Урок 14 Тема: Вклонися подвигу солдатМета: Вчитись читати та аналізувати твори, в яких розповідається про те, які сліди залишила в життях і долях людей Велика Вітчизняна війна. Ознайомити з участю українського народу у цій війні; дати поняття про пам'ятник невідомому солдатові; виховувати повагу до ветеранів і їх ран, до старих людей, рідні яких загинули під час війни. Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації. Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань. Хід уроку І. Організаційний момент Ми—маленькі учні, сини і доньки наших батьків, правнуки тих, хто пройшов дорогами Великої Вітчизняної війни. Наші прадіди казали: «Все, все ми віддаємо тобі, Батьківщино… Все! Навіть наші серця. І хто не звідав цього щастя, цієї краси вірності, той не жив по-справжньому.». Давайте ж ми постараємося робити все так, щоб бути схожими на них—наших попередників. ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда --Які твори ви читали, готуючись до уроку? --Хто їх автор? --Яка основна думка твору? --Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався. --Стисло перекажіть прочитаний вами твір. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Ми говоритимемо сьогодні про пам'ять. Кожне молоде серце сьогодні і завжди повинно берегти пам'ять про всіх, хто відстояв державу в тій страшній війні. Берегти, шанувати і згадувати своїх дідів і прадідів. Стояти на варті миру, щоб ніколи не повторилася та біда, яку пережив наш народ у 1941-1945 роках. ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі 1. Робота над твором І. Білого «Захистили рідну землю» — Прочитайте твір. — Про яку подію у ньому йдеться? (Про Велику Вітчизняну війну.) — Коли розпочалася Велика Вітчизняна війна? (22 червня 1941 року.) — Скільки років тривала війна? (Чотири роки.) — Як об'єднувалися люди, щоб боронити землю від завойовників? (Люди об'єднувалися у партизанські загони.) — Хто очолював найбільший партизанський загін? (Сидір Ковпак.) — Як підлітки допомагали дорослим? (Вони розповсюджували листівки, ходили в розвідку, ставили міни під колеса ворожих ешелонів.) — Яких утрат зазнала Україна за роки війни? (Загинуло більше п'яти мільйонів українців, було зруйновано заводи, фабрики, шахти, пам'ятники культури.) — Чим закінчилася війна? (Перемогою нашого народу.) — Чим можна пояснити перемогу над Німеччиною? (Тим, що на захист країни піднялися не лише дорослі, а й діти — настільки були сильними віра в перемогу, бажання боротися за власну свободу й незалежність, любов до рідної землі.) — Що нового ви дізналися про Велику Вітчизняну війну? Чи можете доповнити свою розповідь? — Придумайте питання за змістом твору. Поставте їх сусідові по парті чи однокласникам. 2. Робота над текстом «Слід» за К. Домаровим — Прочитайте твір. — Із чого починається оповідання? (Із того, що в шибку вікна баби Ганни вдарилася пташина.) — На що вказує, за народним повір'ям, пташина, що б'ється у вікно? (На те, що буде якась звістка.) — Яку звістку принесла пташка бабі Ганні? (До неї прийшли четвертокласники.) — З якою метою завітали діти до баби Ганни? (Вони вирішили взяти над нею шефство.) — Що, на вашу думку, означає вислів «узяти шефство»? (Допомагати людям.) — Як ви думаєте, чому діти вирішили взяти шефство над старенькою? (Тому, що вона була самотньою.) — Чому ж бабуся залишилася самотньою, адже в неї колись були чоловік та син? (Вони обоє загинули на війні.) — На чиє повернення все ж таки чекала баба Ганна? Чому? (Повернення сина, адже на нього було прислано не похоронку, а звістку про те, що він пропав безвісти.) — Що вразило дітей у чистій та охайній оселі баби Ганни? (Слід від черевика на підлозі.) — Чий це був слід? (Де був слід її сина Андрія, який він ненавмисне лишив, сповіщаючи про те, що йде на війну.) — Чому старенька не зафарбовувала цей слід? (Бо він нагадував їй про сина, давав надію на його повернення.) — Скільки років бабуся чекала сина? (Сорок один рік.) — Як ви думаєте, чи були виправданими її сподівання на повернення сина? ( так, і ні, бо материнське серце ніколи не змириться зі смертю власної дитини, якщо, до того ж, вона не бачила її мертвою.) — Яке враження справила розповідь баби Ганни на дітей? (Вони принишкли, і, мабуть, разом із нею почали вірити в те, що Андрій дійсно живий.) — Що ви відчули, прочитавши це оповідання? (Співчуття, відчай, біль, страх через втрату близьких, бажання бути разом з рідними людьми, захистити їх тощо.) — Як вплинула війна на життя окремої звичайної сім'ї? (Вона зруйнувала не лише сім'ю, а й сподівання на щасливе життя, і, нарешті, забрала саме життя.) — Як ви думаєте, сучасні війни по-іншому впливають на життя людей, ніж Велика Вітчизняна війна? (Так само руйнують життя людей.) — Яким же чином слід вирішувати проблеми, що виникають у житті мешканців будь-яких держав? (Шляхом мирних переговорів, уміння правильно добирати слова й так будувати висловлювання, щоб не викликати агресію і, як наслідок, воєнні дії.) 3. Фізкультхвилинка. *Фізпауза для оченят. 1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів. 2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів. 3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази. 4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів. * Вправи для розвитку дихання Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря. 4. Робота над віршем М. Уленика «Пам'ятник» — Прочитайте вірш. — Якому пам'ятнику присвячено цей твір? (Пам'ятнику невідомому солдатові.) — Навіщо потрібен цей пам'ятник, адже «боїв давно немає»? (Він є даниною загиблим у боях, пам'яттю тих, хто залишився живим, нагадуванням нащадкам про цінність мирного життя.) — Чи бачили ви пам'ятники солдатам? Де? — На згадку про які події їх встановлено? — Як люди доглядають за цими пам'ятниками? 5. Робота над віршем В. Багірової «Мій дідусь» — Прочитайте вірш. — Від чийого імені ведеться розповідь? (Від імені онука чи онуки, що звертається до дідуся.) — Як ставиться онук(а) до дідуся? (З любов'ю, повагою.) — Які слова свідчать про таке ставлення? «Дідусеньку мій любий, Мій любий голубочку»-, дитина хоче заспівати дідусеві пісню, розказати казочку.) — Чим викликана така турбота про дідуся? (Тим, що дідуся бентежать старі рани.) — Як ви думаєте, де дідусь отримав ті рани? (На війні.) — Доведіть свою думку. (У вірші сказано, що він був командиром, до того ж дитина згадала про ліс прифронтовий.) — Як називають людей, які воювали й залишилися живими? (Ветерани.) — Яке ставлення до ветеранів у сучасному суспільстві? — Як саме ви ставитеся до ветеранів? — Що ви знаєте про участь у Великій Вітчизняній війні членів вашої родини? Розпитайте про це батьків. Розкажіть у класі. V. Перевірка усвідомленого. Тест по темі «Вклонися подвигу солдат». 1. Коли розпочалася Велика Вітчизняна війна? а) 1 вересня 1939 р.;б) 22 червня 1941 р.; в) 9 травня 1945 р. 2. Скільки українців загинуло ігід час Великої Вітчизняної війни? а) 1 мільйон 300 тисяч; б) близько 20 мільйонів; в) більше 5 мільйонів. 3. Навіщо четвертокласники прийшли до бабусі Ганни? а) Узяти над нею шефство; б) розпитати про сина й чоловіка; в) пофарбувати підлогу. 4. Чий слід побачили діти на підлозі? а) Бабусі Ганни, яка необачно наступила на пофарбовану підлогу; б) кошеняти, яке перелило молоко; в) сина Андрія, який пропав безвісти. 5. Чому баба Ганна не зафарбовувала слід сина? а) Не мала достатньої кількості фарби; б) сподівалася, що це допоможе йому повернутися додому живим; в) не дозволяло здоров'я. 6. Навіщо на честь загиблих на війні солдатів ставлять пам'ятники? а) Тому що це прикрашає територію; б) таким чином дають можливість працювати скульпторам; в) щоб наступні покоління пам'ятали про геройські вчинки солдатів і берегли мир у своїй країні. VІ. Підсумок уроку — Що нового ви дізналися на уроці? — Яка назва теми? — Який твори ми читали? Хто їх автори? --- Який твір вам запам’ятався найбільше і чому? | |
| |
Переглядів: 2872 | |
Хто як до зими готується. Побудова і записування речень, що передають зміст м... |
Комбінована аплікація. Послідовність дій під час виготовлення комбінованої ап... |
Сонце та його значення для життя на Землі |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Фрукти та овочі виліплені із пластиліну |
Всього коментарів: 0 | |