Урок 1 Тема: Уявлення про мову як засіб людського спілкування. Ознайомлення з мовними і немовними знакамиМета: дати учням уявлення про мову як найважливіший засіб спілкування між людь- ми, розкрити деякі способи передачі інформації знаками; учити розрізняти найпростіші мовні і немовні знаки; закріплювати каліграфічні навички письма; ознайомити дітей з процесом розвитку мови, її знаковою природою; збагачувати словниковий запас; розвивати усне мовлення; виховувати любов до рідної мови, бажання більше дізна- тися про неї. Хід Уроку I. Організаційний момент Добрий день, мої любі діти! я щаслива вас зустріти. Хай вам радісно сонечко світить! Й будемо вчитися... В добрий час! II. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Подорож до країни мови — Вирушаємо у мандрівку країною Мови! Вивчайте мову українську — Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну, Прекрасну, милу і чудову, як материнську пісню колискову. А. Каніщенко 1 Розвиток усного мовлення учнів — А тепер поміркуємо разом: для чого людям потрібна мова? Робота в парі — Запитайте в сусіда по парті, де він провів літні канікули. — розкажіть, що цікавого відбулося під час вашого відпочинку. — Отже, за допомогою чого ви передавали свої думки і враження від проведеного відпочинку? 2 Слово вчителя — Правильно, за допомогою мови. Адже мова — одне з чудес, за допомогою якого люди передають найтонші відтінки думок і почуттів. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. Український народ має милозвучну, солов’їну, рідну українську мову. Вона має статут державної і є обов’язковою для вивчення. Адже кожна лю- дина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати державну мову. Але чи завжди існувала мова? Ні, не за- вжди. 3 Ознайомлення з мовою знаків Цікаво знати! У дуже давні часи, коли люди жили у печерах, мови не було. Але людям потрібно було добувати їжу, домовлятися про полювання, будівництво житла. Гуртом працювати набагато легше. Але для цього треба розуміти одне одного. Спочатку люди навчилися говорити. які ж слова з’явилися першими? Спочатку це були вигуки:ой, ух, ех, ай, ей. Можливо, саме з них згодом з’явилися слова: жах, біль, сміх. Першими були звуконаслідувальні слова: дзень-дзень, гав-гав, няв-няв, ко-ко-ко. Уміння володіти звуками свого голосу та запам’ятовувати зна- чення цих звуків назавжди відокремило людину від тварин. емо- ційні вигуки, що виражали застереження, привітання, прохання, такі як сучасні давай, спасибі, прошу, були вже словами, які по- значали не предмет, а дію. Це було дуже важливо, бо саме тоді мова стала для людей справжнім засобом спілкування. Але вимовлене слово швидко зникає. людям потрібно було придумувати, як зберегти слова і потім передати їх іншим людям. Так з’явилося писемне мовлення. Мова і письмо з’явилися не водночас. Звукова мова виникла, можливо, 2 млн років тому, письму ж не більше 6-7 тис. років. Гра «Мікрофон» — Для чого людям потрібна мова? (Щоб розуміти один одного.) — А для чого необхідно розуміти одне одного? (Щоб легше працювати.) — який вид мовлення з’явився першим? (Усне мовлення.) Історична подорож — Пізніше люди навчилися і писати, але писали вони не буквами, а знаками і малюнками. Учитель демонструє зразки наскельних малюнків. — Але розібрати письмо у малюнках через кілька сотень років буває дуже нелегко. Поступово з фігурок малюнкового письма виробились букви — літери. Згодом люди винайшли перші абетки, додумалися писати на глиняних табличках, які потім сушили й випалювали на вогні. Але такі книги були незручні і важкі. Пізніше писали на пергаменті — козячій шкірі. Такий матеріал був дуже дорогим. через тривалий час люди розпочали писати на папірусі. Це болотяна рослина, яка піддавалася сушінню. Але ми з вами маємо папір, на якому пишемо, а почали його виготовляти у XIII ст. в європі. Небезпідставним є твердження, що ми живемо у світі знаків. Дзвінок будильника вранці — сигнал того, що час прокидатися. червоне світло світлофора — знак заборони переходити вулицю, зелений — знак дозволу. По дорозі в школу ви зустрічаєте товариша, кивком голови вітаєтеся з ним чи тиснете йому руку — це знак поваги, прихильного ставлення до нього. У їдальні ви розплачуєтеся грошовими знаками. А якщо додати до цього різні вивіски на громадських чи торговельних закладах, стрілки, що вказують на рух чи місцезнаходження чогось, різні схеми і графіки, з якими кожного дня доводиться стикатися, то все це засвідчує велику роль різних знакових систем у нашому повсякденному житті. Гра «Хто більше?» — Потрібно прочитати математичні приклади різними способами. Проведемо гру між хлопчиками і дівчатами. Хто більше назве, той і виграв. 5 + 3 (сума чисел п’яти і трьох дорівнює восьми; перший доданок — п ’ять, другий — три, сума — вісім; до п ’яти додати три буде вісім; п’ять збільшити на 3 дорівнює вісім; п ’ять плюс три дорівнює вісім.) 6 - 2 (різниця чисел шести і двох дорівнює чотирьом; зменшуване — шість, від ’ємник — два, різниця — чотири; від шести відняти два буде чотири; шість мінус два дорівнює чотирьом.) Фізкультхвилинка III. Осмислення, Узагальнення та Систематизація знань — яке це диво — людська мова! Без мови неможливе життя людини. — З чого складається мова? З букв, слів, словосполучень, речень, тексту. Каліграфічна хвилинка — Назвіть літери, виставлені на набірному полотні. е р в е с е н ь Учитель записує літери на дошці, пояснюючи правопис кожного елемента тої чи іншої букви, а діти записують їх у зошиті. — яке слово можна утворити з цих літер? Вересень — Запишіть його в зошит і виконайте звуко-буквений аналіз цього слова. Словникова робота — Назва першого осіннього місяця пов’язана з вересом — рослиною, поширеною на Поліссі. Саме у вересні соснові бори, торф’яники та піщані пагорби вкриваються рожево-бузковим суцвіттям вересу. — Утворіть словосполучення зі словом вересень. погожий теплий урожайний дощовий Робота в групі — Вставте пропущені букви. Запишіть прислів’я, поясніть їх зміст. 1-ша група. В_р_с_нь — рум’янець року. 2-га група. як в_р_сніє, то й дощик сіє. 3-тя група. Верещить в_р_с_нь, що вже осінь. Письмо з пам’яті — речення пов’язуються між собою в текст. Щедрий місяць вересень У віночку з вересу, Все добро, що в нього є, Щиро людям роздає. н. Забіла — Отже, люди спілкуються за допомогою слів, речень. Словесна мова — найбагатша, тому вона є найважливішим засобом людського спілкування. IV. Підсумок уроку. Рефлексія — Про що дізналися на сьогоднішньому уроці? (про значення мови у житті людини.) — яке мовлення — усне чи писемне — з’явилося раніше? (Усне мовлення.) — Що спонукало людей до створення мови? (Щоб розуміти одне одного. ) — якими знаками ми користуємося, щоб записувати слова? (Буквами) — А для чого нам потрібна мова? Щоб розумними й мудрими стати, Треба рідну мову знати! — Оцініть свою роботу на уроці. якщо ви були активними — намалюйте сонечко, якщо вам було важко — хмарку. | |
| |
Переглядів: 2995 | |
Рослини. Рослини і людина: що дають рослини людям, вшанування рослин. Охорона... |
Вимірювання довжини відрізків у сантиметрах та дециметрах і сантиметрах. Побу... |
Хто ти. Які вони, який ти. твій зовнішній вигляд |
Вступне заняття. Значення праці в житті людини. Організація робочого місця |
Криволінійне різання паперу. Виготовлення дидактичної гри «числове віяло» |
Всього коментарів: 0 | |