Осіннє листя чарівне. Кольори. Поєднання. Відтінки Мета: навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів зі спорідненими кольорами та їх розташуванням на спектральному (колірному) колі, поняттями: «відтінки», «хроматичні» та «ахроматичні» кольори; розвивальна: формувати в учнів уміння сприймати та аналізувати колір, змішувати фарби для отримання потрібного кольору; виховна: виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу; виховувати художній смак; підтримувати в дітях бажання малювати. Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників, засушене листя або їх фотографічні зображення. Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; фарби — гуаш або акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра; засушене листя; клей ПВА. Тип: урок формування нових знань. Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу. ХІД УРОКУ I. організаційний момент II. актуалізація опорних знань і вмінь Бесіда за питаннями (Учитель пропонує учням уважно розглянути зображення спектрального (колірного) кола, пригадати основні поняття.) Червоний, жовтий і синій кольори художники називають основними кольорами. Їх не можна одержати змішуванням. Для того щоб намалювати будь-який малюнок, вистачить лише цих трьох кольорів. • Який колір можна отримати, якщо змішати червону й жовту фарби? • Жовту й синю? • Синю й червону? Оранжевий, зелений і фіолетовий кольори художники називають кольорами змішаними, або похідними, тому що їх можна одержати, змішуючи основні кольори. III. Вивчення нового матеріалу Бесіда за запитаннями Подивіться уважно на спектральне коло. Його поділено на сектори, що поєднують споріднені кольори. • Як ви вважаєте, чому їх так називають? (Ці кольори схожі один на одний, як члени однієї родини.) • Як, на вашу думку, утворюються споріднені кольори? (Споріднені кольори утворюються додаванням до будь-яких кольорів одного й того самого кольору.) Пояснення вчителя Кольори — це справжнє диво, дарунок природи. Колір присутній майже в усьому, що нас оточує,— будь-якої пори року чи доби. Проте іноді ми не звертаємо уваги на кольори навколо себе, хоча ці кольори впливають на наше світосприйняття так само, як інші люди, предмети, події або почуття. Більше того — кольори є частиною всього, що нас оточує, вони допомагають створити відповідний настрій, викликають певні емоції, хоча ми не завжди розуміємо, що на нас впливає саме колір. Для того щоб розібратися, як діє колір, необхідно визначити, звідки він береться. Колір Спектральне (колірне) коло Ахроматичні кольори з’являється лише тоді, коли предмет освітлено — настільною лампою, ліхтариком або сонячним променем. На колір впливають світло та пітьма, чорне та біле. Це так звані нейтральні (або ахроматичні) кольори. Ви вже добре знаєте, що основних кольорів усього три. Це червоний, жовтий і синій. Якщо ви візьмете до рук фарби, то не зможете створити один із цих кольорів шляхом змішування двох інших. Проте інші кольори чудово утворюються змішуванням основних кольорів. Наприклад, для того щоб отримати оранжевий колір, необхідно змішати червоний і жовтий кольори. А для отримання зеленого кольору — жовтий і синій. Усі кольори можна розподілити на теплі й холодні. Ці умовні визначення кольорів з’явилися завдяки тому, що кожен колір немов має свій характер, відповідає будь-якому поняттю. Наприклад, море, сніг у тіні, кригу, нічне зоряне небо ми сприймаємо як холодні, і синій колір підходить їм якнайбільше. Блакитний колір — колір неба — теж холодний, він лише висвітлений синій. Теплі ж кольори завжди викликають у нас радісний, піднесений настрій. Сонце здається нам оранжевим, жовтим, а на заході — червоним. Теплі кольори стали теплими завдяки Сонцю, його енергії, без якої люди просто загинули б. Під відтінком зазвичай розуміють різновид якогось кольору. Спектральне коло поділяють на сім кольорів: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий (ще додають пурпурний колір). Сім основних кольорів — це барви веселки. Якщо уважніше роздивитися колірне коло, то можна помітити, що між основними кольорами є перехідні, а той колір, який найближче розташований до головного кольору, і є його відтінком. Звернемо увагу на червоний колір. Рухаючись спектральним колом проти годинникової стрілки до жовтого кольору, ми побачимо проміжний колір — оранжевий. Між оранжевим і червоним теж будуть кольори, які міститимуть більше чи то оранжевого, чи то червоного. І той колір, який ближчий до оранжевого,— буде відтінком оранжевого. Людське око може розрізняти безліч відтінків. Одного разу вчені вирішили підрахувати, скільки відтінків зеленого кольору ми бачимо. Виявилося, що їх понад 300. М. Закріплення вивченого матеріалу Організація сприйняття творів мистецтва Бесіда за питаннями Восени природа, немов справжній художник, малює різнокольоровим листям, наче фарбами. (Учитель демонструє репродукції картин, що створені із висушеного листя.) Аліна А. (10 років) «Пейзаж» • Що зобразили художники? • Які кольори вони використали? • Який настрій створюють у нас ці малюнки? Аліна А. (10 років) «Натюрморт» Творче завдання Слово вчителя Листя буває найрізноманітнішої форми й розмірів, а восени воно світиться всіма теплими відтінками — від зеленого до червоно-коричневого. Створіть пейзаж, на якому дерева відбивалися б у поверхні озера, немов у дзеркалі. Покрокова схема створення композиції із висушеного листя Пояснення до творчого завдання Учитель пропонує до уваги учнів фотозображення та репродукції картин, на яких зображено віддзеркалення у водоймищах, малює на дошці схему побудови пейзажу з віддзеркаленням. Схема має знаходитися перед очима учнів упродовж усієї роботи. Учитель пропонує учням поміркувати, як відбиваються у воді предмети, розташовані на водній поверхні, на березі, на віддалині від водоймища. На початку роботи потрібно створити фон для малюнка — фарбами позначити небо й воду. Потім наклеюють листя за допомогою клею ПВА. Спочатку приклеюють зображення дальнього плану, потім — середнього і тільки наприкінці — ті, що створюють передній план малюнка. Перед початком малювання вчитель пропонує учням пригадати правила виконання аплікації з природного матеріалу. Індивідуальна робота за творчим завданням Пам’ятайте: віддзеркалення повинно мати такі самі форму та колір, що й оригінал. (Учні виконують роботу самостійно. Учитель надає індивідуальну допомогу.) V. Підбиття підсумків Обговорення учнівських робіт Після завершення роботи відбувається обговорення дитячих малюнків. Учні визначають помилки одне одного та пропонують засоби й способи їх виправлення. Коментар Обсяг роботи не дозволяє завершити завдання за один урок. Учням пропонується зробити це вдома, використовуючи матеріали за власним бажанням. Із малюнків створюють виставку «Осіннє листя чарівне». VI. Домашнє завдання Удома учні мають завершити свої малюнки, враховуючи зауваження та помилки, знайти вірші, прислів’я та вислови, що присвячені осінньому листю. Додатковий матеріал Живописати — дуже цікаво розповідати про що-небудь. Навчальна гра «Збери відтінки» Учитель пропонує учням: • уважно роздивитися кольорові зображення предметів та назвати кольори і їх відтінки; • вигадати назви для відтінків певного кольору так, щоб решта дітей легко його собі уявили. Наприклад: колір перших березових листочків, колір неба під час дощу, колір пухнастих курчат тощо. Учні мають поміркувати над тим, які кольори потрібно змішати, щоб отримати названі відтінки. | |
| |
Переглядів: 2160 | |
Т. Шевченко «Тече вода з-під явора...» І. Франко «Дрімають села...» П. Тичина... |
Обов'язки дітей і батьків |
Т. Коломієць «Диваки», «Лічилка-небувалиця» Г. Бойко «Скоромовка-небувалиця».... |
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «... |
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку |
Всього коментарів: 0 | |