Урок 66 Тема: Спостереження за словами з омонімічними коренямиМета: учити учнів розрізняти слова з омонімічними коренями; закріплювати вміння добирати споріднені слова та визначати корінь; розвивати навички зв'язного мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до матеріалу, що вивчається. Хід Уроку I. Організаційний момент Учитель Добрий день, другий клас! Дуже рада бачить вас! Учні На урок прийшли ми знову І навчатися готові! II. Актуалізація опорних знань 1 Хвилинка каліграфії II Іш шо шп іиу 111а ти ти те шву піл ЛВ^гясНИрташофе рIIІевче п€) де багато пташок, там нема комашок. — Поставте питання до слів. — Хто такий Шевченко? — як ви розумієте зміст прислів’я? — Назвіть однакові букви у словах пташок, комашок. 2 Зоровий диктант Грім озвався на зорі. Надходить світанок. Ще синіє високе небо. Бабуся дуже гарно шиє. Тихесенько вітер віє. 3 Вправи на повторення Гра «Знайди "зайве” слово» 1) Серед споріднених спільнокореневих слів знайдіть «зайве» слово. Коза, козак, козенята, козяче, кізка, козлик. Блузка, бузок, бузина, бузковий, бузочок. 2) яке «зайве» слово у кожному рядку таких спільнокореневих слів? Малий, малюнок, мало, маленький. Буква, буквар, букет, буквений. — Поясніть свій вибір. (Ці слова мають спільну частину, але не близькі за значенням.) III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ми розглянемо слова, корені яких звучать однаково, але мають різне значення. IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Пояснення вчителя — Запишіть слова голуб і голубий. Позначте в них спільну частину. чи можна назвати ці слова спорідненими? чому? — Слова голуб і голубий не є спорідненими, тому що їх спільна частина -голуб- тільки звучить однаково, але має різне значення. У першому слові вона означає пташку, а в другому — колір. 2 Первинне закріплення Читання казки «Родичі». Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч повзла гусениця. — Ви хто такі? — запитала гусениця. — я гусак, це — гуска, а то — наші гусенята, — ввічливо відповів гусак. — А ти хто? — А я ваша тітка, — похвалилася гусениця. — Ні, ображено заґелґотали гуси. — чому обурилися гуси? (Відповіді учнів.) — У споріднених словах корінь має спільне значення. Так, слова гуска, гусенята, гусениця не можна назвати спорідненими, тому що корінь слів гуска і гусениця не має спільного значення. Висновок. Споріднені слова не тільки мають спільну частину, що звучить однаково, але й близькі за значенням. Фізкультхвилинка V. Узагальнення й Систематизація отриманих знань 1 Гра «Так — ні» Учитель називає пари слів, учні за допомогою «світлофорів» показують відповідь «Так», якщо слова в цій парі споріднені. якщо в словах спільні частини тільки звучать однаково, але мають різне значення, учні показують відповідь «Ні». літо — літечко; вода — водичка; літати — літак; гора — го- ріти; водити — водяний; берег — берегти; син — синій; сад — са- док; мило — милий. 2 Гра «Доведи» — Прочитайте слова. Доведіть, що ці слова, хоч і мають однакову частину, проте не є спільнокореневими. Гора, горить, горе. літо, літак, літера. Вода, водночас, водій. Колір, колія, колодязь. 3 Гра «"Зайве” слово» — Прочитайте. Визначте «зайве» слово у кожній групі. Мильний, мильниця, милити, милий, мильце. Горе, горенько, гористий, горезвісний. Казка, казковий, казанок, казочка. — У спільнокореневих словах позначте корінь. — Складіть і запишіть речення з одним із цих слів. 4 Гра «Чим різняться?» — Прочитайте слова. У якому рядку наведені спільнокореневі слова, а в якому — слова, близькі за значенням? Сміливий, безстрашний, хоробрий. Зелений, зеленіє, зелененький, зелень. — Складіть і запишіть речення з одним із цих слів. 5 Творча робота над віршем — У вірші підкресліть спільнокореневі слова. Позначте корінь. Прилетіли шпаки, Дорогі співаки, Прилетіли весну зустрічати. У шпаківнях нових Скоро будуть у них Жовтороті малі шпаченята. Г. Бойко VI. Підсумок уроку. Рефлексія — які слова ми вчилися розпізнавати сьогодні на уроці? — чи завжди частини слів, які вимовляються й пишуться однаково, є спільним для них коренем? Наведіть приклади. — Що, крім спільної частини, мають ще спільнокореневі слова? | |
| |
Переглядів: 2886 | |
Вступне заняття. Значення праці в житті людини. Організація робочого місця |
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання |
Купання у водоймах. Правила поведінки на воді |
Як ставитися до інших, щоб тебе поважали |
Методика загартування; засвоєння елементарних правил приймання повітряних і с... |
Всього коментарів: 0 | |