Тема: Переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише» Мета:вчити учнів переказувати текст, висловлювати свої думки в логічній послідовності, збагачувати активний словник школярів, робити самоперевірку роботи;розвивати творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, спостережливість; виховувати любов до природи, вміння відчувати красу рідногослова. Обладнання: малюнки, репродукції картин, ілюстрації із осінніми пейзажами, індивідуальнікартки. Хід уроку 1. Організація класу. Створення позитивного настрою 1.1. Слухання вірша Сьогодні у нас незвичайний урок: У казку сьогодні ми зробимо крок. Із казкою ми вже стрічались не раз, І знову вона завітала у клас. В казках є завжди перешкоди, та знаю, Для творчих дітей їх ніколи немає. 2. Актуалізація опорних знань учнів - Сьогодні чекає на вас зустріч ізпрекрасним, казковим. Будьте пильні і спостережливі.Постарайтеся душею відчути те, що вас хвилює, і передати це якнайяскравіше усно, а потімписьмово. 2.1. Відгадування загадки У садах, гаях блукає, Жовту одіж зодягає, Золотисту стелить постіль, Жде сестрицю білу в гості.( Осінь) 2.2. «Мозковий штурм». Робота в групах Об¢єднайтеся в групи і запишіть, які асоціації викликає у вас слово осінь.(За формою листочків: кленові, дубові, березові - учні об¢єднуються у творчігрупи) 2.3. Гра «Хто швидше?» Робота в групах, складання прислів’їв із окремих слів та їхтлумачення. * Вересень пахне яблуками, ажовтень капустою. * Жовтень ходить по краю та й виганяє птахів із гаю. * Листопадовий день, що заячий хвіст. 2.4. Робота з прикметамипро осінь -Пригадайте з уроків природознавства прикмети осені. *Якщо до середини жовтня не осипалося з беріз листя – сніг ляже пізно. * Листя кладеться на землю долілиць – на урожай. *Пізній листопад – до суворої і затяжної зими. *Яка погода в листопаді, така і в квітні. *Бурхливий листопад – на сувору зиму. 3. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та завдань уроку 3.1. Слухання музичного твору -Казкарка-осінь завітала сьогодні на наш незвичайний урок. Ми вирушаємо вподорож у світ прекрасного, у світ природи. А допоможенам у цьому мистецтво: музика, живопис, поезія. Також ви напишете переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише» Ви знаєте, що музика розповідає про природу, про наш настрій – веселий чи сумний. Скажіть, хто створює музику? (Композитор). -Прослухайте твір П.І.Чайковського «Пори року. Осінь»(Слухання музики) -Які картини викликала музика у вашій уяві? -Які почуття пробудила у вас мелодія? 3.2. Розгляд малюнків, ілюстрацій, репродукцій картин про осінь Світ природи, що нас оточує, різноманітний і багатий. Красу форм і кольорів відтворює живопис. Хто малює картини? (Художники) Осінь – ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця розфарбувала дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій прощальний карнавал. Погляньте довкола. Справжня казка. Вгорі бездонне синє небо. Тепле лагідне сонечко дивиться у вікно привітно і весело. А все навколо розмальоване теплими барвами. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. Давайте підемо з вами у світлу казку осінньої пори. Погляньте на нашу виставку. Скільки тут тепла, любові і осінніх чар! Дерева яскраві, золоті, оранжеві, зелені. Якого кольору тільки тут нема! - Який колір осінньої поринайбільше повторюється? - Скільки відтінків жовтого? 3.3. Спостереження захудожніми засобами у прозових та віршованих творах - Про неповторну казкову красу осені можна розповісти художніми засобами та поетичними словами. 1) Легенда про Осінь За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала наЗемлі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: -Забирай усе своє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе. І Осінь, як ви бачите, виконуєнаказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом. - Як ви розумієте значення слів «будь щедрою і люди тебе полюблять»? 2) «Виблискують у небесній сині жовтою різьбою берези, святковими у своїйкрасістоять золотаво – червоніклени, переливаються бронзою осики, від фіолетово–червоних до мінливих відтінків сяють в далині ще вбранів свої шати дерева» (А.С.Волкова «Осінь») - Які слова в переносному значенні вжив автор? 3) Золота осінь Ще недавно в небі синім Пролітали журавлі. А сьогодні в безгомінні Ходить осінь по землі. І від краю і до краю, Від двора і до двора Золотого урожаю Знов до нас прийшла пора. (О.Бродський) *** Як же гарно, чудово, привітно, Ніби в казці, в осіннім гаю. Клен з берізкою золотом квітне, Я на килимі жовтім стою. А вітрець поміж гіллям гуляє, По осінньому лісі іде – Листям жовтим в повітрі кружляє І тихенько додолу кладе. Лист злітає у синяву неба Іспіва в кучерявій сосні, То пригорнеться ніжно до тебе, На ліричній заграє струні. Осінь гріється в теплім промінні, Усміхається сонцем згори І малює картини чарівні Та міняє щодня кольори. Ніби дівчина золотокоса, Кожен день нову стрічку впліта, По шовковій травиці йде боса Й землю всю до грудей пригорта. *** Погляньте навколо – чарівниця осінь В коралях і в золоті стоїть! Пожовкле листя і бездонна просинь, І срібне павутиння ледь тремтить ... Іскриться сонце, але вже не жарко, Вітрець в русявих кленах шурхотить. У жовтім листі всі алеї парку, А золото з дерев летить собі й летить. Дихне вітрець, і листячко зірветься, Щоб політати в синяві небес. А я дивлюся – і мені здається, Що я іду у казку, в світ чудес. 4. Ознайомлення із текстом «Осінь за вікном казку чарівну пише» - Ви послухали і подивились, як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла черга попрацювати і вам. Сьогодні на уроці ми напишемо переказ тексту «Осінь за вікном казкучарівну пише».Пригадайте, що ми називаємо текстом? Текст – це зв’язна розповідь Про усе на світі. Про погоду, школу, клас, Про природу і про нас. - То ж послухайте текст уважно, визначте його тему та мету. 4.1.Читання тексту вчителем Осінь за вікном казку чарівну пише Оксанка прокинулась рано. Підійшла до вікна, привідкрила фіранку і ... здивувалась. Все навкруги перетворилось на чарівнуосінню казку. Тепле лагідне сонечко дивилося у вікно привітно і весело.У високому синьому небі пливли білі хмарки. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. А все навколо розмальоване теплими барвами. Торкнулася невидимка своїм пензлем до дерев, кущів,трав і вони одяглися в розкішне казкове вбрання. Ось вкрився багрянцем клен. Мов свічки палахкотять білокорі берези. Пожовкло листя на ясенах, в’язах і осиках. Кораловими китицями горить горобина, красується калина. Побувала осінь і біля річки, бо золотом сяє вербове листя. Тільки ялинка так і не перевдяглася, а залишилася в своєму зеленому платтячку.У дворі палав квітникрозмаїттям кольорів. За ним виднівся багряний садок. Осінь за вікном казку чарівну пише - подумала Оксанка. 4.2. Визначення теми й головної думки тексту 5. Аналіз тексту 5.1. Змістовий аналіз тексту -Коли прокинулась Оксанка? -Чому вона здивувалась? -На що перетворилось все навкруги? -Яке було сонечко? -Що воно робило? -Що пливло у синьому небі? -Якими пахощами напоєне повітря? -Чим все було розмальоване? -До чого доторкнулася невидимка пензлем? -Що зробили дерева, кущі, трави? -Чим вкрився клен? -Як палахкотіли білокорі берези? -На яких деревах пожовкло листя? -Які стоять горобина та калина? -Що робила осінь біля річки? -У якому платті стоїть ялинка? -Як палав квітник? -Що за ним виднілось? -Що подумала Оксанка? 5.2. Мовний аналіз твору 1. Добір прикметників. Казка -осіння, чарівна. Сонечко-лагідне. Небо –високе, синє. Хмарки –білі. Барви – теплі. Вбрання –розкішне. Берези –білокорі. Китицями –кораловими. Листя –вербове. Плаття –зелене. Садок -багряний. 2. Робота над створеннямсловосполучень - Попрацюємо в парах,поєднаємо ліву і праву колонки. Оксанкапливли білі хмарки. Клен пожовкло листя. Білокорі березикораловими китицямим. Калинапрокинулась рано. Горобина горитьмов свічки палахкотять. На ясенах, в’язах, осикахвкрився багрянцем. У небікрасується. 3. Створення синонімічних рядів Палахкотять –горять. Повітря напоєне –сповнене. Прокинулась – встала, піднялася. Синьому небі – блакитному. Пахощі – аромат. Красуєтьсякалина –пишається. Плаття -сукня. 5.3. Структурний аналіз тексту а)- А зараз ми складемо план тексту, щоб послідовно викласти його зміст. План
б)Культура оформлення тексту. (Поділ тексту на частини) 6. Усний переказ тексту 7. Орфографічна підготовка Осінній казковий словничок: Фіранка, вбрання, китиця, розмаїття, високе, напоєне. 8. Повторне читання тексту вчителем 9. Запис переказу в зошит 9.1. Індивідуальна допомога учням: - набір опорних слів до кожного абзацу. 10. Перевірка виконаної роботи 10.1. Самоперевірка 10.2. Прослуховування 2-3 переказів 11. Підсумок уроку 11.1. Рефлексія - Чи сподобався вам урок? - Чого навчив вас цей урок? - Мисьогодні говорили про осінь, слухали поезію, милувалися осінніми пейзажами. Ви прагнули передати свої враження, всі знання з теми «Осінь» та написали переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише». Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про спостереження, намагалисяпередатиу словах власні почуття. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 7478 | |
Чеська народна казка «Собака, коти та миші». Творчий переказ за кадром фільму |
Аплікація з кольорового паперу «квітка» |
Інформація. Як людина сприймає інформацію |
Н. Забіла «Вовк і козенята», М. Підгірянка «Безконечні казочки» |
Мовні цікавинки. Народні прислів'я і загадки. Д. Білоус «Загадка» |
Всього коментарів: 0 | |