УРОК 15 Варіант З Тема. У переддень літніх канікул Мета: продовжити знайомство дітей із нормами поведінки в суспільстві, передбачити можливі ситуації на канікулах і вчити учнів правильно в них поводитися; розвивати вміння аналізувати пропоновані ситуації; виховувати чуйність, уважність, доброту, шанобливе ставлення до оточуючих, бажання, бути вихованим у життєвих ситуаціях. Обладнання: написи на дошці, пам’ятки, костюми Мальвіни та Бу-ратіно, малюнки, аудіозаписи співу пташок; вислови видатних людей: У людини повинно бути все прекрасне: і обличчя, і одяг, і душа, і думки. А.П.Чехов. Найбільша розкіш на світі — це розкіш людського спілкування. А.де Сент-Екзюпері ХІД УРОКУ І. Організаційний момент — Любі друзі! У кожного з вас є улюблена пора року. З якою порою року вам хочеться зустрітися найшвидше? (З літом!) Інсценізація вірша «Прихід літа» А хто з вас знає, діти, Чи скоро буде літо? Бурчить ведмідь в барлозі: — Вже іде десь на возі! їжак на те ведмедю: — Ні, на велосипеді! Кричать зайці вухаті: — Скоріш на самокаті! Присвиснув дрізд: — Та що там! На літаку з пілотом! — Брехня! — дирчить сорока, — У мене гостре око! Торік я літо в маї Угледіла в трамваї! — А то і ні! Бо зникло Воно до мотоцикла! — Але ж приїде нині На легковій машині! — Ні, в літа є коляска! — Коляска? То вже казка! Воно приплине скоро А човнику з мотором! — А літо йшло пішечки, Воно вже недалечко. І вкрились луки цвітом, Вітаючись із літом! (Ян Божехва) — Діти, а чому це вам там хочеться найшвидше зустрітися з літом? (Бо влітку — найдовші канікули!) Діти по черзі декламують вірш А. Костецького «Канікули». «Канікули! Канікули!» — Співає все навколо. Канікули, канікули, Канікули у школі! А що таке — канікули? Це літні дні барвисті, Це час, коли нам ніколи Хоча б на мить присісти, Бо треба мчати босими Навипередки з вітром, З густих лісів приносити Горіхів повні відра. Це час, коли за хлопцями Ми скучимо як ніколи! І нам страшенно схочеться Скоріше знов до школи! II. Мотивація навчальної діяльності — Ви вже, мабуть, здогадалися, що ми будемо говорити сьогодні про ваш літній відпочинок. Адже й під час канікул потрібно пам’ятати про етичні норми поведінки, спілкування, тобто про ввічливість; про увагу до старших; про чарівні слова; про чемність; про доброту і милосердя. Під час канікул ви побуваєте у лісі, на лузі, біля моря, в гостях, на екскурсіях, у храмах та музеях, та зрештою, просто вдома на вулицІ. І скрізь вам потрібно буде спілкуватися з людьми. Дома — з батьками, дідусем і бабусею, з братиками і сестричками, з сусідами; в магазині — з продавцями, незнайомими людьми; на вулиці — з перехожими, однолітками. І навіть спілкування з природою теж вимагає від нас певних знань і вмінь. Ми прагнемо спілкуватися, щоб порадитися з кимось, розв’язати наші проблеми, відчуваємо потребу бути комусь необхідним. Здавалося б, спілкування— це природна річ, якій не треба вчитися. Та інколи людям важко спілкуватися, особливо з дорослими. Для початку запам’ятайте: основою спілкування є доброзичливість та доброта. III. Оголошення теми та мети уроку — Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вчитися спілкуватися з однолітками і дорослими людьми. Поговоримо про поведінку дівчаток та хлопчиків, а також засвоїмо правила поводження в гостях, під час подорожей та екскурсій, які відбудуться влітку. А для цього здійснимо уявну мандрівку «Стежками літніх канікул». І допоможуть нам у цьому наші давні друзі — казкові персонажі Буратіно і Мальвіна (переодягнені вожаті-старшокласники). IV. Робота над новим матеріалом. — Людина знаходиться у постійному спілкуванні із знайомими і незнайомими людьми: в школі, на вулиці, в кіно, в бібліотеці, в магазині, в транспортІ. Поведінка однієї людини, привітно чи грубо сказане слово нерідко залишають в душі іншої людини слід на весь день. Часто гарний настрій у людини залежить від того, чи були з нею уважні, привітні, доброзичливІ. І як образливо буває від неуваги, грубого, злого слова. Входять Мальвіна і Буратіно, між ними зав’язується діалог. Мальвіна {привітно). Добрий день, діти! Буратіно {бурчить під ніс). Здрастьтє! Мальвіна. Що такий невеселий, Буратіно? Буратіно. Невеселий і все! Чого тобі від мене треба? Мальвіна {ображається). Чому ти мені так відповідаєш? Адже я хочу знати, що з тобою сталося, може, тобі треба допомога? Буратіно. А що я тобі такого сказав? Мальвіна. Нічого особливого, але ти так говориш, що неприємно навіть слухати. Буратіно. Ну от іще! Хто не хоче, хай зі мною не розмовляє! Мальвіна. Буратіно, що у тебе за тон? Буратіно. Звичайний! Я ж ні з ким не сварюсь! Мальвіна. Я помітила, що ти часто так говориш не тільки з товаришами, а навіть з татом Карло! Буратіно. Подумаєш! Може, я інколи й розмовляю трохи голосно чи грубо, зате я хороший друг, веселий, навіть допомагаю, люблю розвеселити. Тільки дехто не розуміє моїх жартів. Ось, наприклад, вчора ми з П’єро йшли берегом річки. П’єро спілкувався та як плюхнеться у воду. Я, звісно, засміявся і запитав його: «Ну, як пройшла посадка?» А він образився і пішов. А що поганого я йому сказав? Мальвіна {звертаючись до дітей). Діти, поясніть Буратіно, чому образився П’єро. Чому йому був неприємний «жарт» Буратіно? {Діти висловлюють свою думку.) Буратіно. А хіба я один так розмовляю і жартую? Я вчусь у дітей. Вони й самі так говорять. Є такі, котрі навіть називають один одного грубими словами, дражнять. Давайте не будемо думати, хто гірше поводиться, а просто станемо кращими. Добре я придумав, Мальвіно? Мальвіна. Дуже добре, Буратіно! Потрібно завжди пам’ятати, що від доброго слова у людей стає тепліше на серці, а від злого дружба може зруйнуватись. Учитель. Так. Шановна Мальвіно. І на основі цих слів ми можемо допомогти учням створити правила для хлопчиків і дівчаток, які стануть запорукою їхньої дружби. Я сподіваюсь, що дотримуючись цих правил, ви гарно відпочинете і ще більше зміцните вашу дружбу. Правила для хлопчиків • Не ображати дівчаток і не глузувати з них. • Поступатися дівчаткам місцем. • Допомагати нести важкі речі. • Заступатися за дівчаток не дозволяти їх кривдити. • Робити дівчаткам гарні компліменти Правила для дівчаток • Не обзивати хлопців. • Обговорювати з хлопцями прочитані книжки. • Допомагати хлопцям прибирати робоче місце. • Прости в хлопців допомоги. • Радіти за гарні вчинки хлопців Правила поведінки в гостях Мальвіна. Влітку вам не раз трапиться побувати гостях. Запам’ятайте, є правила для господарів і гостей. Уявіть, що надходить ваш день народження чи будь-яке свято, і ви чекаєте гостей. Потрібно все робити так, щоб гостям було не гірше, як дома. Давайте розкажемо і покажемо, що потрібно робити. (Діти розігрують ситуацію «Гості».) • Перш за все гостеві необхідно допомогти зняти верхній одяг і взуття. • Потім — провести у кімнату. (В двері першими проходять гості.) • Далі потрібно запропонувати гостеві сісти на зручне місце в кімнаті. • Поки не сіли за стіл, спробуйте розважити своїх гостей: покажіть свої найкращі книги, іграшки, увімкніть музику, пограйте в спокійні ігри тощо. Буратіно. А якщо ви самі прийшли в гості? Яких саме правил необхідно дотримуватися гостеві? Не знаєте? Я вам допоможу! (Читає вірш В.Тименко «У гостях».) Якщо в друга іменини, Ти не гай ані хвилини. Завітай до нього вранці, Вмикни музику для танців, Ще й пісні горлай щосили, Щоб скоріше стіл накрили. Подарунок лишай вдома — Треба він тобі самому. Торт хапай двома руками, їж великими шматками. Після торту руку жирну Витри краєм скатертини. А коли вікно є поруч, Витри руки краєм штори. А коли ступнеш на ґанок, Скажи: «Стіл був препоганий!» Стане соромно родині, Особливо господині. І тоді матуся вдруге Іменини зробить другу. За один обід не варто Подарунок віддавати Загрібай цукерки в жмені І ховай їх у кишені. — Чи можна погодитися з такими порадами? Чому? — Яких помилок необхідно уникати, коли ви прийшли в гості? V. Робота над прислів’ями (на дошці) • Не дім господаря красить, а господар — дім. • Слова щирого вітання дорожчі за частування. • В чужому домі будь привітливий, а не примітливий. Буратіно. Я дуже люблю гостей. Особливо — подарунки! Мальвіна. А чи вмієш ти робити подарунки? Найпростіші правила • Задоволення від подарунку має отримати в першу чергу той кому дарують а не навпаки. • Подарунок має бути простим і недорогим він може бути зроблений своїми руками. • Дарують тільки те що самому подобається. • Ніколи не дарують те що ви самі отримали у подарунок. • Необхідно дарувати із добрими почуттями Буратіно. А ще я люблю сам ходити в гостІ. Особливо, коли гарно пригощають! Мальвіна. Отже, ти вмієш поводитися за столом? А ви, діти, вмієте? (Розігрується сценка поводження за столом між Буратіно та Маль-віною.) Пам’ятка поведінки за столом • Перед вживанням їжі бажають один одному «Смачного!» • Сидять за столом прямо. Лікті на стіл не кладуть. • Пережовують їжу тихо без зайвих звуків. • Якщо потрібно розрізати якусь страву то виделка має бути в лівій руці а ніж — у правій. • Хліб беруть рукою відламують маленькими шматочками. • Не можна брати їжу із загальних тарілок своєю виделкою. • Коли закінчили їсти то виделку ніж і ложку покладіть на тарілку. • Не розгойдуйтеся на стільці не крутіться за столом. Мийте руки до і після їди. Коли поїли — подякуйте. • Не забувайте сказати що все було дуже смачно Фізкультхвилинка У транспорті Учитель. Діти, подорожуючи під час літніх канікул, вам доведеться не раз користуватися громадським транспортом. Чи знаєте ви, як поводитися в ньому? (Відповіді дітей. На їх основі складаємо пам’ятку.) Правила поведінки в транспорті • Заходьте в транспорт неквапливо. • Не штовхайте інших пасажирів. • Не забудьте купити квиток. • Жінкам із маленькими дітьми людям похилого віку дівчаткам необхідно поступитися місцем. • Якщо вам необхідно вийти попросіть ввічливо пропустити вас вперед. • Якщо випадково когось штовхнули то вибачтеся У музеї — Збагатити духовний світ, поповнити знання ви можете в музеї. У великих містах музеїв багато. Важливо вміти розповісти, що ви там бачили, що припало до душІ. Як правило, у музеї проводять екскурсії. Тож ви уважно слухайте, що розповідає екскурсовод. Ходіть тихенько, не човгайте ногами. Можливо, вам захочеться щось запитати в екскурсовода? Як почнете своє речення? «Живий» фільм «У музеї» розігрують діти. 1 серія «Дорога до музею». Шикування, культпохід у музей. (Один учень вибігає з колони, двоє голосно розмовляють.) 2 серія «Каса». Діти в черзі стоять, купують квитки. (Один хлопчик намагається купити квиток без черги.) З серія «У музеї». Розповідь екскурсовода. Уважне і неуважне слухання; доторкання до картин руками. У храмі Учитель. Під час канікул будуть релігійні свята. Які саме? (Діти відповідають.) — У такі свята ви з батьками, бабусями підете до храму (церкви). Чи знаєте ви, як там необхідно поводитися? (Діти висловлюються.) На природі Мальвіна. Буратіно, а чи любиш ти відпочивати на природі? Буратіно. Ну, звичайно! Особливо я люблю купатися в морі або в річцІ. Я дуже гарно плаваю! Мальвіна. То, мабуть, ти і поводитися на природі вмієш? Буратіно. Що, і тут правила? Ну, вже ні! Набридли мені повчання! Мальвіна. Як тобі не соромно, Буратіно! А ось малята знають, як поводитися, щоб не турбувати природу, не завдавати їй шкоди. (Діти розповідають правила поводження у природІ. Читають вірш.) Йтиму садом, полем, чи лугом, Буду я природі вірним другом. Не столочу навіть і трави, Я скажу їй: — Зеленій, живи! Коли лісом буду я йти, Теж посію зерна доброти. Побажаю дереву і пташці, Щоб віки вони жили у мирі й щасті! (С. Жупанин) Учитель. А хто ж це до нас прилетів? Синичка! А в дзьобику в неї якийсь листок. Подивимось! (На дошці прикріплює зображення Синички і листок — «Кодекс поведінки у природі». Цей листок не простий, а намальований.) (Кожний малюнок перекреслений.) Буратіно знаходить касету. — Послухаймо, що тут записано! (Діти слухають спів солов’я, зозулі тощо.) — Закрийте очі та уявіть, що ви у лісі... VI. Підсумок уроку — Що нового ви дізналися на уроці? — Про що повинні ми пам’ятати, готуючись до літніх канікул? — Отже, давайте будемо пам’ятати, що ми в цьому світі не одні, і що настрій — наш та інших людей, залежить від нас самих. Закінчимо наш урок такими словами: У людини все має бути прекрасне: і обличчя, і одяг, і душа, і думки. Я вам бажаю, щоб обличчя ваші були осяяні доброю усмішкою, думки спрямовані на добрі справи, а душа, щоб ніколи не зачерствіла до рідних і до чужих людей, які чекають від вас доброти. Щасливих вам літніх канікул! VII. Домашнє завдання Написати коротенький план-мрію «Як я хочу провести літні канікули». | |
| |
Переглядів: 2426 | |
Пластичні матеріали, їх властивості і призначення |
Запитання до природи. Звідки береться олія? |
Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність |
Поводження з незнайомими людьми у під'їзді, на вулиці |
Передавання просторового явища способом загороджування в зображенні архітекту... |
Всього коментарів: 0 | |