УРОК № 9 Тема: Уявлення про мову як засіб людського спілкування. Знакова природа мови. Мова знаківМета: Формувати в учнів уявлення про роль мови в житті людини; розкрити деякі способи передачі інформації знаками; учити «читати» найпростіші умовні знаки; закріплювати каліграфічні навички письма; розвивати зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати спостережливість у сприйнятті навколишньої інформації. Обладнання: Зображення дорожніх та інших знаків, предметні малюнки. Хід Уроку I. Організація класу до уроку II. Робота за картками I рівень. Доповни речення словами, що відрізняються одним звуком. Запиши речення. У полі росте.... Урічці живе.... У миші є.... У берези біла.... На дереві зламана.... На дубі стрибала.... Слова для довідок:гілка, білка, нора, кора, мак, рак. II рівень. До слів першого рядка добери слова з другого рядка і запиши словосполучення. З одним із словосполучень склади речення. Прудка, солодкий, золота, весела. Пісня, осінь, білочка, чай. III рівень. Із слів кожного рядка склади і запиши речення, підкресли слова, в яких звуків більше, ніж букв. 1. Люблю, парку, гуляти, по, я. 2. Вирій, відлітають, у, восени, птахи. 3. Є, річок, в, багато, Україні. III. Каліграфічна хвилинка Мм мо м од мова мовлення народ Як нема без зірок небозводу, Як блакиті без сонця нема, Так і мови нема без народу, І народу без мови нема. (В. Забаштанський) IV. Повідомлення теми і мети уроку — Як ви розумієте ці слова? Чи може існувати мова без народу? Чому? — Сьогодні на уроці ми будемо говорити про значення мови в житті людини. V. Вивчення нового матеріалу 1. Вступна бесіда. — Навіщо людям потрібна мова? — Уявіть, що могло б статися, якби мови не стало? — Ось послухайте казку. 2. Лінгвістична казка М. Кальчук «Як зайчик навчився говорити». Жило собі зайченя. Ні з ким воно не розмовляло, тому що майже зовсім не знало слів. Стало сумно йому. Вирішило зайченя: «Подарую товаришу улюблену іграшку, а він нехай мені віддасть свої слова». Дивиться, аж тут біжить мишеня. Став просити зайчик у нього: «Я тобі подарую свою улюблену іграшку, а ти віддай мені всі слова, які ти знаєш». Мишеня, навіть не задумуючись, погодилось. Обмінялись вони бажаним. Мишеня обійняло іграшку, а зайченя раптом заговорило: «Дякую тобі, Мишко. До побачення. Щасливої тобі дороги». Мишеня все мовчало, лише обіймало іграшку. «Ой,— подумало зайченя,— а мишеня і не може мені сказати спасибі. Мені вже жаль його». Неподалік стояв журавлик і все це бачив. Тому він звернувся до зайчика: «Бачиш, що ти накоїв. А міг би піти у лісову школу і навчитись цих слів сам. Нехай мишеня теж говорило б».«Спасибі тобі, журавлику, за пораду. Я зараз так і зроблю»,— відповів зайчик. Побіг він до мишеняти і розказав, що йому приємно знати і промовляти українські слова, але він хоче, щоб і мишеня їх говорило, тому повертає всі слова йому і дарує іграшку. А сам зайчик піде у лісову школу навчатись українських слів. — Чому зайчик вирішив вивчати мову? — Про що не подумало мишеня? 3. Робота з підручником. — А чи завжди існувала мова? В дуже давні часи, коли люди жили у печерах, мови не було. Але людям потрібно було добувати їжу, домовлятися про полювання, будівництво житла. Так виникли окремі слова, що називали предмети, а потім і мова. — Прочитайте текст вправи 44, с. 22. — Пізніше люди навчились і писати, але писали вони не буквами, а знаками і малюнками. Розгляньте малюнки із вправи 45. Можливо, якісь зображення вам зрозумілі? — Щоб спілкуватись за допомогою малюнків, всі люди повинні знати, що вони позначають. 4. Гра «Поспілкуємося знаками». Діти по черзі позначають на дошці своїми знаками речення. Клас намагається відгадати його. — Зробіть висновок. Чому не завжди правильно можна зрозуміти те, що інший записав знаками? 5. Фізкультхвилинка. Раз, два — дерева, Три, чотири — вийшли звірі, П'ять, шість — пада лист, Сім, вісім — птахи в лісі. Дев'ять, десять — це сунички Підвели червоні личка. 6. Робота із знаками — малюнками. — Малюнки і знаки, зроблені в печерах, на кам'яних та глиняних табличках через тисячоліття донесли до нас інформацію про древні народи, поселення, їхню культуру. А деякі знаки люди використовують і зараз. — Розгляньте знаки із вправи 46. Що вони означають? — Погляньте на дошку, які з дорожніх знаків ви ще знаєте? — А які знаки ми використовуємо в математиці? Розгляньте ці знаки у вправі 47, с. 23. Прочитайте математичні вправи різними способами. 7. Письмове виконання вправи 48, с. 23. — Запишіть назви геометричних фігур. — Поділіть ці слова для переносу. — Зробіть звуко-буквений аналіз слова квадрат. VI. Підсумок уроку — Про що дізнались на сьогоднішньому уроці? — Для чого потрібна мова? — Якими знаками користуються люди? — Якими знаками ми користуємося, щоб записувати слова? (Буквами). VII. Домашнє завдання Вправа 49, с. 24. — До кожної звукової схеми в зошиті запишіть назву предмета, якому вона відповідає. За бажанням можете записати речення з одним із слів. | |
| |
Переглядів: 1762 | |
Охорона тварин |
А. Качан «Загадки», «Білі мухи налетіли». С. Жупани «Підкажи словечко». Г. Ма... |
В. Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово». В. Скомаровський «Пісенька». В.... |
А. Григорук «Той ще не музика, хто в дудку дме». Підсумок теми |
Екскурсія на пришкільну ділянку. Спостереження за осінніми змінами в живій і ... |
Всього коментарів: 0 | |