УРОК 87 Тема: Спостереження за роллю наголосу в словах. Визначення наголошених складів, звуків. Робота зі словами, наголошування яких треба запам'ятатиМета: Поглиблювати уявлення учнів про роль наголосу в лексичному значенні слова, учити правильно наголошувати слова у мовленні; розвивати мовлення учнів; вміння користуватися словником; виховувати повагу до народних традицій. Обладнання: «Словникова скарбничка», І ч., II ч. (уп. О. Ісаєнко) або орфоепічний чи орфографічний словники. Хід Уроку I. Організація класу до уроку II. Перевірка домашнього завдання — Які речення записали хлопчики? — Як ви поділили на склади слова першого речення? — Як поділили на склади свої слова дівчатка? — Яке з цих слів не можна поділити для переносу? Чому? III. Каліграфічна хвилинка Вв ши шн ом ан Виший поле полотняне —рушником барвистим стане. — Спишіть каліграфічно. — Поставте в кожному слові наголос. IV. Актуалізація опорних знань — А чи знаєте ви, що таке рушник і що він означає для українців? 1. Робота зі «Словниковою скарбничкою», ч. І. — В розділі «Етнокультурознавчий словник» знайдіть пояснення слова рушник. (Рушник — а.ч. Довгастий шматок декоративної тканини з вишиваним або тканим орнаментом. Використовується для оздоблення житла, в українських народних обрядах. Символ злагоди, любові, краси, подружньої вірності, щасливої долі; символ працьовитості; чистоти почуттів українців; високих естетичних смаків; лагідності; поетичності душ; гостинності; незрадливості; надії; побажання добра; прощання; захисту від злих сил. Символіка рушників прихована сивиною століть, зумовлена кольором, функціями у житті людини, вишивкою, семантикою руки, від назви якої і походить це слово. У фольклорі, літературі рушник символізує чистоту почуттів, глибоку любов, вірність тощо). 2. Виконання вправи 109, с. 48. — Прочитайте текст, правильно наголошуючи виділені слова. Спишіть перші два речення. В виділених словах позначте наголос. V. Узагальнення і систематизація знань 1. Виконання вправи 105, с. 47. — Прочитайте слова. Запам’ятайте, як вони наголошуються. — Запишіть спочатку слова з наголосом на першому складі, потім — на другому, далі — на третьому. 2. Ознайомлення з правилом на с. 47. 3. Робота зі словником. — Іноді ми не знаємо, як правильно наголосити те чи інше слово. Допоможуть нам у цьому словники: орфоепічний або орфографічний. — В «Словниковій скарбничці», II ч., в розділі «Словник орфоепічний» знайдіть, як правильно наголошувати слова, записані на дошці. Обабіч, остовпіти, польовий, урвище, люб'язний. (Учні можуть користуватися будь-яким іншим орфоепічним чи орфографічним словниками). 4. Вправи на усвідомлення важливості наголосу (усно). — Прочитайте слова, записані на дошці. Замок, дорога, музика, ступа. — Поставте в них наголоси. Складіть с кожним словом речення. — А тепер змініть в кожному слові наголос. Чи змінилося значення слів? Складіть тепер з ними речення. — Чи зрозуміли ви, наскільки важливим є наголос у слові? 5. Фізкультхвилинка. 6. Виконання вправи 106, с. 47. — Прочитайте виразно веснянку. — Спишіть перше речення. Яке воно? На що вказує знак оклику? Підкресліть звертання. — Позначте наголос в словах. 7. Робота в парах. Вправа 107, с. 47. — Утворіть слова, додавши потрібні букви. Запишіть, позначте наголос. (Взаємоперевірка виконаного). 9. Вправа 108, с. 48. — Прочитайте і відгадайте загадку. — Зробіть звуко-буквений аналіз слова-відгадки за поданим планом. VI. Підсумок уроку — Яке значення має наголос у слові? — Як називаються голосні звуки у складах? VII. Домашнє завдання. Вивчити правило на с. 47 — У вправі 110, с. 49, випишіть виділені слова, позначте в них наголос і підкресліть наголошені склади. | |
| |
Переглядів: 3140 | |
Збирання квітів різних видів місцевих рослин. Виготовлення квіткової абетки |
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка» |
Значення гарного й веселого настрою для збереження здоров'я |
Колективне збирання моделей машин. Спільна поетапна робота з моделювання тран... |
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку |
Всього коментарів: 0 | |