Урок 13 Тема. Що належить до природи. Природа жива і неживаМета: Розширити знання учнів про різноманітність природи; формувати уявлення про живу та неживу природу, про перетворювальну діяльність людини; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; розвивати вміння групувати предмети за певними ознаками (належить, не належить до природи), порівнювати предмети живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними; вчити аргументувати та доводити свої думки про живу та неживу природу; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи та речей, створених людиною. На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: демонстраційний матеріал «Я і Україна. Природознавство». ХІД УРОКУ 1. Вправа «Погода». — Який сьогодні день: ясний, хмарний, похмурий? — Яке небо? — Які опади? — Який вітер? — Яка температура повітря? — Що змінилось порівняно з минулим тижнем? Учитель. Сьогодні ми будемо говорити про навколишній світ, в якому ми живемо. Ви здогадалися, мова піде про природу. Дорослі називають це словом довкілля. 2. Вивчення вірша. Повітря, земля і вода — це Природа. Природа — це Я. І ти — це Природа. Пустелі і гори, поля і ліси. І ми — тільки частка цієї краси. Учитель. На уроці ви: • дізнаєтесь про те, що належить, а що не належить до природи; • навчитеся розрізняти живу і неживу природу; • складете правило, як потрібно ставитися до природи та речей, створених людьми. Гра «Япочну, а ти закінчуй» • Сьогодні по дорозі до школи я бачив. • Біля школи росте. • Нашу землю вдень освітлює. • Вночі я бачила на небі. • Ми п’ємо. • Риби живуть у. • Ми дихаємо. На дошці з’являються малюнки: людина, собака, кішка, пташка, дерево, кущ, сонце, місяць, зорі, хмарки. Учитель. Як назвати одним словом все, про що ви говорили? Де ми це зустрічаємо? Так, навколо нас. Це і є природа. (На дошці записати слово «природа».) — А чи хотіли б ви здійснити подорож у той куточок природи, де ви відпочивали влітку? 4. Релаксаційна пауза. Учитель. Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас у мандрівку на хмаринці. (Звучить музика.) Уівіть, що ви стрибнули на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору із подушок. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно розташувались на цій великій подушці. Мандрівка починається. Наша хмаринка повільно піднімається в синє небо. Відчуваєте, як вітерець обвіває обличчя? Тут, високо в небі, все спокійно і тихо. Ми наближаємось до місця вашого відпочинку... Розплющте очі. Як красиво! Розкажіть, що ви бачите. (Карта України з дитячими фотографіями про літній відпочинок.) У ч и т е л ь. Дуже хочеться поближче роздивитися, які предмети природи там є. Але наша хмаринка так високо, що це зробити неможливо без спеціального приладу — телескопу, який допомагає спостерігати за предметами на далекій відстані. (На дошці з’являється малюнок телескопа.) Учитель. У мене він є! Допоможіть, будь ласка, його налагодити. Фізкультхвилинка — Встаньте. — Протріть лінзу. — Витягніть трубу. — Наведіть різкість. — Нахиліться уперед. — Присядьте. — Встаньте навшпиньки. Учитель. Все! Зупинилися! Дуже гарно видно. (Учні сідають.) — Назвіть, які предмети природи ви бачили. (На дошці з’являються малюнки: корова, сонечко-комаха, мурашка, квітка, річка, хмарки, гори.) 5. Гра «День, ніч». Під час гри на дошці з’являються малюнки: будинки, машини, меблі, шкільне приладдя. — Наша невеличка подорож добігає кінця, ми повертаємося додому. Робота в парах. Обговоріть, на які дві групи можна розподілити малюнки, що є на дошці. (Формуються вміння групувати предмети за певними ознаками: належить або не належить до природи.) 6. Робота за підручником (С. 46). Учитель читає текст, учні називають предметні малюнки у кожному ряді. — За якою ознакою художник згрупував малюнки? 7. Вправа «Мікрофон». — Продовжте перелік, розпочатий художником на другому малюнку. (Діти називають те, що створене руками людини: будинки, машини, меблі, шкільне приладдя тощо.) Учитель. Протягом усієї історії людства руками і розумом людей була створена величезна кількість різноманітних речей, будівель, машин і механізмів. Штучний супутник Землі, комп’ютер, телефон — ці речі створила людина. Висновок. Рослини, тварини, люди, Сонце, Місяць, зорі, повітря, вода, ґрунт — все це природа. Те, що зроблене руками людини, не належить до природи. На дошці з’являється запис «Речі, зроблені людиною», і під ним діти ставлять відповідні малюнки. Учитель. Рослини, тварини і люди — це жива природа. Сонце, Місяць, зірки, повітря, вода, ґрунт — це нежива природа. (Запишіть на правій частині дошки «жива», на лівій — «нежива»). Далі запропонуйте гру «Малюнки з виставки». Завдання Розташувати малюнки, що є на дошці, відповідно до написаних слів: жива і нежива. Спочатку вибрати об’єкти живої природи, використовуючи технологію методу «Прес». а) «Я вважаю.»; б) «., тому що.». 8. Робота у зошиті з друкованою основою (С. 36, завдання 1). Учні називають предметні малюнки і розфарбовують предмети неживої природи. 9. Робота за підручником (С. 46—47). Учні розглядають нижній малюнок. — Що зайве у першому ряду? (Праска) — Чому? (У цьому ряду зображено рослини. А праска — це річ, яку виготовила людина). — Що зайве у другому ряду? (Морква — це рослина. Глечик, батон, настільна лампа — це речі, зроблені людиною.) 10. Розв’язування логічних завдань «Що зайве? Чому?» • Небо, Місяць, вода, зорі, пісок, карта. • Дуб, камінь, Сонце, повітря. • Вітер, річка, білка, веселка, дощ. • Вовк, лисиця, лікар, чашка, комар. Розглядаючи малюнки у підручнику (С. 47), учні називають, що належить до природи, а що — ні. Учитель читає текст, вміщений у підручнику. — Назвіть предмети неживої природи. — Що належить до живої природи? Наведіть приклади. Учні розглядають предметні малюнки, називають предмети, які належать до живої природи, а потім те, що зроблене людиною. 11. Робота в групах. Гра «Розгубилися слова». Учитель. Діти, впродовж уроку ви здобули нові знання про природу і про речі, що створені людьми. А тепер у групах складіть речення, як потрібно ставитися до природи та речей, створених людьми. (Речення — на окремих аркушах на дошці.) • Берегти природу. Потрібно • Людей. працю Шануй Висновок. Треба (1) шанувати (2) природу (3) і (4) речі (5), створені (6) людиною (7). 12. Підсумок уроку. — Що таке природа? — Що належить до неживої природи? — Що належить до живої природи? — Чим жива природа відрізняється від неживої? — До якої природи належить людина? — Що належить до предметів, створених руками людини? — Як потрібно ставитися до природи? — Як необхідно ставитися до речей, створених людиною? На уроці можна використати такі завдання. • Гра «Уважний ряд». Підготуйте предметні малюнки із зображенням сонця, берези, гриба, місяця, річки, олівця, дівчинки, машинки, будинку і покажіть їх по черзі. Діти першого ряду плескають у долоні, якщо показане належить до живої природи, другого — до неживої, а третього — до рукотворного світу. • Робота із загадками. Запропонуйте учням відгадати загадки і визначити, що з відгаданого належить до живої природи, що — до неживої, а що — до рукотворного світу. Відповідний ряд встає. Діти обов’язково пояснюють, чому вони вважають, що той або інший предмет належить до певної групи. 1) Лиш торкнись до колючок — Він згортається в клубок. Не вгадаєте ніяк? Підказати? Це... (їжак). 2) В небі хмарка пролітала, Білий пух розсипала. Він на землю міцно ліг. Називають його... (сніг). 3) Цю найпершу в школі книжку Знає будь-який школяр. До усіх книжок доріжку Прокладає наш... (буквар). • Гра-змагання між хлопчиками і дівчатками. Демонстрація мультфільму «Про мавпочок» (протягом 1 хв). Завдання Назвати якнайбільше предметів природи і речей, створених людиною. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2532 | |
Композиції за мотивами казок. Правила безпечного користування інструментами т... |
Тема. Казки народів світу. Урок позакласного читання |
З Елзіком по планеті |
Знайомтесь — клавіатура |
Повітря. Рух повітря — вітер. Як дбати про чистоту повітря |
Всього коментарів: 0 | |