Урок 2 Тема. Що потрібно знати про природуМета: розповісти учням, що природа загадкова і дивна, що її слід вивчати; розвивати вміння ставити запитання про природу; виховувати інтерес до пізнання природи. ХІД УРОКУ I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади? II. повідомлення т е м и і м е т и у р о к у — Що вивчає предмет природознавство? — Для чого людині потрібно знання про природу? — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що необхідно знати про природу. III. вивчення нового матеріалу 1 Читання вірша Н. Красоткіної Гляньте, ліс вдалині темніє, Але я вам сказати мушу, Він розказувать казку вміє, Має він поетичну душу. І живуть в лісі звірі, птахи, Для людей вони загадкові. І великі, й малі комахи Дуже дивні, а ще казкові. А людина живе у світі, Як природи рідна дитина, Без довкілля не може й миті На землі цій прожить людина. Без повітря і без водички, І без сонечка, й сині неба. І без квіточки, без травички... Та природу вивчати треба. Щоб не скривдити, не зламати, А в гармонії з світом жити. Тож природу нам треба знати, Бо прийшли ми у світ — любити! — Які казки може розповісти ліс? — Чому необхідно вивчати природу? — Як ви розумієте слова «в гармонії з світом жити»? 2 Читання вчителем розмови між двома хлопчиками (за Н. Красоткіною) 1-й х л о п ч и к . Яка чарівна природа! Яка вона загадкова та дивна! 2-й х л о п ч и к . А що тут такого дивного та загадкового? Природа як природа, усе на місці... Не бачу тут нічого загадкового. 1-й х л о п ч и к . І що, все на світі знаєш? І нема ніде загадок? 2-й х л о п ч и к . Ні, не бачу я ніяких загадок. Це люди самі собі загадують загадки, щоб потім було що розгадувати. А коли я чогось і не знаю, бо ще малий, то візьму книжку та й почитаю — і все знатиму. 1-й х л о п ч и к. А звідки ж усе знатимеш? 2-й х л о п ч и к. Ну, сказав же — з книжок! Від людей! 1-й х л о п ч и к. А книжки хто написав? 2-й х л о п ч и к. Ну, звісно ж, люди! 1-й х л о п ч и к . Отже, потрібно природу вивчати, щоб для нас написати книжки, щоб діти могли про все дізнатися. А нам слід бути спостережливими, щоб бачити і пізнавати цей великий світ і всі загадки у ньому, бо їх безліч! 2-й х л о п ч и к. Чому все загадки, загадки? 1-й х л о п ч и к . Тому що природа їх повсякчас нам загадує. Дивишся ти на світ, і нібито все тобі відомо, а коли починаєш з'ясовувати суть, то виявляється, що стільки всього невідомого, дивного, загадкового! 2-й х л о п ч и к . І щоб усе знати, необхідно розгадувати загадки природи? 1-й х л о п ч и к . Потрібно любити природу, без природи людина не може прожити і миті. 2-й х л о п ч и к . Теж сказав! Не проживе і миті, яка дурниця! Ну й придумав! 1-й х л о п ч и к . От, дивак! А ти закрий рот і ніс пальчиками поміцніше! Так і тримай! Ну! (2-й хлопчик закриває рот і ніс, через деякий час відпускає руку і хапає ротом повітря.) Ну, як воно? 2-й х л о п ч и к. Так це ж мені повітря забракло, до чого тут природа? 1-й х л о п ч и к . А це і є природа! Усе, що нас оточує: повітря, сонце, небо, гори, ріки, моря, озера, земля, каміння, вода, — все це і є природа. А ще природа — це всі рослини, тварини: птахи, риби, комахи. І люди — це теж частинка живої природи. Без природи людина не може і миті прожити, ти сам переконався у цьому. їй потрібні повітря, вода, їжа... І все це людина бере з природи. 2-й х л о п ч и к . Ага. Тепер я починаю розуміти... А я думав... 1-й х л о п ч и к . От бачиш. Вода — у природі, їжу також у природі людина бере. Усе для людського життя є в природі. А без неї аж ніяк не проживеш. Тому потрібно нам природу вивчати, знати, любити і берегти, адже наш світ дуже крихкий, тендітний... Чарівний світ. А загадок у ньому стільки, що й не переказати! І про звірят, і про рослини, і про все на світі. А ти знаєш, скільки над нами є повітря, щоб усе живе на Землі могло дихати? 2-й х л о п ч и к . Ні! А що, багато? Воно ж легке! Що ж воно там важить! 1-й х л о п ч и к . А ось і ні! Уяви собі, що на тіло дорослої людини повітря тисне із силою від 12 до 15 тонн! Тільки людина цього не відчуває, бо зовнішній тиск вирівнюється внутрішнім тиском, що є у нас всередині... 2-й х л о п ч и к. Ого! Нічого собі! Це так само, нібито на людину поставити величезну вантажівку, КАМАЗ, наприклад... Справді цікаво. Є, все-таки, загадки у цьому світі! 1-й х л о п ч и к . А ти гадав, що нема... Вони на кожному кроці, лише потрібно бути трохи спостережливим, допитливим, і світ стане дуже цікавим. — Чому необхідно вивчати природу? — Чому вважають, що природа чарівна? загадкова? дивовижна? 3 Пояснення вчителя — Визирніть у вікно. Що ви там бачите? (Дерева, небо, хмари, дощ, земля тощо) — Подивіться на підвіконня в класі. Що бачите? (Кімнатні рослини) — Улітку ви купалися в річці, озері, деякі — в морі. Ви спостерігали дощ, веселку, дивилися на птахів. І ліс, і річка, і небо, і повітря, яким ми дихаємо, і вода, яку ми п'ємо, і дощ, і сніг — усе це природа. Не належить до природи лише те, що зроблено руками людини. — Порівняйте між собою Сонце, повітря, воду, птаха, рослини, каміння і велосипед, сукню, будинок, цеглу. Чим відрізняються ці групи предметів? (Сонце, повітря, вода, птах, рослини, каміння не зроблені руками людини, на відміну від велосипеда, сукні, будинку, цегли.) — Отже, нас оточує світ природи (сонце, вода, ґрунт, рослини, тварини), який не створений руками людини, і вироби (будинки, одяг, машини), які зроблені людиною. Схема на дошці: •• Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1 Проведення дослідження — Зараз осінь. В'яне листя. Тільки не хочеться деревам з листям розлучатися. А вітер міцнішає, так і хоче лист відірвати, на холодну землю кинути. Але ось один лист краї загнув, майже трубочкою згорнувся. Підставляє вітру круглі боки листок, вітер на нього з усіх боків дме, а зірвати не може. Чому?.. — Проведемо дослід: візьміть аркуш паперу за краї та підніміть його. Що сталося? (Аркуш зігнувся.) А тепер згорніть аркуш у тугу трубочку. Спробуйте її зігнути. Легко це зробити? (Ні) Ось чому і вітер безсилий проти листка, зігнутого трубочкою. Побачила одного разу людина такий листок. Замислилася. І придумала міст через річку у вигляді такої трубочки. Великий міст, у тисячу метрів завдовжки. Як ви вважаєте, який міст утворився? — Що допомогло людині таке вигадати? — Природа, як книга, яку не можна прочитати до кінця і яка дає людині нові ідеї. 2 Гра «Постав своє запитання» Учитель ставить запитання про природу. — Чому восени жовтіє листя? — Чому листя опадає на зиму? — Чому одні птахи відлітають на південь, а інші залишаються на зимівлю? — Тепер ловіть м'яч і ставте свої запитання, на які хотіли б отримати відповіді на уроках природознавства. V. Підсумок уроку — Розгляньте схему. Розкажіть, що нас оточує. — Що необхідно знати про природу? — Яким потрібно бути, щоб світ став цікавим? — Чому природа схожа на книгу? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3472 | |
Т. Коломієць «На роботу». О. Буцень «Помічниці». Б. Вовк «З кого песик прикла... |
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм... |
«Які чудові нам земля дає плоди...». Складання текстів-описів за малюнком і п... |
Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю |
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин |
Всього коментарів: 0 | |