У світі чарівної казки. Урок позакласного читання

УРОК 25

Тема. У світі чарівної казки. Урок позакласного читання

Мета: поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості, вчити визначати головну думку казки; розвивати словниковий запас, читацькі навички, інтерес до читання; виховувати любов до усної народної творчості.

Обладнання: виставка книг, збірник творів «Позакласне читання-2», ілюстрації до казок, маски звірів, запис пісні «Розкажи мені казку». Ілюстрації із зображенням лева, миші, ведмедя, павука.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

Виставка книг.

Розгляд виставки. Бесіда.

— Які книги вам сподобались на виставці? Чому?

— Які з них ви вже читали?

— Яким словом можна назвати твори, які містять ці книги? (Казки).

II. Мотивація навчальної діяльності

Слухання запису пісні «Розкажи мені казку».

Мамо, розкажи мені казку —

Про хитрого короля,

Про мудрого коваля,

Про красуню царівну,

Про сопілку чарівну.

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Слово вчителя з елементами бесіди.

Сьогодні на уроці на вас чекає чарівний світ казки.

— Як казка прийшла до нас? (Розповідали бабусі, дідусі, батьки, з телеекрану, зі сцени театру).

— Казки про кого або про що запам'яталися вам найбільше?

Казка — давній і мудрий порадник. Це вона дає перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність і справедливість.

Казка народилась у сиву давнину. Дитинство невіддільне від неї. Пригадайте, як слухали ви, затамувавши подих, про курочку рябу і котика та півника, колобка, хитру лисичку.

Казки є авторські, тобто написані письменниками, і народні.

— Хто автор народних казок?

Ці казки виникли раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. Під час переказування ці казки змінювались.

Ім'я автора забувалось за давністю. Казка ставала народною.

— Чим казка відрізняється від оповідання?

В оповіданні описуються події, що могли бути насправді в житті. А в казці розповідається часто про фантастичні явища, події. В казках говорять тварини, рослини, різні предмети. Існують дійові особи, яких немає насправді.

2. Завдання учням.

Читання «Приказки до казки» Валентина Бичка.

Читають вірш підготовлені учні. Бесіда.

— З чим порівнюється казка?

— Де захована головна думка казки?

3. Робота з текстом.

Читання та обговорення казок.

1) Казка Олени Пчілки «У пригоді». Читання казки вчителем.

2) Словникова робота.

Тенета — сітка,

борсатися — намагатися виплутатись,

сторицею — в багато разів більше.

3) Читання казки учнями. Бесіда.

— Про кого розповідається в казці?

— Що трапилося з мишкою?

— Про що попросила лева мишка?

— Як він поставився до її обіцянки стати у пригоді?

— Що трапилося з левом?

— Хто допоміг йому?

4. Вправи з читання.

1) Читання казки учнями «ланцюжком».

2) Читання мовчки.

3) Вибіркове читання. Прочитати зачин казки; кінцівку; слова мишки, лева, автора.

4) Читання казки в особах.

5) Підсумкова бесіда.

— В яких словах висловлена головна думка? Прочитати.

— Чого вчить казка?

— Хто з героїв казки вам сподобався?

— Хто автор казки.

5. Робота з текстом.

Опрацювання казки «Ведмідь і павучок» (с. 48-49)

1) Читання казки підготовленими учнями.

2) Словникова робота.

Барліг, бурмотіти, велетень, благати, гущавина, бурмило, вщипнути.

— Що хотів зробити ведмідь з павуком?

— З яким проханням звернувся павучок до ведмедя?

— Що згодом трапилося з ведмедем?

— Хто врятував його?

— Як маленький павучок врятував ведмедя?

— Чи змінилось ставлення ведмедя до павучка?

3) Читання казки мовчки.

4) Читання казки парами.

5) Вибіркове читання з елементами бесіди.

— Знайти слова в казці, які є її головною думкою.

— Хто написав казку?

— Що спільного між обома казками?

6. Фізкультхвилинка.

Вийшли діти у лісок,

Заглянули за дубок.

Побачили зайчика,

Поманили пальчиком:

«Зайчик, зайчик, пострибай,

Свої лапки виставляй!»

Почав заєць танцювати,

Малих діток забавляти.

Разом з зайчиком скоріше

Потанцюєм веселіше.

7. Інсценізація.

1) Інсценізація казки «Лисиця і Журавель» (с. 52—54). (Ляльковий театр, заздалегідь підготовлений. Герої лялькового театру зроблені із рукавичок).

2) Вікторина.

Кому належать слова? З якої вони казки?

«Вибач, кумонько, чим хата багата, тим і рада»

(Лисиці, казка «Лисиця і Журавель»).

«Гуси-гуси-гусенята, візьміть мене на крилята!»

(Телесику, казка «Івасик-Телесик»).

«Я довіку жила б у вас, якби ви не спалили мого гніздечка, не підглядали за мною» (Качечці, казка «Кривенька качечка»).

8. Мовна розминка.

Розучування скоромовки.

Біля річки унизу

Дід Панас пасе козу.

А коза така руда,

Як у діда борода.

9. Вправи з читання.

У ч и т е л ь. Діти, хто з вас може прочитати уривок з казки? (На аркушах).

Жила собі коза. У неї було семеро козенят. І мала наво собі тинхаку у ісіл. огоКожн дян лаходи азко в сіл аз їжею. маСа ідеп, а ткамді канаже кнутизам тинхаку і муконі рейдве не нятивідчи...

10. Інсценізація.

Гра за мотивами казки «Ріпка». Бесіда.

— Що загубив дідусь в лісі?

— Давайте намалюємо живу «рукавичку» (Діти стають по колу).

— Тепер вивчимо слова:

Ось у лісі на стежині

Рукавичка лежить.

Вона тепла і велика,

Всіх до себе манить.

У ч и т е л ь. Ці слова будемо повторювати кожного разу перед приходом наступного звірятка до рукавички.

Ось біжить Мишка, зупинилась і стоїть, заглянула і увійшла в «рукавичку»-коло. За нею Жабка, за

Жабкою Зайчик, за Зайчиком Лисичка і т. д.

І нарешті прийшов Ведмідь.

В е д м і д ь . А хто-хто в рукавиці живе?

Ж а б к а. Я, Жабка-скрекотушка!

З а й ч и к. Я, зайчик-побігайчик!

Л и с и ч к а. Я, Лисичка-сестричка!

В о в ч и к. Я, Вовчик-братик!

К а б а н . Кабан-іклан!

В е д м і д ь . Ая — Ведмідь, всім набрід! Як вас багато! Переловлю зараз всіх!

IV. Підбиття підсумків уроку

Бесіда.

— Що сподобалось на уроці?

— Про що розповісте своєму товаришеві?

V. Домашнє завдання

Читати твори з теми: «Україно, ясен мій цвіт».

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 10286 | Рейтинг: 0.0/0
Конструювання меблів із сірникових коробок
Право дитини на здоров'я. Як звертатися за порадою та по допомогу у разі ...
Загадка — цікава розумова задача. Л. Глібов «Котилася тарілочка», «Хто доня?»
Як людина сприймає інформацію
Водойми України
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]