Урок 103. Побачити прекрасне. Основна думка твору. Василь Сухомлинський «Які вони бідні» Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю В. Сухомлинського; формувати навички вдумливого виразного читання; розвивати мислення, мовлення, уважність; виховувати любов до природи. Хід уроку I. Організаційний момент II. Мовленнєва розминка 1. Робота над чистомовкою Із-із-із — барсучок в нору заліз. Ди-ди-ди — наступили холоди. Ить-ить-ить — барсучок тут смачно спить Ни-ни-ни — аж до самої весни. Ри-ри-ри — навесні він виліз із нори! 2. Читайте тільки назви дерев! Рюкзак, дуб, краб, моряк, сосна, стіна, козак, смерека, метро, ялинка, жарт, калина, тополя, береза, корова. 3. Читайте швидко, чітко! СІК СІК СІК СІК рік рак рік рік лід ліс ніс піч жук бук бик бак 4. Додайте слово. Прочитайте вірш. Пам'ятайте про риму! Під горою хвойний. (ліс), За горою хижий. (лис). Вкрита травами. (гора), Збоку — лисяча. (нора). В ній хитрюга неспроста Від собак хова. (хвоста): Як навідався в. (курник), То відразу ж півень. (зник). III. Перевірка домашнього завдання Конкурс на кращий переказ оповідання. IV. Мотивація навчальної діяльності. — Сьогодні ми ознайомимося із творчістю Василя Сухомлинського — видатного педагога, письменника. — Прочитайте, що про нього пише Дмитро Чередниченко. V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1. Біографічна довідка (див. додатокнас. 103) 2. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Які вони бідні» (с. 117-118) 1) Виразне читання оповідання вчителем. — Які картини ви уявляли, слухаючи оповідання? Клас 2) Словникова робота. Зірницянебосхил Височіньдоторкаючись Крильцямипонеслася Зайняласяжайворонкову Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, скоромовкою у парах. Фізкультхвилинка Буратіно потягнувся, Раз нагнувся, два нагнувся. Руки в сторони розвів, Мабуть, ключик загубив. А щоб ключик відшукати, Треба нам навшпиньки стати. 3) Виразне читання тексту учнями. 4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання. — Прочитайте опис ранку. Яким було небо, небосхил, зорі? — Знайдіть у тексті слова, вжиті замість слова жайворонок. — Чому спочатку письменник порівнює пташку із сірою грудочкою, а потім — з вогником? — Прочитайте речення з виділеним висловом. У який момент жайворонок злинув у височінь? — Прочитайте опис співу жайворонка. Намагайтеся за допомогою інтонації передати красу почутого героями. — Як ви розумієте вислови: розсипає над степом музику; затамував подих? — Прочитайте оповідання, опустивши опис жайворонкової пісні. Що змінилося? — З якою метою автор увів цей опис у текст? — Поясніть зміст заголовка. Яка основна думка оповідання? 5) Робота в парі. — Прочитати розмову сина з батьком в особах, намагаючись передати їхні почуття. 6) Читання опису жайворонкової пісні (за Панасом Мирним; с. 118). Слухання аудіозапису пісні жайворонка. — З чим Панас Мирний порівнює жайворонкову пісню? VI. Підсумок уроку — Яке оповідання читали на сьогоднішньому уроці? — Хто автор цього твору? — Що нового дізналися про творчість В. Сухомлинського? VII. Домашнє завдання Вивчити напам’ять опис співу жайворонка.
ДОДАТОК ДО УРОКУ 103 Біографічна довідка — Василь Олександрович Сухомлинський — видатний український педагог, письменник і публіцист. Народився Василь 28 вересня 1918 р. в селі Василівна Онуфріївського району Кіровоградської області (на той час — Василівська волость Олександрійського повіту Херсонської губернії) у незаможній селянській родині. Батько його, Олександр Омелянович, працював по найму як тесляр і столяр. Мати — Оксана Юдівна — вела домашнє господарство, ткала полотно, фарбувала його і шила одяг не лише для своєї сім’ї, а й односельцям. Гарно вишивала. Багато уваги приділяла вихованню дітей: Івана, Василя, Сергія, Ме-ланії. Учила добра, чесності, людяності. Довгими зимовими вечорами за прядивом чи шитвом розповідала дітям казки, цікаві історії, читала книжки. Пізніше Василь Олександрович писав: «Я не відчував би всієї краси літнього світанку в селі, якби в далекому дитинстві мене не вразили до глибини душі прочитані матір’ю слова Шевченка “Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами, над ставами верби зеленіють.”». Брат Василя Олександровича Сергій згадує: «Батько і мати наші були від природи народними педагогами. У сім’ї завжди було взаємне довір’я, повага до старших, праця. Я ніколи не бачив, щоб батьки марнували час, пам’ятаю їх завжди в роботі». І дітей вони залучали до праці, навчали старанності та сумлінності. У 1926-1933 рр. В. О. Сухомлинський навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів. Учився добре, старанно, любив читати, гарно малював. Щоб зібрати гроші на книги, фарби, зошити, разом з однолітками та братами ходив на Новий рік посівати та щедрувати, а літом працював у колгоспі. У дитячому садку, який діяв у колгоспі на період літніх канікул, йому доручали бути помічником вихователя. Він доглядав малюків, розповідав їм казки, читав книжки, проводив веселі ігри. Тому і вибір професії був не випадковий. | |
| |
Переглядів: 4287 | |
Висівання пророщеного насіння у відкритий ґрунт |
Запитання до природи. Звідки береться олія? |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 16 |
М. Сингаївський «Що воно за диво?». П. Мовчан «Сіяв шпак». А. Григорук «Переп... |
Купання у водоймах. Правила поведінки на воді |
Всього коментарів: 0 | |