УРОК 23 Є у нас одна-єдина Батьківщина — Україна. Тема. А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «Дідова колиска».Мета: дати школярам образне уявлення про життя в нашій країні, про її природу, про працю людей; розвивати навички читання і мовлення, працювати над образними словами; виховувати любов до Батьківщини, почуття гордості за неї. Обладнання: малюнки-ілюстрації про Україну, картинки зі словами, малюнок колиски. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Артикуляційні вправи. 1) Гра «Так чи не так». Кожен з вас звичайно, знає, Хто під хмарами літає, Тож швиденько говоріть: Хто летить, хто не летить. Так! Не так! Летить, летить літак? Летить, летить їжак? Летить, летить шпак? Летить, летить мак? Летить, летить гусак? Летить, летить слимак? Летить, летить лисиця? Летить, летить синиця? Летить, летить спідниця? Летить, летить сова? 2) Скоромовка. Пішли рясні дощі, ловилися лящі. А хлопці — мов хлющі: забули про плащі. Та й що їм ті дощі, коли такі лящі! 2. Вправа з читання з елементами бесіди. Читання речення, відпрацювання питальної інтонації. Що та ке Ба ть ків щи на — Який це вид речення? Прочитайте так, щоб передати питальною інтонацією. — Дайте відповідь на це запитання. II. Мотивація навчальної діяльності 1. Слово вчителя з елементами бесіди. — Як називається наша Батьківщина? Україна — наша земля. Ми називаємо Україну нашою Батьківщиною, тому що там народжувалися, жили й умирали батьки, діди й прадіди наших батьків. Це велика, багата й прекрасна країна. Вона має гарні високі Карпати та мальовничі степи. Її найбільша річка Дніпро тече через всю Україну і впадає в Чорне море. В українських річках і озерах багато риби. А в землі є кам'яне вугілля, залізо, нафта, сіль. Найбільші міста: Київ, Харків, Львів, Одеса. Але славна Батьківщина не тільки своїммістами, річками, горами, степами й лісами. Славна вона своїми працьовитими, сильними, гарними і хоробрими людьми, — українцями. 2. Колективна робота. Розгляд карти України, пейзажів, краєвидів України. — Розгляньте карту України. Які країни — наші сусіди? — Які, по-вашому, наймальовничіші куточки України? — В яких із них ви були? — Що було найцікавішим із побаченого? III. Опрацювання нового матеріалу 1. Бесіда. — І все це: високі Карпати, могутній Дніпро, безкрає Чорне море, величний Київ, поля золотої пшениці і голубизна рік і озер — наша Україна, рідна земля. І тому багато письменників у своїх творах оспівували Вітчизну. А ми на уроках познайомимось з деякими із таких оповідань і віршів. — Прочитайте назву розділу. Як ви її розумієте? — Чорним шрифтом написані теми, на які поділено розділ. Прочитайте їх. Про що ж будемо читати у кожній темі? 2. Робота з текстом. Опрацювання вірша А. Костецького «Батьківщина» . 1) Виразне читання вірша вчителем. Учні з'ясовують особливість побудови вірша. (1 речення — питання, а решта — відповідь). 2) Словникова робота. домі#вка че#сне весня#нім бджола# найщирі#ші дотри#мане Дібрати синоніми до слова «домівка», «чесне». 3) Читання вірша учнями вголос. Читання І строфи мовчки. Бесіда. — До кого із запитанням звертається автор? — З чим тут порівнюється Батьківщина? — Прочитайте II строфу вголос. Доведіть словами вірша, що Вітчизна — це ваша родина, мовою якою говорите. — Як ви розумієте вислів: «Труд і свято»? — Які найрідніші слова ви б додали до слова «Батьківщина» ? 3. Вправи з читання. 1) Виразне читання вірша. 2) Удосконалення техніки читання. Гра «Хвиля». Діти читають пошепки, потім за сигналом учителя тихо, голосніше, голосно і навпаки, аж до читання мовчки. 4. Робота з текстом. Опрацювання вірша М. Чернявського «Рідний край». 1) Словникова робота. Бесіда. — Перед читанням вірша зверніть увагу на пояснення слова, можливо, незрозумілого для вас, що йде після тексту. — Що означає слово «святиня»? 2) Гра «Блискавка». Слова на картках: одна, глянь, спитай, земний, нема, пустиня. 3) Читання мовчки вірша учнями. — Подумайте, в яких рядках вірша висловлено головну думку. — Коли ви сьогодні чули цей вислів? 4) Ознайомлення з акровіршем. — Прочитайте перші букви кожного рядка згори вниз. Яке слово вийшло? Чи у всіх віршах так виходить? — Вірші, у яких із перших букв кожного рядка можна утворити слова, називаються акровіршами. (Акро — з грецької — крайній). Як правило це те, чому автор присвячує вірш. — Тож чому М. Чернявський присвятив вірш? 5) Виразне читання вірша. У ч и т е л ь . Прочитайте вірш, передаючи голосом усю любов до нашої святині — України. 5. Колективна робота. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Дідова колиска». 1) Бесіда. — З чого починається Батьківщина для кожного з вас? — На це запитання вам допоможе дати відповідь оповідання В. Сухомлинського «Дідова колиска». 2) Робота над заголовком. Бесіда. — Що таке колиска? — Послухайте історичну довідку нашого «інформаційного бюро». Діти, яким було дано завдання дізнатись історичне минуле даного предмета, розповідають свої дослідження. — Подивіться на малюнок із колискою. Колись її плели з лози, виробляли з дерева. Прикріплювали її до стелі мотузками, щоб матері зручно було гойдати. — Які пісні співала мама, гойдаючи дитину? В таких колисках виколихували не одне покоління сім'ї. І тому її берегли, як святиню. — Про що може розповідатись у творі «Дідова колиска»? 3) Читання оповідання учнями самостійно. 6. Завдання у групах. I група 1) Поділити оповідання на частини. 2) Придумати заголовки до цих частин. II група 1) Дати відповідь на питання: Чому Батьківщина — це наші предки? 2) Що повинен знати кожен патріот? III група 1) Дати відповідь на питання словами твору: з чого починається Батьківщина? 2) Як дійшла до хлопчика пам'ять про дідуся? 7. Завдання учням. Порівняти оповідання «Дідова колиска» із віршем «Батьківщина». 8. Робота в зошитах (с. 13,14, завдання 2,3,4). IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Що таке Батьківщина? — Яка наша Батьківщина? V. Домашнє завдання 1. Вивчити вірш напам'ять. 2. Читати виразно вірші й оповідання. 3. Розпитайте батьків і підготуйте розповідь про святині у вашій родині. | |
| |
Переглядів: 7180 | |
Продовжуємо вивчати клавіатуру |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Чорне та Азовське моря. Значення морів |
Міні-проект. Як облаштувати джерело? |
Тема. Казки народів світу. Урок позакласного читання |
Всього коментарів: 0 | |