💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Як тварини готуються до зими

УРОК 12

Тема. Як тварини готуються до зими

Мета: з'ясувати причини змін у житті тварин восени; встановити причиново-наслідкові зв'язки між змінами в неживій природі, житті рослин, тварин та трудовій діяльності людини; формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів; виховувати любов, дбайливе ставлення до живої природи; формувати уміння слухати музику природи, помічати гармонію у навколишньому світі.

Обладнання: ілюстрації із зображенням тварин: заєць, ведмідь, лисиця, вовк, корова, кінь, кіт, собака; комахи, мурашки, бджоли, метелики, сонечко; птахів: ластівки, стрижі, лелеки, дятли, соловей, горихвістка, снігур, деркач; на плакаті:«Пташине повідомлення»; малюнок «Пташина їдальня»; виставка малюнків годівниць.

Хід уроку

І. Ранкова зустріч

Проводять два вчителі: класний керівник і вчитель музики (на шкільному майданчику).

1. Вчитель музики: Музичні твори бувають веселими, сумними, жартівливими, урочистими. Окремі звуки об'єднуються в акорди, які розташовані в певній послідовності, і це допомагає створити різний характер музики. Тобто в музичних творах обов'язково є логічна послідовність звуків акордів різного характеру. Це відбувається завдяки чарівниці, яку звуть Гармонія.

2. Класний керівник: А тепер подивіться навколо.

Дерева біля школи,

І річка, і луги,

Берези і тополі

Як гарно навкруги!

Зверніть увагу, як злагоджено розташовані дерева, кущі. Як ви гадаєте, чи є між ними узгодженість? Може, і у природі панує та ж сама чарівниця Гармонія?

У музиці існують певні закони, яких прагнуть дотримуватися композитори. У природі ми теж можемо простежити певні закономірності, наприклад, зміни пір року. Завдяки цим закономірностям зберігається зрівноваженість у природі — тобто гармонія.

— Прийшла осінь: сонце мало нагріває землю і тому... (діти продовжують називати ті зміни, що відбуваються у природі в залежності від тепла).

— Загальною естетичною категорією як у музиці, так і в природі, є симетрія (розглянути дерево, листочок: побачити симетрію).

— Ритм буває не тільки в музиці, а й у природі (звучить ритмічна мелодія). А в природі яке явище відбувається в певному ритмі? (дощ)

— Виконаємо ритм дощу (оплески у долоні) в залежності від музичного ритму.

— Ось два листочки. Обидва жовтого кольору. Але це тільки на перший погляд, а коли придивимося, то побачимо, що колір цей не одноманітний: то темніший, то світліший. Існує чимало відтінків жовтого кольору.

Так і музика: не одноманітна, а різнобарвна.

Як природа наша гарна:

І річка, й поле, степ і гай.

А що ж таке «музичні барви»?

Ну, хто сміливіший, вгадай!

— Подивіться уважно на дерева і спробуйте уявити собі відповідне звучання симфонічного оркестру. Звучання яких інструментів ви почули? Воно було тихим чи голосним?

3. Вчитель музики. Проведемо гру «Знайди потрібне у природі». Послухайте музичний твір на казковий сюжет. Знайдіть кущ, пеньок або назвіть ті природні явища, які б викликали асоціації з прослуханою музикою.

Почули музику сьогодні.

А де ж вона? Ти відгадай.

Знайди подібне у природі,

Уважним будь і не дрімай!

4. Класний керівник. Гра «Відгадай своє дерево».

Згідно з гороскопом друїдів, кожна людина має своє дерево, яке чимось на неї схоже. Спробуйте уявити собі ваше улюблене дерево. Спробуйте «поговорити» з ним музичною мовою, спочатку подумки, а потім уголос.

Дерева дуже нам потрібні,

Ти з ними пісню заспівай.

Дерева до людей подібні.

Своє ти дерево вгадай!

В природі існує гармонія, порядок, все взаємопов'язано. У давнину люди ставилися до природи дуже поважно, бережливо, шанобливо, бо вважали, що вона не просто жива, а ніби людина, вміє радіти й сумувати.

— Через 5 хвилин я чекаю всіх у класі.

II. Повідомлення теми та мети уроку

— Сьогодні ми розглянемо, як тварини готуютьс до зими і з'ясуємо причини змін у їхньому житті.

III. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

— Ви бачите ілюстрації тварин. Назвіть їх. На які групи можна розділити цих тварин? Яких тварин називаємо дикими? Назвіть диких тварин, які живуть у нашому краї.

— Яких тварин називаємо свійськими?

— Які свійські тварини є у вас вдома?

— Хто їх доглядає? Який корм їм до вподоби?

— До кого із членів сім'ї вони найбільш прихильні?

Чому?

1. Гра «Впіймай свійську тварину».

Вчителька називає тварин: корова, вівця, лисиця, ведмідь, кролик, індик, козуля, олень, коза, білка, іжак. Діти плещуть у долоні лише тоді, коли вчителька називає свійську тварину.)

2. Бесіда з елементами розповіді.

— На які групи ми поділяємо тварин? (Звірі, птахи, комахи). Яких ви знаєте комах? (мурашки, мухи, жуки, сонечка, бджоли, джмелі, метелики.)

— З першими холодами гине більшість метеликів.

Деякі забираються в щілини дерев, огорож, будинків і там зимують.

— Як люди допомагають бджолам готуватись до зими? Що нам дають бджоли?

— Бджоли надзвичайно корисні. Вони дають поживний, цілющий мед, віск. Щоб бджолі зібрати 100 кг меду, їй потрібно відвідати 1 млн. квіток.

Бджіл називають помічниками землероба, або крилатими агрономами. Трудяться бджоли в саду, на соняшниковому чи гречаному полі — чекай багатого урожаю.

— Згадайте легенду про лелеку. Про яку їжу для лелеки розповідає легенда? Чи можуть лелеки знайти її взимку?

— Які ще птахи не знайдуть для себе корму взимку?

Ластівки, стрижі — комахоїдні, відлітають у серпні, коли ще холод не відчувається.

3. Слово вчителя.

Багатьом пернатим взимку у нас немає що їсти.

Крім того, протягом дуже короткого зимового дня багатьом птахам не вистачає часу, щоб достатньо наїстися. Тому восени, коли дні стають коротшими, а ночі довшими, для багатьох птахів настають такі умови життя, за яких вони існувати не можуть. От і починається переселення в місця, де день досить довгий. Такі птахи називаються перелітними. У птахів є цікаві порядки, пов'язані з перельотом.

Кожного року птахи-мандрівники долають багато тисяч километрів, вони знають такі місця, в яких можна якийсь час прожити — добре прогодуватись.

Одні птахи вирушають у мандри малими групами, другі великими зграями. Птахи летять із різною швидкістю. Дрібні співочі птахи — соловей, горихвістка — долають 30-48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом. Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту, навіть долають 130 км/год. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі. Як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце. А деркач, перепілка цілі сотні кілометрів проходять пішки (під час розповіді показує малюнки птахів).

— Скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.

— А які пташки залишаються зимувати у нас, бо можуть знайти поживу? (горобці, синички). Птахи, які не відлітають, називаються зимуючими. Це сойки, сороки, ворони, сичі, дятли, снігур.

Птахи залишили нам повідомлення. Але щоб прочитати, треба спочатку скласти слова з літер, які намальовані;

— на листях берези;

— на листочках;

— на деревах.

— Що ж нам написали пташки пташиною мовою?

Хто швидше прочитає? (Зробіть нам годівниці!) До кого звертаються пташки, хто ще не зробив годівницю?

— А тепер подивіться на малюнок « Пташина їдальня» . Ці діти раніше прочитали послання і вже зробили годівниці та прилаштували їх на дерева.

— Які можуть бути годівниці? (Виставка годівниць).

— А чим можна підгодовувати птахів? Хто поділиться досвідом?

4. Фізкультхвилинка

5. Бесіда.

Підготовка звірів до зими.

— Що вам відомо про білочку? Зайчика? Лисичку?

— А ведмідь, їжак, барсук — запасають жир і на зиму впадають у сплячку. Під час зимової сплячки серце цих тварин б'ється повільно і мляво, дихання ледь помітне, температура тіла знижується. Організм живиться за рахунок жиру.

Засинають змії, ящірки, ховрахи, хом'яки.

VI. Домашнє завдання

Розповісти цікавинки про комах, птахів, звірів.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (24.10.2013)
Переглядів: 14438 | Рейтинг: 1.7/3
Д. Красицький «Тарас Шевченко». Т. Шевченко «Світає...», «Встала весна...», «...
Вибір безпечного маршруту від дому до школи
Т. Коломієць «На роботу». О. Буцень «Помічниці». Б. Вовк «З кого песик прикла...
Підсумковий урок добукварного періоду. Перевірна робота
Плетіння. Спосіб плетіння «косичкою». Створення виробів з плетіння
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]