ЗАНЯТТЯ 21 Тема: Задачі на припущенняМета: ознайомити учнів із задачами на припущення, які містять судження з двох частин. обладнання: файли, маркери, палички. Хід Заняття I. Організація учнів II. розумова розминка 1.Розв’язання логічних задач за допомогою графічних малюнків. Завдання 5 (С. 62) В.П. І. С. Відповідь. Василь — на 1, Петро — 2, Іван — 3, Сергій — 4. Завдання 6 (С. 2) М. І. Д. Т. Відповідь. Так. 2.Завдання з паличками. Завдання 7(С. 62). III. ознайомлення із задачами на припущення — На сьогоднішньому занятті ми ознайомимось із задачами, які містять судження з двох частин. 1. Пояснення вчителя Учитель читає задачу і дані записує в таблицю: 1 2 3 Білка Заєць Лось Встановлюємо кількість суджень, які подані в умові задачі. Звертаємо увагу дітей, що кожне з суджень містить дві частини, друга частина починається після коми. • Перше місце посів заєць, а другою була лисиця. • Заєць посів друге місце, а лось був першим. У двох судженнях одна частина правильна, а друга — хибна. Припустимо, що в першому судженні перша частина правильна, а друга — хибна. Тоді у другому судженні обидві частини — хибні, бо якщо частина «заєць посів перше місце» правильна, то він не може бути на другому місці, і лось не може посісти друге місце. За нашим припущенням отримали суперечності з умовою задачі,— отже, у другому судженні дві частини — хибні. Таким чином, наше припущення виявилося хибним, і ми міркуватимемо інакше. Нехай у першому судженні перша частина буде хибна, а друга — правильна. Тоді в другому судженні перша частина тільки хибна, а друга може бути правильна. Це не суперечить змісту умови. Отже, лось на першому місці, лисиця — на другому, а заєць — на третьому. пі Ь Зверни увагу! У подібних задачах припускається тільки місце розташування правильної та хибної частини відповідно до умови, а потім звіряється зі змістом цих частин 2. Колективне розв’язання задачі 1 (С. 64) Учні читають задачу і встановлюють кількість суджень, які подані в умові задачі. • Микола посів перше місце, Петро — друге. • Іван перше, Микола — третє. • Іван — четверте, Сергій — друге. Дані задачі записуються в таблицю на файлах: 1 2 3 4 Микола Петро Сергій Іван Звертаємо увагу на те, що в кожному з цих трьох суджень одна частина правильна, інша — хибна. Саме місце розташування правильної і хибної частини ми й припускаємо. Наприклад: «Нехай у першому судженні перша частина правильна, а друга — хибна». Припущення ми робимо тільки в першому судженні, а далі аналізуємо наслідки цього припущення. Наприклад, учні міркують так: «За результатами припущення, Микола посів перше місце, Петро — не друге, тоді в другому судженні обидві частини хибні: Іван уже не може посісти перше місце, бо його посів Микола, а Микола вже не може посісти третє місце, бо виборов перше». Звертаємо увагу дітей на суперечність з умовою — дві частини у другому судженні хибні. Отже, припущення хибне? Припускаємо по-іншому: змінюємо порядок розташування правильної та хибної частин у першому судженні. Тепер, за результатами припущення, Микола не посів першого місця, а Петро посів друге. У зв’язку з нашим припущенням, у другому судженні перша частина може бути правильною, а друга — хибною. Тоді в третьому судженні обидві частини будуть хибними, що знову суперечить умові задачі. Повертаємось до другого судження, бо в першому вже немає інших варіантів припущень. Змінюємо порядок розташування правильної та хиб -ної частин у другому судженні. Тепер, за результатами припущень, Іван не посів перше місце, а Микола посів третє. Тоді в третьому судженні перша частина буде правильна, а друга — хибна. Узагальнюємо та робимо висновок. Отже, суперечності з умовою задачі немає: в кожному судженні одна частина правильна, друга — хибна. У Сергія перше місце, у Петра — друге, у Миколи — третє, у Івана — четверте. Задачу розв’язано. 3. Робота над задачею 2 (С. 64) Технологія «Акваріум» Усі учні сідають у коло. Одна група (із сильних учнів) сідає в центрі й утворює своє маленьке коло. Учасники цієї групи обговорюють свій варіант розв’язання задачі, використовуючи метод дискусії (3—5 хв). Інші учні класу слухають, не втручаючись у хід обговорення. Потім інша група займає місце в центрі, пропонує свій варіант розв’язання задачі. Визначається правильний спосіб розв’язання. Дані задачі записуються в таблицю: Забруднив Не забруднив Василько Петрик Лесик Відповідь. Василь. IV. вправи на розвиток уваги і спостережливості Завдання 5, 6, 7(С. 65). V. Підсумок Заняття Гра «Поміркуй» ХТО ПОЦУПИВ СИР? Хтось у ворони сир украв. — Це вовк! — старий ведмідь сказав. — Ведмідь украв! — сказала мишка,— Не сумніваюсь я нітрішки! Промовив вовк: «Цей злодій — лис». А лис одказує: «Це рись!» Рись каже: «Це не я й не вовк». На мить одну весь ліс замовк. Аж тут озвалася сова: — Брехливі майже всі слова! Один із вас лиш не брехав, Я бачила, хто сир украв! А ти без свідчення сови Ім’я злочинця нам назви! Відповідь. Це мишка. | |
| |
Переглядів: 2008 | |
«І вкрились луки цвітом, вітаючись із літом». Урок позакласного читання |
Згинання і складання паперу. Виготовлення іграшок із паперу. Жабка |
Що можна робити з інформацією. Інформаційні процеси |
Місця підвищеної небезпеки у школі |
Аплікація з паперу «Прикрась ялинку» |
Всього коментарів: 0 | |