УРОК № 11 Тема: Старі і нові слова в нашій мові. Вимова і написання слів шофер, телевізорМета: Дати уявлення про нові і старі слова в нашій мові; поглибити знання про слова, що нагадують про історичне минуле України; ознайомити з вимовою і написанням слів шофер, телевізор; розвивати вміння спостерігати за мовними явищами, удосконалювати каліграфічні вміння; виховувати гордість за Україну та українців. Обладнання: Ілюстрації із зображенням козацького стану, козаків, предметні малюнки. Хід Уроку I. Організація класу до уроку II. Каліграфічна хвилинка Ук їх ськ ці росіяни українці білоруси Мови росіян і українців мають багато спільного. III. Актуалізація опорних знань — Прочитайте записані слова. Поясніть їх значення. Усно складіть з цими словами речення. — Згадайте, про що ви дізнались на попередньому уроці? — Самостійно прочитайте текст вправи 56, с. 26 і спишіть останнє речення. — Виразно прочитайте висловлювання письменників про рідну мову. (Вправа 57). — Що означає слово скарб! — Як ви зрозуміли слова поета Павла Тичини? — Спишіть звернення Володимира Сосюри до нас. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Вступне слово вчителя. — Наша мова, як жива істота, постійно розвивається. Деякі речі і предмети виходять з ужитку, тому відмирають і слова, що називають їх. Але в нашому житті з'являються нові предмети і нові слова, що їх називають. Так, наприклад, ще 100 років тому не було ні телефонів, ні телевізорів, ні комп'ютерів, тож не було і слів, що позначають ці предмети. 2. Виконання вправи 58, с. 27. — Прочитайте слова і скажіть, які з них вам невідомі. — Про значення яких слів можна здогадатися? — Знайдіть слова, які ми вживаємо в сучасному житті. — Зверніть увагу на вимову і правопис слів шофер, телевізор. Запишіть ці слова в зошит і поділіть їх на склади. 3. Фізкультхвилинка. Облітав журавель Сто морів, сто земель, Облітав, обходив, Крила, ноги натрудив. Ми спитали журавля: — Де найкращая земля? Журавель відповідає: — Краще рідної — немає! (П. Воронько) 4. Інформація про запорізьких козаків. Інсценівка, попередньо підготовлена декількома учнями. Вчитель. Розкажіть-но, любі гості, Хто ви, й звідки ви прийшли. 1 козак. Це я — козак Богдан! У мене шапка і жупан. 2 козак. Є в мене самопал-рушниця І шабля, рідная сестриця! Отаман. Попід гору доріженька іде, Козаків цілий полк веде. Я, отаман, попереду йду, Козаченьків за собою веду. Вчитель. А скажіть таку нам річ. Що ви знаєте про Січ? 3 козак. Знайте завжди: славна Січ Ворогам ішла навстріч, Рідну землю захищала І народ наш прославляла. 1 козак. Рабства каламутну ніч Переборювала Січ. Козаків боялись зайди, Бо була в них сила правди. 2 козак. Запорізька Січ нам дорога, Вона, як мати, всім одна. Вчитель. Що говорить вам — «козак» Це крилате горде слово? Чом завжди буває так, Що світлішає від нього? Козаки — це вільні люди! Козаки — безстрашні всюди! Козаки — борці за волю! За народну добру долю. 1 козак. 2 козак. 3 козак. Всі. 5. Виконання вправи 59, с. 28. — Прочитайте текст. — Хто такі козаки? Що ви про них дізналися? — Чим займалися козаки? — Випишіть слова, які відповідають на питання що робили? V. Підсумок уроку — Що нового дізналися на уроці? — Про які старі слова довідались? — Які нові слова з'явилися в мові? — Хто такі козаки? — Правопис яких слів треба запам'ятати? VI. Домашнє завдання Вправа 60, с. 28. — Випишіть слова за зразком. — Підготуйте розповідь про те, які рослини вирощує ваша родина. | |
| |
Переглядів: 1977 | |
Уявлення про симетричну форму. Практична робота «Світ комах» |
Ліплення з пластиліну овочів і фруктів |
В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» В. Нестайко «Руденький» |
Дикі та свійські тварини |
Гори України |
Всього коментарів: 0 | |