Урок 8 Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Культура мовлення. Слова ввічли- востіМета: збагачувати мовлення учнів увічливими словами (вітання, прощання, звер- тання); вчити вживати ввічливі форми у мовленні; розвивати культуру діалогічного мовлення; виховувати культуру поведінки і спілкування. Хід Уроку I. Організаційний момент Українську мову рідну Будемо вивчати, Та культуру мовлення разом розвивати. II. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні ми поговоримо про ввічливість. Увічливими люди не народжуються, а стають, опанувавши знання і правила хорошого тону. Ввічливість — це шанобливість, доброзичливість, прагнення не робити неприємності іншим, готовність своєчасно прийти на допомогу. III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Читання вірша Т. Коломієць Сію дитині в серденько ласку, Сійся-родися Ніжне «будь ласка», Вдячне «спасибі», «Вибач» тремтливе — Слово у серці, як зернятко в ниві. «Доброго ранку!», «Світлої днини!» — Щедро даруй ти людям, дитино. Мова барвиста, Мова багата, Гідна і тепла, як батьківська хата. — Про що йдеться у вірші? — яких слів мама навчає дитину? — як ви розумієте вислів «сію дитині в серденько ласку»? — Коли говорять «сійся-родися»? — А чому автор уживає вислів «сійся-родися» у вірші про ввічливі слова? — З чим поетеса порівнює ввічливі слова? — З якими почуттями треба промовляти ввічливі слова? — яким стає мовлення, коли в ньому є ввічливі слова? — які ввічливі слова ви почули вперше? — Що вони означають, коли їх говорять? — Наша мова настільки багата, що в ній завжди знайдеться тепле і привітне слово, яке дарує радість. — Пригадайте, які слова люди говорять при зустрічі? («доброго ранку!», «добрий день!», «добрий вечір!», «доброї ночі!», «Здрастуйте!», «світлої днини!», «Будьте здорові!», « добридень!», «доброго здоров’я!») — Пригадайте слова, які ви вживаєте при зустрічі і прощанні. («добрий день!», «привіт!», «Усього найкращого!», «до побачення!») — А можна ще: «Скільки літ, скільки зим!», «Щасливої дороги!», «До зустрічі!», «радий тебе бачити!», «Усього доброго!», «Ні пуху, ні пера!», «Попутного вітру!». — які слова ми вживаємо, вітаючись і прощаючись з друзями? — А з дорослими? — Коли ми говоримо «ні пуху, ні пера», «попутного вітру»? Фізкультхвилинка 2 Аналіз мовленнєвих ситуацій 1)Миколка повертався з бібліотеки з цікавою книгою, а назустріч — Вітя. (сценку розігрують учні. ) — Добрий день, Вітю. — Добрий день. Звідки ти йдеш? — З бібліотеки. 46 Усі уроки української мови. 2 клас — яку книжку взяв, скажи, будь ласка? — «Буратіно». — як прочитаєш, скажеш мені? я теж її візьму. — Добре, скажу. — Дякую, до побачення. Учитель разом з учнями оцінює розмову Віті та Миколи. 2) Уявіть, що діти — Петрусь і Гнатик — ішли вулицею, назу- стріч їм простувала вчителька. Г натик, побачивши її ще зда- леку, закричав: «Добрий день, Марино Олександрівно!». Всі люди озираються, дивляться. А Петрусь підійшов до Марини Олександрівни і неголосно привітався. — Хто з хлопчиків повівся правильно? Діти оцінюють учинки хлопчиків. — як треба розмовляти, вітатися? — як можна привітатися без слів? — Хто вітається першим, якщо зустрілися старший і молодший? — Хто вітається першим, якщо зустрілися хлопчик і дівчинка? — чи можна замість «добрий день» говорити «привіт»? Кому саме? 3) У шкільному коридорі розмовляють учителі. Серед них Ігор побачив свого класного керівника і, проходячи повз нього, ввічливо сказав: «Добрий день, євгеніє Семеновичу!». — чи припустився хлопець помилки? 4) розмова по телефону. У ч и т е л ь. Телефон — наш надійний помічник. Він допомагає розв’язувати важливі проблеми, але телефоном треба вміти користуватися. розмова має бути короткою, ввічливою. На початку розмови треба вітатися, а в кінці розмови дякувати і прощатися. — Хто починає розмову? — якими словами? — Коли ви розмовляєте по телефону, кого і для чого викликаєте? Розігрування та аналіз діалогу — розмови по телефону Х л о п ч и к. Алло! ч о л о в і к. Слухаю вас! Х л о п ч и к. Добрий день! ч о л о в і к. Здрастуйте! Х л о п ч и к. Вибачте, Ви не могли б покликати Ірину Андріївну? ч о л о в і к. Зараз вона підійде! Х л о п ч и к. Спасибі. М а м а. Алло, я вас слухаю. Х л о п ч и к. Мамочко, здрастуй! М а м а. Здрастуй, синку! Х л о п ч и к. я хотів тобі сказати, що піду разом із Сергієм грати у футбол, буду о 16 годині, не хвилюйся. М а м а. Добре, тільки спочатку зроби уроки. Х л о п ч и к. Добре. До побачення. М а м а. Усього найкращого. — які слова вітання, вибачення, прощання, звертання використовував хлопчик? 3 Гра «Мовна лікарня» — Прочитайте і запишіть правильно. прівєт, папочка! IV. Застосування отриманих знань Самостійна робота — Складіть речення зі слів кожного рядка. • не, вітайся, нікого, З, цурайся, кожним. • розмерзається, Від, слова, і, теплого, лід. • класі, ввічливі, вчаться, У діти, нашому. V. Підсумок уроку — які правила культурної поведінки ви запам’ятали? — чи можна вітати людину непривітно? — чи можна бажати людині здоров’я та доброго дня крізь зуби, з непривітним виразом обличчя? | |
| |
Переглядів: 2105 | |
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях. Правила ... |
Ґрунт. Значення ґрунту. Як люди дбають про ґрунт |
Як людина сприймає інформацію |
Твоя квартира. Будь обережним |
Інформація. Як людина сприймає інформацію. Робота в графічному редакторі Pain... |
Всього коментарів: 0 | |