Тематичні групи слів. Складання рядів слів за певною змістовою ознакою (видовою або родовою)

Урок 27

Тема: Тематичні групи слів. Складання рядів слів за певною змістовою ознакою (видовою або родовою)

Мета: ознайомити учнів з поняттями «тематична група слів»; учити розподіляти слова на тематичні групи; розвивати вміння розподіляти ряд слів на дві групи за смисловою ознакою, доповнювати кожну групу 2-3 словами; удосконалювати навички калігра- фічного письма; виховувати уважність.

Хід Уроку

I. Організаційний момент

Учитель

Добрий день, другий клас!

Дуже рада бачить вас!

Учні

На урок прийшли ми знову І навчатися готові!

II. Актуалізація опорних знань

 1 Гра «Ланцюжок»

— Назвіть слово. Поставте до нього питання.

Хліб, печиво, цукор, дівчинка, булка, теля, вікно, жук, комар, дерево, зима, білка, вода.

— Що називають ці слова? (предмети)

 2 Гра «Добери ознаку»

— До поданих слів доберіть назви ознак. Запишіть їх.

Зразок. яблуко — кругле, стигле, соковите, зимове.

Огірок — ... , ... , ... .

Виноград — ... , ... , ...

. Цибуля — ..., ..., ... .

 3 Гра «Злови слово»

— Послухайте загадку. Про кого вона?

 • Прийшла вона із довгим віником На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (Лисиця)

— які дії виконала лисиця? (прийшла, схопила, замела)

— Що робите ви, коли збираєтесь уранці до школи? (діти називають тільки дії.)

III. Мотивація навчальної діяльності

Слухання вірша

Буква до букви — І виникло слово. Слово до слова — Звучить рідна мова.

і. січовик

— як ви розумієте зміст цього вірша?

— Слово — важлива одиниця української мови. За допомогою слів ми спілкуємося, передаємо думки. Слова називають предмети, ознаки, дії. Кожне слово має своє лексичне значення.

— Хто такий лікар? (Це людина, яка лікує людей.)

— Що таке літак? (Це машина, яка літає в небі.)

— є слова, які мають спільне значення.

IV. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми розглянемо такі слова і дізнаємося, які тематичні групи вони утворюють.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 1 Коментоване письмо

— Продовжте за зразком.

Зразок. Пальто, шапка, плаття — це одяг.

Ведмідь, лисиця, заєць — це.

Стіл, шафа, диван — це...

Г лечик, склянка, каструля — це.

Висновок. Ми утворили тематичні групи, у яких слова мають спільне значення.

 2 Гра «Вилучи "зайве” слово»

Зима, літо, осінь, ніч, весна.

Грає, вишиває, гра, танцює.

Водяний, водій, водна.

— яке слово «зайве»? чому?

 3 Групування слів за видовою або родовою ознакою

— В українській мові багато слів. Усі вони належать до різних тематичних груп. є короткі тематичні групи.

— Запишіть назви предметів у дві групи.

Пори року: ...

Дні тижня: ...

Зима, понеділок, середа, весна, вівторок, четвер, літо, п’ятниця, субота, неділя.

— є тематичні групи, які весь час поповнюються новими словами.

— Доповніть кожну групу 2—3 словами (усно).

Машини: трактор, ...

Професії: вчитель, ...

— З двома словами на вибір складіть речення і запишіть його.

 4 Фізкультхвилинка

VI.Осмислення й Узагальнення отриманих знань

 1 Тренувальна вправа

— Прочитайте текст. Випишіть виділені слова. Назвіть їх одним словом.

Перед хатою був великий квітник. У його центрі височіли горді мальви. Їх оточували барвисті айстри. Поряд усміхалися яскраві гвоздики. А біля їхніх ніг стелився синій барвінок.

 2 Цікаво знати!

— Ви знаєте, що є тематичні групи, у яких слова об’єднуються за кольором.

— Назвіть предмети білого кольору. (Білий сніг, біла вата, біле молоко)

— Назвіть «кольорові» моря нашої планети. (Чорне море, Біле море, Червоне море, Жовте море)

 3 Самостійна робота

 1 варіант2 варіант

 Вишня, малина, смородина — ...Футболіст, плавець, хокеїст — ...

 Птахи: ..., ...., ...Інструменти:., ..., ...

VII. Підсумок  уроку

— Що ж таке тематичні групи слів? (Це слова, які мають спільне значення.)

— як назвати одним словом: вересень, липень, січень, травень?

— Оцініть свою роботу на уроці.

 • Зелена картка — працював активно, старанно, творчо, без помилок.

 • Жовта картка — працював і старався, іноді припускався незначних помилок.

 • червона картка — працював нижче своїх можливостей, був неуважний.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 8571 | Рейтинг: 0.0/0
Лінія, пляма, крапка, штрих як засоби створення форми. Графічні матеріали та ...
Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, н...
Десяток. Утворення числа 10
Вправи та задачі на засвоєння таблиці множення числа 2. Вправи та задачі на д...
Аналіз результатів контрольної роботи. Повторення дії множення. Назви чисел п...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]