохали, щире. — Які речення треба почитати як закличні, спонукальні? Прочитайте їх із правильною інтонацією. — Прочитайте ще раз стовпчики слів з дошки. До якого слова з вірша належать слова з першої колонки? (Мова). А другої? (Діти). — Уважно перечитайте вірш і знайдіть слово-заклик до мови, яке не виписане на дошці. (Колосися). 5) Виразне читання вірша учнями. 3. Фізкультхвилинка. Піднялися на носочки І присіли, як грибочки. Встали, присіли, Пташки тихо полетіли, На дерево тихо сіли. (Учні тихенько сідають за парти). 4. Слово вчителя. Колискова Любов до Батьківщини, до рідної землі починається з колискової, маминої пісні. Ці пісні ніжні, ласкаві. Вони заспокоюють дитину своєю мелодійністю, простотою. У них ми чуємо мамину ніжність і любов, щиру віру в чарівну силу рідної мови. 5. Робота з текстом. Опрацювання вірша М. Сингаївського «Колискова пісня, колискова...» 1) Прослухування грамзапису колискової. 2) Виразне читання вірша вчителем. Бесіда. — Чим є колискова для кожної людини? — А яка це «материна» мова? 3) Словникова робота. З'ясувати значення слів. М'ята, шана, чебрецевий, ласкавість, суничний, спориші. 4) Повторне читання вірша учнями (напівголосне). 6. Бесіда. — З якими запахами рослин рідного краю автор порівнює мову? Почитайте. — Розгляньте малюнки цих рослин. Де ви їх бачили? — Чи пам'ятаєте їхні запахи? Чому стоять крапки після слова «споришами»? Як би ви продовжили? Прочитайте. — Як ви розумієте вираз «солодка материна мова»? — Які ще почуття передають материні колискові пісні? Саме ці почуття ви повинні передати, читаючи вірш. IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Який новий розділ ми почали опрацьовувати? — Який із віршів у вас викликав найбільше хвилювання? Чому? — Для чого треба знати і шанувати українську мову? — Прочитайте вислів з дошки, подумайте, які слова треба дописати. Мову іншого народу можна вивчити за кілька років, а ... мову людина вчить усе життя (рідну). V. Домашнє завдання 1) Читати вірші. 2) Підготувати колискову пісню. 3) Намалювати малюнок до твору, який сподобався. | |
| |
Переглядів: 4075 | |
Інформація. Як людина сприймає інформацію. Робота в графічному редакторі Pain... |
Новорічні гірлянди. З’єднання елементів гірлянди. Виготовлення новорічної гір... |
Практична робота: оволодіння самомасажем вух, носа; гімнастика для очей |
Тварини весною. Зустрічаємо птахів |
Ура! Канікули! |
Всього коментарів: 0 | |