💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Повість-казка. Туве Янсон. «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь»

Урок 15

Тема. Повість-казка. Туве Янсон. «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь»

Мета: ознайомити учнів з повістю-казкою фінської казкарки і художниці Туве Янсон; вчити самостійно знаходити в тексті слова, яких автор вживає для характеристики й опису персонажів; учити висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання з використанням відповідної інтонації, тону і темпу; вчити ділити текст на частини і добирати до них заголовки; формувати в учнів відповідальність за свої вчинки, навички самооцінки; виховувати повагу до батьків, бажання прийти на допомогу, коли її хтось потребує.

Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки з анаграмами; портрет письменниці.

Хід уроку

I. Емоційне налаштування на урок

Учитель:

Давай з тобою обіймемось І над землею піднімемось.

Тепло сердець з’єднаємо І сонцем засіяємо.

Я бажаю вам добра!

Учні. Ми бажаємо вам добра! Якщо вам буде важко, ми допоможемо одне одному.

II. Мотивація навчальної діяльності

Читання анаграм

Варіант 1. Слова, у яких переставлено літери:

гинавуащ (гущавина)

пліаср (праліс)

срвтбуо (стовбур)

зятрквіо (звірятко)

мртеаяв (темрява)

боолто (болото)

Варіант 2. Слова, у яких переставлено склади:

му дрі чий (дрімучий)

тий гус (густий)

ні гріз (грізні)

ний страш (страшний)

на ха ло по ний (наполоханий)

кри не хіт (крихітне)

пре на гар (прегарна)

— Якщо об’єднати прочитані вами слова в анаграмах у текст, то про що можна розповісти у ньому? (Про ліс густий, грізних звірів, темряву і болото, крихітне звірятко)

Відкриваємо скарбничку.

Скринька зовні невеличка.

Не втрачаєм часу марно, дістаєм перлину гарну.

Учитель дістає книгу Туве Янсон «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь».

III. Повідомлення теми й завдань уроку

— Сьогодні ми ознайомимося із ще однією чудовою казкою Туве Янсон «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь», будемо вчитися виразно читати уривок цієї казки й висловлювати свої думки щодо прочитаного.

IV. Вивчення нового матеріалу

 1 Робота з портретом Туве Янсон

— Уважно погляньте на портрет видатної фінської казкарки та художниці.

Покажіть на мапі, де знаходиться країна, у якій народилася і жила ця письменниця.

 2 Вступне слово вчителя

— Ось уже майже шістдесят років діти всього світу, а разом з ними й дорослі, що в душі досі залишаються дітьми, із захопленням читають зворушливі й дотепні повістяі про Мумі-тролів та їхніх друзів, які написала і намалювала Туве Янсон — геніальна фінська казкарка та художниця.

Туве Янсон народилася у мистецькій родині. Її тато — відомий у Фінляндії скульптор, а мама — шведська художниця-графік. Отож, Туве дитинства прагнула стати художницею, навчалася у художніх школах Стокгольма, Гельсінгфорса (Гельсінкі) та Парижа. Допомагаючи родині, вона вже під час навчання працювала ілюстратором журналів і книжок. Якось вона намалювала фігурку, дуже схожу на Мумі-троля, і стала нею «підписувати» свої ілюстрації.

Коли тридцятирічна Туве Янсон написала першу повість про Мумі-тролів «Маленькі тролі і велика повінь» і віднесла її до видавництва, вона ще не знала, що стане всесвітньовідомою письменницею, найзнаменитішою казкаркою Фінляндії. Вона написала понад двадцять книг для дітей і дорослих, отримала півсотні різноманітних міжнародних премій і нагород як письменник і художник. Її книги про Мумі-тролів перекладено понад тридцятьма мовами.

Туве Янсон прожила 87 років. Вона назавжди залишилася в серцях багатьох поколінь маленьких читачів усього світу.

 3 Виразне читання тексту казки вчителем (від початку тексту і до слів: «Далі вони вирушили втрьох...»)

— З якою метою Мумі-тролі вирушили в небезпечну подорож?

— Навіщо вони взяли із собою Крихітне Звірятко? Про що це свідчить?

 4 Колективне читання учнями тексту, відтворення змісту казки за запитаннями

— Яку допомогу надала Тюльпанна мандрівникам? Якою ви її уявили?

— Знайдіть у тексті рядки, які характеризують Мумі-троля, його Маму, Крихітне Звірятко та Тюльпанну.

— Як ви гадаєте, які пригоди чекають на дивовижних героїв?

 5 Словникова робота

Пообіддя — після обіду.

Поволі сунули — ішли.

Поквапитися — поспішити.

Сторч — вгору.

Витріщалися — дивилися.

Постернували — попливли.

 6 Читання учнями мовчки уривка «Як Мумі-троль з мамою зустріли Крихітне Звірятко»

— Які риси характеру Мумі-троля розкриває цей діалог?

 7 Читання учнями уривка «Як вони втрьох пливли на човні»

— Як мати турбувалася про свого синочка?

— Як долали страх, коли побачили жахливих створінь?

— Хто врятував маленьких звірят від страховиська?

 8 Читання уривка казки «Сталося диво—їхній тюльпан знову яскраво засяяв»

— Як звали дівчинку, що з’явилася з квітки?

— Які слова свідчать про ввічливість Мумі-троля?

V.  Узагальнення й систематизація знань учнів

 1 Складання плану казки

— На скільки частин можна поділити текст казки? Спробуйте дібрати заголовки до кожної частини за допомогою слів із тексту.

План

1) Вони вибралися на пошуки затишного й теплого місця для будиночка.

2) Побачили Крихітне Звірятко.

3) Доведеться добиратися човном.

4) Змій неухильно наздоганяв їх.

5) — Дуже дякуємо за допомогу, прегарна панно!

 2 Вправи для формування поняття «Мова художнього твору»

 ►► Гра «Словесне малювання»

Дидактична мета: вчити дітей звертати увагу на зовнішність літературних героїв, уявляти їх; формувати вміння користуватися образними засобами мови для опису героїв.

Учитель починає гру словами:

Намалюю я портрет,

Тільки чий — це секрет.

Відгадайте, вас прошу я,

Чий же я портрет, малюю.

Описує літературний портрет героя, ім’я якого мають відгадати учні.

«Дівчинка з ясно-блакитним волоссям до п’ят. Ця блакитново-лоса краля жила між пелюстками тюльпана». (Тюльпанна)

— Опишіть, як ви уявили зовнішній вигляд Мумі-троля.

 З Гра «Уяви себе»

Дидактична мета: вчити дітей відчувати авторську присутність у тексті.

Учитель пропонує учням після прочитання твору уявити себе в ролі:

а) стороннього спостерігача — очевидця подій (оповідача);

б) безпосереднього учасника подій, головного героя;

в) автора.

— Перекажіть зміст тексту за вибраним варіантом.

Дискусія після гри: чи може автор твору бути одночасно й дійовою особою?

VI. Підсумок уроку

— Що ви можете сказати про відносини між мамою і сином Мумі-тролем?

— Яким потрібно залишатися у будь-яких ситуаціях?

— Як ви вважаєте, реальні чи вигадані персонажі діють у цьому творі? Обґрунтуйте свою думку.

— Що цікавого ви дізналися про Мумі-тролів, їхні характер і життя?

— Чому, на вашу думку, чому повість-казка називається «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь»?

— Придумайте іншу назву до цієї казки.

Завдання для тих, хто любить читати

— Прочитайте повністю повість-казку «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь».

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (08.05.2014)
Переглядів: 4456 | Рейтинг: 1.0/1
Оздоблення серветки ручним швом «уперед голку»
Що вивчає курс «Основи здоров'я». Здоров'я та його ознаки. Практична ...
Природа Українських Карпат
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин
Елементарне поняття про театральне мистецтво. Практична робота «Художник у те...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]