Урок 57 Тема: Вірші-загадки. Л. Глібов «Котилася тарілочка», «Хто доня?». О. Сенато-вич «Бігли діти повз ялинку...». Т. Коломієць «Загадка». Підсумок за темоюМета: ознайомити учнів із віршами-загадками; учити розгадувати загадки, відшукувати в них ключові слова; розвивати образне мислення учнів, уміння зіставляти, аналізувати; виховувати любов до рідної мови. Хід Уроку I. Організаційний момент II. Мовленнєва розминка 1 Робота над скоромовкою Вибіг Гришка на доріжку, На доріжці сидить кішка. Взяв з доріжки Гришка кішку — Хай спіймає кішка мишку. 2 Читайте, відповідайте: який? яка? яке? Будинок — .білка — .яблуко — . лев — .зірка — .дерево — . пиріг — .бабуся —.сонце — . 3 Читайте, міркуйте, доповнюйте! Слухають, пишуть — . (сидять, ідуть, читають). Лащиться, дряпається — ... (радіє, грається). 4 Гра «Додай слово» Лащиться (хто?) — ... (собака). Дзвенить (що?) — ... (дзвінок, струмок). Віє (що?) — ... (вітер). Гуркоче (що?) — ... (грім). Блимає (що?) — ... (блискавка). Малює (хто?) — ... (художник). Повзе (хто?) — ... (гадюка). III. Перевірка домашнього завдання Гра «У художньому музеї» Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують свої роботи. IV. Повідомлення теми і мети уроку • Червоний колір та винний смак, Кам’яне серце. Чому то так? (Вишня) — Що таке загадка? (Загадки — стислі поетичні, а іноді — прозові твори, які у прихованій формі зображують окремі предмети чи явища, не називаючи їх.) — Які слова допомогли вам відгадати загадку? — Хто складав загадки? Для чого? — Загадки розвивають кмітливість, увагу, стимулюють уяву, допитливість. Загадки писали й українські поети. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з деякими з них. V.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Опрацювання загадки Леоніда Глібова «Котилася тарілочка» 1) Ознайомлення з біографією поета. — Леонід Глібов народився 5 березня 1827 року на Полтавщині. Дитинство льолика — так називали хлопчика у родині — минуло в селі Горбак Кременчуцького повіту. Лише у віці тринадцяти років він почав навчання у Полтавській гімназії. Леонід багато читав, особливо захоплювався поезією Пушкіна, Лермонтова. Починав складати вірші спочатку російською мовою, а потім — українською. Свої твори друкував під псевдонімом Дідусь Кенар. Розповідають, що його батько колись купив такого співучого кенара, що його сусіди прозвали Івана Назаровича по-вуличному «Кенар». Це прізвисько і згадав Глібов, віддаючи до друку свого першого вірша для дітей. За своє життя Л. Глібов написав понад 50 віршованих загадок. ми опрацюємо лише дві з них. 2) Читання загадки «Котилася тарілочка» вчителем до слів «.стало жаль усім». — Хто зможе відгадати загадку? — Скільки буде відгадок? — У яких словах сховалися відгадки? (Золота тарілочка, чорна баба) — Дочитайте загадку до кінця. 3) Словникова робота. Читання слів «буксиром» за вчителем. — На яке запитання відповідають слова першого стовпчика? — Яке слово «зайве» у другому стовпчику? (Крутій) — У третьому? (Покриє) Жар крутій хорошая золотая синій туман жарти тарілочка котилася забавляла заховала покриє 4) Гра «Бджілки». Напівголосне читання загадки учнями, кожен — у своєму темпі. — Знайдіть і прочитайте опис сонця; ночі. — Із чим поет порівнює сонце? А з ким — ніч? 5) Читання загадки учнями «ланцюжком». — У якому значенні вжито слово золотая? — Доберіть синонім до слова ясне (яскраве); антонім до слова чорна (біла). — Доберіть пестливі слова. Гора — . (гірка). Двір — . (дворик). Баба — . (бабуся). Сонце — ... (сонечко). Ніч — . (ніченька). 6) Гра «Луна». «Сильний» учень читає речення, а «слабкий» читає це речення після прослуховування. 7) Гра «Диктор телебачення». Учні читають текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів. 2 Опрацювання загадки Леоніда Глібова «Хто доня?» 1) Актуалізація опорних знань. — Що таке акровірш (акростих)? — Послухайте уважно, пригадайте. — Ти, Максимку, щось притих? — Я читаю акростих. — Що ж воно ото за штука? — Запитав дідусь онука. — Перші літери рядків Зверху вниз я разом звів — Ось і вийшло слово з них: Це, дідусю, — акростих. 2) Гра «Бджілки». — Чи відгадали загадку? — Як ви це зробили? 3) Читання загадки учнями «ланцюжком». — Яка відома загадка заховалася у вірші? — Які ще овочі можуть бути відгадкою до цієї загадки? (Редиска, ріпа) — Знайдіть у вірші слова-синоніми. (Мати — ненька) 4)Гра «Актори». — Прочитайте загадку із захопленням; зі здивуванням. 3 Опрацювання вірша Оксани Сенатович «Бігли діти повз ялинку» 1) Самостійне читання вірша учнями. — Чи здогадалися ви, хто ця пустунка? — Які слова допомогли відгадати загадку? 2) Читання вірша хором «дощиком». — що особливого побачили у вірші? — Згадайте, що таке акровірш. — Де бігли діти? — Хто був у хатинці? — Як білочка привіталася з дітьми? 4 Опрацювання вірша Тамари Коломієць «Загадка» 1) Читання загадки вчителем. — Хто розгадав загадку? — Кого поетеса називає крикля-зникля? Чому? 2) Словникова робота. Доберіть слова-родичі. Крик — . (кричати, закричати, перекричати, докричатися). Зник — . (зникнути, зникати). — Як утворилися слова крикля-зникля? 3) Читання вірша учнями хвилею. — Чиїми голосами відповідала крикля-зникля? — Якою ви уявляєте собі криклю-зниклю? 4) Робота в групах. — Намалюйте портрет криклі-зниклі. Розкажіть про неї. — Скільки дійових осіб у вірші? 5) Читання вірша за особами. — Де можна почути луну? VI. Підсумок уроку — З якими творами ознайомилися? — Яка тарілочка кожного дня котиться по небу? — Як називає ніч Леонід Глібов у своїй загадці? — Кого побачили діти, коли бігли повз ялинку? — Хто називає луну крикля-зникля? — Пригадайте, які ще вірші Тамари Коломієць ви читали? VII. Домашнє завдання Підготувати відповіді на запитання в кінці розділу. | |
| |
Переглядів: 6439 | |
Після уроків. Висловлення істинні і хибні |
Вітальні листівки. Оздоблення листівки |
Що можна робити з інформацією. Інформаційні процеси |
Що потрібно знати про природу |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 18 |
Всього коментарів: 0 | |