УРОК 83 Тема: Звуки і букви. Алфавіт. Робота з алфавітом та орфографічним словникомМета: Закріпити і поглибити знання учнів про звуки і букви, алфавіт; учити користуватись орфографічним словником; розвивати вміння розпізнавати звуки і букви, робити звуко-буквений аналіз слів; виховувати уважність, старанність. Обладнання: Таблиця «Алфавіт», «Словниковаскарбничка», Пчас-тина (уп. О. Ісаєнко) або орфографічний словник для кожного учня. Хід Уроку I. Організація класу до уроку II. Мотивація навчальної діяльності — Відгадайте загадку. З однієї ми родини Від Андрія до Ярини. Як по одному, самі, Ми буваємо німі, Хоч і маєм різні назви Й добре знаєте всіх нас ви, Певним станемо рядком — Заговоримо ладком. Ми — писемності основа, А без нас ніхто ні слова! Що то таке? (Д.Білоус) — Саме про алфавіт ми сьогодні і будемо говорити. — З чого складається алфавіт? (З букв). — А що позначають букви? (Звуки). — А які бувають звуки? (Голосні і приголосні). — Про них я хочу розповісти вам казку. Колись давно в одній чарівній країні жили звуки. Одні з них дуже любили співати. Ви, напевне, здогадались, що це були голосні? А інші любили сичати, дзижчати, пихкати, бубоніти, гарчати. Це були приголосні звуки. І все було б добре, та не було в цій країні ніякого закону, кожен робив, що йому заманеться. Іноді стояв такий гармидер, що хоч світ за очі тікай. Одного такого дня зібралися звуки на раду. Стали вони думати-гадати, як їм в країні лад дати. Голосні стали вихвалятися, що вони найкращі і найважливіші і тому повинні керувати країною. А приголосні, почувши це, розсердились, почали сичати і гарчати на голосні. Голосні злякались і втекли. Стали вони жити окремо. І приголосні начебто заспокоїлись, та от біда: ні ті, ні інші не змогли спілкуватися між собою. Хочуть щось сказати, а виходить нісенітниця якась. І вирішили тоді звуки помиритися. Приголосні написали голосним листа:«Д_в_й_т_ б_д_м_ др_ж_т_!». А голосні їм відповіли: «_а_а е _у_е_о у_и_и!». — Що вийшло, коли ці два листи об'єдналися? З того часу голосні і приголосні ніколи не сваряться. Вони придумали свої закони в країні і назвали це правилами. Записати ці правила їм допомогли букви. А найголовнішим правилом в країні став алфавіт. Всі букви в ньому стояли в певному порядку, кожна мала свою назву і позначала певний звук. — А тепер давайте роздивимося таблицю «Алфавіт». III. Основна частина уроку 1. Робота з таблицею «Алфавіт». — Пригадайте, як називаються букви в алфавіті? — Які з них позначають голосні звуки? — Які букви можуть позначати два звуки? — Яка буква не позначає звуку? Навіщо вона потрібна? — Скільки всього букв в алфавіті? — Послухайте вірш про алфавіт. У країні Алфавіт Повелося з давніх літ, Що живуть тут, мов сім'я, Букви всі — від А до Я. їх усіх є тридцять три, Тож увагу загостри: На письмі бо владу мають — Звуки мови позначають. Є ще дивний м'який знак, Він беззвучний, але так Приязно про інших дбає, М'якість й ніжність визначає ... Серед звуків — голосні, Милозвучні, мов пісні, Приголосних довгий ряд, Що у мові творять лад. Про все це нам треба знати, Щоби про письмо й вимову В нас знання були чудові. (Вірш взято з матеріалів посібника М. Лещенко та Н. Сулаєвої «Мистецька гра від А до Я» ). 2. Каліграфічна хвилинка. — Запишіть каліграфічно букви, що позначають на письмі голосні звуки. Аа Оо Ее и Іі Яя Єє Юю Яя 3. Робота з підручником. Вправа 77, с. 37. — Відгадайте загадку. — Запишіть каліграфічно слова-відгадки. — Якими звуками вони відрізняються? 4. Виконання вправи 78, с. 37. — До кожного слова додайте один звук на початку або в кінці так, щоб утворилось інше слово. Запишіть слова парами за зразком. 5. Самостійна робота за вправою 79, с. 37. (Перевірка виконаного). 6. Гра «Звуки і букви» (за вправою 80, с. 38). 7. Фізкультхвилинка. 8. Ознайомлення з орфографічним словником. — А чи знаєте ви, навіщо потрібен алфавіт? Що розміщують за алфавітом? — А ще за алфавітом розміщують слова в словниках. — Словник — це зібрання слів, розміщених в алфавітному порядку, з поясненням, тлумаченням чи перекладом на іншу мову. Саме слово словник з'явилося у нашій мові в кінці XVIII ст. Словники допомагають нам не тільки правильно писати слова, визначати їх значення, пояснювати походження слів, а й розширюють кругозір, дають різноманітну інформацію, розвивають культуру мовлення. Тому їх справедливо називають ще словниковими скарбницями. — Відкрийте зараз свої «Словникові скарбнички», II ч. Знайдіть в них розділ «Орфографічний словник». (Вчитель також може користуватися окремими виданнями орфографічних словників). — Орфографічні словники — найголовніші порадники кожної освіченої людини. В них ми можемо дізнатися про правопис і наголошення слів. Робота зі словником за вправою 84, с. 39. — Розгляньте орфографічний словник. Слова в ньому розміщені за алфавітом. Причому враховується не тільки перша буква в слові, а й усі наступні. — Знайдіть в словнику слова баранець, морквяний, хлоп'ячий,читання. — Випишіть із словника три слова (на вибір), які відповідають на питання що? 9. Самостійна робота. Вправа 85, с. 39. — Запишіть слова в алфавітному порядку. Позначте наголос. IV. Підсумок уроку — Що таке алфавіт? — Для чого він потрібен? — З якими словниками ознайомились на уроці? — Коли ми ними користуємося? V. Домашнє завдання. Вправа 83, с. 38 — Запишіть прізвища письменників в алфавітному порядку. Для сильніших учнів слід запропонувати вправу 87, с. 39. Вивчити алфавіт. | |
| |
Переглядів: 3330 | |
Лікарські рослини |
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення |
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка» |
«Колючий клубочок прибіг у садочок». Побудова текстів за поданим початком |
Охайність й особиста гігієна першокласників: як правильно вмиватися, купатис... |
Всього коментарів: 0 | |