Тема 23. Як змінюється життя комах і риб восени?Мета: ознайомити учнів з осінніми змінами в житті комах і риб; показати зв'язок змін ужитті тварин восени зі змінами в неживій природі й у світі рослин; продовжити формування вмінь аналізувати, порівнювати і виділяти істотні ознаки; виховувати естетичні почуття. Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання — Розкажіть, яку пам’ятку для грибників-початківців ви склали. — Які особливості рослин восени? — З чим пов’язані зміни в житті рослин? III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як комахи і риби восени готуються до зими. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Робота за підручникам (с. 56-57] — Розгляньте малюнки на с. 56. Пригадайте, чим схожі всі комахи між собою. Наведіть приклади комах, яких ви могли побачити влітку. — Відгадайте загадки. • Шість ніг без капит, Ходить — не стукотить. Літає, в не птиця, Може догори ногами вчепиться. (Комахи) ■ Ніс довгий, Голос тонкий, Хто його вб’є, Свою кров проллє. (Комар) • У лісі біля пня — біготня. Народ робочий Весь день клопоче. (Мурашки) — Сонечко Семикрапочка запитує: « Де живуть комахи, зображені на фотографіях? Чим вони живляться? Як змінюється життя комах восени?». — Розкажіть, куди діваються комахи з настанням холодів? Чому вони ховаються? — Відгадайте загадку! ■ Пані в срібнім жупані, Хвостом махне — глибоко пірне. (Риба) — Що розповідає Карасик Золотенко про осінні зміни у житті риб? — Від чого залежить спосіб життя риб? Які риби не втрачають активності та бойового духу восени? Які риби залягають спати в глибокі зимувальні ями на дні водойм, зарившись у мул? Де перебувають до весни водяні тварини? — Порівняйте зовнішню будову павука і комахи водомірки й установіть, чи належать павуки до комах. Чи доводилося вам улітку рибалити разом із дорослими? 2. ФІзкультхвилинка Клас V.Узагальнення й систематизація знань Міні проект. Як готуються до зими бджоли? • Зимою спить, Літом бринить, Понад квітами літає, Медок збирає, іБджола) • Не мотор, а шумить, * У садку малий Микитка Захотів зірвати квітку, А вона його вкусила. Що за квітка це була? Це не квітка, а... (бджола). Не пілот, а летить. Не гадюка, а жалить. (Бджола) ■ Я труд поважаю, Все літо літаю У поле, до гаю, Збираю медок Із різних квіток. Кого не злюблю, Того жалом колю. (Бджола) • У вишневому садку Чути пісеньку таку. — Джу-джу-джу — На весь садок. Нам нектар, а вам медок. Аж тремтять довкруг гілки. То збирають мед... (бджілки). ■ Стоїть завод у полі. Який? А це секрет. Працюють в ньому бджоли, Виготовляють мед. (Вулик) — Як називається продукт, який бджоли дають людям? (Мед) — Бджола — медоносна комаха. Вона збирає квітковий нектар і перетворює його на мед. Мед — дуже цінний продукт. Бджоли запилюють сільськогосподарські культури, завдяки чому значно підвищується їх урожайність. Готуючись до зими, бджоли не впадають у сплячку. З настанням холодів вони перестають рухатися, збиваються в купу, зігріваючи одна одну. А в цей час продовжують живитися медом і цукровим сиропом, який їм спеціально постачають бджолярі. А скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються стільниками. Бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток (віконечко, через яке влітають і вилітають з вулика). Прикмети • Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду. ■ Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах — на ясну погоду. ■ Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку. Прислів’я ■ Бджоли раді цвіту, а люди літу. VI. Підбиття підсумків. Рефлексія — Яких комах ви знаєте? (Мурашки, мухи, колорадські жуки, сонечка, джмелі, бджоли) — Куди зникають комахи восени? — Чому комахи ховаються восени? — Що роблять бджоли з настанням холодів? — А як люди допомагають бджолам готуватися до зими? (Утеплюють ву лики, годують бджіл сиропом.) VII. Домашнє завдання — Роздивіться фотографії і складіть розповідь про казкове та реальне життя мурах. | |
| |
Переглядів: 6956 | |
Новорічні гірлянди. З’єднання елементів гірлянди. Виготовлення новорічної гір... |
М. Підгірянка «Ходить, ходить зима гаєм...». Леся Українка «Красо України, По... |
Робота з природним матеріалом. Сувеніри із насіння ясена, клена |
Створення макета предмета для казкового персонажа |
«Приховала». О. Орач «Вчуся у мами». П. Осадчук «Я навчаюся у тата». «Наш Анд... |
Всього коментарів: 0 | |