Оповідання та казки про тварин. Ян Грабовський «Рекс»

Урок 25

Тема. Оповідання та казки про тварин. Ян Грабовський «Рекс»

Мета: ознайомити учнів з оповіданням польського письменника Яна Грабовського; вчити називати основні ознаки оповідання як жанру, знаходити у структурі тексту художні описи тварин, пояснювати їх роль у творі; пробуджувати інтерес учнів до тваринного світу; розвивати навички виразного читання і стислого переказу тексту; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.

Обладнання: таблиця складів; мапа Європи; таблиця до гри «Знайди пеньок»; картини із зображенням вовка; робочий зошит.

Хід уроку

І.  Емоційне налаштування на урок

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Щоб нам швидше до неї потрапить,

Потрібно екзамен кмітливості скласти.

Тож сядьте рівненько, стежте уважно,

Щоб здогадатись було нам неважко.

— Щоб здогадатися, до якої країни ми сьогодні потрапимо, потрібно пригадати, які країни є нашими сусідами. В одній із цих країн і проживав автор дуже цікавого оповідання, з яким ми сьогодні ознайомимось. Але перед тим, як почати працювати, підготуймося до роботи.

II. Вправи на вдосконалення читацьких навичок

1 Розчитування

За таблицею учні читають склади.

1 к ак ок ук ик ік ек єк як юк

2 л ла ло лу ли лі ле лє ля лю

3 л ал ол ул ил іл ел єл ял юл

4 м ма мо му ми мі ме мє мя мю

5 м ам ом ум им їм ем єм ям юм

6 н на но ну ни ні не не ня ню

7 н ан он ун ин ін єн єн ян юн

 2 Вправа на розвиток уважності

 ►► Гра «Знайди пеньок»

У таблиці записані однакові слова, а серед них є таке, що відрізняється лише однією літерою. Слова показують дітям протягом кількох секунд. За цей час вони мають знайти і назвати це слово, тобто «пеньок».

Нісгнівносили

нісгнавносили

рісгнівносили

нісгнівкосили

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку

— З давніх-давен тварини живуть поряд з людьми. Про їх дружбу написано безліч творів. «Мову» звірів, птахів, комах може зрозуміти лише той, хто доброзичливо спостерігає за ними, не втручається в їх життя, але потрібної миті приходить на допомогу.

Твір, що ми опрацьовуватимемо сьогодні, напевне викличе у вас теплі почуття і бажання більше знати про братів наших менших та оберігати їх. Ви правильно сказали про наші сусідні держави. І в одній з них — у Польщі — жив і творив чудовий письменник Ян Гра-бовський. Покажіть на мапі, де знаходиться ця країна.

— Про кого ми сьогодні будемо читати, дізнайтеся самі, відгадавши загадку.

Сірий звір, гострий зір,

Він чатує біля нір,

Хижий чи ледачий, —

Спить і здобич бачить. (Вовк)

— Сьогодні ми прочитаємо оповідання «Рекс». Будемо вчитися виразно читати текст, пояснювати роль тварин у нашому житті, висловлювати свою думку щодо прочитаного.

IV. Робота над новим матеріалом

1 Ознайомлення з біографією письменника

— Інколи здається: ну що можна сказати нового про звичайних коней, собак, кішок, курей чи овець? Виявляється, дуже багато.

Польський письменник Ян Грабовський розповів про своїх улюбленців такі невигадані та незвичайні історії, що почнеш читати — і не одірвешся!

Його герої часто розмовляють одне з одним, жартують, сперечаються. І хоч ми чудово розуміємо, що тварини насправді розмовляти не вміють, у нас ані на мить не виникає відчуття, що автор це вигадав. У чому ж тут секрет? А в тому, що Ян Грабовський дуже любив тварин. І не лише любив. Він їх уважав друзями, помічниками людини. А ще він дуже любив дітей, які все життя його оточували. Тому твори письменника сповнені невичерпної доброти.

Ян Грабовський прожив довге життя. Майбутній письменник народився у маленькому містечку Рава Мазовецька. За освітою він був інженером-хіміком, але захоплювався й багатьма іншими професіями: вивчав історію мистецтв, викладав у гімназії, складав математичні задачки, писав путівники рідним краєм, який чудово знав і любив.

Та справжнім покликанням Яна Грабовського була література. Тому його книжки «Рекс», «Пуцек», «Крилата братія», «Улюблений звіринець» добрі, мудрі та світлі, їх дуже люблять польські дітлахи, та й не тільки польські, бо твори письменника перекладено багатьма мовами світу.

Тепер про нього знатимете і ви.

 2 Читання тексту вчителем

 3 Словникова робота

— Поясніть, як ви розумієте значення слів: бовкнув (сказав, проговорився), пожитки (речі, гостинці, клунки), лемент (крик, гамір), прожогом (дуже швидко).

 4 Читання казки учнями (ланцюжком)

 5 Аналіз змісту з елементами вибіркового читання

— Як вовк потрапив до людської оселі?

— За що люди полюбили його?

— Які повадки хижої тварини проявилися в Рекса?

— Прочитайте, як господар провчив вовка за те, що він ловив курей.

— Чому саме вміння бути вірним другом згубило Рекса? Зачитайте.

 6 Хвилинка-цікавинка

— Своєю зовнішністю звичайний, або сірий, вовк нагадує великого сильного собаку.

Проте його дуже легко впізнати за властивими лише вовкам ознаками. У нього широколоба голова з масивною видовженою мордою, могутні ікла. Хвіст завжди тримає опущеним. Гострі вуха або стирчать догори, або притиснуті назад і ніколи не згинаються вниз, як у собак.

У багатьох, певне, склалося враження, що вовк — могутній цар усього тваринного світу України і сильнішого звіра за нього немає. Він на всіх нападає (навіть на ведмедя), усі його бояться. Кожна тварина, зачувши дух сіроманця, прожогом утікає світ за очі.

Але ні. Є в природі і той, кого вовк боїться дужче за мисливця. Це орел-беркут, найбільший хижий птах.

— Подивіться на дошку, я покажу вам картини із зображенням вовка.

— Чим він відрізняється від звичайного собаки?

 7 Розвиток зв'язного мовлення

1-ша група

Розказати, якою ви уявляєте дівчинку Крисю, яка у неї вдача, зовнішній вигляд

2-ша група

Розказати, яким ви уявляєте двір, у якому жили господарі і Рекс

 8 Робота в зошиті

V. Узагальнення й систематизація знань

— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що домівка диких тварин — ліс? Обґрунтуйте свої міркування.

VI. Підсумок уроку

— Що повчального для вас у цьому оповіданні?

— Які почуття викликає у вас така кінцівка твору?

— Чи справді таке може статися у реальному житті?

Завдання для ерудитів

— Прочитайте самостійно інші твори Яна Грабовського про дітей і тварин, сповнені невичерпною добротою. Це оповідання «Мітка», «Чорний півень».

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (08.05.2014)
Переглядів: 4166 | Рейтинг: 0.0/0
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя...
Практична робота: моделювання ситуацій спілкування про небезпеку за телефонам...
Казка Н. Забіли «Вовк і козенята». Прислів'я
Шкільними стежками. Урок позакласного читання
Значення гарного й веселого настрою для збереження здоров'я
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]