Орфограма слабкої позиції голосних звуків
Тема. Орфограма слабкої позиції голосних звуків
Мета: формувати поняття «орфограма»; повторити відомі орфограми (орфограма «Велика літера»); конкретизувати поняття орфограми, формуючи поняття «орфограми слабкої позиції звука»; формувати контрольно-оцінювальні дії під час розв’язання завдань на знаходження орфограми слабкої позиції звука в словах; виховувати уміння навчального співробітництва та розуміння необхідності колективних зусиль для досягнення певної мети. Запропоновані розробки уроків відповідають Програмі з української мови (система розвивального навчання Д.Б. Ельконіна - В.В.Давидова) для 1- 4 класів (автори СтарагінаІ.П., Перепелицина О .А., СосницькаН П.) , а також матеріалу «Експерементального робочого зошита №1 з української мови для 2 класу» (автори Перепелицина О. А., Старагіна І.П.) Тема. Орфограма слабкої позиції голосних звуків Мета: формувати поняття «орфограма»; повторити відомі орфограми (орфограма «Велика літера»); конкретизувати поняття орфограми, формуючи поняття «орфограми слабкої позиції звука»; формувати контрольно-оцінювальні дії під час розв’язання завдань на знаходження орфограми слабкої позиції звука в словах; виховувати уміння навчального співробітництва та розуміння необхідності колективних зусиль для досягнення певної мети. Обладнання: «Експериментальний зошит №1 з української мови» Перепе- Лициної О.А., Старагіної І.П., СосницькоїІ.П.; записи до уроку на дошці, зав- Дання для роботи в групах, силует Плямса. Хід уроку 1Організація класу. Стали , дітки, підтягнулись. Один одному так щиро посміхнулись. На урок старання не забудьте взяти. Сіли всі рівненько, будем працювати. 2. Каліграфічна хвилинка з актуалізацією необхідних знань. - Як завжди на уроках української мови одне з головних завдань – писати каліграфічно, Красиво,розбірливо. Тож почнемо зі звичної для нас каліграфічної хвилинки. Письмо великої та маленької літер Ю, ю. Прописати слова «юнак», « Юрко». - Чому однакові звуки (йу)в першому та другому словах ми позначаємо по-різному? (Тому що, «юнак» - так називають будь – якого хлопця, а «Юрко» - це ім.,я, тому і пишемо з великої букви. ) Схема на боковій дошці. - Як називається таке явище в мові,коли один і той самий звук позначається по-різному,ко- ли не можна обрати букву,лише орієнтуючись на слух, коли потрібні певні правила? ( Орфограма «Велика літера») Вносимо уточнення до схеми. 3.Перевірка домашнього завдання з актуалізацією необхідних знань Вправа № 42 Потрібно було записати зміни слів буквами, ураховуючи позиційне чергування звуків М_жа - межі Р_бро - ребра Кл_ни - клин Та пояснити написання літери Е чи И в словах. - Звідки взагалі з,явилася проблема на позначення звука? Коли цей звук з,являється в словах? У якій позиції? (Без наголосу . У слабкій позиції.) - Як ми можемо з,ясувати, яку літеру Е чи И вибрати на позначення звука? (Якщо звук чергується з (е),то ми обираємо літеру Е на його позначення, а якщо він чергується з (и), то літеру И) Фізкультхвилинка. 4. Постановка та розв’язання навчального завдання. - Отже, що ви можете сказати про позначення звука? Чи завжди він позначається однаковою літерою? (На письмі цей звук може позначатися буквами Е або И залежності від позиційного чергування) На дошці з’являється схема: Як називається явище в мові, коли один і той звук позначається по-різному, коли не можна орієнтуватися лише на слух, коли потрібні певні правила позначення? (Орфограма) - А у якій позиції нам трапилась ця орфограма? (У ненаголошеній. У слабкій позиції.) - Тож ця орфограма і має назву «орфограма слабкої позиції». - На яку ще орфограму ми натрапляли сьогодні на уроці? (Орфограма «Велика літера») - Чим відрізняються ці орфограми? (Різні правила вибору букви. При роботі з орфограмою «Велика літера» ми обираємо між великою та малою буквою, а у випадку нової орфограми – між різними літерами.) - Як називається ця нова орфограма? У якій позиції звука вона трапляється? (Орфограма слабкої позиції звука) - Як ви думаєте, чи є орфограмою букви, якими позначаються звуки а,о,у,і? (Ні, бо ці звуки в сильній та слабкій позиції позначаються однаково) 5. Формування контрольно-оцінювальних дій. 1)Виконання вправи 43. Фронтально. Знайти орфограми слабкої позиції. Обвести кружечком звуки, позначення яких на письмі є орфограмою. 2)Виконання вправи 44. Затранскрибувати імена казкових героїв. Кружечком обвести звуки, позначення яких на письмі є орфограмою: Синім олівцем - «Велика літера», червоним олівцем - орфограми слабких позицій звука. Форма взаємодії : групова. - Як розподілите обов’язки у групі? (Кожен відповідатиме за одне слово.) - Що в цей час робитимуть інші?(Контролювати, виправляти, вчити. - Розподіліть обов’язки. Починайте працювати. Перевірка робіт. - Плямс виконав таке ж завдання. Звірте свої записи із Плямсиковими. - Чи згодні ви з його роботою? Оцініть його роботу на чарівній лінієчці. Що ви йому побажаєте? (Бути уважним на уроці.) 6.Підсумкова рефлексія. - Що нового ви дізналися? - Чи можете навчити інших? - Що розповісте про сьогоднішній урок батькам? 7.Домашнє завдання. Вправа 45.Відгадати загадку. Зробити звукозапис відгадки. Обвести олівцем звуки, позначення на письмі є орфограмою. | |
| |
Переглядів: 5121 | |
Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність |
Школа. Ти — школяр. Умій дружити. Дорога від дому до школи |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 23 |
Твої руки. Чутливість шкіри |
Всього коментарів: 0 | |