Урок 15 Тема. Повість-казка. Туве Янсон. «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь» Мета: ознайомити учнів з повістю-казкою фінської казкарки і художниці Туве Янсон; вчити самостійно знаходити в тексті слова, яких автор вживає для характеристики й опису персонажів; учити висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання з використанням відповідної інтонації, тону і темпу; вчити ділити текст на частини і добирати до них заголовки; формувати в учнів відповідальність за свої вчинки, навички самооцінки; виховувати повагу до батьків, бажання прийти на допомогу, коли її хтось потребує. Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки з анаграмами; портрет письменниці. Хід уроку I. Емоційне налаштування на урок Учитель: Давай з тобою обіймемось І над землею піднімемось. Тепло сердець з’єднаємо І сонцем засіяємо. Я бажаю вам добра! Учні. Ми бажаємо вам добра! Якщо вам буде важко, ми допоможемо одне одному. II. Мотивація навчальної діяльності Читання анаграм Варіант 1. Слова, у яких переставлено літери: гинавуащ (гущавина) пліаср (праліс) срвтбуо (стовбур) зятрквіо (звірятко) мртеаяв (темрява) боолто (болото) Варіант 2. Слова, у яких переставлено склади: му дрі чий (дрімучий) тий гус (густий) ні гріз (грізні) ний страш (страшний) на ха ло по ний (наполоханий) кри не хіт (крихітне) пре на гар (прегарна) — Якщо об’єднати прочитані вами слова в анаграмах у текст, то про що можна розповісти у ньому? (Про ліс густий, грізних звірів, темряву і болото, крихітне звірятко) Відкриваємо скарбничку. Скринька зовні невеличка. Не втрачаєм часу марно, дістаєм перлину гарну. Учитель дістає книгу Туве Янсон «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь». III. Повідомлення теми й завдань уроку — Сьогодні ми ознайомимося із ще однією чудовою казкою Туве Янсон «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь», будемо вчитися виразно читати уривок цієї казки й висловлювати свої думки щодо прочитаного. IV. Вивчення нового матеріалу 1 Робота з портретом Туве Янсон — Уважно погляньте на портрет видатної фінської казкарки та художниці. Покажіть на мапі, де знаходиться країна, у якій народилася і жила ця письменниця. 2 Вступне слово вчителя — Ось уже майже шістдесят років діти всього світу, а разом з ними й дорослі, що в душі досі залишаються дітьми, із захопленням читають зворушливі й дотепні повістяі про Мумі-тролів та їхніх друзів, які написала і намалювала Туве Янсон — геніальна фінська казкарка та художниця. Туве Янсон народилася у мистецькій родині. Її тато — відомий у Фінляндії скульптор, а мама — шведська художниця-графік. Отож, Туве дитинства прагнула стати художницею, навчалася у художніх школах Стокгольма, Гельсінгфорса (Гельсінкі) та Парижа. Допомагаючи родині, вона вже під час навчання працювала ілюстратором журналів і книжок. Якось вона намалювала фігурку, дуже схожу на Мумі-троля, і стала нею «підписувати» свої ілюстрації. Коли тридцятирічна Туве Янсон написала першу повість про Мумі-тролів «Маленькі тролі і велика повінь» і віднесла її до видавництва, вона ще не знала, що стане всесвітньовідомою письменницею, найзнаменитішою казкаркою Фінляндії. Вона написала понад двадцять книг для дітей і дорослих, отримала півсотні різноманітних міжнародних премій і нагород як письменник і художник. Її книги про Мумі-тролів перекладено понад тридцятьма мовами. Туве Янсон прожила 87 років. Вона назавжди залишилася в серцях багатьох поколінь маленьких читачів усього світу. 3 Виразне читання тексту казки вчителем (від початку тексту і до слів: «Далі вони вирушили втрьох...») — З якою метою Мумі-тролі вирушили в небезпечну подорож? — Навіщо вони взяли із собою Крихітне Звірятко? Про що це свідчить? 4 Колективне читання учнями тексту, відтворення змісту казки за запитаннями — Яку допомогу надала Тюльпанна мандрівникам? Якою ви її уявили? — Знайдіть у тексті рядки, які характеризують Мумі-троля, його Маму, Крихітне Звірятко та Тюльпанну. — Як ви гадаєте, які пригоди чекають на дивовижних героїв? 5 Словникова робота Пообіддя — після обіду. Поволі сунули — ішли. Поквапитися — поспішити. Сторч — вгору. Витріщалися — дивилися. Постернували — попливли. 6 Читання учнями мовчки уривка «Як Мумі-троль з мамою зустріли Крихітне Звірятко» — Які риси характеру Мумі-троля розкриває цей діалог? 7 Читання учнями уривка «Як вони втрьох пливли на човні» — Як мати турбувалася про свого синочка? — Як долали страх, коли побачили жахливих створінь? — Хто врятував маленьких звірят від страховиська? 8 Читання уривка казки «Сталося диво—їхній тюльпан знову яскраво засяяв» — Як звали дівчинку, що з’явилася з квітки? — Які слова свідчать про ввічливість Мумі-троля? V. Узагальнення й систематизація знань учнів 1 Складання плану казки — На скільки частин можна поділити текст казки? Спробуйте дібрати заголовки до кожної частини за допомогою слів із тексту. План 1) Вони вибралися на пошуки затишного й теплого місця для будиночка. 2) Побачили Крихітне Звірятко. 3) Доведеться добиратися човном. 4) Змій неухильно наздоганяв їх. 5) — Дуже дякуємо за допомогу, прегарна панно! 2 Вправи для формування поняття «Мова художнього твору» ►► Гра «Словесне малювання» Дидактична мета: вчити дітей звертати увагу на зовнішність літературних героїв, уявляти їх; формувати вміння користуватися образними засобами мови для опису героїв. Учитель починає гру словами: Намалюю я портрет, Тільки чий — це секрет. Відгадайте, вас прошу я, Чий же я портрет, малюю. Описує літературний портрет героя, ім’я якого мають відгадати учні. «Дівчинка з ясно-блакитним волоссям до п’ят. Ця блакитново-лоса краля жила між пелюстками тюльпана». (Тюльпанна) — Опишіть, як ви уявили зовнішній вигляд Мумі-троля. З Гра «Уяви себе» Дидактична мета: вчити дітей відчувати авторську присутність у тексті. Учитель пропонує учням після прочитання твору уявити себе в ролі: а) стороннього спостерігача — очевидця подій (оповідача); б) безпосереднього учасника подій, головного героя; в) автора. — Перекажіть зміст тексту за вибраним варіантом. Дискусія після гри: чи може автор твору бути одночасно й дійовою особою? VI. Підсумок уроку — Що ви можете сказати про відносини між мамою і сином Мумі-тролем? — Яким потрібно залишатися у будь-яких ситуаціях? — Як ви вважаєте, реальні чи вигадані персонажі діють у цьому творі? Обґрунтуйте свою думку. — Що цікавого ви дізналися про Мумі-тролів, їхні характер і життя? — Чому, на вашу думку, чому повість-казка називається «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь»? — Придумайте іншу назву до цієї казки. Завдання для тих, хто любить читати — Прочитайте повністю повість-казку «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь». | |
| |
Переглядів: 4456 | |
Оздоблення серветки ручним швом «уперед голку» |
Що вивчає курс «Основи здоров'я». Здоров'я та його ознаки. Практична ... |
Природа Українських Карпат |
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин |
Елементарне поняття про театральне мистецтво. Практична робота «Художник у те... |
Всього коментарів: 0 | |