УРОК 108 Тема: Тверді і м'які приголосні звуки. Розрізнення парних твердих і м'яких звуків. М'який приголосний звук [й]Мета: Формувати навички правильної вимови твердих і м'яких приголосних звуків, вміння позначати м'якість приголосних на письмі буквами і, я, ю, є; розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природи. Обладнання: Таблиця «Парні тверді та м'які приголосні звуки». Хід Уроку І. Організація класу до уроку II. Актуалізація опорних знань. Каліграфічна хвилинка — Розкажіть, з яких звуків складається українська мова? — Якими можуть бути голосні звуки? (Наголошені і ненаголошені). — На які групи діляться приголосні? (Дзвінкі і глухі). — Назвіть парні глухі і дзвінкі приголосні. — Спишіть каліграфічно. Тю ль юль ця тюльпан Промінь сонця впав на тюльпан. — Побудуйте звукову модель слова тюльпан. — Назвіть приголосні в цьому слові. Охарактеризуйте їх. III. Повідомлення теми і завдань уроку — Сьогодні ми будемо говорити про тверді і м'які приголосні звуки, про позначення м'якості приголосних на письмі. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Вправи на зіставлення вимови парних твердих і м'яких приголосних звуків. — Прочитайте слова, записані на дошці. лис дим рис. — Складіть звукові моделі цих слів. — Змініть перший звук у цих словах на м'який. Які слова вийшли? лис — ліс дим — дім рис — ріс — Чим відрізняється звуковий склад кожної пари слів? Складіть звукові моделі слів другого стовпчика. — Прочитайте склади парами. (Вправа 212, с. 89). — Вимовте попарно приголосні звуки. Чим вони відрізняються? — Які букви підказали вам, що приголосні потрібно читати м’яко? 2. Робота з таблицею. Парні тверді та м’які звуки Тверді [д] [т][3][С][дз][д][л][н][р] звуки М’які[д’1[т’] [з’І [С’] [Дз’] [д’] [л’] [н’] [р’] звуки Позна¬ ченнядТ 3 с дз д л н р буква¬ ми М’якість приголосних на письмі позначається бук¬ вами і, є, ю, я та ь — Розгляньте таблицю. — Вимовте тверді звуки. Вимовте м’які звуки. Тепер вимовте парні за м’якістю-дзвінкістю приголосні. Скільки таких пар? — Якими буквами позначаються ці звуки? — Прочитайте, як на письмі позначається м’якість приголосних звуків? — Доберіть склади з парними твердими і м’якими звуками. 3. Ознайомлення з правилом на с. 89. 4. Коментоване письмо. Вправа 213, с. 89. — Доберіть до слів потрібні склади. Запишіть утворені слова. Підкресліть букви, якими позначено м’якість приголосних звуків. 5. Фізкультхвилинка «Камінь — вата». Дівчатка — команда «Вата», хлопчики — команда «Камінь». Вчитель називає слова. Якщо слово починається твердим приголосним — встає команда «Камінь», якщо м’яким — встає команда «Вата». V.Вивчення нового матеріалу про м’який приголосний звук [й] 1. Виконання вправи 214, с. 89. — Прочитайте вірш. — З яким проханням автор звертається до ниви? — Доберіть до слова нива близькі за значенням слова. — Знайдіть у вірші слова з м'якими приголосними звуками. — Який звук позначає буква й в словах? 2. Ознайомлення з правилом на с. 90. 3. Робота з загадками — Відгадайте загадки. Запишіть відгадки. То холодним, то гарячим Вдома кожен мене бачив. І співаю я від жару, І пускаю з носа пару. (Чайник). Я без діла не лежу — Кого хочете здружу, Щоб жили у мирі Скло, пластмаса й шкіра ... Всіх здружу я, крім людей. Зрозуміло, хто я? (Клей ). По полю бродить, Зерно молотить, Жне, косить — Хліба не просить. (Комбайн ). Ну хто співця весни не знає? Закривши очі, він співає, Та пісня радісна й дзвінка. Скажи, як звати співака? ( Соловей ). — Побудуйте звукові моделі цих слів. — Який звук позначає буква й в цих словах? VI.Засвоєння вивченого матеріалу 1. Виконання вправи 215, с. 90-91. — Розгляньте малюнок. Хто на ньому зображений? — З чого видно, що діти бережливо ставляться до природи? — Прочитайте виразно вірш Н. Забіли «Лісова криничка». — Спишіть виділені слова, підкресліть в них букви, які позначають м'які приголосні звуки, і букви, що вказують на їх м'якість (за зразками). 2. Творче завдання. Вправа 216, с. 91 (усно). 3. Робота над скоромовкою. Вправа 217, с. 91. — Прочитайте скоромовку. — Який звук у словах лис і ліс однаковий? Які звуки позначені буквою л? — Вивчіть скоромовку напам'ять. Потренуйтеся швидко її промовляти. VII. Підсумок уроку — Що нового дізналися на уроці про приголосні звуки? — Назвіть парні за твердістю-м'якістю приголосні звуки, які ви запам'ятали. — Якими буквами на письмі позначається м'якість приголосних звуків? — Яка буква завжди позначає м'який звук? VIII. Домашнє завдання. Пояснення виконання вправи 218, с. 91-92 Вивчити правило на с. 89-90. | |
| |
Переглядів: 11175 | |
Симетричне вирізування |
Дослідницький практикум. Як живуть мурахи? |
Текстильні матеріали. Загальні поняття про прядиво, нитки, тканини та ткацтво |
Мікрорайон школи. Практична робота: «Безпечні та небезпечні місця на шкільно... |
Л. Забашта «Рідна мова», М. Сингаївський «Колискова пісня, колискова...» |
Всього коментарів: 0 | |