Український вінок – наш оберіг
ТЕМА ЗАХОДУ: Український вінок – наш оберіг
МЕТА ЗАХОДУ: Поглибити знання дітей про Україну, український народ, рідну мову. Ознайомити з віночком – оберегом, розкрити значення кожної квітки в ньому. Виховувати почуття національної гордості, інтерес до національних оберегів. ОБЛАДНАННЯ І ОФОРМЛЕННЯ: квіти-обереги, різнокольорові стрічки, український віночок, вишитий рушник, Державні символи України, презентація «Український віночок – наш оберіг»; аудіозапис пісні «Віночок»; для учнів: клей та заготовки для виготовлення віночку. ДАТА ПРОВЕДЕННЯ: 29 жовтня 2015р. , 11.55 год. МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: класна кімната ФОРМА ВИХОВНОГО ЗАХОДУ: виховна година ВІКОВА КАТЕГОРІЯ УЧАСНИКІВ: 2 клас ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДУ: І. Організаційний етап 1.1 Створення позитивного емоційного настрою 1.2 Вступне слово вчителя ІІ. Основний етап 2.1Оголошення теми і завдань заходу 2.2 Розповідь вчителя 2.3 Виготовлення віночку ІІІ. Підбиття підсумків заходу СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ: 1. Красоткіна Надія Григорівна. Виховні заходи. 1-4 клас. – Тернопіль: Мандрівець, 2008р. – 256с. 2. http://firtka.if.ua/?action=show&id=83155 УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК: СИМВОЛИ ТА ЗНАЧЕННЯ КВІТІВ ТА СТРІЧОК 3. http://shola-ditsad.ucoz.com ХІД ЗАХОДУ І. Організаційний етап 1.1 Створення позитивного емоційного настрою Різні в світі є країни, різні люди є у світі, Різні гори й полонини, різні трави, різні квіти. Є з усіх одна країна, найрідніша нам усім. То є наша Батьківщина. 1.2 Вступне слово вчителя - А чи знаєте ви, що таке Батьківщина? (Відповіді учнів) - Так, Батьківщина-це місце, де людина народилась і живе, де народились і живуть її батьки. Вона така ж рідна для людини, як її батьки, тому й називається Батьківщина. Як називається наша Батьківщина? (Україна) - Ми з вами живемо на Україні, а як ми називаємось? (Українці) ІІ. Основний етап 2.1Оголошення теми і завдань заходу (Слайд №1) - Кожен народ має свої звичаї, обряди, що складалися протягом багатьох років. У кожного народу є свої символи і обереги. Обереги- від слова «оберігати». Оберегами від злих сил в народі вважалися рослини, які мали чудодійні властивості. Квіти-постійні супутники нашого життя. Вони всюди: на клумбах, у вазонах, на вишитих рушниках. З них робили цілющі лікарські напої, відвар. Ними лікували хворих. - А що буде, коли сплести квітку до квітки? (Віночок) - Сьогодні ви дізнаєтесь з яких квітів плетуть традиційний український вінок та що означає кожна квітка в цьому віночку. А також зробите свій власний віночок-оберіг. 2.2 Розповідь вчителя - У народі про віночок говорять: «Гарний віночок-окраса дівчини.» «У віночку калина-дівчина.» «Який віночок-такий голосочок.» «Віночок вити-життя любити.» (Слайд №2) Існує декілька варіантів традиційного українського віночка. Це зумовлено тим, що в різних місцевостях використовували іноді свої квіти, в язали стрічки іншого кольору, мали на увазі свої варіанти символіки, стрічки. Вінок належить до українських національних символів-оберегів. Українські дівчата влітку ходили з непокритою головою, обвиваючи її стрічкою, а на свята надягали вінки. Вінок у багатьох народів - це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, колосків тощо. Вінки досить різноманітні. В Україні їх налічують 77 видів. (Слайд №3) Кожна дівчина знала властивості квітів і трав, які з любов'ю вплітала до вінка, бо вони символізували різні моральні якості, оберігали її від хвороб, зла, всіляких негараздів. Починали носити віночок дівчата з трьох років. Перший для трирічної дівчинки плела мама, змочувала у росах, коли на небі сонце зійде. І купала його в росах 7 днів, а тоді до скрині клала.У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки. Кожна квітка лікувала дитину: чорнобривці допомагали позбутися болю голови, незабудки та барвінок розвивали зір, а ромашка серце заспокоювала. У 4 роки плівся інший віночок. Усі кінчики пелюсток були вже розсічені, доплітався безсмертник, листочки яблуні. А для 6-тирічної доньки у вінок вплітали мак, що давав сон та беріг думку, крім того вплітали й волошку. Для 7-річної дівчини плели вінок із 7 квіточок і вперше вплітали квіт яблуні. Ніби сонечка малі посідали на землі, Квіточки чудові, різнокольорові. Я б нарвала тих квіток та сплела собі вінок. Щоб і я була в вінку, наче квітка у лужку. Тільки квіти вранці всі умиваються в росі. Росяна травичка-змокнуть черевички. Є дуже багато різновидів віночків: різдвяні, вінок відданості, чернечий, вінок надії, вінок розлуки… Серед розмаїтті вінків особливе місце належить вінку кохання. Право виплітати його мали дівчата віком від 13 років і до заміжжя. Основу такого вінка складають: ромашки-символ юності, доброти і ніжності. Поміж ромашками вплітають цвіт яблуні і вишні. Над чолом-квітуче гроно калини. Поміж квітами вплітають вусики хмелю-символ гнучкості та розуму. Вважалося. Що вінок з живих квітів захищає дівчину від напасників і лихого ока. Народ вірив, що дівчина, маючи на своїй голові вінок, володіє чарами. А ще вінок на голові і для здоровя. Тому є квіти, які обов язково потрібно вплести. До українського віночка вплітали різноманітні квіти, а всього в українському вінку могло бути до 12 різних квіток. Кожна квітка у віночку щось символізувала. Отже, зараз ми квіточки чудові візьмемо і барвистий віночок сплетемо. 2.3 Виготовлення віночку - Деревій-красива квітка, схожа на квітуче деревце. Де б вона не зявилась, обов’язково порадує всіх своїм квітом. Діти називають цю квіточку рибкою, бо форма листячка в неї має форму рибки. Як символ нескореності деревій посідає центральне місце у віночку. (слайд №4; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка) Барвінок – символ життя, він має довгі пагінці-безконечники, які стеляться по садочку, горнуться до оселі людської. Листячко цупке. Не боїться суховію, з нього. Нанизуючи одне на одне, дівчата виготовляли стрічки-віночки, сколювали ним волосся, щоб не заважало у буденній роботі. А квіти барвінку-яскраво-сині. З жовтою серединкою, надзвичайно скромні, нагадують зірочки на вечірньому небі. Використовували барвінок у лікуванні застудних захворювань, для поліпшення зору; ним хліб святковий прикрашали. (слайд №5; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка) Калина – символ України, символ краси та дівочої вроди. Це дерево нашого українського роду. (слайд №6; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка) Безсмертник у віночку дарує здоров’я, загоює найтяжчі рани. І назва символічна: без смерті прожити. (слайд №7; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка) У народі існує легенда, що любисток і волошка були колись птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими і відвертими. А коли померли ці птахи, то проросли квітами: любистком та волошкою. (слайд №8,9; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка) Ромашку у вінок не вплітали дуже довго, поки не дізнались, що вона не лише красива, а й сильна своїми лікувальними властивостями. (слайд №10; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка) Ніжна пелюстка маку несе в собі пам'ять роду. Дівчата, в сім’ї яких був загиблий, з любов’ю і сумом покладали на голову віночки із семи маків, присягаючи цим продовжити і зберегти рід. (слайд №11; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка) У найперший віночок дівчатам вплітали чорнобривці, щоб гарними на вроду були. (слайд №12; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка) Вінок – це не тільки сплетені у коло квіти та гілочки. Для завершення його прикрашання використовували стрічки. Кожна дівчина знала послідовність вплітання стрічок у вінок. (Слайд №13) Учень 1: Про це, юний друже, повинен ти знати: Коричнева стрічка – земля, наша мати. Вона в нас єдина, вона найрідніша, Коричнева стрічка – вона найміцніша. (Прикріплюємо стрічку) Учень 2: Ми хочем, аби ви усі зрозуміли: Ці жовті стрічки – наше сонечко миле. Воно дає світло, дарує тепло. Без сонця життя на землі не було б. (Прикріплюємо стрічку) Учень 3: Дві стрічки: зелена і темно-зелена – Це юність, краса. Це природи знамена. Зелена трава і зелені листочки – Дві стрічки зелені ми маєм в віночку. (Прикріплюємо стрічку) Учень 4: Дві стрічки: блакитна і синя темніша – Це небо і води. Хай будуть чистіші. Дай Боже, щоб ми вберегли їхню суть, Нам небо і води здоров’я дають. (Прикріплюємо стрічку) Учень 5: Оранжева стрічка – м’яка паляниця. Це й колос достиглого жита, пшениця. Дивись, як оранжева стрічечка сяє, Рум’яна, як хліб, й нам про хліб нагадає. (Прикріплюємо стрічку) Учень 1: А ця фіолетова те означає, Що розум людський ще надій не втрачає. На те, що послухаєм розум і Бога, На те, що щасливі ми будемо з того. (Прикріплюємо стрічку) Учень 2: Малинова стрічка або малинова Про щедрість сказати своє хоче слово, Про те, що не можна усе тільки брати, Що треба навчитись і щедро давати. (Прикріплюємо стрічку) Учень 3: Багатство й достаток – рожева ця стрічка. Багатство пора вже нам мати за звичку. Достаток з рожевої стрічки всміхатись Нам буде, як праці не будем боятись. (Прикріплюємо стрічку) Учень 4: Якщо ви в вінок стрічки білі вплели, То треба, щоб душу свою берегли. Перлини душі ви збирайте в намисто, Душа хай, як білі стрічки буде чиста. (Прикріплюємо стрічку) ІІІ. Підбиття підсумків заходу Звучить пісня «Віночок» Оформлення виставки робіт «Український віночок – наш оберіг» | |
| |
Переглядів: 4394 | |
А. М'ястківський «Казка про яблуню». В. Коломієць «Не лови метелика». |
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виконання аплікації «Рибки» з подаль... |
Урок малювання |
Передавання просторового явища способом загороджування в зображенні архітекту... |
І. Жиленко «Доброго ранку!..», Т. Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник». В.... |
Всього коментарів: 0 | |