УРОК 13 Тема: Як правильно ходити в гості. Запрошення в гості. З подарунком чи без? Запізнення. Почуття міри. Правила поведінки в гостяхМета: вчити учнів основним правилам поведінки в гостях; ознайомити з особливостями підтримання бесіди в гостях; сприяти збагаченню словника чемними словами та виразами; виховувати почуття гостинності. Обладнання: ілюстративний матеріал, опорні схеми, столовий прибор, серветки. ХІД УРОКУ I. Організація класу II. Актуалізація опорних знань учнів Моделювання ситуацій. — Схарактеризуйте свою поведінку в окремих ситуаціях. • Ви запізнилися на захід, на якому неодмінно повинні бути. • Вам потрібно звернутися з проханням до старшої за віком людини. III. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів — Розмаїття життєвих ситуацій, в які людина потрапляє, містить у собі й особливі події: свято, відвідання музею, бібліотеки, театру, запрошення в гості тощо. Поведінка людини за цих особливих обставин має співвідноситися з відповідними правилами ґречності та етикету. Розглянемо деякі із них. Висловіть свою думку: що ви очікуєте від уроку з огляду на його тему? IV. Робота над темою уроку 1.Етимологічна цікавинка. — Однією з визначальних національних рис українців є гостинність. Гостя шанували, щиро вітали, пригощали. Ця традиція сягає сивої давнини. За уявленнями східних слов’ян, гість — це Божий посланець. Отож, незнайомців сприймали з певною настороженістю: «Хто ти — чужинець або гість?» Від слів гість походять слова гостювати, пригощати, гостинець, гостини, гостинний, гостинність. — Витлумачте зміст зазначених слів. — Що ви вкладаєте в поняття гостинності? 2. Рольова гра. — Розіграти ситуацію, проілюструвавши, як поводитися за столом, як правильно користуватися столовими приборами, в якій послідовності. Зверніть увагу на серветки: чому їх дві — паперова та з тканини? Яке їхнє призначення? Запам’ятаємо! • За столом не сидять розвалившись. • Не схиляються низько над тарілкою і не дмухають на гарячу страву. • Не просять другої порції. • 3 повним ротом не сміються і не розмовляють. • Не встають із-за столу, поки всі не закінчать їсти. • Виходячи з-за столу, не відставляють стілець на середину кімнати, а підсовують його ближче до столу. 3. Осмислюймо мудрі думки. • Любиш у гостях бувати, люби й гостей приймати. • Хто в гості не ходить і до себе не зве, той недобрим вважається. • Гість — невільник: де посадять, там і сидить. • Дарованому коню в зуби не заглядають. 4. Відшукай помилки. • Вручаючи подарунок, не приховуй свого жалю, що втрачаєш таку гарну річ. • Не забувай: якщо твоє обличчя випромінює в цей час радість, то всі подумають, що ти даруєш якусь непотрібну тобі дрібницю. • Розкажи, скільки зусиль ти доклав, аби знайти цей подарунок. • Опиши всі його позитивні якості, нагадай, що в тебе самого такої гарної речі немає. Нехай друг оцінить твою самопожертву. • Докладно поясни, як користуватися твоїм подарунком, не забудь застерегти, щоб ним (наприклад, м’ячем) ніхто не грався, крім... • Усім друзям і знайомим обов’язково покажи свій подарунок й оголоси: «Це я йому подарував», аби не подумали, що ти нічого не приніс. • Стеж за подальшою долею подарунка. Час від часу нагадуй товаришеві: «Пам’ятаєш, я тобі минулого разу подарував фломастери...» • Якщо з другом посварився, не забудь у нього відібрати свій подарунок. 5. Робота в групах. Тема для обговорення: «У гості — з подарунком (що дарувати і як приймати подарунки)». Візьміть до уваги такі моменти: • збираючись у гості, необхідно заздалегідь подбати про подарунок. Це вияв поваги, дружби, доброго ставлення до людини й одночасно — дзеркало того, хто його дарує. Подарунок має принести людині радість; не можна дарувати те, що тобі не потрібне, а також використані речі, «живі» подарунки — котика, хом’ячка або дуже дорогих подарунків; • універсальний подарунок — цікава книжка. Розповсюджений подарунок — квіти. Про квіти говорять, що в них є душа і своя таємнича мова, що вони можуть багато розповісти, передати думки і почуття людина, яка їх дарує. 6. Цікаво знати. — Про значення квітів та символіку їхніх кольорів йде мова в «Золотій книзі доброго тону» (кінець XIX ст.) Волошки означають довіру, конвалії — чистоту, щирість, фіалки — таємничість тощо. Щодо кольорів, то рожевий символізує любов, ніжно-блакитний — віру, зелений — надію, фіолетовий — дружбу, помаранчевий — гордість, жовтий — прощання тощо. Знаючи мову квітів та їх кольорів, можна зробити букет, який перетвориться на особливо цінний подарунок. Поміркуймо: чому в народі вважається, що приймати подарунок — теж мистецтво? Запам’ятаймо! Отримавши подарунок, не відкладайте його, не роздивившись. Розгорніть упаковку і подякуйте тому, хто його приніс. Вдячність — це ознака уваги та поваги до тієї людини, яка зробила вам приємне. Подарунок, зроблений власними руками, набагато приємніший, ніж придбаний у магазині. 7. Розв’язуймо ситуацію. Марійка мріяла мати собаку, але мама їй не дозволяла. Жили вони в однокімнатній квартирі, мама цілий день була на роботі... На Марійчин день народження її подруги Таня та Оленка, урочисті й загадкові, прийшли до неї рано-вранці. Дівчатка вирішили зранку привітати подругу і принесли їй коробочку, в якій щось ворушилося. Відкрила її Марійка, а там... цуценя — маленьке, пухнасте і дуже симпатичне. А ввечері прийшла мама... Песика довелося віднести господарям. Дуже сумна була Марійка — ніщо не могло втішити дівчинку. — Які висновки необхідно зробити для себе і яку пораду можна дати іншим? 8. Прочитаймо і поміркуймо. Читання вірша А. Костецького «У гостях». — Пофантазуйте: як розвивалися події далі? Чи можна було назвати гостинною сестричку Віті? Що вам не сподобалося в поведінці господарів? — Якби ви потрапили в таку ситуацію, то залишилися б гостювати, чи пішли б геть? — Чи погоджуєтесь ви з прикінцевою фразою дівчинки про те, що «ходити в гості — відповідальна справа»? — Як улаштувати свято вдома, у школі? Запам’ятаймо! • Запрошуючи в гості, завчасно подбайте про запрошення. • Враховуйте спільність інтересів та уподобань своїх гостей. • Одягніться відповідно до ситуації. • Господар допомагає гостям зняти верхній одяг. • Незнайомих між собою гостей господар обов’язково знайомить. • 3 усіма гостями господареві необхідно поводитися однаково привітно. • Подарунок необхідно розгорнути, роздивитися і щиро подякувати тому, хто його приніс. • Гостя, який запізнюється, чекають не більше, ніж 15 хвилин. • Найкращі місця — гостям. • Знайдіть цікаву, спільну для всіх гостей тему для обговорення або гру. • Господар не повинен поспішати з’їсти свою страву першим, а має зачекати, доки гості з’їдять своє. • Гостей, які йдуть додому, необхідно провести (до дверей, на вулицю або до трамваю). V. Підсумок уроку 1. Завдання для самоперевірки. — Які правила етикету зафіксовані в поданих висловах? • Так у гості звали, аж рукави відірвали. • Будь гостем доти, доки весілля триває. • Точність — увічливість королів. 2. Змоделюйте ситуацію. День народження. Гостей запросили до столу. Коли можна розпочинати їсти? 3. «Оберіть подарунок». Пам’ятаючи про правила етикету, у поданих реченнях на місці крапок поставте можна або не можна. • Другові ... подарувати морську свинку без попередньої домовленості з батьками; • вчителеві ... подарувати краватку; • класному керівникові ... подарувати квіти; • подрузі ... подарувати непотрібну для себе річ; • хворому ... принести в лікарню жовті квіти. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 4703 | |
Тварини рідного краю |
«Осінь спати захотіла, землю листом застелила...». Побудова речень різних тип... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 11 |
Запитання до природи. За що нам удячні хатні улюбленці (рослини, тварини)? |
Піклування про здоров'я в сім'ї. Доброзичливі й добрі стосунки між чл... |
Всього коментарів: 0 | |