УРОК 8 Тема. Два уроки поспіль. У царстві рослинМета: ознайомити дітей з розмаїттям рослин; формувати поняття «дерева», «кущі», «трав'янистірослини», «органирослин»; ознайомити з функціональним призначенням органів рослин; розвивати спостережливість, вміння перевіряти народні прикмети; виховувати бережне ставлення до природи. Обладнання: схематичний малюнок «Органи рослини»; малюнки різних рослин: дерево, кущ, трава, на яких є не тільки листя, а і квіти, плоди, насіння; малюнки рослин у різні пори року; виставка малюнків на тему «Я вранці Сонце радо зустрічаю»; листочки різних рослин і різного забарвлення, гілочки сосни. I УРОК Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань 1. Підсумок фенологічних спостережень. — Яка зараз пора року? Який місяць? Який стан неба? Тепло сьогодні чи холодно? Чи були опади? Чи є вітер? Діти II групи розповідають, яка погода переважала протягом тижня; прогностик, що цікавого він помітив у природі. 2. Перевірка домашнього завдання. III. Ознайомлення з темою та метою уроку — Сьогоднішня тема цікава і знати її необхідно кожному. Про що ми будемо говорити, читати, що будемо вшановувати підкаже вам оформлення дошки і зміст віршів, які прочитають 3 учні. Отже, тема «У царстві рослин». Для чого Бог створив рослини? Так, для людей, для тварин, для краси. І тому треба добре знати все про ці незвичайні, загадкові, прекрасні частинки живої природи. IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу — Діти, будьмо дослідниками. Зверніть увагу на малюнки: які рослини трапляються у природі? Назвіть, які ви знаєте. Придивіться, що є спільного у всіх рослин (записати на дошці): корінь, листок, стебла, квітка, плід, насіння — це органи рослини. А може, у якихось рослин чогось немає? (У хвойних немає квіток і плоди у вигляді шишок.) — Чим відрізняються рослини на малюнках? (Стеблом.) Отже, в природі всі рослини об'єднуються в 3 групи: дерева, кущі, трави. — Що характерне для дерев, кущів, трав'янистих рослин? Які стебла? 1. Фізкультхвилинка (2рази). 2. Наукові дослідження. Назвіть органи у рослин. Кожен орган виконує певну роботу, надзвичайно важливу для всієї рослини. — Це кімнатна рослина — пеларгонія (калачик). Пам'ятаєте, одного дня чомусь листочки квітки пов'яли. Чому? Тому що не полили. Але поливаємо землю. А до чого тут листочки? (Корінь бере воду і «подає» по стеблу листкам, квітам.) Чи тільки воду «подає» корінь? (Ще поживні речовини.) Чули такий вислів — «підкормити» рослину, тобто: в ґрунт добавити поживних речовин. V. Узагальнення та систематизація знань 1. Робота в парах. — Слухаємо відповіді на питання: Які умови необхідні рослинам для життя (малюнок підкаже).
II УРОК 3. Наукові дослідження. — Яка пора року настала? В народі кажуть: «Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку». Погляньте на малюнок і скажіть, які листочки з яких дерев зображені на ньому? (Картка С-1, № 6, № 11). В які кольори забарвлені ці листочки? Це найпоширеніші кольори осені. А чому восени листочки змінюють колір? Зелений колір листю надає хлорофіл. Влітку хлорофілових зерен утворюється багато, а восени тепла і світла менше, тому і хлорофілу утворюється менше. Крім хлорофілу, в листях є речовини жовті, червоні, жовтогарячі. Це дуже красиво. Помилуйтеся лісом (С-1, № 11). Жовтень Подивись: на видноколі мов змінились ліси. Хто це їх у жовтий колір так барвисто прикрасив. Ось край річки — жовті клени і берези золоті. Ялинки лише зелені залишилися в самоті, І пишаються дерева золотим своїм вбранням: Це якийсь маляр, напевно, догодити хоче нам. А маляр цей — місяць Жовтень: у ведерцях чарівних Жовту фарбу перебовтав і розбризкує по них. (Н. Забіла ) 1. — Яку ж функцію виконують листочки? Взимку рослини сплять, не ростуть; вони живі, але не ростуть. Чому? (холодно, мало світла, немає листочків, і рослина не росте). Отже, листочками рослина дихає, росте. — Для чого цвітуть дерева та інші рослини? — Де знаходиться насіння? — Якщо насіння впало в ґрунт, то що з ним станеться? — Чому у одних рослин квіти яскраві і запашні, а в інших — ні? (наприклад: мак, гарбуз, жито, кукурудза. Рослини приманюють бджілок, метеликів, комах для запилення, тільки тоді буде плід. А у жита, пшениці пилок розноситься вітром. — Зверніть увагу, майже всі плоди мають крильця, за допомогою яких їх розсіває вітер. — А ось плоди горобини, калини, бузини. Такі плоди поїдають птахи. Це насіння має тверду оболонку (показує) і, проходячи через систему травлення птаха, не втрачає свого вигляду і якості. — Які вічнозелені рослини ви знаєте? У сосни, ялини листочки у вигляді голочок (демонструє), вони дуже вузенькі, голчасті і називаються хвоєю. Чому голки-хвоя не опадають восени? (хвоя теж восени опадає, але потроху, не вся одразу, тримається хвоя на дереві 2-5 років. Голки вузенькі, вкриті воском і тому потребують значно менше води, бо повільно випаровують її). То чому сосну і ялину ми називаємо вічнозеленими? 4. Гра «Знайди потрібну рослину». Вчитель показує листочок, діти називають дерево. 5. Фізкультхвилинка. 6. Робота в зошитах. Доведіть, що дуб — дерево, ліщина — кущ, кульбаба — трав'яниста рослина. Додаткові завдання: I. Назвіть рослини, листя і коренеплоди яких вживаються в їжу. II. Як можна розмножувати рослини? III. Чому рослини — частина живої природи? IV. Що роблять рослини взимку? Чому? V. Що спільного у всіх рослин? V. Домашнє завдання Доберіть одну загадку чи одне прислів'я про рослину. Намалюйте цю рослину чи знайдіть малюнок. VI. Підсумок уроку Додаток Алгоритм роботи у групах 1. Роздивитись уважно малюнки. 2. Розподілити ролі у групі: хто хоче читає, хто пише. 3. Прочитати завдання. Кожен висловлює свою думку. 4. Посперечатись, довести і записати правильну відповідь. 5. Дотримуватись правил роботи в групі: — уважно і спокійно вислуховувати один одного; — обов'язково висловлюється кожен член групи; — спокійно радитися, користуючись підручником, робочим зошитом; — працювати тихо, поважаючи один одного. | |
| |
Переглядів: 2194 | |
Весняні свята. Мамин день |
Ліплення з пластиліну. Властивості пластиліну. Інструменти та пристосування д... |
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення ялинкових прикрас. Новорічна гірлянда |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 10 |
Конструювання зі смужок паперу. Конструювання виробів зі смужок паперу |
Всього коментарів: 0 | |