Урок 50 Тема: Вже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати! Колядники. О. Во-ропай «Коляда». А. М'ястківський «На щастя, на здоров'я, на Новий рік!». «Колядин, колядин, а я в батька один», «Щедрівочка щедрувала», «Сію, сію, посіваю» (з народного) (напам'ять за вибором). Л. Повх «Колядники». В. Малишко «Веселий Новий рік». Підсумок за темоюМета: продовжити ознайомлення учнів з народними традиціями; вчити спостерігати, як у літературних творах зображено святкування традиційних свят українського народу; навчати аналізувати прочитані твори; удосконалювати техніку виразного читання; виховувати любов до народних звичаїв. Хід Уроку I. Організаційний момент II. Мовленнєва розминка 1 Гра «Пірамідка» РІК МОРОЗ НО ЗИМО . СНІГУ. БІЛОГРУ. 2 Гра «Відновіть вірш» ВИИ НЬКА РОНЬКА ДОЧКА ЗлІ ЩЕД КОлЯ КОЖУ ПиМО РІВКА ДКА ШОК Д.р.г. б.л. ст..л.тьс. І кр.ю їй н.м., Сн.ж..к м.т., М.т.л.ц. — Пр..йшл. д. н.с з.м.. 3 Робота над скоромовкою На стежину, на стіжок Тихо падає сніжок, Дружно вийшли ми на ґанок, Ми співаємо пісень: — Сніже, сніже, добрий ранок, — Сніже, сніже, добрий день! А. Камінчук III. Перевірка домашнього завдання Гра «Обличчям до обличчя» Діти в парах повертаються одне до одного і стисло переказують казку. IV. Актуалізація опорних знань — Які свята дарує нам зима? V. Повідомлення теми і мети уроку — Ланцюжок веселих і дзвінких зимових свят відкриває Різдво, яке відзначають у сімейному колі. Святкування Різдва починалося напередодні — у Святвечір, різдвяне надвечір’я. У цей день намагалися не їсти «до звізди» — до появи на небі першої зірки, яка колись сповістила про народження Христа. Слово Різдво означає народження всього живого. Перед вечерею господар розсипав по долівці сіно, клав його на стіл, ставив на покуті сніп — дідух. Цього вечора ходили на гостину одне до одного, носили так звану вечерю, святкові страви. Ходили до родичів частіше діти. Обов’язковою святковою стравою була кутя. У цей вечір діти, чоловіки і хлопці ходять колядувати. Колядки — величальні пісні, у яких славлять господарів дому — бажають їм здоров’я, щастя, щедрого урожаю, достатку, за що отримують винагороду. VI. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Опрацювання тексту «Колядники» 1)Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання тексту учнями, кожен — у своєму темпі. — Що казкового в цьому тексті? (Зірку впіймали неводом.) 2) Словникова робота. — Доберіть слова-родичі до слова колядники. (Колядування, колядки, коляда) Невід — велика рибальська сітка. 3) Гра «Дощик». • Накрапає дощ (тихо); • дощ пускається сильніше (голосніше); • злива (голосно); • дощ слабшає (тихіше); • дощ перестав (читання припиняється). 4) Робота над аналізом тексту. — Навіщо колядники носили із собою зірку? — Де брали дзвіночки? — Що несли із собою колядники? — Яку радісну звістку вони несли людям? 2 Опрацювання тексту Олекси Воропая «Коляда» Самостійне читання тексту учнями. — Що нового ви дізналися з тексту? Розкажіть. 3 Опрацювання тексту Андрія М'ястківського «На щастя, на здоров'я, на Новий рік» 1) Розповідь учителя. — 13 січня — останній день старого року за старим календарем. У ніч з 13 на 14 січня за старим стилем настає Новий рік. Пе-редноворічний вечір — щедрий вечір. У цей вечір щедрують. Щедрівки — новорічні обрядові пісні, різновид колядок. їх співали господареві, господині, всій родині. Були щедрівки дитячі, жартівливі. У них теж прославляли господарів хати, бажали їм здоров’я. 14 січня — перший день Нового року за старим стилем, народження сіяча Василя. Рано-вранці до схід сонця чоловіки йшли посипати, або засівати. Вважалося, якщо чоловік зайде першим до хати, то щасливим буде увесь рік. Сійся, родися жито, пшениця, Всяка пашниця, Зверху колосиста, Зісподу корениста, Будьте зі святом здорові! З Новим роком! — На щастя, на здоров’я засівали пшеницею, житом. 2) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання тексту учнями. — Назвіть дійових осіб тексту. — Як ви вважаєте, який за віком Андрійко? — Які рядки свідчать про те, що хлопчик із радістю готується до свята? Прочитай їх. 3)Читання хором колядок і щедрівок. — До кого звертаються діти? — Кого прославляють? 4 Опрацювання твору Лідії Повх «Ми йдемо колядувати, господарів величати» Робота в групах Учні об’єднуються у кілька груп і по черзі виконують роль господарів і колядників. 5 Опрацювання вірша Валентини Малишко «Веселий Новий рік» — Прочитайте вірш мовчки. Підготуйтеся до виразного читання. Доберіть потрібну інтонацію. — Як ви зрозуміли вислів «Новий рік ступає на поріг»? — У якому темпі і з яким почуттям слід читати кожну строфу вірша? Читання вірша за особами. — Що просять діти у Нового року? Гра «Мікрофон» — Що б ви побажали своїм рідним і друзям на Новий рік? VII. підсумок за темою (за запитаннями підручника) VIII. Підсумок уроку — З якими звичаями українців познайомилися? — Що нового дізналися на уроці? IX. Домашнє завдання Вивчити одну із колядок, щедрівок, щоб заспівати їх на свята. | |
| |
Переглядів: 7204 | |
Значення праці в житті людини. Правила організації робочого місця. Загальні п... |
Приголосні мають різний характер |
Екскурсія до краєзнавчого музею, шкільного «живого куточка», зоопарку (на виб... |
Елементарне поняття про скульптуру як вид образотворчого мистецтва. Практична... |
П. Тичина «Де не глянь — колоски». Т. Коломієць «Хліб» |
Всього коментарів: 0 | |