Урок 25 Тема: Аналіз перевірної роботи. Спостереження за лексичним значенням словаМета: ознайомити учнів з поняттям «лексичне значення» слова; учити знаходити в тлумачному словнику лексичне значення слів; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи. Хід Уроку I. Організаційний момент Ось і знову дзвінок лунає, Мелодійно і срібно звучить. Він до класу дітей скликає, Щоб успішно нового навчить. II. Аналіз перевірної роботи III. Актуалізація опорних знань учнів 1 Гра «Мікрофон» — З чого складається наше мовлення? (З речень) — Що виражає речення? (речення виражає закінчену думку.) — З чого складається речення? (речення складається зі слів.) — як пишуться слова в реченні? (слова в реченні пишуться окремо.) — як пишеться перше слово в реченні? (перше слово в реченні пишеться з великої букви.) 2 Складання й аналіз речень — Складіть речення з поданих слів. люблять, учні, школу, свою. любить, школа, учнів, своїх. — Доведіть, що це речення. Картка-підказка — на дошці. Картка-підказка Міркуй так: • Це речення, бо виражає... • Воно складається зі... • Слова в речення пов’язані... Учні аналізують і порівнюють два речення, роблять висновок, що зміст речення змінюється залежно від розташування слів. IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку — Щоб скласти речення, ви користувалися словами. Дружать Іра і Хома. Дружать в реченні слова... Коли дружать діти — буде дружний клас, А коли слова подружать — Вийде речення у нас. Л. павленко — Але для того, щоб скласти речення, нам потрібні слова. Слова потрібні, щоб спілкуватися, передавати думки, почуття. Про слова люди навіть придумали загадку. • Не мед, а до всього липне. — Щоб зрозуміти співрозмовника, достатньо 4—5 тис. слів. Але цього замало. чим більше слів та їх значень знає людина, тим краще вона висловлює свої думки. Таку людину називають цікавим співрозмовником. Ви бажаєте бути такими? Тоді вирушаємо у країну Слова. через слово ви дізнаєтесь навіть про те, чого ніколи не бачили і не чули. V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Робота з дидактичним матеріалом. Дослідження — З чого складаються слова в писемному мовленні? (із букв) — З чого складаються слова в усному мовленні? (Зі звуків) — чи достатньо тільки звуків і букв, щоб зрозуміти слово? — Прочитайте вірш, який лежить у вас на парті. ложка — це ложка, Нею суп їдять. Кішка — це кішка, У неї семеро кошенят. я вигадала слово, Кумедне слово — плім. Повторюю я знову Плім, плім, плім. Парта — це парта, За нею я сиджу. Шапка — це шапка, Взимку її одягну і піду. Ось бігає й стрибає Плім, плім, плім. Нічого не означає І значення не має Це дивне плім, плім, плім. — Що означає слово ложка? кішка? шапка? — Що означає слово плім? — Це не слово, воно нічого не означає, тобто не має значення. Значення — це важлива ознака слова. Без нього немає слова як такого. Усі слова мають лексичне значення. 2 Ознайомлення з тлумачним словником 1)Повідомлення вчителя про призначення тлумачного словника. 2) розглядання будови словника. 3) Тлумачення 1—2 слів на вибір. 3 Хвилинка каліграфії пп пп пп пр ре дм ет 4 Словникова робота — Незрозумілі слова можуть зустрітися вам на будь-якому уроці. розгадайте ребус. Предмет — це певна річ, яка використовується для чогось. (наприклад, ручка для письма.) Предмет — це коло знань, що творить окрему дисципліну викладання. — Утворіть словосполучення з цим словом. — Запишіть слова. Підкресліть слова, близькі за значенням, до слова предмет. річ, казка, урок, об ’єкт, хліб. Буває, що слово відоме давно, А знає не кожен, що значить воно. І тут у пригоді стає визначник. Скарбів наших мовних тлумачний словник. д. Білоус — Закінчіть речення. У другому класі ми вивчаємо... Це цікавий... 5 Фізкультхвилинка 6 Слухання уривка з вірша Н. Красоткіної «Ліс» В світі є ліси казкові: Хвойні, листяні чудові, Мішані є і тропічні, Саксаулові незвичні. В хвойних — сосни і ялини, Кедри, піхти і модрини. Пахне в лісі цім живиця, є морошка і брусниця. Де ростуть берізки й клени, Тис, ялиночка зелена, ясен, сосни і дубочки--- Це вже мішані лісочки. А на півдні, де тепліше, Ще буває цікавіше. В пишнім листі все буяє, ліс тут листяним буває. Та летять листочки долі, Взимку всі дерева голі. І стоять так до весни, Дивляться чарівні сни. ліс — це диво, ліс — це казка. Тож заходьте в ліс, будь ласка, Але завжди пам’ятайте: Диво-ліс охороняйте! — Значення яких слів вам було незрозумілим? — Значення цих слів ми можемо знайти в тлумачному словнику. 1-й ряд шукає значення слова модрина, 2-й ряд — живиця, 3-й ряд — морошка. — Про що цей уривок? (про ліс) — Що таке ліс? (дерева) — Біля дому ростуть дерева. Це ліс? (ні, ліс — це багато дерев. ) — У лісосмузі багато зрізаних дерев. Це ліс? (ні, повинні бути живі рослини. ) — Де ростуть ліси? (на великих просторах землі.) Висновок. ліс — це багато дерев, які ростуть на великих просторах. — З яких дерев складається мішаний ліс? (Берізки й клени, тис, ялина зелена, ясен, сосни і дубочки) — як назвати ці предмети одним словом? (дерева) — які серед цих дерев листяні? А які — хвойні? — Поясніть значення слова береза. (Береза — листяне дерево з білим стовбуром.) — Поясніть значення слова сосна. (Це хвойне дерево, на гілках якого ростуть голочки.) — Складіть з цими словами речення і запишіть їх. VI.Осмислення й Узагальнення отриманих знань 1 Розв’язування кросворда 1) Велике могутнє дерево. (дуб) 2) Дерево, листя якого нагадує п’ять людських пальців. (Клен) 3) Дерево з плодами, схожими на лампу. (Груша) 4) Південне дерево з великими помаранчевими плодами. (Апельсин) 5) Фруктове дерево з ягодами темно-червоного кольору. (Вишня) 6) Дерево, плодами якого є шишки. (сосна) — Прочитайте, яке слово об’єднує всі ці слова по вертикалі. (дерево) 2 Аудіювання. В. Сухомлинський «Дуб під вікном» — Хто охороняє дерева в лісі? (Лісник) — Послухайте оповідання про нього і дайте правильні відповіді на запитання. ДУБ ПІД ВІКНОМ Молодий лісник побудував у лісі велику кам’яну хату і посадив дуба під вікном. Минали роки, виростали у лісника діти, розрос- тався дубок, старів лісник. І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кім- наті, а в ній жила красуня — лісникова онучка. — Зрубай дуба, дідусю, — просить онучка, — темно в кімнаті. — Завтра вранці почнемо... — відповів дідусь. Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох онуків, покликав онучку-красуню й сказав: — Будемо хату переносити в інше місце. І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, дев’ять онуків і красуня-онучка. Тестування 1. Що лісник посадив під вікном? а) Калину; б) березу; в) дуб. 2. Що сталося з дубом? а) Засох; б) розрісся; в) впав. 3. Що прохала зробити онука? а) Зрубати дерево; б) підрізати гілки; в) полити дерево. 4. Що вирішив зробити дідусь? а) Перенести хату в інше місце; б) вирішив не слухати онуку; в) зрізати дерево. Хвилинка міркування — як ви гадаєте, чи правильно вирішив зробити дідусь? чому? VII. Підсумок уроку. Рефлексія — якою країною ми сьогодні подорожували? — Сьогодні на уроці ви дізналися, що всі слова мають значення. Без нього немає слова. — Де ви можете подивитися значення невідомого слова? Слів багато ти вже знаєш, Тільки їх не забувай! як про щось сказати маєш, Слово правильно вживай! Бо ж багата наша мова, Не лінуйсь її учить. Будь уважнішим до слова, В світі хай воно звучить. — якщо вам було все зрозуміло, підніміть сигнальну картку, на якій намальована крапка. — якщо вам потрібна допомога, не все зрозуміло, підніміть сигнальну картку, на якій намальований знак питання. | |
| |
Переглядів: 2146 | |
Фантастичні герої, виліплені з пластиліну |
Українська народна казка «Рукавичка» |
Спостереження та досліди |
Прикраси для ялинки |
Як тварини готуються до зими |
Всього коментарів: 0 | |