💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Спостереження за словами з омонімічними коренями

Урок 66

Тема: Спостереження за словами з омонімічними коренями

Мета: учити учнів розрізняти слова з омонімічними коренями; закріплювати вміння добирати споріднені слова та визначати корінь; розвивати навички зв'язного мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до матеріалу, що вивчається.

Хід Уроку

I. Організаційний момент

Учитель

Добрий день, другий клас!

Дуже рада бачить вас!

Учні

На урок прийшли ми знову І навчатися готові!

II. Актуалізація опорних знань

 1 Хвилинка каліграфії

 II Іш шо шп іиу 111а ти ти те шву піл ЛВ^гясНИрташофе рIIІевче п€) де багато пташок, там нема комашок.

— Поставте питання до слів.

— Хто такий Шевченко?

— як ви розумієте зміст прислів’я?

— Назвіть однакові букви у словах пташок, комашок.

 2 Зоровий диктант

Грім озвався на зорі.

Надходить світанок.

Ще синіє високе небо.

Бабуся дуже гарно шиє.

Тихесенько вітер віє.

 3 Вправи на повторення Гра «Знайди "зайве” слово»

 1) Серед споріднених спільнокореневих слів знайдіть «зайве» слово.

Коза, козак, козенята, козяче, кізка, козлик.

Блузка, бузок, бузина, бузковий, бузочок.

 2) яке «зайве» слово у кожному рядку таких спільнокореневих слів?

Малий, малюнок, мало, маленький.

Буква, буквар, букет, буквений.

— Поясніть свій вибір. (Ці слова мають спільну частину, але не близькі за значенням.)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми розглянемо слова, корені яких звучать однаково, але мають різне значення.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 1 Пояснення вчителя

— Запишіть слова голуб і голубий. Позначте в них спільну частину. чи можна назвати ці слова спорідненими? чому?

— Слова голуб і голубий не є спорідненими, тому що їх спільна частина -голуб- тільки звучить однаково, але має різне значення. У першому слові вона означає пташку, а в другому — колір.

 2 Первинне закріплення Читання казки «Родичі».

Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч повзла гусениця.

— Ви хто такі? — запитала гусениця.

— я гусак, це — гуска, а то — наші гусенята, — ввічливо відповів гусак.

— А ти хто?

— А я ваша тітка, — похвалилася гусениця.

— Ні, ображено заґелґотали гуси.

— чому обурилися гуси? (Відповіді учнів.)

— У споріднених словах корінь має спільне значення. Так, слова гуска, гусенята, гусениця не можна назвати спорідненими, тому що корінь слів гуска і гусениця не має спільного значення.

Висновок. Споріднені слова не тільки мають спільну частину, що звучить однаково, але й близькі за значенням.

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й Систематизація отриманих знань

 1 Гра «Так — ні»

Учитель називає пари слів, учні за допомогою «світлофорів» показують відповідь «Так», якщо слова в цій парі споріднені. якщо в словах спільні частини тільки звучать однаково, але мають різне значення, учні

показують відповідь «Ні».

літо — літечко; вода — водичка; літати — літак; гора — го- ріти; водити — водяний; берег — берегти; син — синій; сад — са- док; мило — милий.

 2 Гра «Доведи»

— Прочитайте слова. Доведіть, що ці слова, хоч і мають однакову частину, проте не є спільнокореневими.

Гора, горить, горе.

літо, літак, літера.

Вода, водночас, водій.

Колір, колія, колодязь.

 3 Гра «"Зайве” слово»

— Прочитайте. Визначте «зайве» слово у кожній групі. Мильний, мильниця, милити, милий, мильце.

Горе, горенько, гористий, горезвісний.

Казка, казковий, казанок, казочка.

— У спільнокореневих словах позначте корінь.

— Складіть і запишіть речення з одним із цих слів.

 4 Гра «Чим різняться?»

— Прочитайте слова. У якому рядку наведені спільнокореневі слова, а в якому — слова, близькі за значенням?

Сміливий, безстрашний, хоробрий.

Зелений, зеленіє, зелененький, зелень.

— Складіть і запишіть речення з одним із цих слів.

 5 Творча робота над віршем

— У вірші підкресліть спільнокореневі слова. Позначте корінь.

 Прилетіли шпаки,

 Дорогі співаки,

 Прилетіли весну зустрічати.

 У шпаківнях нових Скоро будуть у них Жовтороті малі шпаченята.

Г. Бойко

VI. Підсумок  уроку. Рефлексія

— які слова ми вчилися розпізнавати сьогодні на уроці?

— чи завжди частини слів, які вимовляються й пишуться однаково, є спільним для них коренем? Наведіть приклади.

— Що, крім спільної частини, мають ще спільнокореневі слова?

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 2886 | Рейтинг: 0.0/0
Вступне заняття. Значення праці в житті людини. Організація робочого місця
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання
Купання у водоймах. Правила поведінки на воді
Як ставитися до інших, щоб тебе поважали
Методика загартування; засвоєння елементарних правил приймання повітряних і с...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]