Тема: Погода рідного краю в різні пори року Мета: розкрити причини зміни погоди в різні пори року; формувати уміння аналізувати і робити висновки; розвивати пізнавальну активність і здатність до творчості самовираження і спілкування у сумісній діяльності; виховувати любов до рідної землі. Обладнання: малюнки з різновидами природи. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Робота з зошитом. Повідомлення учня про стан погоди. 2. Перевірка домашнього завдання. 1) Фронтальне опитування — Які форми земної поверхні ви знаєте? — Які з них найбільш поширені на території Харківщини? — Які водойми є на території нашого краю? — Які заходи з охорони водойм ви знаєте? 2) Заслуховування розповідей про річки або інші форми водойм Харківщини. 3. Робота в парах. Скласти 2-3 питання за малюнком про орієнтування на місцевості за місцевими ознаками. Зразок запитань. 1) Як визначити сторони горизонту за Сонцем? 2) За якими ознаками можна орієнтуватися на відкритій місцевості? 3) Чому мурашки будують мурашники з південного боку дерев? 4) Де сніг розтане швидше: на північному чи південному схилі яру? Чому? II. Мотивація навчальної діяльності Бесіда. — Чому належить головна роль у формуванні клімату? (Сонячному промінню і теплу). — Що зумовлює зміну пір року? (Нахил земної осі до площини обертання). III. Опрацювання нового матеріалу 1. Слово вчителя з елементами бесіди. Сучасні уявлення про клімат Харківщини ґрунтуються на спостереженнях, які проводяться з 1891 року понині. Головна роль у формуванні клімату належить сонячному промінню і теплу. Найбільша кількість прямої сонячної радіації до Слобідського краю надходить у липні, а найменша — у грудні. Сонячне сяйво складає в середньому близько 1850 годин на рік. Хмарних днів — до 95 на рік. Середньорічна температура коливається від 6°С на півночі і до 7,5°С на півдні. Зима нестійка, триває 125-135 днів. Починається вона з середини листопада. Взимку переважає хмарна погода. Після того як температура повітря впаде нижче 0°С, встановлюється стійкий сніговий покрив, який досягає максимуму в другій половині лютого і утримується приблизно 100-110 днів. Висота снігового покриву в північних регіонах Харківської області не перевищує 18-20 см, в південно-східних — 7-9 см, а максимальна його висота досягає 67 см. Опадів випадає не дуже багато, морози чергуються з відлигами. Середня температура січня -7°С. Весна починається 20-25 березня. Характер весни щороку змінюється. У травні іноді спостерігається різке похолодання. Найтепліший місяць — липень, середня температура +20°С, максимальна — в межах від +37°С до + 39°С. Найбільш дощовий місяць — червень. Осінь починається з вересня. Восени часто бувають тумани. — Як ви вважаєте, з чим це пов'язане? (Це пов'язане з тим, що земля швидко охолоджується, охолоджується і повітря, яке утримує багато вологи). У другій половині осені спостерігаються затяжні, незначні опади і погода без сонця. Триває осінь 71 день. 2. Робота у групах. Скласти опис тієї пори року, яка зображена на малюнку (вчитель заздалегідь роздає малюнки, на яких зображені різні пори року). 3. Робота з підручником. Дати відповіді на запитання після статті. 4. Робота у зошитах. Природничий диктант. Визначити, про яку пору року йдеться, і записати відповідь. 1) Часто виникають тумани, спостерігаються затяжні дощі, погода без сонця. Листя на деревах та кущах жовтіє й червоніє. На південь відлітають птахи. Температура повітря переходить у бік похолодання. 2) Щодень дедалі менше пташиних пісень. Косовиця сіна закінчується. У цей час цвіте липа. 3) Поля безсніжні. Земля на полях та у лісі промерзає неглибоко. Лісову тишу порушують тільки голоси різних видів синиць. Часті тумани, ожеледі, незамерзлі річки поряд із вкритими льодом озерами та затоками. 4) Характерні явища — наявність льодової кірки на поверхні снігу, часта зміна днів, коли крапає з дахів, днями похмурої зими та морозів. Заєць-русак переходить на живлення корою та гіллям дерев або кущів. IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Що впливає на зміну кліматичних умов у природі? — Які особливості клімату нашого краю? V. Домашнє завдання 1) Продовжувати спостереження за погодою і природними явищами. 2) Прочитати статтю у підручнику. 3) Скласти опис однієї з пір року (І група — науковий, II група — художній). Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2893 | |
Пошиття виробів з тканини. Шви «уперед голку», «через край» |
Таблиці додавання й віднімання чисел 4 і 5. Нумерація чисел у межах 20. Задач... |
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку |
Правила поведінки у громадських місцях |
Хай буде сад. Складання і записування підписів під серією малюнків, що можут... |
Всього коментарів: 0 | |