Урок 96 Тема: Правильне вимовляння (за зразком учителя), розрізнення на слух дзвінких — глухих, твердих — м'яких приголосних звуківМета: уточнити і закріпити знання учнів про приголосні звуки та спосіб позначення їх на письмі; розвивати вміння розрізняти на слух та за способом вимовляння тверді і м'які, дзвінкі і глухі приголосні; виховувати любов до природи. Хід Уроку I. Організаційний момент Починаємо урок, Бо почули ми дзвінок. Він за парти кличе нас. До роботи, другий клас! II. Актуалізація опорних знань 1 Хвилинка каліграфії Фф фа фло фу фе флу фі фи оф еф с^пбійХЗпортфе ПяофартуПх Федір фарбував фіалки фіолетовим фломастером. — чи знайоме вам значення слова фартух? Фартух — частина одягу, що захищає плаття, костюм від бруду. — Доберіть до слова футбол споріднені слова. — Доберіть до слова портфель слова — назви дій. — Доберіть до слова фартух слова — назви ознак. — Поділіть слова в реченні на склади. 2 Вправи на повторення 1) Вставити в слова букви ф або хв. _іалка, _іст, _ея, _утбол, _ороба, _ортеця, _иля, _илина, _он-тан, сара_ан, _оя. — Прочитайте утворені слова, правильно вимовляючи звук [ф]. 2) Замінити [л] на [р]. які слова у вас утворилися? лак (рак), лама (рама), малина (Марина), валити (варити), лови (рови), лука (рука), жалко (жарко), Валя (Варя), лити (рити), жалити (жарити). — Запишіть одну з пар слів. Підкресліть приголосні. 3) Прочитати пари слів, пояснити їх значення, скласти з кожним із них речення. Бік — пік рибка — ріпка брати — прати грубка — групка III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ми будемо вчитися правильно вимовляти ірозрізняти на слухдзвінкі—глухі, тверді — м’які приголосні звуки. IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Пояснення вчителя — Приголосні вимовляються дзвінко й глухо. Тому вони поділяються на дзвінкі й глухі. — Порівняйте пари приголосних звуків: [б][д] [з][ж] [дж] [дз][г] [ґ] [п][т] [с][ш] [ч] [ц] [х] [к] — Вимовте попарно звуки, але не подаючи голосу, пошепки. Активно працюйте мовленнєвими органами, щоб ви це добре відчували, вимовляючи кожен звук. Що ви помітили при цьому? (Беззвучно артикулюючи дзвінкий і глухий приголосний кожної пари, а, значить, зосереджуючи при цьому увагу тільки на місці їх творення, учні швидко знаходять ті властивості, завдяки яким ці звуки схожі між собою: спосіб вимовляння обох звуків кожної пари є абсолютно однаковим.) — Вимовте звукові пари вголос. — При вимові яких звуків ви чуєте голос і шум? — А які звуки утворюються тільки з участю шуму, без голосу? (Учні виявляють відмінні ознаки: під час вимовляння глухих чули тільки шум, а під час вимовляння дзвінких — шум і голос, причомупереважає голос.) Запам’ятайте! Приголосні звуки, які вимовляються з участю голосу і шуму, називаються дзвінкими. Дзвінкі звуки такі: [б], [в], [г], [ґ], [дж], [ж], [з], [й], [л], [м], [н], [р], [д], [дз]. Приголосні звуки, які вимовляються тільки за участю шуму, називають глухими. Глухі звуки такі: [п], [т], [ш], [с], [х], [к], [ч], [ц], [ф], [щ]. Дзвінкі і глухі приголосні звуки утворюють пари: Дзвінкі:[б][д] [з] [ж] [дж] [дз] [г] [ґ]. Глухі:[п][т] [с] [ш] [ч] [ц] [х] [к]. Приголосні звуки бувають тверді і м’які. М’якість приголосних звуків на письмі позначається буквами: ь, я, ю, є, і. Завжди м’який звук [й’]. 2Первинне закріплення 1) Назвіть предмети, зображені на малюнках (ложка, діжка, гриб, дід, жолудь, ніж, дзьоб, ріг, гарбуз тощо). 2) Складіть речення зі словами — назвами зображених предметів. 3) робота в парах. а) Прочитати вірш. Знайти пари слів, що розрізняються дзвінкими і глухими приголосними. В дощ шукав у лісі гриб, Й захворів тепер на грип. лікував я довго зуб, на обід поїв лиш суп. д. Чередниченко (Гриб — грип, зуб — суп) б)Прочитати скоромовку, виразно вимовляючи тверді та м’які приголосні звуки. Одиничка — одиначка, Неабияка дивачка! Одиничці все однак, Що й сусіда — одинак! народна творчість Фізкультхвилинка V. Узагальнення й Систематизація отриманих знань Завдання 1 Прочитати вірш. Виписати пару слів, приголосні в яких утворюють пари за глухістю-дзвінкістю. Підкреслити букви на позначення протиставлених приголосних. Сьогодні малята копають грядки: уперше в житті вони садять квітки. Від цього і радість у них на лиці, і сонце вітає малих: — Молодці! — Назвіть слова, у яких є м’які приголосні звуки. Завдання 2 Прочитати речення, поставити слова, подані в дужках, у потрібній формі. У нашому парку росте багато (берези). На полиці стоять (книжок). Школа придбала сто пар (лижі). — Спишіть одне з речень на вибір. Завдання 3 Доповнити речення потрібними за змістом словами. Від нашого села до Києва далеко, а до Харкова — ... . Завдання 4 Замінити глухі [с], [с’] дзвінкими [з], [з’]. Прочитати слова, що утворилися. Скласти речення зі словами кіска, кізка. Коса (коза), сірка (зірка), кіска (кізка), село (зело), свити (звити), вус (вуз), ліс (ліз). Завдання 5 Замінити твердий [л] на м’який [л’]. Прочитати слова, що утворилися. Скласти речення із словами біла, біля. Галка (галька), лук (люк), лак (ляк), біла (біля), лола (Льоля), лила (Ліля), білити (біліти), булка (булька). VI. Підсумок уроку. Рефлексія — чого вчилися сьогодні на уроці? — Наведіть приклади слів, які починаються (закінчуються) дзвінким (глухим) приголосним звуком. — Наведіть приклади слів, які починаються (закінчуються) твердим (м’яким) приголосним звуком. | |
| |
Переглядів: 3111 | |
Створення пейзажу. Послідовність дій під час створення пейзажу. Ескіз виробу.... |
Робота з картоном. Настінні сувеніри |
Право дитини на здоров'я. Як звертатися за порадою та по допомогу у разі ... |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Ліплення з пластиліну. Властивості пластиліну. Інструменти та пристосування д... |
Всього коментарів: 0 | |