УРОК 22, 23 (90 ХВИЛИН — ПАРНІ УРОКИ) Тема. Про доброту і милосердя. Ніхто не має права ображати людинуМета: з'ясувати зміст понять добрий, милосердний, співчутливий; формувати правильне ціннісне ставлення до життя як свого, так і чужого, чуйність до всього живого в природі; розвивати активне мислення, зв'язне мовлення, спостережливість, прагнення до знань; поглиблювати знання про природу; виховувати шанобливе ставлення до всього живого. Обладнання: малюнки їжачка, білочки, мурашок, слона, голуба, дельфіна, гусей; картина «Дивосвіт»: сонце, ліс, тварини у лісі, криниця, птахи і люди (таку картину може намалювати вчитель малювання); грамзаписи пісень: «Одна калина», «Зелений світ», тихої музики «Молитва»; плакат «Кодекс милосердя»: Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Підбиття підсумків спостереження за погодою, природою. Доповідають учні-прогностики: Як змінилась погода? Чому? Що незвичайного помітили в природі? III. Ознайомлення з темою, метою уроку 1. Слово вчителя. — Зверніть увагу на красу навколо нас (Картина «Дивосвіт»). Наше завдання зберегти і примножити її. З чого починається милосердя? З оцінки суті життя. Життя — це незбагненний феномен, найдорожчий дар. Відібрати життя або ж не дати можливості йому повноцінно розвиватися — це найтяжчий гріх. — Нашим гостем є колишній випускник цієї школи, а нині дбайливий господар (ім'я та по батькові) у нашому місті. Завдяки йому в останні роки люди розчистили русло річки... Гість. Всім відомо, що природа на Землі сформувалася до появи людини. Люди, щоб не вмерти з голоду, навчилися вирощувати хліб і розводити домашніх тварин. Пізніше, щоб зробити своє життя багатшим і зручним, люди стали змінювати природу, розпочався технічний прогрес, який спричинив забруднення довкілля. Нині проблемою всього людства є «екологічні» захворювання природи. Природа Землі схожа на організм людини, тільки дуже великий. Як кровоносна система живить усі клітини людського організму, так криниці, ріки і моря несуть воду та поживні речовини до всього живого на планеті. Сьогодні хвилювання людей небезпідставні, бо Земля захворіла з нашої вини. І обов'язок кожного з нас — вилікувати Землю, повернути їй колишню красу, зберегти для нащадків. Я ще з школи пам'ятаю вірш Петра Грецького «Криниця». Просто людина У жаркому сухому степу криниця. Біля криниці хата. В ній живуть дід з онуком. Біля криниці на довгій крупкій вірьовці відро. їдуть люди, повертають до криниці, п'ють воду, дякують дідові. Одного разу відро відірвалось і впало в глибоку криницю. Не було у діда другого відра. Нічим води дістати і напитись. На другий день вранці під'їхав до криниці мужик, у возі під соломою у нього було відро. Подорожній подивився на криницю, оглянувся на діда з онуком і поїхав. — Що це за людина? — запитав онук. — Це не людина,— відповів дід. Опівдні проїжджав мимо дідової хати другий господар. Він дістав із-під соломи відро, прив'язав до вірьовки, дістав води, напився сам, дав напитися дідові і внуку. Вилив воду в сухий пісок, сховав відро в солому і поїхав. — А це що за людина? — запитав діда внук. — Це ще не людина,— сказав дід. Увечері зупинився біля дідової хати третій подорожній. Він дістав відро, прив'язав до вірьовки, напився, подякував і поїхав, а відро залишив. — А що це за людина? — знову запитав онук. — Це просто людина,— відповів дід. Щоб метелик не наколовся Дівчинка Зоя гуляла в саду. Вона підійшла до акації. На акації гострі-прегострі колючки. Над акацією літає барвистий метелик. — Ой, як же йому не страшно літати! Налетить на колючку — що ж тоді буде? Підійшла Зоя до акації. Зломила одну колючку, другу, третю. Мама побачила й питає: — Що ти робиш, Зою? Навіщо колючки зламуєш? — Щоб метелик не наколовся,— відповіла Зоя. 2. Відгадування загадок. — Уявімо, що ми в лісі (сидять за партами). Нас зустрічають мешканці лісу, а які саме — відгадайте загадки. 1. Гостроносий і малий, Сірий, тихий і незлий, Вдень ховається. Вночі йде шукать собі харчі. Весь із тонких голочок, як він зветься? 2. Ой, яка ж вона гарненька, Пишнохвоста і руденька Не звірятко — просто диво Невгамовне, пустотливе Вгору-вниз, на гілку, з гілки. Хто це буде, діти? (Виходять діти з малюнками їжачка, білочки в руках.) 1) їжачок — невелика тваринка. Замість хутра спина в нього вкрита міцними колючими голками. Їх у нього від 6 до 8 тисяч. Вони захищають звірятка від ворогів. Це нічна тварина. Вдень він спить, а вночі виходить на пошуки їжі. Живиться комахами, червами, слизняками. У нього добрий нюх, а зір і слух погано розвинені. Іноді люди приручають їжаків. Але в приміщенні їм погано, навіть якщо годувати і дбати про них. Тож нехай собі живуть там, де їм визначено природою! 2) Білка — справжній повітряний акробат. Завдяки чіпким кігтикам вона легко пересувається по деревах. Спритно перестрибувати з дерева на дерево білці також допомагає довгий пухнастий хвіст. Все своє життя білка проводить на деревах, лише в пошуках їжі іноді спускається на землю. Живиться білка насінням хвойних дерев, жолудями, горіхами, грибами, яблуками. Поїдає комах, їсть яйця та пташенят. Білка — цінний хутровий звір. їх в Україні мало. Тому білок треба охороняти. 3. Гра. Уявіть себе будь-якою тваринкою: імітуйте їх рухи. А я з помічниками постараюсь відгадати (звучить музика). 4. Фізкультхвилинка (оплески). Раз, два — дерева, Три, чотири — вийшли звірі, П'ять, шість — пада лист, Сім, вісім — птахи в лісі Дев'ять, десять — це сунички підвели червоні личка. IV. Узагальнення та закріплення знань Все в природі для чогось потрібне, все є особливим, своєрідним — створеним розумно, гармонійно. 1. Самостійна робота (10 хвилин). В конверті, який лежить на партах, завдання для роботи поодинці, вдвох, втрьох чи учотирьох. 1) Завдання для трьох: казки В. Сухомлинського — скласти діалог двох і автора. 2) Робота для двох: яка це пташка? (у вчителя на столі малюнок пташки, але не розфарбований, а у дітей —розфарбовані 4 частинки з питаннями: треба відповісти на питання і відповідно прикріпити: а) я — зимуюча пташка, у мене надзвичайно крупкі лапки; б) міцний, товстий дзьоб; в) пір'ячко різнокольорове; г) на голівці чорненька шапочка). 3) Скласти казочку про вислів (одному) «Добре слово і кішці приємне». 4) Четверо готують цікаве повідомлення: 2. Цікавинки: Пам'ятники тваринам — гусям у Римі за те, що колись врятували місто від ворога, зчинивши галас; — голубу в Парижі за те, що приніс звістку про аварію англійського підводного човна; — слону в Кенії на знак поваги до доброго, надійного, працелюбного помічника людини; — дельфіну в СІЛА за відмінне виконання обов'язків зв'язківця між глибоководною і наземною станціями. «Тварини-метеорологи» — якщо кіт шкребе кігтями підлогу — буде вітер, а коли кіт згортається клубочком, ховаючи мордочку,— буде мороз; — собака риє землю — на дощ, коли качається на землі — буде дощ, сніг; — павук сидить всередині павутини — на дощ, виходить з гнізда і плете нову павутину — на гарну погоду; — мурашки кидають мурашники і йдуть геть — буде повінь. V. Підсумок уроку — Як ви розумієте вислів «Я є життя серед життів, які хочуть жити»? Отже, урок пройшов недаремно. Бажаю вам завжди пишатись тим, що ви — Людина. А де Людина там найвище, найскладніше почуття Любов. | |
| |
Переглядів: 2253 | |
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі... |
Різноманітність тварин. Що дають тварини людям |
Практична робота: моделювання ситуацій спілкування про небезпеку за телефонам... |
Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна пі... |
«Грамотний-видющий і на все тямущий» |
Всього коментарів: 0 | |