Як правильно ходити в гості. Запрошення в гості. З подарунком чи без? Запізнення. Почуття міри. Правила поведінки в гостях

УРОК 13

Тема: Як правильно ходити в гості. Запрошення в гості. З подарунком чи без? Запізнення. Почуття міри. Правила поведінки в гостях

Мета: вчити учнів основним правилам поведінки в гостях; ознайомити з особливостями підтримання бесіди в гостях; сприяти збагаченню словника чемними словами та виразами; виховувати почуття гостинності.

Обладнання: ілюстративний матеріал, опорні схеми, столовий прибор, серветки.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань учнів

Моделювання ситуацій.

— Схарактеризуйте свою поведінку в окремих ситуаціях.

• Ви запізнилися на захід, на якому неодмінно повинні бути.

• Вам потрібно звернутися з проханням до старшої за віком людини.

III. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

— Розмаїття життєвих ситуацій, в які людина потрапляє, містить у собі й особливі події: свято, відвідання музею, бібліотеки, театру, запрошення в гості тощо. Поведінка людини за цих особливих обставин має співвідноситися з відповідними правилами ґречності та етикету. Розглянемо деякі із них. Висловіть свою думку: що ви очікуєте від уроку з огляду на його тему?

IV. Робота над темою уроку

1.Етимологічна цікавинка.

— Однією з визначальних національних рис українців є гостинність. Гостя шанували, щиро вітали, пригощали. Ця традиція сягає сивої давнини. За уявленнями східних слов’ян, гість — це Божий посланець. Отож, незнайомців сприймали з певною настороженістю: «Хто ти — чужинець або гість?»

Від слів гість походять слова гостювати, пригощати, гостинець, гостини, гостинний, гостинність.

— Витлумачте зміст зазначених слів.

— Що ви вкладаєте в поняття гостинності?

2. Рольова гра.

— Розіграти ситуацію, проілюструвавши, як поводитися за столом, як правильно користуватися столовими приборами, в якій послідовності.

Зверніть увагу на серветки: чому їх дві — паперова та з тканини? Яке їхнє призначення?

Запам’ятаємо!

• За столом не сидять розвалившись.

• Не схиляються низько над тарілкою і не дмухають на гарячу страву.

• Не просять другої порції.

• 3 повним ротом не сміються і не розмовляють.

• Не встають із-за столу, поки всі не закінчать їсти.

• Виходячи з-за столу, не відставляють стілець на середину кімнати, а підсовують його ближче до столу.

3. Осмислюймо мудрі думки.

• Любиш у гостях бувати, люби й гостей приймати.

• Хто в гості не ходить і до себе не зве, той недобрим вважається.

• Гість — невільник: де посадять, там і сидить.

• Дарованому коню в зуби не заглядають.

4. Відшукай помилки.

• Вручаючи подарунок, не приховуй свого жалю, що втрачаєш таку гарну річ.

• Не забувай: якщо твоє обличчя випромінює в цей час радість, то всі подумають, що ти даруєш якусь непотрібну тобі дрібницю.

• Розкажи, скільки зусиль ти доклав, аби знайти цей подарунок.

• Опиши всі його позитивні якості, нагадай, що в тебе самого такої гарної речі немає. Нехай друг оцінить твою самопожертву.

• Докладно поясни, як користуватися твоїм подарунком, не забудь застерегти, щоб ним (наприклад, м’ячем) ніхто не грався, крім...

• Усім друзям і знайомим обов’язково покажи свій подарунок й оголоси: «Це я йому подарував», аби не подумали, що ти нічого не приніс.

• Стеж за подальшою долею подарунка. Час від часу нагадуй товаришеві: «Пам’ятаєш, я тобі минулого разу подарував фломастери...»

• Якщо з другом посварився, не забудь у нього відібрати свій подарунок.

5. Робота в групах.

Тема для обговорення: «У гості — з подарунком (що дарувати і як приймати подарунки)». Візьміть до уваги такі моменти:

• збираючись у гості, необхідно заздалегідь подбати про подарунок. Це вияв поваги, дружби, доброго ставлення до людини й одночасно — дзеркало того, хто його дарує. Подарунок має принести людині радість; не можна дарувати те, що тобі не потрібне, а також використані речі, «живі» подарунки — котика, хом’ячка або дуже дорогих подарунків;

• універсальний подарунок — цікава книжка. Розповсюджений подарунок — квіти. Про квіти говорять, що в них є душа і своя таємнича мова, що вони можуть багато розповісти, передати думки і почуття людина, яка їх дарує.

6. Цікаво знати.

— Про значення квітів та символіку їхніх кольорів йде мова в «Золотій книзі доброго тону» (кінець XIX ст.) Волошки означають довіру, конвалії — чистоту, щирість, фіалки — таємничість тощо.

Щодо кольорів, то рожевий символізує любов, ніжно-блакитний — віру, зелений — надію, фіолетовий — дружбу, помаранчевий — гордість, жовтий — прощання тощо.

Знаючи мову квітів та їх кольорів, можна зробити букет, який перетвориться на особливо цінний подарунок.

Поміркуймо: чому в народі вважається, що приймати подарунок — теж мистецтво?

Запам’ятаймо!

Отримавши подарунок, не відкладайте його, не роздивившись. Розгорніть упаковку і подякуйте тому, хто його приніс. Вдячність — це ознака уваги та поваги до тієї людини, яка зробила вам приємне.

Подарунок, зроблений власними руками, набагато приємніший, ніж придбаний у магазині.

7. Розв’язуймо ситуацію.

Марійка мріяла мати собаку, але мама їй не дозволяла. Жили вони в однокімнатній квартирі, мама цілий день була на роботі...

На Марійчин день народження її подруги Таня та Оленка, урочисті й загадкові, прийшли до неї рано-вранці. Дівчатка вирішили зранку привітати подругу і принесли їй коробочку, в якій щось ворушилося. Відкрила її Марійка, а там... цуценя — маленьке, пухнасте і дуже симпатичне.

А ввечері прийшла мама... Песика довелося віднести господарям. Дуже сумна була Марійка — ніщо не могло втішити дівчинку.

— Які висновки необхідно зробити для себе і яку пораду можна дати іншим?

8. Прочитаймо і поміркуймо. Читання вірша А. Костецького «У гостях».

— Пофантазуйте: як розвивалися події далі? Чи можна було назвати гостинною сестричку Віті? Що вам не сподобалося в поведінці господарів?

— Якби ви потрапили в таку ситуацію, то залишилися б гостювати, чи пішли б геть?

— Чи погоджуєтесь ви з прикінцевою фразою дівчинки про те, що «ходити в гості — відповідальна справа»?

— Як улаштувати свято вдома, у школі?

Запам’ятаймо!

• Запрошуючи в гості, завчасно подбайте про запрошення.

• Враховуйте спільність інтересів та уподобань своїх гостей.

• Одягніться відповідно до ситуації.

• Господар допомагає гостям зняти верхній одяг.

• Незнайомих між собою гостей господар обов’язково знайомить.

• 3 усіма гостями господареві необхідно поводитися однаково привітно.

• Подарунок необхідно розгорнути, роздивитися і щиро подякувати тому, хто його приніс.

• Гостя, який запізнюється, чекають не більше, ніж 15 хвилин.

• Найкращі місця — гостям.

• Знайдіть цікаву, спільну для всіх гостей тему для обговорення або гру.

• Господар не повинен поспішати з’їсти свою страву першим, а має зачекати, доки гості з’їдять своє.

• Гостей, які йдуть додому, необхідно провести (до дверей, на вулицю або до трамваю).

V. Підсумок уроку

1. Завдання для самоперевірки.

— Які правила етикету зафіксовані в поданих висловах?

• Так у гості звали, аж рукави відірвали.

• Будь гостем доти, доки весілля триває.

• Точність — увічливість королів.

2. Змоделюйте ситуацію.

День народження. Гостей запросили до столу. Коли можна розпочинати їсти?

3. «Оберіть подарунок».

Пам’ятаючи про правила етикету, у поданих реченнях на місці крапок поставте можна або не можна.

• Другові ... подарувати морську свинку без попередньої домовленості з батьками;

• вчителеві ... подарувати краватку;

• класному керівникові ... подарувати квіти;

• подрузі ... подарувати непотрібну для себе річ;

• хворому ... принести в лікарню жовті квіти.



Джерело: noindex
Категорія: Етика | Додав: SYLER (20.12.2013)
Переглядів: 4596 | Рейтинг: 0.0/0
Екскурсія в природу
Обладнання для роботи з глиною і пластиліном. Прийоми ліплення
Місця підвищеної небезпеки у школі
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка»
Де ти живеш. Що дає місто — селу, село — місту
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]