💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Тарасове слово

Урок 11

Тема: Тарасове слово

Мета: Вчитись читати та аналізувати твори, написані чи присвячені Т.Г.Шевченку. Розвивати і розширювати знання дітей про життя Т. Г. Шевченка, особливо про його людські якості та взаємини з дітьми; ознайомити з віршами поета про красу рідної природи та необхідність учитися й знати звичаї свого народу; розкрити значення особистості й творчості Т. Г. Шевченка для українців; дати поняття про «Шевченківські місця». Виховувати пошану до творчості Кобзаря.

Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації.

Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Стали , діти, підтягнулись,

Одне одному всміхнулись.

На урок старання не забудьте взяти,

Сіли всі рівненько, будем працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда

--Які твори ви читали, готуючись до уроку?

--Хто їх автор?

--Яка основна думка твору?

--Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався.

--Стисло перекажіть прочитаний вами твір.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

І золотої й дорогої,

мені, щоб знали ви,

 не жаль моєї долі молодої.

Та іноді така печаль

заступить в душу.

Аж заплачу…

А ще до того, як побачу

малого хлопчика в селі...

Мені здається, що се я…

Ми сьогодні поговоримо про автора цих та інших вже знайомих вам рядків.

ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі

1.Робота над віршем Т. Коломієць -«Ні, то не біографії сторінка...»

— Прочитайте вірш.

— Що таке біографія? (Відомості про життя.)

— Про кого розповідає автор вірша? (Про Тараса Шевченка.)

— Які слова допомогли вам зрозуміти це? («Заповіт», «Шевченкові краї», «Круте чоло і погляд із-під брів».)

— Пригадайте вірш «Заповіт».

— Хто вчив автора Шевченкового «Заповіту»? (Бабуся.)

— Якою була бабуся? (Неписьменною жінкою.) Звідки вона родом? Прочитайте відповідні рядки.

(Була бабуся з-під Тяганні родом. З того села, що звалось — Галяки. А то усе Шевченкові краї.)

— Що означає вислів «Шевченковські краї»? (Місцевість поблизу рідного села поета.)

— Що таке «Отче наш»? (Молитва.)

— Як ви зрозуміли вислів: «Там "Заповіт" за отче наш казали»? (Цей вірш Т. Шевченка був для селян таким же священним, як молитва «Отче наш»:)

2.Робота над віршами Т. Г. Шевченка

— Прочитайте вірші.

— Як поет ставиться до рідної природи? (Він змальовує її красу, милується цією красою, сумує за нею.)

— Які зменшувально-пестливі форми слів уживає поет у цих віршах? (Гніздечко, соловейко, садок, зіронька.)

— Для чого автор уживає ці слова? (Щоб показати свою любов, ніжність до рідної землі і турботу про неї.)

— Які картини природи постали у вашій уяві після читання віршів Т. Г. Шевченка?

— Пригадайте, які рослини та природні явища зустрічаються у віршах Т. Г. Шевченка. Заповніть таблицю.

Вірш   Рослини         Природні явища

«Над Дніпровою сагою»                

«Сонце гріє, вітер віє»                   

«Садок вишне-вий коло хати»                 

3. Фізкультхвилинка.

* Фізпауза для оченят.

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.* Вправи для розвитку дихання

Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря.

4. Робота над віршем Т. Шевченка «Учітеся, брати мої...»

— Прочитайте вірш.

— До чого закликає поет? (Учитися.)

— Як ви розумієте слова «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь!»? (Слід вбирати все найкраще на Землі, учитися й переймати нове та корисне в інших народів, але при цьому не забувати про здобутки, знання й традиції свого роду, краю, країни.)

— Що очікує на того, хто забуде ці настанови? (Таку людину карає Бог, цураються люди, вона ніде не знайде притулку й захисту.)

— Яка головна думка твору? (Чуже переймай, але й своє знай.)

5. Робота над статтею «Дорогі Шевченківські місця»

— Прочитайте статтю.

— Про кого в ній ідеться? (Про Т. Г. Шевченка.)

— Ким був Т. Г. Шевченко? (Поетом і художником.)

— Де народився Т. Г. Шевченко? (У селі Моринці на Черкащині.)

— Чому про це село знають не тільки в Україні? (Бо в ньому народився наш поет.)

— Ким були батьки поета? (Вони були безправними кріпаками.)

— Як жив малий Тарас? (У великій нужді, у тісній, кособокій, під солом'яною стріхою хаті.)

— Як ставився Т. Шевченко до цієї хатини? {Вона для поета була найдорожчим місцем на землі, бо він у ній народився.)

— Куди пізніше переїхали батьки Шевченка? (До села Кирилівка.)

— Скільки років було тоді хлопчикові? (Не було ще й двох років.)

— Скільки часу прожив там Тарас? (Майже 14 років.)

— Як ставився поет до села Кирилівка? (Воно йому снилося, він настільки його любив, що згадавши, — плакав.)

— Як ставляться люди до Шевченківських місць? (Вони Ідуть на Черкащину вклонитися цим місцям)

— Чи бували ви в Шевченківських місцях? Якщо так, розкажіть про це.

6. Робота над статтею «Тарас Шевченко й діти»

— Прочитайте статтю.

— Як Шевченко ставився до дітей? (Він їх любив.)

— Які вчинки свідчать про любов Шевченка до дітей? (Він купляв їм ласощі, пригощав, грався із ними.)

— Як діти ставилися до поета? (Вони також його любили.)

— Що свідчить про любов дітей до Шевченка? (Вони його перестрівали, кидалися підсобляти йому, лазили по ньому, сіпали, пустували.)

— Що казав про такі стосунки з дітьми сам Кобзар? («Мене діти люблять, [...], а кого люблять діти, той ще не зовсім поганий чоловік!»)

— Як ви вважаєте, якою людиною був Тарас Шевченко?

— Як ви думаєте, чому люди досі пам'ятають Шевченка, цінують його творчість?

— Що нового ви дізналися про Т. Г. Шевченка? Які слова асоціюються з його ім'ям?

V. Перевірка усвідомленого. Тест по темі.

1. Якого твору бабуся навчала онуку з вірша Т. Коломієць?

а)  «Причинна»;б)  «Заповіт»; в)  «Сон».

2.  Які почуття переважають у кожному вірші Т. Г. Шевченка?

 а)  Турбота за батьків; б) байдужість;

 в) любов і переживання за рідну українську землю.

3.  Де народився Т. Г. Шевченко?

 а)  У с. Моринці;б) м. Люботин; в) м. Санкт-Петербург.

4.  Ким були батьки Т. Г. Шевченка?

 а)  Учителями;  б) поміщиками;в) кріпаками.

5.  Де жив Т. Шевченко майже 14 років?

 а)  У с. Моринці;  б) с. Кирилівка;в) м. Харків.

6.  Як до Т. Г. Шевченка ставилися діти?

 а)  Байдуже; б) з любов'ю;  в) з повагою.

VІ. Підсумок уроку

Створимо асоціативний кущ. Що ви запам’ятали про Тараса Григоровича Шевченка?

Категорія: Позакласне читання | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 4541 | Рейтинг: 0.0/0
Правила користування громадським транспортом
Будівельний конструктор
Д. Чередниченко «Рідні краєвиди». Л. Глібов «Зимня пісенька». «Сію, сію, посі...
Сюжетна композиція. Послідовність дій під час виготовлення сюжетної композиці...
Вирощування рослин у закритому ґрунті. Відбір повноцінного насіння (коренів) ...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]