💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Про доброту і милосердя. Ніхто не має права ображати людину

УРОК 22, 23

(90 ХВИЛИН — ПАРНІ УРОКИ)

Тема. Про доброту і милосердя. Ніхто не має права ображати людину

Мета: з'ясувати зміст понять добрий, милосердний, співчутливий; формувати правильне ціннісне ставлення до життя як свого, так і чужого, чуйність до всього живого в природі; розвивати активне мислення, зв'язне мовлення, спостережливість, прагнення до знань; поглиблювати знання про природу; виховувати шанобливе ставлення до всього живого.

Обладнання: малюнки їжачка, білочки, мурашок, слона, голуба, дельфіна, гусей; картина «Дивосвіт»: сонце, ліс, тварини у лісі, криниця, птахи і люди (таку картину може намалювати вчитель малювання); грамзаписи пісень: «Одна калина», «Зелений світ», тихої музики «Молитва»; плакат «Кодекс милосердя»:

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Підбиття підсумків спостереження за погодою, природою.

Доповідають учні-прогностики: Як змінилась погода? Чому? Що незвичайного помітили в природі?

III. Ознайомлення з темою, метою уроку

1. Слово вчителя.

— Зверніть увагу на красу навколо нас (Картина «Дивосвіт»). Наше завдання зберегти і примножити її. З чого починається милосердя? З оцінки суті життя.

Життя — це незбагненний феномен, найдорожчий дар. Відібрати життя або ж не дати можливості йому повноцінно розвиватися — це найтяжчий гріх.

— Нашим гостем є колишній випускник цієї школи, а нині дбайливий господар (ім'я та по батькові) у нашому місті. Завдяки йому в останні роки люди розчистили русло річки...

Гість. Всім відомо, що природа на Землі сформувалася до появи людини. Люди, щоб не вмерти з голоду, навчилися вирощувати хліб і розводити домашніх тварин. Пізніше, щоб зробити своє життя багатшим і зручним, люди стали змінювати природу, розпочався технічний прогрес, який спричинив забруднення довкілля.

Нині проблемою всього людства є «екологічні» захворювання природи. Природа Землі схожа на організм людини, тільки дуже великий. Як кровоносна система живить усі клітини людського організму, так криниці, ріки і моря несуть воду та поживні речовини до всього живого на планеті. Сьогодні хвилювання людей небезпідставні, бо Земля захворіла з нашої вини.

І обов'язок кожного з нас — вилікувати Землю, повернути їй колишню красу, зберегти для нащадків.

Я ще з школи пам'ятаю вірш Петра Грецького «Криниця».

Просто людина

У жаркому сухому степу криниця. Біля криниці хата. В ній живуть дід з онуком. Біля криниці на довгій крупкій вірьовці відро. їдуть люди, повертають до криниці, п'ють воду, дякують дідові.

Одного разу відро відірвалось і впало в глибоку криницю. Не було у діда другого відра. Нічим води дістати і напитись.

На другий день вранці під'їхав до криниці мужик, у возі під соломою у нього було відро. Подорожній подивився на криницю, оглянувся на діда з онуком і поїхав.

— Що це за людина? — запитав онук.

— Це не людина,— відповів дід.

Опівдні проїжджав мимо дідової хати другий господар. Він дістав із-під соломи відро, прив'язав до вірьовки, дістав води, напився сам, дав напитися дідові і внуку. Вилив воду в сухий пісок, сховав відро в солому і поїхав.

— А це що за людина? — запитав діда внук.

— Це ще не людина,— сказав дід.

Увечері зупинився біля дідової хати третій подорожній. Він дістав відро, прив'язав до вірьовки, напився, подякував і поїхав, а відро залишив.

— А що це за людина? — знову запитав онук.

— Це просто людина,— відповів дід.

Щоб метелик не наколовся

Дівчинка Зоя гуляла в саду. Вона підійшла до акації. На акації гострі-прегострі колючки.

Над акацією літає барвистий метелик.

— Ой, як же йому не страшно літати!

Налетить на колючку — що ж тоді буде?

Підійшла Зоя до акації. Зломила одну колючку, другу, третю.

Мама побачила й питає:

— Що ти робиш, Зою? Навіщо колючки зламуєш?

— Щоб метелик не наколовся,— відповіла Зоя.

2. Відгадування загадок.

— Уявімо, що ми в лісі (сидять за партами). Нас зустрічають мешканці лісу, а які саме — відгадайте загадки.

1. Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і незлий,

Вдень ховається. Вночі

йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок, як він зветься?

2. Ой, яка ж вона гарненька,

Пишнохвоста і руденька

Не звірятко — просто диво

Невгамовне, пустотливе

Вгору-вниз, на гілку, з гілки.

Хто це буде, діти?

(Виходять діти з малюнками їжачка, білочки в руках.)

1) їжачок — невелика тваринка. Замість хутра спина в нього вкрита міцними колючими голками. Їх у нього від 6 до 8 тисяч. Вони захищають звірятка від ворогів. Це нічна тварина. Вдень він спить, а вночі виходить на пошуки їжі. Живиться комахами, червами, слизняками. У нього добрий нюх, а зір і слух погано розвинені.

Іноді люди приручають їжаків. Але в приміщенні їм погано, навіть якщо годувати і дбати про них.

Тож нехай собі живуть там, де їм визначено природою!

2) Білка — справжній повітряний акробат. Завдяки чіпким кігтикам вона легко пересувається по деревах. Спритно перестрибувати з дерева на дерево білці також допомагає довгий пухнастий хвіст. Все своє життя білка проводить на деревах, лише в пошуках їжі іноді спускається на землю. Живиться білка насінням хвойних дерев, жолудями, горіхами, грибами, яблуками. Поїдає комах, їсть яйця та пташенят.

Білка — цінний хутровий звір. їх в Україні мало.

Тому білок треба охороняти.

3. Гра.

Уявіть себе будь-якою тваринкою: імітуйте їх рухи.

А я з помічниками постараюсь відгадати (звучить музика).

4. Фізкультхвилинка (оплески).

Раз, два — дерева,

Три, чотири — вийшли звірі,

П'ять, шість — пада лист,

Сім, вісім — птахи в лісі

Дев'ять, десять — це сунички підвели червоні личка.

IV. Узагальнення та закріплення знань

Все в природі для чогось потрібне, все є особливим, своєрідним — створеним розумно, гармонійно.

1. Самостійна робота (10 хвилин).

В конверті, який лежить на партах, завдання для роботи поодинці, вдвох, втрьох чи учотирьох.

1) Завдання для трьох: казки В. Сухомлинського — скласти діалог двох і автора.

2) Робота для двох: яка це пташка? (у вчителя на столі малюнок пташки, але не розфарбований, а у дітей —розфарбовані 4 частинки з питаннями: треба відповісти на питання і відповідно прикріпити:

а) я — зимуюча пташка, у мене надзвичайно крупкі лапки;

б) міцний, товстий дзьоб;

в) пір'ячко різнокольорове;

г) на голівці чорненька шапочка).

3) Скласти казочку про вислів (одному) «Добре слово і кішці приємне».

4) Четверо готують цікаве повідомлення:

2. Цікавинки:

Пам'ятники тваринам

— гусям у Римі за те, що колись врятували місто від ворога, зчинивши галас;

— голубу в Парижі за те, що приніс звістку про аварію англійського підводного човна;

— слону в Кенії на знак поваги до доброго, надійного, працелюбного помічника людини;

— дельфіну в СІЛА за відмінне виконання обов'язків зв'язківця між глибоководною і наземною станціями.

«Тварини-метеорологи»

— якщо кіт шкребе кігтями підлогу — буде вітер, а коли кіт згортається клубочком, ховаючи мордочку,— буде мороз;

— собака риє землю — на дощ, коли качається на землі — буде дощ, сніг;

— павук сидить всередині павутини — на дощ, виходить з гнізда і плете нову павутину — на гарну погоду;

— мурашки кидають мурашники і йдуть геть — буде повінь.

V. Підсумок уроку

— Як ви розумієте вислів «Я є життя серед життів, які хочуть жити»?

Отже, урок пройшов недаремно. Бажаю вам завжди пишатись тим, що ви — Людина. А де Людина там найвище, найскладніше почуття Любов.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (24.10.2013)
Переглядів: 2253 | Рейтинг: 0.0/0
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі...
Різноманітність тварин. Що дають тварини людям
Практична робота: моделювання ситуацій спілкування про небезпеку за телефонам...
Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна пі...
«Грамотний-видющий і на все тямущий»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]