Урок 5 Тема. «Чабанський пес» (молдовська народна казка) Мета: вчити визначати жанрові особливості народної казки, зачин, основну частину, кінцівку, персонажів твору; розвивати вміння висловлювати оцінні судження: гарний — поганий, добрий — лихий; виховувати любов до національних особливостей інших народів Європи, дбайливе ставлення до чотириногих друзів. Обладнання: мапа Європи; Державний Прапор Молдови; «уявна клавіатура»; таблиця слів для миттєвого читання; підручник; робочий зошит. Хід уроку I. Організаційний момент Пролунав для нас дзвінок, Починаємо урок. Попрацюємо старанно, Щоб почути у кінці, Що у нашім дружнім класі Діти просто молодці. II. Мотивація навчальної діяльності 1 Вступне слово вчителя — Діти, ви любите подорожувати? — Сьогодні ми вирушимо у подорож незвичайною країною. Як називається ця країна, ви дізнаєтеся, скориставшись уявною клавіатурою. 2 Вправа «Набери слова» (робота в зошиті) — Наберіть слова: казки, Європи, народів. III. Повідомлення теми й мети уроку 1 Повідомлення вчителя — Мабуть, чи не найбільше діти всього світу люблять читати казки. Так, казка — це той твір, що веде їх у дивовижний світ. В її основі лежить захоплива розповідь про вигадані події чи явища, які сприймаються як правдиві, реальні. Казки відомі з найдавніших часів у всіх народів світу. У казках народів світу є чимало спільного: у них цікавий зміст, сміливий і добрий герой, щаслива кінцівка — добро завжди перемагає зло. Водночас казки кожного народу мають свої національні особливості. Вони відображають спосіб життя, працю й побут того чи іншого народу. За змістом казки різних народів поділяються на казки про тварин, фантастичні та побутові. Дуже-дуже давніми вважають казки про тварин. Головними героями в них є звірі, які думають, розмовляють і діють як люди. У фантастичних казках відбуваються чарівні перетворення. Герої фантастичних казок наділені надзвичайною силою та мужністю. Вони користуються чарівними предметами (шапкою-невидимкою, цілющою водою та ін.). Про повсякденне життя людей та їх взаємини можна дізнатися з побутових казкок. Казки, які ви зараз читатимете, дивовижні. Вони допоможуть вам дізнатися про те, як живуть різні народи Європи. 2 Робота за мапою Європи (зошит, с. 78-79) — Сьогодні ми ознайомимося з казкою, яку склав молдавський народ. Цей народ проживає у Молдові. Молдова — це держава, яка на північному сході межує з Україною. Її населяє понад 4 млн осіб. Більшість молдаван розмовляють румунською мовою, оскільки на заході Молдова межує з Румунією. Тут є багато річок і ярів. Як і кожен народ, молдавани мають національні символи: прапор, гімн та герб. Ось такий вигляд має Державний Прапор Молдови. (Учитель прикріплює його на мапі.) 3 Робота в парах (робота в зошиті) — Ваше завдання — визначити, про що чи про кого йдеться у прислів’ї, пояснити зміст одного з них. • Без честі — як пес без хвоста. (Чеське) • Бійся собаки спереду, коня ззаду, а поганої людини з усіх боків. (Литовське) • За три роки і шкільний собака віршами загавкає. (Корейське) • Всякий песик береже свій хвостик. (Кубинське) • Тягне роботу, як собака пісню. (Латвійське) • Як собака на ярмарку: і тут, і там, і всюди. (Англійське) • Пес гавка на місяць, а тому й байдуже. (Англійське) • Любий йому, як собаці камінь. (Болгарське) 4 Повідомлення учнів — Про кого всі ці прислів’я? — Як ще по-іншому можна називати собаку? (Пес, цуценя, песик) — Що ви знаєте про собаку? (Учні виступають з повідомленнями, підготовленими заздалегідь.) Учні висловлюються по черзі. 1-й учень. Вірним товаришем людини є собака. Цю тварину люди приручили однією з перших. Тисячу років тому собак використовували чабани для захисту своїх отар від диких звірів. 2-й учень. Цікаво, що пастухи віддавали перевагу білим вівчаркам, оскільки їх легко відрізнити від вовків. Адже існувала небезпека вбити свого собаку, сплутавши його з вовком, який нападав на отару. Навіть тепер, коли вовки майже зникли, більшість мисливських собак, яких виводять у всіх країнах світу, все ще мають коричнювате або світле, білясте забарвлення. 3-й учень. Собаки — надійні помічники чабанів. Так, наприклад, австралійський келпі не оббігає овець, а біжить по їхніх спинах, щоб дістатися голови отари. Добре видресируваний собака цієї породи може виконувати роботу шести пастухів і за один день долати до 65 км. IV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу 1 Ситуація успіху «Плутанинка» — Спробуйте почитати переплутані букви і дізнайтеся, з яким твором ми працюватимемо на уроці. — Перша казка у розділі «Казки народів Європи» називається: Ч БНЬИПС АА (Чабанський пес) 2 Підготовка до сприймання тексту. Гра «На одному подиху» (робота в зошиті) ►► Миттєве читання слів із казки Вікчабан рікотара песцуценя вінвовк очіголова злодобро гарнопогано 3 Читання тексту вчителем і підготовленими учнями — Слухайте і запам’ятовуйте зміст прочитаного. Зачин — читає вчитель; основну частину — за особами — учні; кінцівку — учні. 4 Фізкультхвилинка 5 Аналіз й обговорення прочитаного (робота в зошиті) • Як служив чабанові його пес? • 3 якою метою чабан узяв цуценя? • Чи сподобалося вам цуценя? Чому? Яка вдача в нього? • Чому старому псові вдалося перехитрити вовка? Який у вовка був характер? • Чи зрозумів чабан, що він дарма образив свого вірного пса? • Як називають людей, які ніколи не забувають про зроблене їм добро? 6 Творче завдання «Юні дослідники» — Поміркуйте і скажіть, на яку українську народну казку схожа ця. Чим саме. (Казка «Сірко») 7 Продовження роботи в зошиті V. Рефлексивно-оцінювальний етап — Поміркуйте і скажіть, яке з прочитаних прислів’їв підходить до нашої казки? (Відповіді учнів.) — Що корисного взяли з уроку? — Пам’ятайте, що до чотириногих друзів потрібно ставитися з любов’ю, чуйністю. Піклуйтеся про них, не завдавайте їм прикрощів. VI. Домашнє завдання Навчитися виразно читати казку «Чабанський пес». Розповідати казку так, ніби це трапилося із вами. Намалювати головного героя казки в зошиті. Додаткове читання • «Лисичка-сестричка і сірий вовк» (російська народна казка); • «Лисиця і яструб» (шотландська народна казка). | |
| |
Переглядів: 2140 | |
Елементарне поняття про декоративно-ужиткове мистецтво (ДУМ). Практична робот... |
Екскурсія у сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі |
Після уроків. Висловлення істинні і хибні |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 11 |
А. Григорук «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим». М. Коцюбинський «Артист».... |
Всього коментарів: 0 | |