Урок 11 Тема: Тарасове словоМета: Вчитись читати та аналізувати твори, написані чи присвячені Т.Г.Шевченку. Розвивати і розширювати знання дітей про життя Т. Г. Шевченка, особливо про його людські якості та взаємини з дітьми; ознайомити з віршами поета про красу рідної природи та необхідність учитися й знати звичаї свого народу; розкрити значення особистості й творчості Т. Г. Шевченка для українців; дати поняття про «Шевченківські місця». Виховувати пошану до творчості Кобзаря. Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації. Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань. Хід уроку І. Організаційний момент Стали , діти, підтягнулись, Одне одному всміхнулись. На урок старання не забудьте взяти, Сіли всі рівненько, будем працювати. ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда --Які твори ви читали, готуючись до уроку? --Хто їх автор? --Яка основна думка твору? --Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався. --Стисло перекажіть прочитаний вами твір. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності І золотої й дорогої, мені, щоб знали ви, не жаль моєї долі молодої. Та іноді така печаль заступить в душу. Аж заплачу… А ще до того, як побачу малого хлопчика в селі... Мені здається, що се я… Ми сьогодні поговоримо про автора цих та інших вже знайомих вам рядків. ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі 1.Робота над віршем Т. Коломієць -«Ні, то не біографії сторінка...» — Прочитайте вірш. — Що таке біографія? (Відомості про життя.) — Про кого розповідає автор вірша? (Про Тараса Шевченка.) — Які слова допомогли вам зрозуміти це? («Заповіт», «Шевченкові краї», «Круте чоло і погляд із-під брів».) — Пригадайте вірш «Заповіт». — Хто вчив автора Шевченкового «Заповіту»? (Бабуся.) — Якою була бабуся? (Неписьменною жінкою.) Звідки вона родом? Прочитайте відповідні рядки. (Була бабуся з-під Тяганні родом. З того села, що звалось — Галяки. А то усе Шевченкові краї.) — Що означає вислів «Шевченковські краї»? (Місцевість поблизу рідного села поета.) — Що таке «Отче наш»? (Молитва.) — Як ви зрозуміли вислів: «Там "Заповіт" за отче наш казали»? (Цей вірш Т. Шевченка був для селян таким же священним, як молитва «Отче наш»:) 2.Робота над віршами Т. Г. Шевченка — Прочитайте вірші. — Як поет ставиться до рідної природи? (Він змальовує її красу, милується цією красою, сумує за нею.) — Які зменшувально-пестливі форми слів уживає поет у цих віршах? (Гніздечко, соловейко, садок, зіронька.) — Для чого автор уживає ці слова? (Щоб показати свою любов, ніжність до рідної землі і турботу про неї.) — Які картини природи постали у вашій уяві після читання віршів Т. Г. Шевченка? — Пригадайте, які рослини та природні явища зустрічаються у віршах Т. Г. Шевченка. Заповніть таблицю. Вірш Рослини Природні явища «Над Дніпровою сагою» «Сонце гріє, вітер віє» «Садок вишне-вий коло хати» 3. Фізкультхвилинка. * Фізпауза для оченят. 1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів. 2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів. 3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази. 4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.* Вправи для розвитку дихання Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря. 4. Робота над віршем Т. Шевченка «Учітеся, брати мої...» — Прочитайте вірш. — До чого закликає поет? (Учитися.) — Як ви розумієте слова «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь!»? (Слід вбирати все найкраще на Землі, учитися й переймати нове та корисне в інших народів, але при цьому не забувати про здобутки, знання й традиції свого роду, краю, країни.) — Що очікує на того, хто забуде ці настанови? (Таку людину карає Бог, цураються люди, вона ніде не знайде притулку й захисту.) — Яка головна думка твору? (Чуже переймай, але й своє знай.) 5. Робота над статтею «Дорогі Шевченківські місця» — Прочитайте статтю. — Про кого в ній ідеться? (Про Т. Г. Шевченка.) — Ким був Т. Г. Шевченко? (Поетом і художником.) — Де народився Т. Г. Шевченко? (У селі Моринці на Черкащині.) — Чому про це село знають не тільки в Україні? (Бо в ньому народився наш поет.) — Ким були батьки поета? (Вони були безправними кріпаками.) — Як жив малий Тарас? (У великій нужді, у тісній, кособокій, під солом'яною стріхою хаті.) — Як ставився Т. Шевченко до цієї хатини? {Вона для поета була найдорожчим місцем на землі, бо він у ній народився.) — Куди пізніше переїхали батьки Шевченка? (До села Кирилівка.) — Скільки років було тоді хлопчикові? (Не було ще й двох років.) — Скільки часу прожив там Тарас? (Майже 14 років.) — Як ставився поет до села Кирилівка? (Воно йому снилося, він настільки його любив, що згадавши, — плакав.) — Як ставляться люди до Шевченківських місць? (Вони Ідуть на Черкащину вклонитися цим місцям) — Чи бували ви в Шевченківських місцях? Якщо так, розкажіть про це. 6. Робота над статтею «Тарас Шевченко й діти» — Прочитайте статтю. — Як Шевченко ставився до дітей? (Він їх любив.) — Які вчинки свідчать про любов Шевченка до дітей? (Він купляв їм ласощі, пригощав, грався із ними.) — Як діти ставилися до поета? (Вони також його любили.) — Що свідчить про любов дітей до Шевченка? (Вони його перестрівали, кидалися підсобляти йому, лазили по ньому, сіпали, пустували.) — Що казав про такі стосунки з дітьми сам Кобзар? («Мене діти люблять, [...], а кого люблять діти, той ще не зовсім поганий чоловік!») — Як ви вважаєте, якою людиною був Тарас Шевченко? — Як ви думаєте, чому люди досі пам'ятають Шевченка, цінують його творчість? — Що нового ви дізналися про Т. Г. Шевченка? Які слова асоціюються з його ім'ям? V. Перевірка усвідомленого. Тест по темі. 1. Якого твору бабуся навчала онуку з вірша Т. Коломієць? а) «Причинна»;б) «Заповіт»; в) «Сон». 2. Які почуття переважають у кожному вірші Т. Г. Шевченка? а) Турбота за батьків; б) байдужість; в) любов і переживання за рідну українську землю. 3. Де народився Т. Г. Шевченко? а) У с. Моринці;б) м. Люботин; в) м. Санкт-Петербург. 4. Ким були батьки Т. Г. Шевченка? а) Учителями; б) поміщиками;в) кріпаками. 5. Де жив Т. Шевченко майже 14 років? а) У с. Моринці; б) с. Кирилівка;в) м. Харків. 6. Як до Т. Г. Шевченка ставилися діти? а) Байдуже; б) з любов'ю; в) з повагою. VІ. Підсумок уроку Створимо асоціативний кущ. Що ви запам’ятали про Тараса Григоровича Шевченка? | |
| |
Переглядів: 4541 | |
Правила користування громадським транспортом |
Будівельний конструктор |
Д. Чередниченко «Рідні краєвиди». Л. Глібов «Зимня пісенька». «Сію, сію, посі... |
Сюжетна композиція. Послідовність дій під час виготовлення сюжетної композиці... |
Вирощування рослин у закритому ґрунті. Відбір повноцінного насіння (коренів) ... |
Всього коментарів: 0 | |