Тема: Водойми на території України. Практична робота: розпізнавання форм земної поверхні та водойм на карті України Мета: ознайомити учнів із видами водойм на території України; розвивати спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес; виховувати елементи наукового світогляду; розвивати пізнавальну активність і самостійність шляхом засвоєння узагальнених способів самоуправління (постановка цілей, планування, самоперевірка і самооцінювання, здатність до творчості, до самовираження і спілкування в сумісній діяльності); виховувати прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю. Обладнання: фізична карта України, таблиці з видами водойм, атласи, картки. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Робота з зошитом. Повідомлення учня про стан погоди. 2. Фронтальне опитування. — Назвіть основні форми земної поверхні. — Доповніть речення: «На рівнинних землях добре вирощувати ...» — Чи зручно будувати міста і прокладати дороги у горах? Чому? — Назвіть види земної поверхні на території України і покажіть їх на карті. 3. Робота у парах. Перевірка тестів, складених удома. Учень читає текст, який він склав, товариш відповідає на питання тесту. Учитель ставить плюс, якщо відповідь правильна, і мінус, якщо неправильна. Інші учні пояснюють неправильні відповіді. Орієнтовні зразки тестів 1. Підкресли правильні твердження. Причиною утворення ярів є: а) поверхні, укриті горбами (+); б) часті зливи, які розмивають пухкі землі (+); в) знищення рослинного покриву внаслідок інтенсивного випасу рогатої худоби; г) розорювання землі впоперек схилів; д) розорювання землі вздовж схилів; е) висаджування дерев, кущів по схилах пагорбів. 2. Запиши відповіді «так» або «ні». Затримують утворення ярів на місцевості, що вкрита пагорбами, такі заходи: а) правильна обробка ґрунту («так»); б) закріплення схилів («так»); д) збереження рослинного покриву («так»). II. Мотивація навчальної діяльності Бесіда. — Чи всі водойми однакові? — Чим відрізняється річка від моря, озеро від болота? (Учитель оголошує тему уроку: «Водойми на території України».) III. Опрацювання нового матеріалу 1. Повідомлення учнів. (Готують 2-3 учні заздалегідь). Вода Без води життя на Землі неможливе: в’яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Все живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним скарбом природи. Вода напуває землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе і впродовж багатьох віків оспівували її як основу буття. Обожнювали все: море, озеро, річку, криницю, джерело. Вода — справжнє чудо природи. Вона животворною силою наповнює численні річки й озера, перетворює пустелю на квітучий сад. Вода покриває 2/3 поверхні нашої Землі. Найбільше її у водоймах. Джерела, річки, озера, болота, ставки, водосховища, моря — усе це водойми. Водойми поділяються на природні і штучні. Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, є природними, а ті, які створила сама людина, називаються штучними. 2. Робота у парах. Розділити водойми на природні і штучні. Обладнання: велика картка і маленькі картки. Зразок карток. Водойми природні штучні річка ставок водосховище озеро джерело канал море болота 3. Слово вчителя з елементами бесіди. Усі води, які знаходяться під поверхнею землі, називають підземними. Під землею вода очищується і фільтрується, і вже чистою виходить на поверхню. Підземні води не залишаються нерухомими. Вони рухаються підземними струмками і виходять на поверхню. — Як називається місце, де виходить підземний потік? (Джерело) Деколи на поверхню землі виходить вода, в якій розчинені солі і гази. Таку воду називають мінеральною, і вона має лікувальні властивості. Джерела в природі нашого краю зустрічаються часто, мінеральні — рідше. — Наведіть приклад джерельних вод у нашій області. («721», «950», «Свято-Миколаївська») — Чи знаходили ви джерело? Де саме? Яка в ньому була вода? В Україні здавна шанували джерела. Чистота та бездоганні смакові якості джерельної води сприяли тому, що народ надавав їм символічного значення — вода вважалася живою, тобто особливо цілющою. За народними повір'ями, жива вода давала силу, зцілювала рани і повертала до життя. — Відгадайте загадку. Крутиться, вертиться, берега держиться. (Річка) — Які річки протікають у нашому місті? Багато річок є на Землі. У кожної своя назва, своя «вдача». Течуть вони біля сіл і міст, гордо несуть свої води в далечінь. Річка — це природний потік води у зниженні рельєфу, де є схил. Початок їй дають джерела, які виходять на земну поверхню. Багато річок беруть початок з озер, боліт, зі схилів гір. Кожна починається невеликим струмком, кілька струмків утворюють річку. Річки несуть свої води в море. — Прочитайте вірш В. Лучука. — Про які річки йдеться у вірші? — Які дієслова вживає автор вірша, щоб показати течію річки? — Від чого, на вашу думку, залежить течія річки? — Знайдіть серед малюнків річки гірські та рівнинні. — Що допомогло вам це з'ясувати? — Учитель показує на карті України найбільші річки, а учні відшукують в атласі. Річки є народним багатством. Віддавна люди селилися поблизу річок. Брали з них воду, ловили рибу, сплавляли ліс. Тепер на великих річках побудовано електростанції. По річках перевозять пасажирів, різні вантажі. У них водяться звірі, риби, водоплавні птахи. Біля річок завжди свіже повітря. Тому тут добре відпочивати. І велика, і маленька річка неначе промовляють до нас: «Люби нас такими, які ми є, і не твори нам зла». Якщо в людини серце відкрите для добра і краси, то воно відгукнеться на будь-який вияв неповторності в природі. 4. Кросворд. Вписавши всі слова правильно, ми зможемо дізнатись назву великого водоймища. 1. Біжить свинка, вирізана спинка; оглянешся назад, а сліду не знать. (Човен) 2. Ця рослина росте біля водойм. Ось вона зображена на малюнку. (Рогіз) 3. Річка тече між двома ... (Берег) 4. Тече, тече — не витече, біжить, біжить — не вибіжить. (Річка) 5. Заглиблення, по якому постійно тече річка. (Русло) 5. Слово вчителя. На земній поверхні є западини, різні за глибиною і шириною. Вони заповнюються водою, і таким чином виникають озера. Озера, з яких витікають річки, є прісними, бо річки несуть разом із водою в моря й океани ще й солі. А якщо з озера не витікає жодна річка, то солі осідають на дно. На більшій частині території України озер мало, але є у нас озерні краї — це Західне Полісся, Українські Карпати та Придунайський регіон. Трапляються вони також у заплаві Сіверського Дінця, на Поділлі. У басейні Десни, на узбережжі Чорного моря між Одесою і Херсоном є численні лимани. Найбільше озер природного походження є на Західному Поліссі. Це так звана Світязька та Шацька групи, що включають понад 700 озер. Найбільшими з них є Світязьке та Пулемецьке озера, трохи менше Турське озеро в басейні Прип'яті. Звичайно, озера, як і люди, народжуються, старіють і вмирають. У молодому озері вода чиста й прозора. Але минає час, і на дні його осідає мул, пісок. Вони швидко заростають рослинами, які, відмираючи, падають на дно і замулюють його. Так озера поступово міліють і перетворюються на болота. Заросле болото нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. 6. Робота у групах. Учитель ділить клас на кілька груп. Завдання для груп: обговорити, чи потрібні людині озера й болота, як їх використовують. Представники кожної групи через 3-4 хвилини називають відповіді, доповнюючи повідомлення інших. 7. Робота з підручником. Опрацювавши матеріал підручника, скласти план розповіді про море. а) Назва, місцеположення. б) Назвіть рослини і тварин, які живуть у морі. в) Як люди використовують море? г) Охорона морів. IV. Оцінювання і самооцінювання Творча робота. Доповнити речення (картки або запис на дошці). 1) Море — це ... (частина океану, що заходить у сушу). 2) Береги України на півдні омивають ... море і ... . 3) Найбільші річки України — ... , ... , ... . 4) Озера й болота використовують для ... , ... , ... . V. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Яку тему ми вивчали на уроці? — Що вам найбільше запам’яталося на уроці? VI. Домашнє завдання 1. Спостереження за погодою. 2. Опрацювати статті в підручнику, дати відповіді на питання. 3. Підписати на контурній карті 7 найбільших річок України. 4. Завдання для груп. 1 група: дібрати загадки, прислів’я, порівняння, в яких ідеться про різні водойми; 2 група: скласти розповідь (7-8 речень) про одну з найбільших річок України; 3 група', скласти розповідь (7-8 речень) про Азовське або Чорне море. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2494 | |
Професії батьків. Усі професії потрібні. Вшанування праці |
Елементарне поняття про скульптуру як вид образотворчого мистецтва. Практична... |
Симетричне вирізування. Виготовлення гірлянд-хороводів «Дерева» |
Хай буде сад. Складання і записування підписів під серією малюнків, що можут... |
Закріплення навичок роботи з мишею |
Всього коментарів: 0 | |