УРОК 5 Тема. Народний календарМета: розширити уявлення про різноманітність природи, тісний взаємозв'язок між предметами природи; сприяти прагненню дітей спостерігати за об'єктами природи, якнайбільше дізнаватися про неї; формувати поняття «народний календар»; дати знання про церковний календар, про призначення Великих Свят; вчити вшановувати Бога як Творця навколишнього світу, краси і гармонії природи; цінувати і поважати національні традиції; виховувати любов і бережливе ставлення до всього живого. Обладнання: календарі: звичайний, народний, православний; ілюстрації із зображенням осені, квітів, тварин, рослин; глобус і настільна лампа. Хід уроку I. Організаційний момент — Сьогодні у нас гості: бабусі і дідусь (ім'я та по батькові), вчитель музики і священнослужитель (отець...). Треба всім нам привітатись: «Добрий день!» Дружно й голосно сказати: «Добрий день!» Праворуч, ліворуч поверніться, туди-сюди посміхніться. Побажайте один одному радості і успіху. II. Хвилинка спостережень — Діти-прогностики, вам слово! — Який місяць? Яка була погода за тиждень? За місць? Підбийте підсумки. — Продовжують спостерігати за погодою діти II бригади. Гра «Хто сьогодні чарівник?» — У давнину люди ставилися до природи дуже поважно, шанобливо, бо вважали, що вона не просто жива, а чимось подібна до людини, може радіти і сумувати. Дивіться всі навколо, діти, Природа ніби ожива. Про що мовчать дерева, квіти? Про що шепоче нам трава? Але далеко не всі можуть у своїй уяві «оживити», «олюднити» природу. Хто це вміє, той справжній чарівник. — А хто з вас може, уважно подивившись навколо (малюнки, у вікно) «оживити» природу, щоб нам сьогодні заспівали сонечко, оцей чарівний ліс, квіти чи може якась тваринка? Хто спробує відчути їх настрій? — Спочатку шановна (ім'я та по батькові вчителя музики) передасть настрій краси осіннього лісу. Завдання: про що б розповіло це деревце? А ця квітка? Про що сьогодні співають пташки? А про що скаржиться нам травиця? III. Вивчення нового матеріалу 1. — Для чого створені рослини і тварини? Пам'ятаєте слова Маленького Принца із казки Сент-Екзюпері «Ми відповідаємо за тих, кого приручили»? Поясніть, як ви їх розумієте. Отже, нам довіряють тварини, рослини сподіваються, що люди захистять, примножать все живе, що навколо нас, бо Природа — це наше... (життя, здоров'я, щастя). А в природі все взаємозв'язане, у всьому є порядок, гармонія, і коли ми завдаємо шкоди чомусь одному, страждає багато інших. 2. Які є календарі, як вони створюються і для чого? 3. Глобус — це модель Землі. Ось ми, українці, тут живемо. Що впливає на природу, погоду? (Сонце.) Зараз осінь. Як ви думаєте, де ми зараз знаходимось щодо Сонця? — Отже, щоб заздалегідь знати, яка буде погода, людина повинна спостерігати за... (Сонцем, вітром, хмарами,рослинами, тваринами.) А яка була погода рік-два тому? Чи є значні відмінності? Чому важливо передбачати погоду? (наприклад, для сільськогосподарських робіт). Наші пращури свої спостереження, знання про природу, погоду передавали від одного покоління до іншого. Це і є народний календар, або хліборобський. Українці — в основному хлібороби, з давніх-давен вирощували хліб, овочі, зернові культури — працювали на землі. 4. Послухаємо наших гостей (згадують, яка погода була у їх молоді роки у вересні, що збирали, які були врожаї, що, на їх думку, впливає на погоду, врожай, які прикмети допомагали господарювати). 5. Гості розповідають цікаві прикмети, поради. До народного календаря увійшли не тільки прикмети, а й прислів'я, приказки, звичаї. Наші предки надзвичайно винахідливі на таку народну творчість. Звичай своїх предків треба не тільки поважати, а і вшановувати. IV. Фізкультхвилинка (Вчитель читає віршик, виконує вправи підготовлений учень, а всі діти — за ними.) V. Усвідомлення нової теми 1. — А це церковний календар. В чому подібність звичайного і церковного православного календарів? Що є у православному календарі? 2. Отець... розповідає про великі свята (сутність, чому святкують саме в ці дні). 3. Отець... розповідає, як святкують Покрова (найближче свято). 4. Вчитель музики розучує обрядову пісню з дітьми. 5. Розробка проекту «Народний календар»: учні вибирають місяць і заповнюють сторінку не тільки матеріалом про погоду, рослини, тварини, а й про свята, добирають прислів'я, прикмети. 6. Творча робота в парах: скласти прислів'я, прикмети: — чайнує, той, літом, голодує, хто, взимку — а, кисне, восени, день, блисне, три — багатий, квітень, снігом, лютий, водою, а — годує, лютий, весну; збирає, зима, а, осінь, з'їдає — у, вересні, грім,— на, осінь, теплу — З, птиця, двору — пору, в, осінню — рослинах, по, павутина, стелиться — тепла, до — іде, осінь — веде, собою, дощі, за — води, цебер, ложка, восени, а, багна — листопад, пізній — зиму, і, сувору, на, тривалу — на, багато, дубі, жолудів — зиму, на теплу — квітами, весна, снопами, а, красна, осінь — багатий, горобець, і, восени; час, свій, овочеві, кожному — родить, що, влітку — не, взимку, шкодить. VI. Домашнє завдання Вивчити слова обрядової пісні. VII. Наукові дослідження — Що спільного у всіх календарях? 12 місяців, кількість тижнів, днів. — З чим це пов'язано? Доба — це день і ніч, 24 години. Це залежить від Сонця. — За який час Земля обертається навколо Сонця? (рік) — А чому у лютому 28—29 днів? IX. Підсумок уроку Шановні гості! Ми вдячні за науку. Здоров'я, радості і Божого благословення Вам. | |
| |
Переглядів: 2234 | |
Симетрія в природі. Згинання паперу. Вирізування деталей симетричної форми |
Вирізування з паперу серветок, сніжинок |
Культурні рослини рідного краю |
Як ставитися до інших, щоб тебе поважали |
Екскурсія до водойми (до лісу). Правила поведінки поблизу водойми (у лісі) |
Всього коментарів: 0 | |