Тема: Карпати Мета: продовжувати формувати поняття про гори, формувати уявлення про зміну рослинного і тваринного світу від підніжжя до вершини; розвивати просторові уявлення, пізнавальний інтерес і здатність до творчості, до самовираження і спілкування у колективній діяльності; виховувати бережливе ставлення до природи; розкривати екологічну, практичну, естетичну та гігієнічну цінність природи. Обладнання: карти (фізична і природних зон), краєвиди гір (таблиці або ілюстрації; зображення тварин і рослин), гербарії. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Робота з зошитом. Учень розповідає про стан погоди. 2. Бесіда. — Покажіть Кримські гори. — Назвіть найвищу точку. — Які це гори — молоді чи старі? Доведіть. 3. Завдання учням. Гра «Екскурсія до Кримських гір». Знайдіть місце, з якого почнемо подорож. (Учитель називає місто Харків). Залізницею їдемо до Сімферополя. Від Сімферополя починаємо підніматися в гори. Екскурсію будуть проводити екскурсоводи за такими напрямками: 1. Розказати про географічне положення гір, їхній мінеральний склад. 2. Ознайомити із рослинами цього краю, звернути увагу на їхні особливості, красу і значення для людини. Показати їх на малюнках чи гербарних зразках. 3. Розказати про тваринний світ. Розповідь ілюструвати малюнками. 4. Значення Кримських гір. Заняття людей. Доповнюють розповіді «екскурсоводів» учні, що готували цікавий матеріал рубрики «Чи знаєш ти», а також ті, хто готував розповіді про охорону природи Криму. II. Мотивація навчальної діяльності Робота у групах. Розгадування кросворду. 1. Назва гір. (Кримські) 2. Найвища точка Кримських гір. (Роман-Кош) 3. Невеликі підвищення на рівнинах. (Горби) 4. Нижня частина торл. (Підніжжя) 5. Верхня частина гори. (Вершина) 6. Місця відпочинку, яких багато на території Криму. (Курорти) 7. Великі заглибини із крутими схилами. (Яри) III. Опрацювання нового матеріалу 1. Слово вчителя з елементами бесіди. На сьогоднішньому уроці ми з вами подорожуємо до Карпат, побуваємо на найвищих вершинах Карпатських гір, вивчимо екзотичну рослинність цієї місцевості, дізнаємося про тваринний світ, а також працю людей та відпочинок. Ви дізнаєтеся багато нового і цікавого, невідомого ще вам. Карпати Гори Карпати розташовані на заході України. Характерними рисами Українських Карпат є м’якість клімату, вертикальна поясність, екзотичність. — Подивіться уважно на карту. Тут розташовані Карпати. Знайдіть їх у своїх атласах. — Назвіть найвищу точку гір. Так, це гора Говерла. — Яка її висота? Клімат Карпат теплий і вологий. Опадів випадає багато. З підняттям угору знижується температура, тому в Карпатах чітко виражена вертикальна поясність, що вплинуло на різноманітність флори і фауни. Значну частину опадів ліси переводять у підземний стік, запобігаючи тим самим ерозії та селевим паводкам. Дощі живлять гірські ріки протягом цілого року. В цьому мальовничому регіоні зустрічається половина представників рослинного і тваринного світу країни. Рідкісними рослинами вкрита площа гір: едельвейс альпійський, аконіт далена, дріада восьми-пелюсткова, айстра альпійська та ін. Серед рослин велике значення мають ліси, у яких переважає ялина, сосна, модрина. (Під час розповіді учитель демонструє зразки гербарію). Серед тварин в Українських Карпатах найбільш поширені олень благородний, білка, бабак, їжак, дикий кабан, лисиця, кріт, куниця, ведмідь; плазуни — тритон, саламандра, ящірка прудка, вуж звичайний і водяний, гадюка звичайна та ін.; риби — окунь, лящ, щука, короп та ін. Серед птахів — беркут, орел, лелека чорний, шишкар ялиновий, дрізд, дятел, тетерук та ін. Карпати багаті на корисні копалини. — Знайдіть на карті за умовними позначками, які саме корисні копалини є в Карпатах. Отже, тут добувають нафту, газ, озокерит, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуть та ін. Екзотичність, чисте повітря, м’які відтінки зелених гірських схилів, укритих лісами майже до самих вершин і оповитих блакитним серпанком, цілющі властивості мінеральних вод сприяли розвитку в Карпатах санаторно-курортних комплексів. 2. Робота з підручником. Під час читання звернути увагу на ті факти, з якими учитель не ознайомив учнів під час розповіді (водойми, праця людей тощо). Опрацювавши текст, учні відповідають на питання. — Чи є у Карпатах льодовики? — Які схили мають гірські хребти? — Що знаходиться між гірськими хребтами? — Які річки течуть у Карпатах? — Коли вони найбільш повноводні? — Які водойми, крім річок, зустрічаються у Карпатських горах? — Чи сподобалось вам озеро Синевір? Чому? 3. Завдання учням. Гра «Хто більше знає?» Змагаються дві команди по три-п’ять учнів у кожній. Тема завдання, наприклад, «Тварини Карпат». Треба записати назви тварин. На виконання завдання дається три-п’ять хвилин. Виграє та команда, що напише більше назв тварин. Далі командам дається інше завдання, наприклад, «Рослини Карпат». 4. Робота з картками (парна). «Розселіть» тварин у гірські ліси Карпат. Поясніть, завдяки чому вони тут можуть жити. Хвойний ліс Листяний Полонина ліс Модрина, Дуб, липа, смерека, гірська дика Конюшина, Назви тварин сосна, ялівець, яблуня, бук, звіробій, чорниця, малина, ромашка брусниця, ялиця ліщина біла Бурий ведмідь Дикий кабан Благородний олень Карпатська білка Куниця Заєць Рись Тритон карпатський Миша лісова 5. Завдання учням. 1) Побудуйте ланцюги живлення між дубом, дикою яблунею, ліщиною, малиною, мурашкою, мухою, диким кабаном, бурим ведмедем, білкою, тритоном карпатським. (Використайте для цього малюнки рослин і тварин і стрілочки). 2) Розгадайте ребуси і кросворди. (Схил) (Підніжжя) Відгадай загадки, розв’яжи кросворд і ти дізнаєшся, які тварини найбільш поширені в Карпатах. 1. Де живе він? В густих хащах. Там гуляє, там і спить, Своїх діток там ростить. Любить груші, мед, малину, Ловить часом і рибину. Та найбільше любить спати, Ляже в осінь, а встає Лиш тоді, як весна настає. (Ведмідь) 2. Хто цей звір рогатий, Що рогами багатий? (Лось) 3. Тоненьке, вузеньке, по землі в'ється, Як батіг, довге, але зовсім не б'ється. Людини боїться, молоко вживає: В лісі їх багато, — мабуть, кожен знає. (Вуж) 4. Хтось із саду до городу Проклада з горбів дорогу. У землі метро будує, Там і днює, і ночує. (Кріт) V. Домашнє завдання 1. Спостереження за погодою. 2. Опрацювання статті у підручнику. 3. Завдання за групами: а) Скласти діалог «Канікули в Карпатах»; б) скласти 10-12 питань до вікторини «Карпати»; в) скласти план до статті підручника. Матеріал для вчителя Вікторина «Карпати» 1.Які річки течуть у Карпатах? 2.Яку течію мають річки Карпат? 3.Чому Карпати називають «лісистими» і «зеленими»? 4.Як змінюється рослинність гір залежно від їхньоївисоти? 5.Яка найвища вершина Карпат? 6.Назвіть корисні копалини, які добувають У Карпатах. 7.Як називається рівнина в Карпатах? 8.Які тварини зустрічаються у Карпатах? 9.Чим займається населення у гірській місцевості і на рівнинних ділянках? 10. Чому тут збудовано багато санаторіїв, будинків відпочинку? Діалог «Канікули у Карпатах» — Оленко, розкажи, як ти провела канікули? — Ми всією сім'єю відпочивали в Карпатах. — Що тобі найбільше сподобалося? — Там дуже гарна природа, чисте повітря, цілюща вода. — Ти сфотографувалась на тлі гір? — Ні. У мене не було фотоапарата, але я знімала нашу мандрівку на відеокамеру. — Може, даси мені касету переглянути? — Так. Тобі сподобається, бо Карпати — найкрасивіше місце України. Особливо мені сподобалося озеро Синевір і красива легенда про його виникнення. — Ти розповіси нам її в класі? — Так, обов'язково. — Я теж хотіла б побувати у Карпатах. — Ми можемо поїхати туди всім класом. — Попросимо про це нашу вчительку. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2288 | |
Мовні цікавинки. Народні прислів'я і загадки. Д. Білоус «Загадка» |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 14 |
Інформація. Як людина сприймає інформацію |
Мотивування дітей до систематичного заняття фізичними вправами. Рухливі ігри ... |
Що можна робити з інформацією |
Всього коментарів: 0 | |