Що потрібно знати про природу

Урок 2

Тема. Що потрібно знати про природу

Мета: розповісти учням, що природа загадкова і дивна, що її слід вивчати; розвивати вміння ставити запитання про природу; виховувати інтерес до пізнання природи.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. повідомлення т е м и і м е т и у р о к у

— Що вивчає предмет природознавство?

— Для чого людині потрібно знання про природу?

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що необхідно знати про природу.

III. вивчення нового матеріалу

1 Читання вірша Н. Красоткіної

Гляньте, ліс вдалині темніє,

Але я вам сказати мушу,

Він розказувать казку вміє,

Має він поетичну душу.

І живуть в лісі звірі, птахи,

Для людей вони загадкові.

І великі, й малі комахи

Дуже дивні, а ще казкові.

А людина живе у світі,

Як природи рідна дитина,

Без довкілля не може й миті

На землі цій прожить людина.

Без повітря і без водички,

І без сонечка, й сині неба.

І без квіточки, без травички...

Та природу вивчати треба.

Щоб не скривдити, не зламати,

А в гармонії з світом жити.

Тож природу нам треба знати,

Бо прийшли ми у світ — любити!

— Які казки може розповісти ліс?

— Чому необхідно вивчати природу?

— Як ви розумієте слова «в гармонії з світом жити»?

2 Читання вчителем розмови між двома хлопчиками (за Н. Красоткіною)

1-й х л о п ч и к . Яка чарівна природа! Яка вона загадкова та дивна!

2-й х л о п ч и к . А що тут такого дивного та загадкового? Природа як природа, усе на місці... Не бачу тут нічого загадкового.

1-й х л о п ч и к . І що, все на світі знаєш? І нема ніде загадок?

2-й х л о п ч и к . Ні, не бачу я ніяких загадок. Це люди самі собі загадують загадки, щоб потім було що розгадувати. А коли я чогось і не знаю, бо ще малий, то візьму книжку та й почитаю — і все знатиму.

1-й х л о п ч и к. А звідки ж усе знатимеш?

2-й х л о п ч и к. Ну, сказав же — з книжок! Від людей!

1-й х л о п ч и к. А книжки хто написав?

2-й х л о п ч и к. Ну, звісно ж, люди!

1-й х л о п ч и к . Отже, потрібно природу вивчати, щоб для нас написати книжки, щоб діти могли про все дізнатися. А нам слід бути спостережливими, щоб бачити і пізнавати цей великий світ і всі загадки у ньому, бо їх безліч!

2-й х л о п ч и к. Чому все загадки, загадки?

1-й х л о п ч и к . Тому що природа їх повсякчас нам загадує. Дивишся ти на світ, і нібито все тобі відомо, а коли починаєш з'ясовувати суть, то виявляється, що стільки всього невідомого, дивного, загадкового!

2-й х л о п ч и к . І щоб усе знати, необхідно розгадувати загадки природи?

1-й х л о п ч и к . Потрібно любити природу, без природи людина не може прожити і миті.

2-й х л о п ч и к . Теж сказав! Не проживе і миті, яка дурниця! Ну й придумав!

1-й х л о п ч и к . От, дивак! А ти закрий рот і ніс пальчиками поміцніше! Так і тримай! Ну! (2-й хлопчик закриває рот і ніс, через деякий час відпускає руку і хапає ротом повітря.) Ну, як воно?

2-й х л о п ч и к. Так це ж мені повітря забракло, до чого тут природа?

1-й х л о п ч и к . А це і є природа! Усе, що нас оточує: повітря, сонце, небо, гори, ріки, моря, озера, земля, каміння, вода, — все це і є природа.

А ще природа — це всі рослини, тварини: птахи, риби, комахи.

І люди — це теж частинка живої природи. Без природи людина не може і миті прожити, ти сам переконався у цьому. їй потрібні повітря, вода, їжа... І все це людина бере з природи.

2-й х л о п ч и к . Ага. Тепер я починаю розуміти... А я думав...

1-й х л о п ч и к . От бачиш. Вода — у природі, їжу також у природі людина бере. Усе для людського життя є в природі. А без неї аж ніяк не проживеш.

Тому потрібно нам природу вивчати, знати, любити і берегти, адже наш світ дуже крихкий, тендітний... Чарівний світ.

А загадок у ньому стільки, що й не переказати! І про звірят, і про рослини, і про все на світі.

А ти знаєш, скільки над нами є повітря, щоб усе живе на Землі могло дихати?

2-й х л о п ч и к . Ні! А що, багато? Воно ж легке! Що ж воно там важить!

1-й х л о п ч и к . А ось і ні! Уяви собі, що на тіло дорослої людини повітря тисне із силою від 12 до 15 тонн! Тільки людина цього не відчуває, бо зовнішній тиск вирівнюється внутрішнім тиском, що є у нас всередині...

2-й х л о п ч и к. Ого! Нічого собі! Це так само, нібито на людину поставити величезну вантажівку, КАМАЗ, наприклад... Справді цікаво. Є, все-таки, загадки у цьому світі!

1-й х л о п ч и к . А ти гадав, що нема... Вони на кожному кроці, лише потрібно бути трохи спостережливим, допитливим, і світ стане дуже цікавим.

— Чому необхідно вивчати природу?

— Чому вважають, що природа чарівна? загадкова? дивовижна?

3 Пояснення вчителя

— Визирніть у вікно. Що ви там бачите? (Дерева, небо, хмари, дощ, земля тощо)

— Подивіться на підвіконня в класі. Що бачите? (Кімнатні рослини)

— Улітку ви купалися в річці, озері, деякі — в морі. Ви спостерігали дощ, веселку, дивилися на птахів. І ліс, і річка, і небо, і повітря, яким ми дихаємо, і вода, яку ми п'ємо, і дощ, і сніг — усе це природа. Не належить до природи лише те, що зроблено руками людини.

— Порівняйте між собою Сонце, повітря, воду, птаха, рослини, каміння і велосипед, сукню, будинок, цеглу. Чим відрізняються ці групи предметів? (Сонце, повітря, вода, птах, рослини, каміння не зроблені руками людини, на відміну від велосипеда, сукні, будинку, цегли.)

— Отже, нас оточує світ природи (сонце, вода, ґрунт, рослини, тварини), який не створений руками людини, і вироби (будинки, одяг, машини), які зроблені людиною.

Схема на дошці:

•• Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1 Проведення дослідження

— Зараз осінь. В'яне листя. Тільки не хочеться деревам з листям розлучатися. А вітер міцнішає, так і хоче лист відірвати, на холодну землю кинути. Але ось один лист краї загнув, майже трубочкою згорнувся. Підставляє вітру круглі боки листок, вітер на нього з усіх боків дме, а зірвати не може. Чому?..

— Проведемо дослід: візьміть аркуш паперу за краї та підніміть його. Що сталося? (Аркуш зігнувся.) А тепер згорніть аркуш у тугу трубочку. Спробуйте її зігнути. Легко це зробити? (Ні) Ось чому і вітер безсилий проти листка, зігнутого трубочкою.

Побачила одного разу людина такий листок. Замислилася.

І придумала міст через річку у вигляді такої трубочки. Великий міст, у тисячу метрів завдовжки. Як ви вважаєте, який міст утворився?

— Що допомогло людині таке вигадати?

— Природа, як книга, яку не можна прочитати до кінця і яка дає людині нові ідеї.

2 Гра «Постав своє запитання»

Учитель ставить запитання про природу.

— Чому восени жовтіє листя?

— Чому листя опадає на зиму?

— Чому одні птахи відлітають на південь, а інші залишаються на зимівлю?

— Тепер ловіть м'яч і ставте свої запитання, на які хотіли б отримати відповіді на уроках природознавства.

V. Підсумок уроку

— Розгляньте схему. Розкажіть, що нас оточує.

— Що необхідно знати про природу?

— Яким потрібно бути, щоб світ став цікавим?

— Чому природа схожа на книгу?



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 3352 | Рейтинг: 0.0/0
Значення повітря для живої природи
Л. Костенко «Ліс на світанку», «Березовий листочок», «Берізка по коліна у вод...
Ми — українці
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях. Правила ...
І. Гнатюк «Наша хата». Прислів'я. «Роде наш красний» (українська народна ...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]